Tårv???

#1 - 28 februari 2006 22:24
Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd men jag gissade på denna:D Vad är trov bra till? Har hört att det ger en lite brun färg i vattnet. Stämmer det? Kan torven påverka något i akvariumet och spelar det hågon roll vilka fiskar som är i? Och så sissta frågan: Vart "placerar" man torvet?
#2 - 1 mars 2006 02:03
Du placerar det var du vill och har den egenskapen att den sänker PH´t.
finns att få tag på diverse blomster affärer som är välsorterade.

mvh

/Baggen
#3 - 1 mars 2006 02:15
torv kan göra vattnet thefärgat, problemet är att man aldrig vet hur mycket det kommer påverka, kan gå allt från ingenting alls till att du inte ser bakre glaset.

torv kan även sänka ph men även där är det omöjligt att säga hur mycket då det kan sänka allt från 0 å inget till för mycke.

man kan placera torv i ytterfiltret.
man kan även filtrera vatten över torv innan vattenbyte.
du kan även sno en damstrumpa av morsan din och stoppa torven i och hänga framför utblåset på ett filter till exempel.
#4 - 1 mars 2006 05:57
det går även att filtrera vattnet du byter över torv för att få bättre kontroll äver ph och grumlighet
#5 - 1 mars 2006 06:15
Men hur mycket torv ska man ha ungefär och hur stor är efekten (ungefär hur mycket sänker man, inget exakt svar). Men hur länge håller sig den här gyllenbruna färgen?
#6 - 1 mars 2006 06:21
[quote=Joachim.S]Men hur mycket torv ska man ha ungefär och hur stor är efekten (ungefär hur mycket sänker man, inget exakt svar). [/quote]
precis, finns inget exakt svar utan du får prova dej fram.
#7 - 1 mars 2006 07:22
Den bruna färgen varar inte för evigt i alla fall utan kommer att blekas av ljuset och käkas upp av bakterier på några månader. De bruna ämnena sänker inte bara pH. De buffrar faktiskt också vattnet så att pH blir stabilare. Jag vet inte om man kan säga exakt vid vilken nivå men om jag minns rätt ligger det mellan 6 och 6,5.
#8 - 1 mars 2006 08:43
[quote=Krax]De buffrar faktiskt också vattnet så att pH blir stabilare. Jag vet inte om man kan säga exakt vid vilken nivå men om jag minns rätt ligger det mellan 6 och 6,5.[/quote]

läst om en som haft så lågt som 4.5 med torv men då va det relativt mycke
#9 - 1 mars 2006 14:15
men ska man köra med torv eller inte?
#10 - 1 mars 2006 14:27
[quote=Joachim.S]men ska man köra med torv eller inte?[/quote]
Om du ställer frågan på det sättet så är svaret nej. Om du däremot vill sänka pht eller få en brun färg på vattet så ska du använda torv. :)

Personligen kör jag med tre "snappsar" torv i en nylonstrumpa som jag har lagt i filtrer. Detta gör att pht sjunker från ca 7,5 till 6,5 i mitt 110l kar.
#11 - 1 mars 2006 14:56
[QUOTE=Joachim.S]men ska man köra med torv eller inte?[/QUOTE]

Är det färgen du är ute efter eller vill du även sänka pH:t?

Ett säkrare (dock lite dyrare) sätt att färga vattnet är att tillsätta Tetra Blackwater Extract, JBL Aquatrop J eller Sera Morena. Då kan du dosera så vattnet blir så färgat som du vill.

Om du även vill sänka pH:t så finns det lite olika sätt. Jag håller just nu på att titta på lite olika produkter för att se vilken som passar mig bäst.

Just nu lutar det åt Amtra Trop som både sänker och stabiliserar pH:t, men jag får kolla först så det inte innehåller en massa fosfat (kan orsaka algproblem).

