Temp förhög, sänka med ispåse?

#1 - 19 maj 2010 19:24
Har nu fått höga temepraturer på vattnet i akvariet, då vi närmar osss oliga varma dagar.

Temperaturen ligger på ca 28-29grader, vilket jag anser är väl högt.
Vill ligga på ca 26,
Fiskarna är dalmatinermolly, neontetra, samt en sugmal ( vet ej namn)

Så kan man säkna temperaturen på vattnet med ex ispåse?
Dvs jag tar en tät påse med vatten, fryser den och sedan har den i karet tills jag har ca 25-26grader?
#2 - 19 maj 2010 19:27
funkar nog så har jag gjort förr iaf
#3 - 19 maj 2010 19:59
Visst funkar det, men det är bättre att rikta en liten fläkt mot akvariet. Riktar du dessutom den mot den öppna vattenytan blir det riktigt effektivt.
#4 - 19 maj 2010 21:19
Sen är det givetvis avgörande att dra ner persienner och stänga fönster så man inte släpper in värmen när det är väldigt varmt ute!
#5 - 19 maj 2010 22:03
lyfta bort täckglas, stänga av belysningen när det är för varmt och fläkt mot ytan är det som funkar bäst... den ökade dunstningen kyler mer än is...

krisar det ordentligt så kan ett vattenbyte med kallt vatten funka under tiden man ordnar för kylningen...
#6 - 19 maj 2010 23:06
Visst är det ett jobbigt problem? Jag ligger på 27-28 i 180l nu i värmen men vill ner till 24-25 och det är banne mig lättare sagt än gjort att få ner tempen utan att få en jojoeffekt. :(
#7 - 20 maj 2010 01:59
Ta en valfri mobilladdare på mellan 5-8 volt och koppla ihop med en tvärströmsfläkt eller 92/120 mm datorfläkt, montera på valfritt sätt, använd lödpenna och krympslang.
#8 - 20 maj 2010 02:49
Hur svårt kan det va?

Sedan jag skrev mitt förra inlägg letade jag fram och klippte sladden på en gammal 4.4 volts laddare till en gammal motorolamobil, lödade fast en lågvoltshane i den avklippta änden och kopplade ihop med en 5 volts 92 mm zalman, installerade provisoriskt uppe papegojträsket, tog ett par bilder och skrev det här inlägget, om nån undrar var krympslangen är så kan jag med glädje berätta att den glömde jag kvar i elektroniklådan, jag skulle inte tippa på att jag är riktigt feberfri ännu.. [:o]
#9 - 20 maj 2010 06:03
jag har oxå gjort som gaffel fast jag tog en gammal 12V traffo o tvinna ihop sladdarna o sen eltejp över..(fast jag använde den iof inte till akvarium utan hade mest tråkit o skulle se om det gick)
#10 - 20 maj 2010 14:58
låter som jag får slakta några datorfläktar och mobilladdare ;)
#11 - 20 maj 2010 15:34
Köp en portabel AC-anläggning så får du ned temperaturen i hela rummet.
Då mår både du och fiskarna bra.
Finns bra sådana för under 5000:-.

Mvh UB
#12 - 20 maj 2010 19:32
Jag ska nog testa köpa mig en fläkt men hur mycket kan den egentligen sänka med tanke på att hela huset ligger på 27 grader nu?
#13 - 20 maj 2010 19:42
jag brukar dra ner doppvärmaren. enkelt och bra.
#14 - 20 maj 2010 19:46
men tror problemet gäller kar utan doppvärmare och ändå för hög temp. jag har ingen doppvärmare i mina kar och behöver kylning :/
#15 - 20 maj 2010 19:54
Jag har stängt av dem i båda karen och båda karen håller i bästa fall nuvarande rumstemperatur på 27-28 grader.
#16 - 20 maj 2010 21:42
Men kära nån då,

Har ni inte termostat på era doppvärmare, mina går in lite några timmar då och då på vintern..:confused:
#17 - 20 maj 2010 21:53
Jag litar inte på doppvärmare igång i onödan. Varför skulle de ens sitta i när man vill ner ner ner i temperatur?
#18 - 20 maj 2010 21:57
Jag litar inte på doppvärmare igång i onödan. Varför skulle de ens sitta i när man vill ner ner ner i temperatur?


