Tappa i matburken...

#1 - 28 januari 2005 13:18
Jaa, vad skulle hända egentligen?? Skulle fiskarna käka upp allt eftersom de ständigt är hungriga, eller skulle det ta stopp?? Ett rejält vattenbyte skulle nog behövas....
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 januari 2005 13:56
[QUOTE=mackmut]Jaa, vad skulle hända egentligen?? Skulle fiskarna käka upp allt eftersom de ständigt är hungriga, eller skulle det ta stopp?? Ett rejält vattenbyte skulle nog behövas....[/QUOTE]
Stor risk att vattnet blir så dåligt att fiskarna dör.

Åtgärd:
1/ Slamsug upp så mycket som möjligt
2/ Gör ett mycket stort vattenbyte
3/ Gör rent filtret
4/ Håll uppsikt
#3 - 28 januari 2005 14:06
Jag kom hem från skolan en gång för ganska många år sedan när jag fortfarande bodde hemma. När jag kom in i vardagsrummet så tittade jag snabbt förbi på akvariet men denna gång fick jag en chock. Min lillsyrra som var ungefär 4 år hade varit snäll och matat fiskarna med 3/4 av en burk flingfoder några TIMMAR tidigare. Jag bytte i stort sett allt vatten och plockade bort alla döda fiskar = alla utom en. Den enda överlevande var en gibbiceps. Jag kan inte alls förstå hur den klarat sig, på sätt och vis hade det kanske varit bäst om just den dött eftersom akvariet bara var på 54 liter. (jag var en av dessa helt okunniga barn som omedvetet hade en sådan på för lite plats)
#4 - 28 januari 2005 16:49
Jag har råkat ut för det en gång och jag gjorde helt enkelt så att jag tömde hela akvariet och sköljde genom gruset och borstade upp alla saker precis som jag gör varje gång jag rengör karet.
#5 - 28 januari 2005 17:00
[QUOTE=Maethor]Jag har råkat ut för det en gång och jag gjorde helt enkelt så att jag tömde hela akvariet och sköljde genom gruset och borstade upp alla saker precis som jag gör varje gång jag rengör karet.[/QUOTE]

tömmer du karet varje gång du gör rent?
#6 - 28 januari 2005 19:51
*ler roat* det värsta som hänt mig på den fronten är att katten snott brukar med flingfoder.. spritt ut över golvet och ätit upp hälften.
#7 - 28 januari 2005 23:17
[QUOTE=Triana]*ler roat* det värsta som hänt mig på den fronten är att katten snott brukar med flingfoder.. spritt ut över golvet och ätit upp hälften.[/QUOTE]

har du en kattfisk ;)
#8 - 29 januari 2005 10:36
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=Maethor]Jag har råkat ut för det en gång och jag gjorde helt enkelt så att jag tömde hela akvariet och sköljde genom gruset och borstade upp alla saker precis som jag gör varje gång jag rengör karet.[/QUOTE]

tömmer du karet varje gång du gör rent?[/QUOTE]

Jo jag tömmer hela varje gång jag rengör.
#9 - 29 januari 2005 12:37
[QUOTE=Maethor][QUOTE=smurfmats][QUOTE=Maethor]Jag har råkat ut för det en gång och jag gjorde helt enkelt så att jag tömde hela akvariet och sköljde genom gruset och borstade upp alla saker precis som jag gör varje gång jag rengör karet.[/QUOTE]

tömmer du karet varje gång du gör rent?[/QUOTE]

Jo jag tömmer hela varje gång jag rengör.[/QUOTE]

oj då... du har inga problem med nitrit eller alger?
#10 - 29 januari 2005 13:15
Nejdå, Nitrit har jag aldrig kollat men jag har aldrig haft problem med att många fiskar har dött. Jag har rensat på detta sätt alla år jag har haft akvarium dvs ca 5-6år, och aldirig haft massdöd eller liknande, det enda jag har haft är en underlig sjukdom som tog kål på alla guppyhonor men bara dom, men den sjukdomen försvann med en ordentlig rengöring och salt i vattnet.
#11 - 29 januari 2005 13:52
[:O] då kan det inte vara lätt med stabila värden och fiskarnas rivir med fajt varje vecka!
#12 - 29 januari 2005 16:07
Du kan inte mena att du gör detta varje vecka väll? Maethor
#13 - 29 januari 2005 17:01
Nje jag rensar bara en gång i månaden, när det blir väldigt nödvändigt. Revir? Det har inte varit några slagsmål mellan fiskarna vad jag har upptäckt.
#14 - 29 januari 2005 17:34
[QUOTE=Maethor]Nje jag rensar bara en gång i månaden, när det blir väldigt nödvändigt. Revir? Det har inte varit några slagsmål mellan fiskarna vad jag har upptäckt.[/QUOTE]
Du måste skämta va? Då får du ju aldrig ett stabilt akvarium. Rengöra grus mm 1 gång i månaden är väldigt att ta i!!! har aldrig rengjort min botten förutom när jag ska sälja/köpa nytt
#15 - 29 januari 2005 17:48
Byte i akvariet!

