teknik i era discus/mal kar?

#1 - 2 februari 2007 18:28
Går i tankarna att nångång i framtiden, skaffa mig ett större kar. Har tänkt mig minst 540 liter. Tänkte ha (som så många andra) discus och malar där;) Men då till frågan:
Ni som har denna kombination ,vad har ni för teknik? Vill veta allt;) vad ni har för märken på filter etc, vilken watt och märke på lysrör. ja allt!

Sen funderar jag på en annan sak, discus vill inte ha stark cirkulation, malar vill ha det. hur löser man det? Cirkulationspump? är det samma sak som powerhead? kan nån förklara vad det är?

Vet inte om det kan verka otydligt om tråden ska ligga i "akvarier och tilbehör" men eftersom jag bara är intresserad av tekniken så måste det väl passa ganska bra här;)

Tacksam för alla svar!

/Hans
#2 - 2 februari 2007 19:38
Om du med malar menar L-malar så kan jag inte svara på din fråga :). Men Corydoras klassas i alla fall som malar också ;). I mitt SA-kar kör jag med ett gamalt Eheimfilter, bakom bakgrunden sitter det massor av filtermaterial och en cirkulationspump för att skapa ett bra sug. Lysrös säger du, vad skall man med det till :P? Jag kör i alla fall med vanliga halogenspottar för att skapa ett naturtroget gult biotop ljus i svartvattnet. För att få rätt mängd ljus så sitter det en simpel dimmer på. Det är en väldigt svag cirkulation i karet som alla invånare (diverse tetror, diskus, corys) verkar nöjda med. Såvitt jag vet så är cirkulationspump och powerhead samma sak.

ps. du har bilder på karet i på min zoon under "höstprojekt".
#3 - 2 februari 2007 21:29
jo ditt kar har jag redan varit inne å kikat på;) riktigt snyggt är det!!!

Jo självklart vet jag att corys är malar;) som det ser ut nu så blir det ett gäng sterbai. Så det handlar alltså om L-malar, corys och discus. Men det var inte det vi skulle disskutera i den här tråden, en sån tar jag upp om x antal år när det är dags;)

Jo corys och discus nöjer sig nog med ganska svag cirkulation men L-malar vill väl ha mer snurr på vattnet? så hur löser ni det, ni som har discus och Lmalar?

/Hans
#4 - 2 februari 2007 21:34
Jag har bägge delar, både diskus och L-malar, och har inte så mycket fart på vattnet men bra fart på pumparna. Det är ett 960 liters och pumparna pumpar nästan 4000 liter i timmen och med många strilrör som är riktade mot bakrutan så är det inte mycket fart på vattnet, men det är ändå syrerikt som är det viktigaste.
#5 - 2 februari 2007 21:57
Tror precis som Ansjo att det handlar mer om fart på pumparna än om fart på vattnet. I mitt lilla Juwel Lido 120 har jag bytt ut Juwelfiltret mot ett Eheim 2128 ytterfilter, utloppet är förgrenat till både strilrör och munstycke (riktat mot bakrutan). Mina Parotocinclus verkar väldigt nöjda med detta trots att det inte blir strömt någonstans. Nu har jag iofs. strypt filtret något men även om jag drar på så blir det inte speciellt drag på vattnet.
#6 - 3 februari 2007 12:04
ansjo skrev:
men det är ändå syrerikt som är det viktigaste.

jo men är det inte många malar som vill/måste har stark cirkulation också??

/Hans
#7 - 3 februari 2007 16:19
malarna klarar sig normalt ändå.. har själv L204 L190 L31 tillsammans med discus i ett 375 med 800L powerhead bakom btn'en..
#8 - 3 februari 2007 17:07
ok va bra! så då kanske det skulle räcka med ett ytterfilter då? Men sen kommer vi till värme och belysningsbiten. Vad har ni för värmare, hur stora vilket märke hur varmt?
Vad har ni för belysning, vilka rör hur många, vilken watt, hur skulle ni beskriva nyansen?

nog finns det fler som har discuskar här som kan skriva vad ni har för teknik?;)

/Hans
#9 - 3 februari 2007 17:10
2x300 watt jäger doppvärmare, 3x150 watt MH 10000K+ 2x54 watt T5 som belysning. Lite nackdel att ha denna belysning till diskus då färgerna inte riktigt kommer till sin rätt på diskusarna. Men det växer bra;)!
#10 - 3 februari 2007 19:58
I mitt 420L Rubinkar har jag 2*300W Jaeger doppvärmare och vattnet är stadigt 29+ grader! 2 st ytterfilter Eihem 2213 med strilrör! 2 st. för att jag skall kunna göra växelvis rengöring av filtren! Belysningen är inte så viktig men jag har original gro lux 2 rör! en stor rot och rätt myckt växter samt ett gäng Ancistrus! Diskusarna är egen uppfödning och storleken är mellan 8-10 cm och det är ett gäng på ca 20 st. Malarna är också egen uppfödning och jag har för mig att det skall var ca 8 st i storlek 4-6 cm! Verkar funka bra! Diskusarna handmatas med D50+ som varvas med fryst artemia! Titta gärna på mina länkar här nedan!
#11 - 3 februari 2007 20:05
Jag fick höra av "min" säljare att man ska ha salt i vattnet, då kan man ju inte ha pansarmalar? Eller? Dom dör ju av salt...
#12 - 3 februari 2007 20:13
Att Corydoras inte skall tåla salt är det många som hävdar är en ren myt.
#13 - 3 februari 2007 20:15
Varför skall man ha salt! Har haft Diskus snart i 30 år och aldrig något salt i deras akvarium!
#14 - 4 februari 2007 08:43
Salt är väl till för att stärka immunförsvaret och läka sår? Håller med laerni, känns lite onödigt att ha salt i hela tiden!

/Hans
#15 - 4 februari 2007 09:12
Så ni anser att jag ska sluta med det? Det han sa var att fiskarnas imuunförvar stärks...
#16 - 4 februari 2007 09:49
Som jag ser det så använder man salt då något hänt som gör att man vill stärka immunförsvaret samt läka sårskador utan mögelangrepp! Annars ser jag ingen nytta med det!
#17 - 4 februari 2007 17:31
Så om jag förstår det rätt, så behövs det ingen särskilld teknik just för dessa kar, utan det räcker med "det gamla vanliga"?!

/Hans
#18 - 4 februari 2007 18:52
Helt rätt uppfattat!:)

Annons