En doppvärmare ska inte arbeta helatiden.
När graderna sjunker ngt under den temp termostaten är inställd på så börjar den jobba-

Ska synas när doppvärmaren jobbar.
På min är det iaf en lysdiod när den värmer.
#19 - 20 maj 2010 22:04
Det gör det även på mina, men en termostat är en av de osäkraste kretsarna och kan banne mig få spratt utan någon någon tänkbar anledning. Jag har träffat på trasiga termostater för många gånger helt enkelt och när doppvärmaren ändå inte fyller någon funktion kan man lika gärna dra ut den. ;)

Nu är den knappast orsak eller lösning på problemet här, utan det är termostaten som styr solen som ballat ur. ;)
#20 - 20 maj 2010 22:16
Vad har ni för pumpar? Har man lågbudgetpumpar kostar det ofta i mer i el vilket i sin tur leder till att värmen i karet blir väldigt hög.
#21 - 20 maj 2010 22:21
Kollade 300 baljan innan och med den lille fläkten sänkte jag vattentemperaturen i akvariet med 2° från 28°C till 26°C vilket är helt ok när rampen består av 8 x 36W T8.
#22 - 20 maj 2010 22:22
180l: Eheim Powerline (okänd), Eheim 2048
60l: Eheim Aquaball 2212, Fluval 2plus

Inga lågbudget med andra ord tempen ligger snäppet lägre i 60l, så det borde inte vara pumparna. som sagt ligger tempen i huset på 27-28 grader, mest tack vare en inglasad altan vid ena väggen till båda akvarierummen. Att få ner tempen mer än så i huset går nog inte på något annat sätt än en kylanläggning modell större. :(
#23 - 20 maj 2010 22:23
Gaffel skrev:
Kollade 300 baljan innan och med den lille fläkten sänkte jag vattentemperaturen i akvariet med 2° från 28°C till 26°C vilket är helt ok när rampen består av 8 x 36W T8.

Vad hade du då för rumstemperatur?
#24 - 20 maj 2010 22:24
Jag har stängt av dem i båda karen och båda karen håller i bästa fall nuvarande rumstemperatur på 27-28 grader.
Bor du i ett plåtskjul under en stekande sol eller? Här har jag fn 24,2°C och det är alldeles för varmt för min smak..
#25 - 20 maj 2010 22:29
Gaffel skrev:
Bor du i ett plåtskjul under en stekande sol eller? Här har jag fn 24,2°C och det är alldeles för varmt för min smak..


Det har jag också funderat på, men det är nog altanen som trots full vädring drar upp tempen till bastunivå. Jag orkar knappt vara här inne utan funderar på att flytta in i det enda svala stället i huset, badrummet (och ironiskt nog bastun).
#26 - 20 maj 2010 22:42
Nu är ju jag ingen matematiker men enkel matematik säger tydligen att 1 W = 1 J/s vilket gör att mina totalt 288 W motsvarar 0,15°C/s, nu hamnar inte alla dom 288 watten i vattnet men om man leker med tanken så hur varmt skulle mina 300 liter teoretiskt kunna bli och hur lång tid tror du som är skolungdom och allt att det skulle ta?
#27 - 21 maj 2010 01:23
Tänker du fortfarande VD?
#28 - 21 maj 2010 05:10
Vad hade du då för rumstemperatur?


Man kan sänka temperaturen på karet även med en hög rumstemp, sänkningen blir förståss inte lika stor som med kallare luft som blåser men några grader brukar man kunna komma ner iaf, låter iaf olidligt hos dig på sommaren så spara till en riktig ac annars, finns under 2000kr för bra grejer ;)
#29 - 21 maj 2010 08:11
Jag har 2 kar som blir överhettade. Där sätter jag ner läskflaskor fyllda med vatten som legat i frysen över natten, dessutom släcker jag lamporna i det hetaste karet när det är som varmast på dagen. :)
Resten av karen brukar hålla lagom temp på runt 27 ;)

Har också problem med rumstempen för lägenheten ligger i söderläge så har som VD runt 27 grader inomhus... funderar på att ta ett dopp i karet ;)
#30 - 21 maj 2010 15:03
själv har man 28-29grader i lägenheten :( och då är det ingen vidare sol ute :p solen ligger på från ca 11-21 :s lång vägg med massa fönster, blir ju ett växthus :s blir till att skaffa en ac när skattepengarna kommer :)
#31 - 21 maj 2010 17:22
Har alltid solen i ngt rum under dagen då man lägenheten är byggd i hörnarn på byggnaden.
Är inte hemma under dagen så jag vet inte värmen, men väl hemma så är det ca 26grader.
Sovrummet där akvariet är, så är fönstret överdraget för inte få in solljuset

Karet ligger mellan 27-29grader.