Jag har också alltid bytt allt vatten, tvättat gruset, skrubbat alla stenar och tvättat filtret i pumpen. Och mina fiskar mår jättebra. Tycker inte det är fint med alger och brunt grus i akvariet jag vill ha rent och snyggt. Tycker det är en överdrift att säga att inte fiskarna mår bra/klarar sig när man gör så. Mamma gjorde också så när jag var liten. Jag har haft akvarium till och från i hela mitt liv och jag är 29 år nu......
#16 - 29 januari 2005 17:51
Nej! Jag skämtar INTE!
Jag har gjort så här så länge som jag har haft akvariumen, och jag har aldrig haft massdöd. JAg sköter mina kampyngel på samma sätt, rengör hela baljan och dom dör inte, dom är kanske 1 mån nu och det lever kanske 90% av alla dom kläcktes. Om jag ska vara ärlig så hade jag tänkt att om jag rensar allt så kanske fler dör eftersom man ska ju ha plats till alla yngel, men dom blir inte färre! :)
Inte vet jag varför jag har klarat mig men alla andra jag känner som har akvarium gör på samma sätt och dom har inga problem.
På skolan prövade vi att hålla koll på vattenvärden och ta det försiktigt när vi släppte in fiskarna, vi lät vattnet stå ett tag innan vi skaffade fiskar men då dog fiskarna hela tiden.

När jag köper nya fiskar så brukar jag även bara hälla ner dom direkt i akvariet och ingen har dött då heller. Till en början så gjorde jag som man ska att hälla i vatten i påsen och låta den vara i akvariet ett tag men nu häller jag i dom direkt.
#17 - 29 januari 2005 22:21
Nu fattas det bara dykare och guldfisk i skål...sorry men detta motsäger sig allt jag har lärt mej!:(

Gillar man inte att akvariet är "skitigt" när några alger och början på ett fungerande akvairium som "skiten" på botten igentligen är så får man nog tänka om det är så det är...stackars fisk är min tanke lr växter kan ju inte finnas näring alls och om det göds är det ju en bra start för algerna som inte är snygga....nja konstigt, konstigt..lättare att göra ett vatten byte i veckan låta bli filter m.m...
#18 - 30 januari 2005 09:25
Nja näring är nog ingen fara med eftersom jag bara har plastväxter. JAg tycker inte att det är så synd om fiskarna, dom verkar vara glada och pigga :)

Jag prövade att göra ett vatten byte i veckan i ca ett års tid i ett av akvariumen men fiskarna dog och det var bara jobbigt, för mig är det enklare attt byta allt någon gång i månaden.

Jag tycker inte heller att det är fint med massa skit och överbliven mat på botten och alger på stenar, och eftersom jag bara har plastväxter så blir det alger.
#19 - 30 januari 2005 10:39
Jag skulle vilja hävda motsattsen...
Utan att nån slår mig nu :)

Gjorde inte något vattenbyte på 3 och en halv månad. Inget hände mer än att växterna växte som tusan och det blev lite mer (mycket lite) trådalger. Dessa satt förvisso i ett eller två nystan så det var bara att lyfta ur dom. Inga andra alger och botten är ren opch fin som vanligt.

Även när det var strömavbrott under stormen "bröt jag mot reglerna". Mitt ytterfilter stod utan ström i ca en timma. Gjorde bara ett 70% vattenbyta och det har fungerat perfekt. Ingen ökad algtillväxt pga. sämre filtrering (mindre bakterier) och fiskarna lever utan att ha visat något anorlunda beteende.

Nu skall ju tilläggas att jag har mycket växter och lite fisk (10 st). Och akvariet har varit igång i ca ett och ett halvt år.

Så det känns som man kanske inte alltid mäste följa "reglern"/myterna slaviskt va det gäller hur man skall hantera sitt akvarium.

