täta vattenbyten utan toffsar?

#1 - 23 oktober 2008 16:27
Varje gång jag gjort ett vattenbyte (30% 1-2 ggr per vecka) så får jag ofta (beror lite på PMDDdosering) toffsalgsinvation dagen efter. Tråkigt som tusan men jag har diskus så jag är "tvingad" att göra täta byten. .

Kör förövrigt med Co2 som löses upp i ett aquaclearfilter, göder med pmdd samt aquarellerör.

Hur får man bukt med tofsarna vid täta vattenbyten?
#2 - 23 oktober 2008 20:05
Är det verkligen toffsalger?
Dom brukar inte vara så snabba så dom ger en invasion på en dag
#3 - 24 oktober 2008 08:43
Däremot brukar dom dyka upp i akvarier som har hoppande CO2-nivåer vilket man får med täta vattenbyten.

Du kan testa att efter varje vattenbyte göda med en dubbelpuls EasyCarbo vilket jämnar ut CO2-behovet. Dessutom är toffsalger extra känsliga för EasyCarbo.
#4 - 25 oktober 2008 14:24
Beror det inte på att nytt vatten innehåller massa ämnen?
Borde man kanske alltid fylla på med osmos vatten kanske? (har ej sådan men läst att det är fiffigt)
#5 - 25 oktober 2008 15:34

Beror det inte på att nytt vatten innehåller massa ämnen?

Tror ingen riktigt vet vad alger egentligen går igång på, men det verkar främst vara förändringar i ammonium, syre och CO2-nivåer.

Just toffsalger verkar hänga intimt samman med just CO2-svängningar.

Borde man kanske alltid fylla på med osmos vatten kanske? (har ej sådan men läst att det är fiffigt)

Problemet är att det är så mycket mer CO2 i luft jämfört med i vatten, så det räcker med att du sänker ytan så att vissa delar av akvariet står i direktkontakt med luft för att dessa delar ska få sig en megaboost CO2.

Det spekulerades lite över om det isåfall skulle funka att byta vatten i beckmörker eftersom CO2:n isåfall inte gör någon nytta för alger och växterna.
#6 - 25 oktober 2008 16:00
heeke skrev:
Är det verkligen toffsalger?

Dom brukar inte vara så snabba så dom ger en invasion på en dag

Japps det är toffsalger..
#7 - 25 oktober 2008 16:37
Stavas väl tofs för övrigt.... :-)

Annons