Tappad fena=sjukdom? Bråttom

#1 - 15 mars 2010 17:35
Hej,

Jag köpte nyss några regnbågsfiskar och nu såg jag att den ena saknade en bröstfena. Istället är det som ett sår eller ärr där. I övrigt ser de ok ut och den kan simma bra och så. Finns det någon sjukdom som gör att de blir såna eller är den bara skadad? Vill inte släppa ner dom om det kan vara en sjukdom. Har tyvärr inget karantänkar. Tacksam för snabbt svar.
#2 - 15 mars 2010 17:39
Jag gör alltid reklam för bilder, framförallt på sjuka fiskar. en bild förklarar väldigt mkt.
Så har du möjlighet till detta?
Eftersom att du inte goldmedlem så kan du inte posta bilder direkt i forat men du kan registerar dej på te.x photobucket, lägga upp bilder där och länka hit bilderna:)

Om det inte är rött, svullet eller ser sjukt ut där fenan satt så kan det mkt väl hända att fisken blivit av med fenan i te.x slagsmål. är det ett öppet sår fins ju risken för svampinfektioner är såret läkt så får fisken knata på som vanligt:)
#3 - 15 mars 2010 17:40
Och en sak till. Om det är en sjukdom är det då troligt att det smittar eller räcker det med att döda den sjuka fisken?
#4 - 15 mars 2010 17:41
Har tyvärr ingen fungerande kamera. Ska kolla om jag kan låna en av en granne eller så..
Bilagor:
#5 - 15 mars 2010 17:41
Och en sak till. Om det är en sjukdom är det då troligt att det smittar eller räcker det med att döda den sjuka fisken?

Det beror på vilken sjukdom det handlar om...

Vissa sjukdomar smittar bara inom en viss art, men andra sjukdomar kan "hoppa" mellan arterna
Bilagor:
#6 - 15 mars 2010 18:00
http://i906.photobucket.com/albums/ac265/rasmus_agren/P3150012.jpg

Tada, det löste sig. Kanske inte perfekt bild men jag hoppas att det syns ändå. Den har kvar fenan såg jag nu, men den använder den inte.
#7 - 15 mars 2010 18:09
http://i906.photobucket.com/albums/ac265/rasmus_agren/P3150012.jpg

Tada, det löste sig. Kanske inte perfekt bild men jag hoppas att det syns ändå. Den har kvar fenan såg jag nu, men den använder den inte.

Titta vad fint:)

Njae jag är i ärlighetens namn inte en sjukdomsexpert men nu har du fått upp en bild och då kan andra svara också;)

Men det ser lite svullet ut.. är det fisken till vänster det gäller?
Hur ser det ut på andra sidan?
#8 - 15 mars 2010 18:19
På andra sidan är det precis som det ska. Den till höger är en nyfiken hane som tittar in genom påsen för att spana in den nya tjejen i klassen :)
#9 - 15 mars 2010 18:29
På andra sidan är det precis som det ska. Den till höger är en nyfiken hane som tittar in genom påsen för att spana in den nya tjejen i klassen :)

Om den inte använder fenan så kanske fenan är skadad, den ser ju lite svullen ut.
Och är det en skada som uppkommit av bråk eller klantigt simmande, eller vid infångandet i affären så ar det lungt att släppa ut den.
Och det är nog detta jag tror på mest.
Dock. om det är ett sår så ska du hålla lite koll så att det inte kommer svamp i såret...

Förutom att den är instängd i en plastpåse... hur verkar den må?

Den verkar längta efter killen där då:)

Annons