Att tömma och skrubba sitt kar en gång i månaden är ju helt otroligt. Eller jag.. det är mer otroligt att folk inte tappar intresset när dom måste göra så hela tiden. Måste ju ta flera timmar...
#20 - 30 januari 2005 10:41
[QUOTE=Maethor]
Jag tycker inte heller att det är fint med massa skit och överbliven mat på botten och alger på stenar, och eftersom jag bara har plastväxter så blir det alger.[/QUOTE]

Anledningen till att du får en massa alger är att du inte har något filter som är "moget" och ingen ordentlig bakterieflora i gruset som bryter ner "algnäringen". Samt att du har plsatväxter...
#21 - 30 januari 2005 11:11
Allt som du beskriver som "fel" är för att det inte är moget = lika med hos mej finns det inte skit på botten och inte mycket alger lr nått sånt..men håller med Troxeye växter växer bättre när man glömmt vattenbyten :o.
#22 - 30 januari 2005 13:57
Jo kanske men att bara göra vatten byten varje vecka räcker inte för mig det ser hemskt ut, har prövat även det.
Men en sak har jag funderat på, hur ofta rengör ni filtret? Jag rengör det som sagt en gång i månaden och då är det helt tjockt med "skit" så att det knappt kan suga.
#23 - 30 januari 2005 14:12
[QUOTE=Maethor]Jo kanske men att bara göra vatten byten varje vecka räcker inte för mig det ser hemskt ut, har prövat även det.
Men en sak har jag funderat på, hur ofta rengör ni filtret? Jag rengör det som sagt en gång i månaden och då är det helt tjockt med "skit" så att det knappt kan suga.[/QUOTE]

Jag bara gissar här, men du har antagligen ett litet pyttigt innerfilter, som aldrig 'mognar', och som bör rengöras i alla fall en gång i veckan. det är sanolikt för litet för att få någon betydande biologisk filtrerings funktion, vilket delvis är ansvarigt för att man menar på att det aldrig mognar. igentligen mognar det nått aldeles utmärkt, men det är för litet för att det ska fungera att förlita sig på den typen av filtrering.

En av anledningarna till att du får en massa alger är att du river upp baljan aldeles för ofta för att få någon stabilitet i den, en annan är att du bara har plast växter, så du har ingen konkurans till algerna. Är du nöjd med tillvaron, finns det inte mycket vi kan göra för att ändra på din inställning, men ur fiskarnas synpunkt kunde det sanolikt vara bättre med endast delvatten bytten var, eller varannan vecka, men du kommer antagligen behöva skaffa ett nytt filter, nya växter, och nya vanor.

Större filter volym, inte nödvändigtvis större pump kapacitet, och en stabilare tillvaro för de stackars fiskarna. Jag är ledsen, men det du gör, känns nästan lite elakt. det är ju givetvis inte din mening, men vad hade du tyckt om nån kom o slängde ut dig ur ditt rum, rota igenom alla dina grejor, städade bort godtycklig skit, o slängde in dina grejor lite på en höft "så ser nog bra ut" ?

Jag skulle önska att du ändrade på ditt sätt att sköta fiskarna dina, tyvärr har mitt önskande inte mycket med ditt slutgiltiga handhavande att göra...
Lycka till, hur du än gör.
B!
#24 - 30 januari 2005 15:02
Rengör filter 3 gånger året när det är bra fungerande ytterfilter asså..innerfilter 1 gång var 4/vecka typ...
#25 - 30 januari 2005 19:44
Jo det kan hända att filtret är för litet men eftersom akvariet är så litet (54L) så kan jag inte få ner ett större. Dessutom så sätter pengarna stopp, du kanske vet hur det kan vara när man är arbetslös :)
Du har faktiskt sant i det är stressande för fiskarna men jag försöker att ställa allting som det har varit förut, anledningen till att jag bara har plastväxter är att fiskarna älskar att slita sönder och äta på riktiga växter så det är alltid bara stjälken kvar av dom efter ett dygn. Om jag skulle skaffa ett större akvarium så skulle jag börja göra delvattensbyten, men det är ganska smidigt att göra på detta sätt med ett så pass litet akvarium.
Dessutom så är akvariet lite överbefolkat just nu eftersom jag ska ge bort några fiskar men har inte hunnit gör det ännu, men om jag skulle kunna så skulle jag skaffa ett större kar med ett större filter men pappa är rädd att det ska bli för tungt att ha på övervåningen :) så jag får vänta tills jag flyttar och klara mig med min två kar på 54L.
#26 - 30 januari 2005 21:00
[QUOTE=Maethor]Men en sak har jag funderat på, hur ofta rengör ni filtret? [/QUOTE]

2 ggr per år... Ytterfilter...
#27 - 30 januari 2005 21:59
[QUOTE=Maethor]Men en sak har jag funderat på, hur ofta rengör ni filtret? Jag rengör det som sagt en gång i månaden och då är det helt tjockt med "skit" så att det knappt kan suga.[/QUOTE]

Jag har även jag ett 54 liters och det är helt hopplöst. Filtret blir helt igennslammat på en dryg vecka. När det är igennslammat så brukar jag tvätta ur det helt och göra ett ca 30% vattenbyte. Jag har funderat på ytterfilter, men det får jag vänta lite med, när ekonomin tillåter...

