Tekniska problem

#1 - 7 februari 2008 14:35
hallåå hallåå. Tänkte komma med en viktig fråga då svaren verkligen ligger i mitt samt ert intresse. Svara gärna seriöst och fundera en stund på vad ni väljer att svara.

Min fråga handlar om vad du anser vara det största tekniska problemet i denna hobby? Vi fokuserar bara på de elektriska prylarna i karet nu, inget annat.

Mer specifikt, vilken teknisk produkt som används och är osäkrast samt medför störst risk till förlust. Vad anser du?

Något du tycker bör optimeras, förändras med produkten?

Det råkar vara så att jag har en liten uppfinning som jag funderar på att börja tillverka och sälja för ett riktigt bra pris. Vill dock först få några svar och funderingar för att se om vi tänker lika. Produktens uppgift är att med stor marginal göra hobbyn säkrare och minska oron.

Kommer inte säga vad det är för produkt innan jag patenterar den, kan dock kanske i slutet av tråden förklara uppgiften iallafall. Hur som helst så kommer produkten vara till stor tjänst till akvarister då dess fjuttiga pris kommer förhindra förluster upp mot tusentals kronor :)

Mvh Amaro

Ps, Kjell jag hoppas tråden hör hemma här :) skicka gärna pm annars
#2 - 7 februari 2008 14:38
Elektroniska säger du?
Elektriska säger jag? :)
Min största farhåg är nog ytterfiltret.Att en slang hoppar ur eller går isönder. Och att allt vatten pumpas ner på golvet istället.
Fast det kan ju avhjälpas med ett litet hål i slangen, på insidan karet.

Men jag förmodar att du verkligen menar elektroniska prylar. Tror inte jag har någon elektronik i karen...
#3 - 7 februari 2008 14:43
Stew haha elektriska prylar jaaa haha det e vad jag menar :)

okej ytterfiltret säger du :) inte direkt vad jag satsade på men det är helt klart ett problem det med :D
#4 - 7 februari 2008 14:44
ändrade det nu ;)
#5 - 7 februari 2008 14:54
Min enda oro är torrgång av pumpar. Det som jag tycker främst behövs inom hobbyn är alltså en funktion som känner av om det kommer något vatten ur pumpen, och om det inte gör det så bryts strömmen till den.
#6 - 7 februari 2008 14:56
Whistler84 torrgång? hur uppstår detta? genom att tex vatten nivån sänks eller?

Vid ytterfilter att insugs sidan kanske slammar igen och pumpen går tom? intressant.
#7 - 7 februari 2008 14:57
Att doppvärmaren hänger sig men de kan man ju ordna med en underdimensionerad sådan eller två små värmare istället för en stor, eller så kanske man kan fixa en brytare som slår av den om tempen når en vissa temp.
Annars jag jag inte mycket av elektriska grunkor i karet. Lysrören är ju ingen fara om man inte är klantig.
Vatten byten är väl de tråkigaste men nått måste ju vara tråkigt i denna hobby oxå :)
Bilagor:
#8 - 7 februari 2008 15:00
min gick torr efter en vatten läcka men den funkar som vanligt efter att jag bytte akvarium och starta om den igen.
#9 - 7 februari 2008 15:02
Men jag kan tillägga att tråden "egentligen" handlar om doppvärmare.

Asså tänker man efter noga så är ju svaret på "vilken teknisk produkt som används och är osäkrast samt medför störst risk till förlust" doppvärmaren.

Jag menar, får denna fnatt så är det ju inte mycket man kan göra. Du kan lixom sitta i vardagsrummet och ha karet 2 meter ifrån dig utan att märka något. Endast den med lite tur och den som är riktigt uppmärksam + tur kan märka detta och därefter förhindra värmaren från att koka vattnet.

Läst och hört många tragiska historier om folk som torskar sina speciella fiskar (värde 5-7tusen av vad jag hört som mest) och inte nog med penga förlust så finns ju det sentimentala värdet också med i bilden.

Jag e alltid nojjig över doppvärmarna, litar verkligen inte på dem. Sen fick jag höra att man BÖR byta ut dem 1gång per år eller 1 gång på 2 år för att vara helt säker. Vet inte om detta är försäljnings snack eller en relevant rekomendation.

Hur som helst så tycker jag att en "piss" produkt för 300kr inte ska ha "lyxen" att skapa så mycket terror för oss hobbyakvarister. Därför så har jag on the "whiteboard" styrt upp en produkt som iallafall gör detta problem 100% säkert.
#10 - 7 februari 2008 15:13
du kan ju om du har ett stortkar räkna ut hur mycket en doppvärmare på 75W kan värma upp, vad jag hört så om man har två små istället för en fet jävel så klarar man sig om ena hänger sig,

ang. nån form av varning så har jag en billig väderstation där man kan ställa in ett den ska av ge en alarm signal vid en förinställd temp samt att den mäter max och min så man kan hålla kolla på om vatten tempen diffar allt för mycket vilket borde tyda på en kass dopvärmare.
#11 - 7 februari 2008 15:17
2bias joo visst, jag kör tex med en doppvärmare på 200W då mitt kar egentligen behöver det dubbla nästan. Inga problem där lixom.

Den enda fördelen med att antingen ha 2 mindre lr 1 mindre är ju att själva processen blir långsammare. Karet blir ju eventuellt endå överhettat eftersom doppvärmaren värmer och släcker, värmer och släcker etc.
#12 - 7 februari 2008 15:36
om du skulle köra med två st 100w och ena skulle hänga sig skulle du då inte hinna se att nått fuffens va på g innan den hunnit höja ditt 500L kar (eller vad du nu har) innan fiskarna ligger upp och ner.

Men de finns väl en hel del varnings system för temp. övervakning att köpa eller bygga.

Det finns väl alternativ till doppvärme oxå, men har inte nån erfarenhet av dessa tyvärr.
#13 - 7 februari 2008 17:13
Finns ju externa termostater med som man sätter mellan uttaget och doppvärmaren för extra säkerhet. Sen är det bara att gömma proben till termostatet nånstans i karet. Ganska säkra tror jag att de är också.
#14 - 7 februari 2008 17:32
Amaro skrev:
Whistler84 torrgång? hur uppstår detta? genom att tex vatten nivån sänks eller?

Vid ytterfilter att insugs sidan kanske slammar igen och pumpen går tom? intressant.

Jao, det är väl egentligen mest den mänskliga faktorn som påverkar, men det är lätt hänt att man får in luft i systemet om man meckar runt i tanken. Cirkulationen i mitt ytterfilter stannar av helt om det kommer in en för stor luftbubbla.

Annons