Annars får det bli Amtra Oak Extract, men då blir det lite mer jobb med att mäta pH och sånt, för den har ingen buffringsförmåga, utan kan precis som torv sänka pH:t hur mycket som helst.
#12 - 1 mars 2006 15:09
Jag tror bestämmt att torv visst buffrar vattnet, jag har läst någonstans att vanliga svenska myrar har ett ph på runt 4,5, det är härifrån man hämtar torv. 4,5 är således buffringspunkten för den mesta av torven som finns i handeln. Jag är osäker på siffran, men den kan säkert någon svartvattenexpert justera.
MVH
Magnus
#13 - 1 mars 2006 15:46
jag är ute efter färgen...men måste jag sänka pH så är ju det en bonus...vad kostar sånt färgnings medel?
#14 - 1 mars 2006 15:49
[QUOTE=Tropfrog]Jag tror bestämmt att torv visst buffrar vattnet, jag har läst någonstans att vanliga svenska myrar har ett ph på runt 4,5, det är härifrån man hämtar torv. 4,5 är således buffringspunkten för den mesta av torven som finns i handeln. Jag är osäker på siffran, men den kan säkert någon svartvattenexpert justera.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Det är säkert så som du säger. Men även om vissa svartvattensfiskar kan leva i pH 4.5 så är det ändå för surt för de flesta arterna.
#15 - 1 mars 2006 16:23
Vill bara flika in.
Om du ska använda sera morena.
Var försiktig jag beräknade mängden vatten, hällde i enligt anvisning.
Kunde inte se 10 cm in i akvariet efter en dag.
En del vatten byten och dagar senare gick det fint.
Så ta det försiktigt.
#16 - 1 mars 2006 16:56
Tack för svar....påverkar sera morena fiskarna nått...jag har ju paletter, guppy och neontetror.
#17 - 1 mars 2006 16:58
Nu har jag fått svar från Amtra om Amtra Trop. Den innehåller inte fosfat. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag på den. Herkules zoo kan ta in den, men jag pratade precis med dem och det kan ta ett par veckor innan de får in den.
#18 - 1 mars 2006 17:06
[QUOTE=Joachim.S]Tack för svar....påverkar sera morena fiskarna nått...jag har ju paletter, guppy och neontetror.[/QUOTE]

Just det! Det var de fiskarna ja. De enda som skulle uppskatta Sera Morena är nog neonerna. Guppy är inte svartvattensfiskar och vill även ha rätt högt pH (7-8). Tror inte heller paletter lever i svartvatten och det bästa pH-värdet för dem är runt 7.

Med tanke på detta tror jag faktiskt inte att vare sig torv eller Sera Morena är så aktuella för din del. För även neonerna kan trivas i pH 7.
#19 - 1 mars 2006 17:08
ok...gör la inte så mycket...det ser okej ut ändå...
#20 - 1 mars 2006 17:09
[QUOTE=Joachim.S]ok...gör la inte så mycket...det ser okej ut ändå...[/QUOTE]

Gôtt mos :D
#21 - 1 mars 2006 17:15
hehehe:D
#22 - 1 mars 2006 18:28
Mina Kardinaler klagade inte.
Enligt en affärsinnehavare jag pratat med skulle guppysarna färga ut bättre, men om det är ssant eller inte har jag inte en aning om.
#23 - 1 mars 2006 19:12
Jag tror nog vissa arter skulle färga ut mycket bra i brunt vatten. Men inte guppys, tror jag;)
#24 - 2 mars 2006 00:07
frågan är om dom verkligen färgar ut bättre.
skulle mer tro att det är kontrasterna som ökar.

växter å dylikt syns sämre medans fiskarna som reflekterar ljus "lyser" mer-
#25 - 2 mars 2006 09:35
Jag gillar att experimentera (och är snål) och om jag ville ha brunt vatten hade jag gått ut i skogen och letat upp nån liten bäck med brunt vatten. Sedan hade jag filtrerat vattnet med kaffefilter och hällt i lite tills jag blev nöjd med färgen.

Att köpa brunt vatten när man bor i Sverige skulle kännas väldigt konstigt. Finns ju överallt.
#26 - 2 mars 2006 14:27
hehe...sant
#27 - 2 mars 2006 21:52
[quote=Krax]Jag gillar att experimentera (och är snål) och om jag ville ha brunt vatten hade jag gått ut i skogen och letat upp nån liten bäck med brunt vatten. Sedan hade jag filtrerat vattnet med kaffefilter och hällt i lite tills jag blev nöjd med färgen.

Att köpa brunt vatten när man bor i Sverige skulle kännas väldigt konstigt. Finns ju överallt.[/quote]

kan väl inte vara så bra att springa ut i skogen och hämta lite vatten och bara hälla ner i sitt kar eller =??
#28 - 2 mars 2006 22:47
det går la bra om man använder sånt medel (kommer inte på vad det heter) som man använder när man byter vatten...
#29 - 2 mars 2006 22:48
vattenberedningsmedel, aquatan/aquasafe.
#30 - 3 mars 2006 01:29
[QUOTE=Raven]vattenberedningsmedel, aquatan/aquasafe.[/QUOTE]

Biotopol och Aqua plus också :)
#31 - 3 mars 2006 04:06
Springa iväg och hämta några hundra liter vatten kanske man inte bara gör sådär... Jag använder mig av torv men mitt mål är främst att sänka ph och få ett bra vatten till mina sydamerikanska dvärgar. Jag använder mig dock främst av förberett vatten där jag har torven som jag sedan använder till vattenbytena. Som mest har jag varit nere i ph 4,5 i ett kar där jag fyllde botten med ca 5 cm torv från torvblock. Där stoppade jag i några Dicrossus Filamentosus (schackbrädesciklid) och några veckor senare hade jag en hyfsat stor kull yngel. :D

Annons