tema till 150 l kar

#1 - 17 mars 2007 15:11
Heej! jag skulle gärna vilja ha ett tema till mitt 150 l kar som "inte" är startat! :D fiskarna får ju inte vara förstora och inte för små! skulle vilja ha länkar som innehåller svensk fakta om : växter, fiskarna, gruset, tja all inredning! så om du kommer på nått tema så skriv till mig!! :D

#2 - 17 mars 2007 15:17
snälla någon??* ska börja starta det snart så komigen!! i morgon så ska jag handla så jag vill ha ett ämne!
#3 - 17 mars 2007 15:24
iinnngggeeen????
#4 - 17 mars 2007 15:32
varför inte statsa på ett SA-tema (sydamerika)....tycker det är lätt ett av de finaste tema som fins om man inreder det fint ;).......och som fiskar i det så hade du kunnat ha någon dvärgciklid och någon tetra
#5 - 17 mars 2007 15:33
Amanda321 skrev:
iinnngggeeen????

du får ta det lite lungt och vänta på svar....ibland kan det ta lång tid och ibland snabbt
#6 - 17 mars 2007 15:41
Skulle vara lite enklare att komma med tips på tema, om du kunde nämna någon växt eller fisk du gärna vill ha i ditt nya akvarium.

Där finns så oerhört många och olika teman du kan välja på. Lösa teman som världsdelar. Asien, Sydamerika, nordamerika, afrika, mellanamerika, mm.

Du kan också ha ett landskaps tema som bergslandskap, flodlandskap, ängslandskap, djungel mm.

Du kan också ha ett färg tema, med bara röda, blå eller silverfärgade fiskar och en inredning som ska komplettera dessa.

Du kan också försöka återskapa en del av en speciell flod eller sjö och då bygga ett biotopakvarium.

Du kan också ha ett tema med väldigt ljusa eller mörka inredningsdetaljer. Några sattsar på enbart svart sten och bottengrus t.ex.

Som du förstår är det inte lätt att ge dej råd, när din fråga är så allomfattande.

MVH/Anita
#7 - 17 mars 2007 15:48
jag skulle jätte gärna vilja ha värdsteman! kommer dvärgcikilden från sydamerika då?? :D om ni har nån bild på ett sånt akvarium eller nån annan värlsdels akvarium så skika gärna in bilder!! :D (lite spänd eftersom ska ahandla i morgon ju) :p ;) så proppa en full med informatjon eller frågor omkring vad jag gillar och så! (vet inte vilken fisk jag "vill" ha direkt! kvittar!)
#8 - 17 mars 2007 16:03
hahaha fördelen är ju om du listar fiskarna du vill ha, kollar på artbeskrivningen här på zoopet och utesluter dom som ska ha stora kar.

har du tittat på kakaduvaciklider? varför inte ett litet stim sånna?
sen gör du inredning utifrån deras ursprung?
#9 - 17 mars 2007 16:05
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 kakaduaciklider är en dvärgciklid och påminner lite om spike i gremlins:D:D
#10 - 18 mars 2007 10:50
njae jag vill ha en världsdel tema! med olika fiskar så om ni säger en fisk från en världsdel så letar jag upp fakta om fiskar därifrån och det fick inte vara så små fiskar! dom ska kraäva ungifär 150 l inte 60 som denn lilla fisken! :) sen vill jag ha olika sorters fiskar från samma världsdel! kom med tips tack! :D
#11 - 18 mars 2007 10:53
ja men 60L är ju minsta rekomenderade.
så 150 är ju jätte bra åt dom.
#12 - 18 mars 2007 11:04
nej på arbetsbeskrivningen stod det 60 L!!! och jag vill inte ha så små fiskar!
#13 - 18 mars 2007 11:08
men artbeskrivningen anger ju minsta mått... och dom blir ju 7cm alltså inte så små utan mera lagomt.
#14 - 18 mars 2007 11:10
Det finns mycket spännande som skulle kunna passa bra i ett 150 liters kar . Mina förslag är västafrikabiotop med någon ciklidart som tex palletciklid eller tomasi och någon rolig tetra eller barb.
#15 - 18 mars 2007 11:24
jag har nog bestämt mig för Tomatciklid!! :D dom ska vara fredliga och passar in i hur många liter... jag skulle gärna vilja veta vlilka växter som passar in till väst afrika så att den får en naturlig miljö! skika gärna nån länk som visar mycket fakta om fisken och dens naturliga miljö (har sett arbets beskrivningaran) och om ni har ett västafrikanskt akvarie så släng gärna in en bild! :D
#16 - 18 mars 2007 11:51
Amanda321 skrev:
jag har nog bestämt mig för Tomatciklid!! :D dom ska vara fredliga och passar in i hur många liter... jag skulle gärna vilja veta vlilka växter som passar in till väst afrika så att den får en naturlig miljö! skika gärna nån länk som visar mycket fakta om fisken och dens naturliga miljö (har sett arbets beskrivningaran) och om ni har ett västafrikanskt akvarie så släng gärna in en bild! :D