Att en pump ska ska kunna värma vatten så måste ju den dra rusktigt mycket ström.
Normalt ligger väl dem på 6-20w?

Värme överföring på vatten ligger på 0,60W/m,°C

Att höja temperaturen med ett visst antal grader under en viss tid kräver en viss energi (kWh). Formeln för Energi = Effekt (kW) x Tiden (i timmar h). Den teoretiska energin som krävs för att värma 1000 liter vatten 10 grader på en timme är 12 kWh. Följdaktligen är då den effekt som behövs 12 kW.
#32 - 21 maj 2010 17:29
Jag undrar nästan om inte cirkulationen kyler mer än pumpen värmer med tanke på ökad avdunstning?
#33 - 21 maj 2010 19:26
Mina kar står ju det rummet som solen lyser i hela dagarna lång, så jag har alltid någonting för fönstret, filtar eller liknande för att jag inte har någon rullgardin eller perienn.
Sen har jag ställt om så att akvariet släcks mitt på dagen då det är som varmast. mellan 12 till 16.

än så länge har jag inga jättehöga temperaturer.. innetempen håller sig på runt 20-25.
#34 - 21 maj 2010 21:20
Jag undrar nästan om inte cirkulationen kyler mer än pumpen värmer med tanke på ökad avdunstning?


Det tror jag absolut. Så länge karet är varmare än rummet, även om det bara är 1 grad, så kyler rummet vattnet vid ytrörelser.
Dessutom så är ju som alla vet luft i rörelse kallare än stillastående luft.

Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla temperaturen senaste dagarna [:o] Det mindre karet står i källaren och där håller det sig under 20 grader i luften hela sommaren (en skön tillflykt vill jag lova :D). Men det större karet står ju i söderhall med 26-27 grader i rummet...
Bilagor:
#35 - 21 maj 2010 22:19
danne0301 skrev:
Det tror jag absolut. Så länge karet är varmare än rummet, även om det bara är 1 grad, så kyler rummet vattnet vid ytrörelser.

Dessutom så är ju som alla vet luft i rörelse kallare än stillastående luft.



Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla temperaturen senaste dagarna [:o] Det mindre karet står i källaren och där håller det sig under 20 grader i luften hela sommaren (en skön tillflykt vill jag lova :D). Men det större karet står ju i söderhall med 26-27 grader i rummet...
Ledsen men det där att som du skriver 'luft i rörelse kallare än stillastående luft' är en skröna som ovetenskapligt rider på effekten av vindavkylning.
#36 - 22 maj 2010 21:32
Okej jag omformulerar mitt påstående, jag håller med om att luften i sig inte blir kallare direkt.
Om vattenytan på 28 gradigt vatten utsätts för 28 graders rumsteperatur med stillastående luft, så händer ingenting med vattentemperaturen.
Om du sätter den 28 gradiga luften i rörelse så är det inte längre 28 grader som vattenytan utsätts för. Vattnet kyls då ner.

