Jag skäms inte för fem öre att säga att jag matar mina rovfiskar med andra fiskar men samtidigt så förstår jag de som blir upprörda om man uttrycker sig på det sätt som JetLi gjorde. Det gäller att välja sina ord då man befinner sig på ett forum där både rovfisk-fantaster och guppy-fantaster ska samsas... Ett bra tips kan ju vara att utelämna de mest groteska detaljerna kring hur småfiskarna går sin död till mötes...
De som däremot tycker att man är oseriös som matar rovfiskar med levandefoder förstår jag inte alls, ett råd till dessa personer är att de kanske ska läsa denna lilla textrad som är hämtad direkt från artbeskrivningen för JetLi's "gädda" här på zoopet.
"Köttätare (fiskar). Föredrar i akvarium levandefoder som mindre fiskar, men tar även frysfoder och ibland torrfoder."
Hur upprörande det än kan vara för de som har småfiskar som favoritfiskar så är det det faktiskt ytterst seriöst att ge rovfiskar levande foder, att enbart mata dem med torrfoder som är alternativet är som jag ser det väldigt oseriöst...
Många arter äter ju inte ens torrfoder eller frysfoder, de äter bara levande foder... Vad ska man göra då? Svälta ihjäl dem?
Att bara ge en fiskätande rovfisk torra pellets är inte särskilt sjysst... Man plockar i så fall bort den mest naturliga delen av hela deras beteende, nämligen att få bete sig som rovfisk.
Men som sagt, man kan ju formulera sig lite bättre än vad JetLi gjorde då man ska visa hur seriös rovfiskägare man är när man ger fiskarna levande foder, att sitta och gotta sig i att en fisk blev av med huvudet känns ganska maxat också...
Mvh Fredrik Isaksson