Temp controller

#1 - 25 augusti 2004 19:59
Ännu en fråga: Är det ngn här som har erfarenhet av elektroniska temp controllers? Typ AM,Eheim osv.De är ju ganska dyra....Hydor har en tempcontroller som har ett hyfsat pris.Ca 400:-...Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh Jan
#2 - 26 augusti 2004 17:23
Hej!
Man behöver ingen "Tempcontroller". Del enda man behöver är en temeraturmätare som kostar 29,50:-

hälsningar cia
#3 - 26 augusti 2004 17:47
Vad menar du med temp-controller?
En doppvärmare med reglerbar termostat är väl en temp-controller i den meningen att man ställer in en temperatur och termostaten slår på värmaren om det blir för kallt för att sedan slå av värmaren när önskat värde uppnåtts.
Om du har för avsikt att även kunna kyla vattnet om det blir för varmt, så räcker inte 400kr speciellt långt.
#4 - 26 augusti 2004 18:05
Nja, nu är det så att jag kör med bottenvärmare som ger för hög värme om den är inkopplad kontunierligt.Har testat med tidsstyrning via timer ,men tycker inte det ger tillräcklig bra precision.Doppvärmaren ,som ochså är inne i det här systemet har ju givetvis egen termostat ,men det måste bli en bättre styrning med en controller.Jag har redan AM Ph controller och den verkar till att funka prima....
För bilder på bottenvärmaren....se länk nedan...Mvh Jan
#5 - 26 augusti 2004 18:37
OK, det är alltså en termostat du är ute efter, dvs något som "slår på" strömmen till bottenvärmen om det blir för kallt. En snabbtitt på www.elfa.se säger att 400kr låter billigt, men nogranheten på en termostat för lite drygt 600 inkl givare exkl moms från Elfa (där mam bla får ställbar hysteres) är nog betydligt bättre. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2003296.htm
#6 - 27 augusti 2004 08:07
Du kan alltid bygga en själv om du är tekniskt lagd.

Materialet som behövs är ungefär som följer:
- PIC16f628a, enchipsdator
- Optokopplare
- Relä
- DS18S20, digital termometer
- Transistor + lite små komponenter

Om man vill lägga mer pengar än ~200:- kan man komplettera med display. Om värmekabeln drivs av en likspänning kan man bygga en steglös drivning till den samtidigt så man slipper att den antingen är jätte varm eller kall.

Antar att du egentligen inte är intresserad av detta, men det är alltid kul att skriva lite när man vet hur det kan göras...
#7 - 27 augusti 2004 08:22
Jäger tillverkar en tempkontroller. Den ser ut som en liten doppvärmare, men saknar värmeelement. Tempkontrollern har funnits eller finns att köpa på aquaristic.net. Jag kommer inte ihåg vad den kostar, men tror inte att den är särskilt dyr. Kanske kan det vara nåt för dig?
#8 - 27 augusti 2004 13:57
Hej Thomas...Jodå ,de har den..dåligt med info bara...bättre lycka hos Aquaristikshop , där jag har handlat ett par ggr,,,bra pris ca 160:- , så det får bli vid nästa order därifrån...:)
mvh Jan

Annons