Temperatur Discus och andra arter

#1 - 20 september 2013 18:55
Hej, gör en reservtråd eftersom forumet är allmänt dött på många ställen dygnet runt.

Jag undrar hur ni som håller Discus gör med temperaturen. Fläskar ni på med 29 grader? Hur tar era växter det? Hur tar de andra arterna det? Eller kör ni inte andra arter med Discus?

Akvariet jag pratar om är detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157804
#2 - 20 september 2013 19:04
Temperatur Discus och andra arter

Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.
Christer5
#3 - 20 september 2013 19:07
Bluewing skrev:
Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.


Vad har du för termometer,måste vara känsligt om det är högre än 30 och man vet ju inte om termometern vissar rätt :)
#4 - 20 september 2013 19:07
Bluewing skrev:
Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.


Jäklar! Otroligt, hur kan dem räkorna klara det? Vill inte de har det ganska så svalt vatten? Typ 24 grader?

Intressant, kollade din video precis om ditt 450 liters Discus, ser du både har några små ottisar, pansarmalar och kardinaltetror. Är impad över hur bra både växterna och pansarmalarna tar 30 grader, speciellt växterna.

Som jag fattat det vill pansarmalar ha runt 25 grader egentligen och för växterna måste det vara på "skalar sprötet" att det inte dippar till förruttnelse...
#5 - 20 september 2013 19:08
Christer5 skrev:
Vad har du för termometer,måste vara känsligt om det är högre än 30 och man vet ju inte om termetern vissar rätt :)


Mycket dör i akvarievärlden både vid 30 och över 30 grader. Kan inte tänka mig växterna ler...
#6 - 20 september 2013 19:48
Har tre termometrar i karet och går efter den jag köpt som visat lika som en referenstermometer. Letade igenom hela lagret och tog bara de som visade exakt rätt. Så även om artbeskrivningarna säger att det bara ska gå med 28 så klarar flera arter något mera. De räkor jag har är Körsbärsräkor och Amanos och Körsbären är oerhört mycket rödare än i det vanliga karet där det är 24. Jag har Amanos här också som rör sig som blixtsnabba pantrar i detta vatten. Men flera arter skulle trilla av pinn om det gled upp till 31-32. Råkade glida upp till 31 i somras och då började jättevallisnerian gulna så smått, när tempen sjönk till 30 så blev de gröna igen. Räkorna sökte sig nedåt i karet. Men 30 funkar för dessa arter, men då gäller det att tempen visar rätt. Skulle jag gå efter Juwels digitala är det 33,5 och det stämmer ju inte alls...
Trots tempen så är Nitrit och Nitrat i stort sett noll.
Christer5
#7 - 20 september 2013 19:52
Skall det vara så svårt att tillverka en termometer som visar rätt utan att det kostar en förmögenhet.

Jag gillar att ha kontroll men med termpen vet man ju aldrig mer exakt.
#8 - 20 september 2013 19:56
Diskusen är mest fertil i 28,5 grader det säger väl en del om vad den optimala tempen är iallfall under lekperioden.
#9 - 20 september 2013 19:57
Ja den frågan har ju varit igång i andra trådar men ser man vad en termometer som kan räknas exakt kostar och jämför med de vi hittar i affären så kanske det inte är så konstigt. Om jag går igenom mina (7 st.) så diffar det 6,5 grader mellan max och lägst.
Men i ett vanligt kar gör det inte så mycket men gällande Diskus så blir det ju en risk ju närmare 30 man hamnar. Å andra sidan kan man ju ha en termometer som visar för mycket och då får du sjuka Diskus av för låg temperatur istället.
#10 - 20 september 2013 19:58
kaj.p skrev:
Diskusen är mest fertil i 28,5 grader det säger väl en del om vad den optimala tempen är iallfall under lekperioden.

Är det så att du rekommenderar den tempen själv?
Christer5
#11 - 20 september 2013 20:04
Det vore bra om det fanns en riktigt bra termometer att hyra så vet vilken termometer som man har som visar rätt.
#12 - 20 september 2013 20:06
Bluewing skrev:
Är det så att du rekommenderar den tempen själv?


Jag har av denna typen själv: http://arkenzoo.se/media/catalog/product/cache/1/image/220x330/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/r/trixie-akvarietermometer-sugkopp-0-40c_500310088_1.png

Jag har en 300 wattare Ehiem Jäger doppvärmare som jag har ställt in 27 grader på och min termometer visar 27.
#13 - 20 september 2013 20:09
Bluewing skrev:
Är det så att du rekommenderar den tempen själv?

