[QUOTE=Maethor]Jo kanske men att bara göra vatten byten varje vecka räcker inte för mig det ser hemskt ut, har prövat även det.
Men en sak har jag funderat på, hur ofta rengör ni filtret? Jag rengör det som sagt en gång i månaden och då är det helt tjockt med "skit" så att det knappt kan suga.[/QUOTE]
Jag bara gissar här, men du har antagligen ett litet pyttigt innerfilter, som aldrig 'mognar', och som bör rengöras i alla fall en gång i veckan. det är sanolikt för litet för att få någon betydande biologisk filtrerings funktion, vilket delvis är ansvarigt för att man menar på att det aldrig mognar. igentligen mognar det nått aldeles utmärkt, men det är för litet för att det ska fungera att förlita sig på den typen av filtrering.
En av anledningarna till att du får en massa alger är att du river upp baljan aldeles för ofta för att få någon stabilitet i den, en annan är att du bara har plast växter, så du har ingen konkurans till algerna. Är du nöjd med tillvaron, finns det inte mycket vi kan göra för att ändra på din inställning, men ur fiskarnas synpunkt kunde det sanolikt vara bättre med endast delvatten bytten var, eller varannan vecka, men du kommer antagligen behöva skaffa ett nytt filter, nya växter, och nya vanor.
Större filter volym, inte nödvändigtvis större pump kapacitet, och en stabilare tillvaro för de stackars fiskarna. Jag är ledsen, men det du gör, känns nästan lite elakt. det är ju givetvis inte din mening, men vad hade du tyckt om nån kom o slängde ut dig ur ditt rum, rota igenom alla dina grejor, städade bort godtycklig skit, o slängde in dina grejor lite på en höft "så ser nog bra ut" ?
Jag skulle önska att du ändrade på ditt sätt att sköta fiskarna dina, tyvärr har mitt önskande inte mycket med ditt slutgiltiga handhavande att göra...
Lycka till, hur du än gör.
B!