För övrigt hade vi idag 26-27 grader inne och 28 i karet som brukar vara 26 :/ Måste kolla upp så inga arter kan fara illa av det innan det blir ännu varmare.
#37 - 22 maj 2010 22:46
Du kan omformulera hur mycket du vill, en specifik temperatur är den samma oavsett om den är i rörelse eller ej, 28° är ALLTID 28°, stillastående eller i full orkan!
#38 - 22 maj 2010 22:53
Ett tillägg bara, temperatursänkningen beror alltså på avdunstingen och inte på att luft i rörelse skulle vara kallare än stillastående luft, faktum är att det är precis tvärt om, luft i rörelse är varmare än stillastående luft även om detta är marginellt!
#39 - 23 maj 2010 07:43
Effekten när luft i rörelse träffar något blir avkylning.
Häng en termometer framför en fläkt så visar den lägre temp än bredvid fläkten.
Fysik A i grundskolan experimenterar man med sådant.
#40 - 23 maj 2010 09:34
Stillastående luft isolerar, luft i rörelse ger bättre väremöverföring. Det verkar åt båda hållen, är luften varmare än det man blåser på så värmer alltså luft i rörelse mer. När det gäller det här med akvariekylning så är det dock inte så mycket den där effekten med värmeöverföring man är ute efter utan snarare avkylning genom avdunstning. Även avdunstningen ökar när luften är i rörelse, fuktig luft vid vattenytan förs bort och torr luft som lättare tar upp vatten förs dit i stället.

Värmekapaciteten för vatten är 4.2 kJ / (kg*K). Smältvärmet är 334 kJ/kg, det är alltså oerhört mycket effektivare att kyla med is än med kallvatten. Räknar man på det är det dock avsevärda mängder is det går åt för att få ner ett akvarium med något till storlek i temperatur, det blir svårhanterligt. Helt klart är det dock till viss hjälp att slänga i t ex en flaska med is om temperaturen tenderar att dra iväg.

Ångbildningsvärmen i sin tur är 2260 kJ/kg. Det ger alltså avsevärt mycket mer i temperatursänkning att dunsta bort ett kg vatten än att smälta ett kg is. Blir det för varmt så gäller det alltså att underlätta avdunstningen, ett sätt är att blåsa med en fläkt. Än effektivare är att låta ett pumputlopp strila vatten ovanför akvarieytan, avdunstningen kan bli riktigt hög då. Vilket naturligtvis för med sig att man måste fylla på desto oftare.

När temperaturen blir för hög så får man ju också se till att i görligaste mån angripa källan till problemet. Vad det handlar om är en balans mellan tillförd och bortförd värme. Tillförsel sker via olika apparater, det går att påverka. Att man ser till att doppvärmaren inte är tillslagen om det blir för varmt bör ju vara givet men om det är ett problem så tyder det på antingen en gammal konstruktion på värmaren eller handhavandefel. Bägge sakerna går att åtgärda.

Belysningen ger mycket värme men det är skillnad på hur mycket. Dioder är effektivast, lysrör, MH, och lågenergi ungefär likkvärdiga medan glödlampor är klart värst. Man kan välja effektivare ljuskälla, minska belysningen något och även när det gäller vissa ljuskällor flytta undan drivdonet från akvariet. För många ljuskällor är det drivdonet som ger mest värme, att flytta det skall man dock inte ge sig på utan att veta vad man gör. Det hjälper även att höja ljuskällan en liten bit från akvariet så den blir bättre kyld av luft.

Pumpar och annat jox värmer också. När det gäller innerfilter och liknande så går all värme till vattnet, ytterfilter kyls delvis av luft. Genom att välja energisnål och i första hand utvändig utrustning så minskar man värmeproblem.

När det gäller bortförsel av värme så är alltså avdunstning viktigt. Väck med täckglaset och se till att luft och vatten blandas effektivt så det dunstar mycket. Strålning och överföring till luft kyler också, man skall alltså ha så öppet som möjligt runt burken, i den mån den inte är kallare än omgivningen, då skall man isolera.

Hjälper inte det här så får man ta till kylare. Det finns särskilda akvariekylare men de kostar åtskilligt, om man inte har tur och hittar begagnat. Det man också skall tänka på är att om man placerar en sån kylare bredvid akvariet så blir visserligen akvariet kallare men rummet blir varmare. kyler man rummet med en AC i stället så får man en komfortfördel på köpet.

Sen kan ju jag tycka att det här handlar om bagateller. Mitt västkustakvarium vill jag hålla på fjorton grader, då är det där med kylning en helt annan historia.
#41 - 23 maj 2010 09:45
danne0301 skrev:
Effekten när luft i rörelse träffar något blir avkylning.

Häng en termometer framför en fläkt så visar den lägre temp än bredvid fläkten.

Fysik A i grundskolan experimenterar man med sådant.
Skyll inte på mig att du redan då hade svårt att lyssna! :D











Annons