tarmbakterier i kranvattnet

#1 - 16 mars 2004 20:11
Vi har förorenat vatten i Gränna! Det är kogödsel som förorsakat detta. Har tyvärr hunnit byta vatten i mitt akvarium (1/3) innan detta kom till min kännedom. Är nu orolig om detta påverkar mina fiskar (Malawi-ciklider) Om skadligt, vad göra?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 mars 2004 20:17
Vad menar du egentligen? Förstår inte alls.
#3 - 16 mars 2004 20:18
Gränna har tydligen förorenat kranvatten.
#4 - 16 mars 2004 21:15
Sitt och hoppas på att de klarar sig eller åk till grannkommunen och hämta rent vatten. Eller vatten på flaska...
Fiskarna skiter ju förresten i vattnet hela tiden så det borde väl inte göra nån större skillnad... [:-61]
#5 - 16 mars 2004 21:17
Fiskarna skiter ju förresten i vattnet hela tiden så det borde väl inte göra nån större skillnad...

inte riktigt samma sak va??

du kan ju alltid koka vatten o sen låta det svalna som du sedan byter med. det bästa tipset jag kan komma på nu... hoppas det löser sig iaf...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 mars 2004 21:18
Ser att du nu ändrat rejält i ditt inlägg och det blir lite klarare.
Nog finns det en risk att fiskarna inte tål det nya vattnet, men risken är nog rätt liten.
Däremot rekommenderar jag dig att att se till att använda ett vattenberedninsgsmedel vid alla vattenbyten under en tid framöver eftersom kommunen nu sannolikt kommer att behandla (antagligen klorera rejält) vattnet framöver för att komma tillrätta med problemet, byt också lite mindre vattne vid kommande vattenbyten.
#7 - 16 mars 2004 21:21
Risken kan kanske vara att det kan vara nitrat i vattnet.
Kolla när du byter vatten nästa gång att det inte finns klor i vattnet för vattenverket kommer förmodligen att klorera vattnet för att få bort bakterierna i nätet.
Använd vattenberedningsmedel.
#8 - 16 mars 2004 21:55
Tack för era svar! Nu känns det bättre! Ska följa de råd jag fått. Det är så typiskt att detta skulle hända... Håller på att flytta så i lördags tömde vi ett 1000L och fördelade 40 fiskar på 2 akvarier a 150L vilket innebär tätare vattenbyten. Bara att hålla tummarna nu då!

Annons