Ja västafrikanska växter är jag inte helt säker på att de är, men i alla fall afrikanska:D .

Röd och grön tigerlotus (näckrosor). Köps som knölar, ofta med några blad på.

Crinium är lökväxter, finns lite olika arter med släta eller krusiga blad, några väldigt smala andra bredare.

Ammannia sengalensis elle gracilis, vackra stjälkväxter med smala konjaksfärgade blad. Funkar jättebra hos mej och är verkligen snygga. Även utan Co 2.

Anubias olika arter, är också afrikanska.

Glasormbunke Bolbitis huedelotii, placeras gärna på en rot nära utströmmaren, då de gillar vattenrörelse.

Vallisneria arter finns också i Afrika, men ingen av de arterna odlas som akvarieväxt. Är man inte så kinkig, så kan man använda vilken Vallisneria art som helst.

Hoppas detta var till någon hjälp.

MVH/Anita
#17 - 18 mars 2007 16:07
ok tack! :) jag vet inte om jag ska ha nått ämne längre... börgar ändra mig.. kanske ska ha dvärg skalare och guramis ! :D (+ några andra fiskar)
Bilagor:
#18 - 18 mars 2007 17:20
jag skulle kört tetror och nån L-mal som inte blir så stor och en grupp cyrodoras.
#19 - 18 mars 2007 17:27
dvärgscalare?
#20 - 18 mars 2007 18:12
Dvärgskalarer har jag också blivit pålurad. Enda anledningen jag kan se med att kalla dem så är att få sålt dessa stora majestätiska fiskar. Dvärgskalarer finns inte, samtliga blir stora och behöver ett mkt högt akvarium. 150l är i minsta laget.

Mitt fisktips: Trichogaster leeri (Mosaik gurami) o trichopterus (Blå gurami) . Sydamerikanska ciklider som Laetecara curviceps (Kurvciklid) o Clethacara maronii (Nyckelhålsciklid). Anomalochromis thomasi (thomas ciklid, tomatciklid) har jag själv i mitt 112l sällskaps kar. Mycket vacker och snäll fisk!

MVH Simon B!
#21 - 18 mars 2007 19:01
amanda: inte för att va elak nu men är det inte bättre att din mamma hjälper dej att hitta fakta osv och hjälper dej att välja lämpliga fiskar för det är ju trots allt så att du bara är 11 år och som förälder så är det ens ansvar att se till att djuren blir skötta rätt.
så jag tror det är bättre din mamma hjälper dej för fixar du inte ansvaret så måste ju dina päron ta över tills det blir sålt.
#22 - 18 mars 2007 20:36
ehhhh! alla andra tack för svaret men du ska veta att jag har hatt akvarium sen jag var liten och det har aldrig varit några problem blir aldrig alger så bra som jag sköter det och nästan slår ner sånna som missköter sina fiskar!! (inte slår ner precis :p men ger dom en rejäl utskällning) har aldrig hatt alger och ändå har jag medel för att ta bort det ändå.. jag hämtar upp fakta i veckor innan jag bästämmer mig om jag ska ha fisken jag läst om och är bäst på internet i min klass och absolut en läs lus i min klass.. min lärare ger miig nästan sträck för att jag läser för mycket och jag tycker det är kul att läsa fakta så det så! så du ska inte tro att jag inte letar efter fakta!!! :(
#23 - 21 mars 2007 18:45
ååååhhhh NEEEEJ!! min bror har gort så hela akvariet har bombat med alger... jo det är så att akvariet har vatt med vatten hela tiden.. (det har vatt min ikke fisk intresserades brors akvarie) men det hade mycket alger och nu har han bombat upp alla alger så det är över hela akvariet!!! [B)] [:(!] :( man kan inte äns se stenarna!! :( nåja.. jag går och tvättar en växt från akvariet!

ses!

Annons