Täta akvarium

#1 - 6 september 2005 13:22
Hejhej!

Jag har ett 160 l kar med stålram där det är tätat med silikon. Nu har det börjat läcka en aning. Små droppar som är brunfärgade som kommer igenom silikonet både uppe och nere. Det är absolut inget flöde men jag antar att det inte blir bättre med tiden.

I överkanten är det nog värst, jag fyllde över glaskanten och då blev det lite mer droppande och sen dess har jag inte fyllt över den kanten.

Hur ska man fixa detta på ett så smidigt sätt som möligt. Jag har inget annat kar att ha fiskar i om man måste tömma hela karet. Går det att täta med vatten i eller är det helt nödvändigt att tömma och torka hela karet? Klarar sig fiskarna isåfall i hinkar under tiden?!

En aning stökigt men man vill ju inte ha golvet fullt av vatten en dag heller..
#2 - 6 september 2005 13:30
[QUOTE=glittertind]Hejhej!

Jag har ett 160 l kar med stålram där det är tätat med silikon. Nu har det börjat läcka en aning. Små droppar som är brunfärgade som kommer igenom silikonet både uppe och nere. Det är absolut inget flöde men jag antar att det inte blir bättre med tiden.

I överkanten är det nog värst, jag fyllde över glaskanten och då blev det lite mer droppande och sen dess har jag inte fyllt över den kanten.

Hur ska man fixa detta på ett så smidigt sätt som möligt. Jag har inget annat kar att ha fiskar i om man måste tömma hela karet. Går det att täta med vatten i eller är det helt nödvändigt att tömma och torka hela karet? Klarar sig fiskarna isåfall i hinkar under tiden?!

En aning stökigt men man vill ju inte ha golvet fullt av vatten en dag heller..[/QUOTE]

Läcker det i nederkant av karet så hade jag nog inte gjort det "enklaste"
Uta jag hade bitit i det sura äpplet och silikonerat om hela karet.
Jag tror inte du vill bara med om 160liter på golvet som du säger.

Kolla upp om du har någon kompis som kan ha fiskarna så länge i någon akvarie..

Som sagt jag hade tätat om det helt från början, sen kan du sova lungt om nätterna i många år till

//Peter
#3 - 6 september 2005 13:32
Om det börjat läcka på det sätt du beskriver, så skall du helt utan tvekan torrlägga akvariet, Skär isär glasen, rengöra noga och lima med nytt lim.

Jag tror inte det duger med att bara täta på med ett till skikt. Du får helt enkelt inte det nya silikonet att fästa mot glas och det gamla silikonet.

Det blir en tunn skarv som det kommer vatten igenom igen. Och till slut släpper det helt och hållet.
Jodå fiskarna klarar att leva i hinkar några dagar. Byt 25-30% av vattnet i hinkarna varje dag så är du garanterad mot för höga gifthalter och för lite syre.
#4 - 6 september 2005 13:35
Tack för svar!

Ok, det är värre i nederkanter alltså, för att det alltid är vatten där?! Det är mkt lite vatten, en droppe om dan kanske. Om man ska fixa om hela karet, tar man bort allt gammalt silikon och lägger på nytt?! ag har aldrig gjort något liknande innan. Hur mkt ska man ta och hur vet man om det är tätt? Kan man fylla med vatten och se och om det då läcker lägga på ett lager silikon till?!

Jag kanske kan hitta ett akvarie men det är rätt litet, får kolla upp det..
#5 - 6 september 2005 13:37
Ok, limma med lim. Använder man lim att fästa glasen med och silikon att täta mot kanterna?
#6 - 6 september 2005 13:48
nej han menar nog silikon. Se till att det är silikon för akvariebruk bara. Sök här på forumet så kommer du hitta beskrivningar på hur man gör
#7 - 6 september 2005 14:01
[QUOTE=glittertind]Ok, limma med lim. Använder man lim att fästa glasen med och silikon att täta mot kanterna?[/QUOTE]

Helt vanligt silikon till akvarier :D

//Peter
#8 - 6 september 2005 14:08
Ibland skriver man snabbare än tänker, hohojaja ;) .

Nå. Naturligvis menade jag silikon-"lim"..

Inget annat val än att limma om. Du kommer bara att ha problem med läckage annars. Jag rekomenderar hel omlimning med silikon. Skär isär allting, rengör och följ de tips du hittar här på forumen.

Om du bara tätar där du har läcka nu, så kommer det på andra ställen snart.
#9 - 6 september 2005 21:14
Ok, tack för alla svar och tips! SKa söka vidare här på forumet.
#10 - 7 september 2005 05:37
Om jag vore som du skulle jag nog se mig om efter ett helt nytt kar.. Att ta isär och limma ihop ett kar själv är inget jag skulle ge mig på, iaf inte i nuläget.. Och om du väljer mellan att lämna in det för omlimning och köpa ett annat (begagnat) kar, så tjänar du nog på att köpa ett annat.

Det kan dessutom vara ett ypperligt tillfälle att övertala en eventuell äkta hälft att få ha ett större akvarium.
"Öh älskling..? Det minsta jag hittade var det här 720l.. Kan du hjälpa mig att bära?" :D

Annons