När jag var mindre (7-11 år) så rengjorde även jag allt ca en gång i veckan. det var dels därför jag slutade med akvarium då. Numera vet jag bättre eftersom jag har hittat denna helt otroliga kunskapsbank!
#28 - 30 januari 2005 22:06
Har ett 50L och det funkar finfint här med filter har aldrig gjort ren det! fluval3+.
#29 - 31 januari 2005 15:25
[QUOTE=Maethor]Jo det kan hända att filtret är för litet men eftersom akvariet är så litet (54L) så kan jag inte få ner ett större. Dessutom så sätter pengarna stopp, du kanske vet hur det kan vara när man är arbetslös

men om jag skulle kunna så skulle jag skaffa ett större kar med ett större filter men pappa är rädd att det ska bli för tungt att ha på övervåningen så jag får vänta tills jag flyttar och klara mig med min två kar på 54L.[/QUOTE]

Um, jag inbillar mig att jag har extra pumpar som skulle mer än nog duga till det där...
tyvärr är norrbotten lite långt att cykla för att skänka bort ett litet innerfilter. jag har som sämst ett gammalt Fluval 2 inner filter (de gammla orginal 4 kanterna). finns det ingen i din närhet som har en/några ggamla pumpar de sällan / aldrig använder du kan låna / få? Kolla med akvariebutik som tar in begagnade kar ibland, se om de inte har nån pump du kan köpa riktigt billigt... jag gav 150 spänn för en fluval 403'a till att ha som andra pump, plus ett extra lock (motorn sitter i locket) bara för att ha som reserv, iofs bara halv full med makaroner, men i alla fall, det blir inte dyrt.

Stärre kar tar alt som oftast större plats, det brukar därför inte vara specielt svårt med ett upp till 250 liters kar, det belastar golvet ungefär lika mycket som en "vällbyggd man/kvinna" sett på den omedelbara ytan... om far din e orolig för att golvet inte ska tåla totalvikten, bör du i alla fall inte ha några problem med att övertalla honom till ett 100-120 liters kar... så kan du dra igång de sme baljorna endast vid behov, tex om du får yngel, har fiskar som ska "förvaras" inför bortskänkning, eller dyligt.

B!
#30 - 31 januari 2005 16:20
Jo det är nog lite långt :)
Jag vet en affär som brukar ta in begangnade pumpar/filter men har har bara typ vaddfilter och då det som jag har. om han får in ett större så kanske jag kan köpa det. Vad rekomenderar ni för något som är bra men oftast inte för dyrt?

Filtret/pumpen som jag har är en "Project Brio 2", någon som har erfarenhet av dom?

Angående storleken på karen så tror jag att dom får räcka ett tag eftersom det är ganska bra eftersom jag har många fiskar som inte går att ha ihop, t ex kamphanen och kamphonorna, kamphonorna och guppyhanarna, så det är ganska bra att ha flera kar så att man kan separera dom. :D
#31 - 31 januari 2005 20:54
jag har ett fluval 2 filter, ska kanske kolla om jag hittar ett filter till... tack för alla goda råd man får!

/Linnea
#32 - 31 januari 2005 22:04
[QUOTE=Maethor]Jo det är nog lite långt :)
Jag vet en affär som brukar ta in begangnade pumpar/filter men har har bara typ vaddfilter och då det som jag har. om han får in ett större så kanske jag kan köpa det. Vad rekomenderar ni för något som är bra men oftast inte för dyrt?
[/QUOTE]

Nästan vilket pumphuvud som helst du kan fästa ett vp rör (el rör) på ingående sidan, borra det fullt med hål, och plugga igen i botten, sen kan du köpa färdiga filter patroner av nära vilket fabrikat som helst, så länge de bara släpper igenom röret i det förborrade hålet, utan att spricka av det våld som ska till... eller så köper du ett block, 10x10cm o "lagom långt" o gör en egen filterpatron...(stick ett hål i den nästan hela vägen igenom, med tex en vas kniv, penna, skruvmejsel, o trä i röret där)

Powerhead pumpar är populära, och har en väldigt "lämplig" anslutning att arbeta ifrån, men det måste finnas nära nog hur många olika som helst...

Det är klart, har du en chans, tycker jag du ska satsa på ytter filter, men till baljor på under 60 liter.... det kan lätt bli lite strömt, tror jag.

Lycka till.
B!
#33 - 15 februari 2005 12:15
Ehh. Det låter intressant men du har inte några bilder till det, jag förstod det inte riktigt :)

Annons