Ja det är den jag kör Bäst för fisken o något bättre för plånboken.
#14 - 20 september 2013 20:10
För ung-Diskus rekommenderas ofta åtminstone 29 grader så som jag fattat det.
Christer5
#15 - 20 september 2013 20:13
Jag har av denna typen själv: http://arkenzoo.se/media/catalog/product/cache/1/image/220x330/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/r/trixie-akvarietermometer-sugkopp-0-40c_500310088_1.png



Jag har en 300 wattare Ehiem Jäger doppvärmare som jag har ställt in 27 grader på och min termometer visar 27.


Temperaturinställningen på doppvärmare brukar fungera dåligt och kan skilja på flera grader så du kanske har en annan temp än vad du tror.
#16 - 20 september 2013 20:17
Christer5 skrev:
Temperaturinställningen på doppvärmare brukar fungera dåligt och kan skilja på flera grader så du kanske har en annan temp än vad du tror.


Hm, låter helt sinnesrubbat faktiskt.
#17 - 20 september 2013 20:18
Skulle din termometer fungera som mina så kan det vara allt mellan 23 och 30 du har i karet. Men hur känns vattnet? Närmare 30 så känns det påtagligt ljummet om du stoppar ned handen.
Christer5
#18 - 20 september 2013 20:20
Det kanske jag är men det är allmänt känt att graderingen på doppvärmare inte är exakt.

Nu skall jag inte tjata mer men för er med discus är det ju viktigt med rätt temp :)
#19 - 20 september 2013 20:23
Bluewing skrev:
Skulle din termometer fungera som mina så kan det vara allt mellan 23 och 30 du har i karet. Men hur känns vattnet? Närmare 30 så känns det påtagligt ljummet om du stoppar ned handen.


Är du seriös? Med både din och Christers teori så man ju tipsa nybörjare att strunta i termometer helt och hållet för de visar fel enligt er. Okej, inte alla kanske, men de flesta som folk köper visar fel.
#20 - 20 september 2013 20:25
Christer5 skrev:
Det kanske jag är men det är allmänt känt att graderingen på doppvärmare inte är exakt.



Nu skall jag inte tjata mer men för er med discus är det ju viktigt med rätt temp :)

Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.
#21 - 20 september 2013 20:27
Bluewing skrev:
Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.


Den jag länkade ovan, det är väl av kvicksilver typen, den måste väl ändå visa ganska så exakt? Det är en klassiker för den sorten hade t.o.m. mina föräldrar när de höll på med akvarium innan jag fanns.
#22 - 20 september 2013 20:27
Är du seriös? Med både din och Christers teori så man ju tipsa nybörjare att strunta i termometer helt och hållet för de visar fel enligt er. Okej, inte alla kanske, men de flesta som folk köper visar fel.

Såja nu tar vi det lugnt :D. Du får ju inte svar från det vetenskapliga rådet utan från folk som haft akvarier länge och följaktligen ägt många termometrar. Så du kan lugnt förkasta det hela och se det på ett annat sätt. Det är helt ok ;)
#23 - 20 september 2013 20:29
En exakt termometer kostar alltså närmare tusenlappen. Jag gav 30:- för min som visar korrekt och Juwels som visar åt h-e fel kostar 120:-. Så lita du på vad du tycker temperaturen visar om du uppfattar det som att djur och växter mår bra.
Christer5
#24 - 20 september 2013 20:31
Bluewing,jag har tre digitala samt ett antal vanliga termometrar och då jag inte har discus så klarar jag mig bra då jag nog vet att tempen är i rimlig nivå.
#25 - 20 september 2013 20:33
Bluewing skrev:
Såja nu tar vi det lugnt :D. Du får ju inte svar från det vetenskapliga rådet utan från folk som haft akvarier länge och följaktligen ägt många termometrar. Så du kan lugnt förkasta det hela och se det på ett annat sätt. Det är helt ok ;)


Jaha, men alltså gud. Om termometrarna visar olika temp, hur i hela fridens namn vet ni då vilken som visar rätt temp? Det är ju en x-file.
Det är ju som att ta en bild och göra 9 kopior av den och sen kasta ut dem på golvet och sen plocka upp den bilden som inte är kopia. Chansen finns ju att man tar rätt, men hur ska man veta det? Jadu, detta var mystiskt.
#26 - 20 september 2013 20:40
Bluewing skrev:
En exakt termometer kostar alltså närmare tusenlappen. Jag gav 30:- för min som visar korrekt och Juwels som visar åt h-e fel kostar 120:-. Så lita du på vad du tycker temperaturen visar om du uppfattar det som att djur och växter mår bra.


Kan du länka din termometer för 30 kronor?

Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...

Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter? :D
#27 - 20 september 2013 20:56
Kan du länka din termometer för 30 kronor?



Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...



Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter? :D

Det är lugnt :D. Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du ;)
Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.
#28 - 20 september 2013 20:59
Handlar tråden om diskus temp eller om termometrar??
#29 - 20 september 2013 21:01
Bluewing skrev:
Det är lugnt :D. Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du ;)

Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.


Jojo, jag har inte kört med doppvärmare själv sen jag skaffade Discus nu eftersom jag har läst mig till att det verkar vara en värmekrävande sate.
Anledning till att jag har doppvärmare nu är för det inte ska dippa under 27 grader i alla fall på natten när belysningen är släckt bara för det inte ska bli stressigt för dem med temperaturskillnader.
#30 - 20 september 2013 21:02
Om Diskustemp vad jag förstått, men som en följd av det hur man ska veta att man då har rätt temp till dem. Så uppfattar inte termometerutvikningen som OT egentligen. Vad är din egen syn på rätt temperatur för ungdiskus och vuxendiskus, Kaj?
#31 - 20 september 2013 21:02
kaj.p skrev:
Handlar tråden om diskus temp eller om termometrar??


Hehe, jadu, det började med din första fråga och kletade sig in i din andra fråga.

Egentligen har tråden utvecklat diskussioner om både termometrar, termostater och temperatur för ung- respektive vuxna Discusfiskar.
#32 - 20 september 2013 21:10
Bluewing skrev:
Om Diskustemp vad jag förstått, men som en följd av det hur man ska veta att man då har rätt temp till dem. Så uppfattar inte termometerutvikningen som OT egentligen. Vad är din egen syn på rätt temperatur för ungdiskus och vuxendiskus, Kaj?


Din termometer, bitte? :D
#33 - 20 september 2013 21:19
Vad menar du med att jag ska länka min termometer då? Du får förstå att det är fredag och mitt vanliga låga IQ är ytterligare bedövat av okänd anledning, så här behöver du vara mycket klar och tydlig. Köpte den jag litar på mest av Tony på Tonysdiskus.

Sedan apropå grundfrågan så kan man nog ligga på allt mellan 27-30 och med ungdiskus ofta i den högre delen av skalan. Skälet att jag ligger på just 30 är mer jag efter att ha pratat med flera om för och nackdelar med olika temperaturer så beslöt jag mig för att börja med 30. Nu står det inte skrivet i sten utan det kan hända att jag ändrar mig till 29 eller som Kaj sa 28,5. Men så länge så kör jag på mitt 30-koncept.
#34 - 20 september 2013 21:27
Bluewing skrev:
Vad menar du med att jag ska länka min termometer då? Du får förstå att det är fredag och mitt vanliga låga IQ är ytterligare bedövat av okänd anledning, så här behöver du vara mycket klar och tydlig. Köpte den jag litar på mest av Tony på Tonysdiskus.



Sedan apropå grundfrågan så kan man nog ligga på allt mellan 27-30 och med ungdiskus ofta i den högre delen av skalan. Skälet att jag ligger på just 30 är mer jag efter att ha pratat med flera om för och nackdelar med olika temperaturer så beslöt jag mig för att börja med 30. Nu står det inte skrivet i sten utan det kan hända att jag ändrar mig till 29 eller som Kaj sa 28,5. Men så länge så kör jag på mitt 30-koncept.


Mja, inget ont om någons IQ. Jag bara undrar om du kör glastermometer eller nån digital form? Efter granskat många diskussioner nu så verkar glastermometer vara t.o.m. bättre än vissa digitala t.o.m.

Tack så mycket för ditt svar. :)
#35 - 20 september 2013 21:36
Det är en alldeles vanlig glastermometer. Har förstått det som att de flesta termometrar följer temperaturskillnader korrekt. Även många billiga. Det gäller bara att veta om de är någorlunda korrekta. Så vet du att din egen termometer visar t.ex. 1+ över referenstemperatur så är den konsekvent 1+ över den korrekta. Men oavsett termometerdiskussionen, vad är det som gör att du valt just 27 till Diskusarna?
#36 - 20 september 2013 21:52
Bluewing skrev:
Det är en alldeles vanlig glastermometer. Har förstått det som att de flesta termometrar följer temperaturskillnader korrekt. Även många billiga. Det gäller bara att veta om de är någorlunda korrekta. Så vet du att din egen termometer visar t.ex. 1+ över referenstemperatur så är den konsekvent 1+ över den korrekta. Men oavsett termometerdiskussionen, vad är det som gör att du valt just 27 till Diskusarna?


Det är ju det att jag är orolig för min fauna ska dö p.g.a. för hög värme eller/och mina andra fiskarter. Som mina pansarmalar står det 25 grader t.ex. dock har du ju fläska på med 30 grader och du har ju både pansarmalar och ottisar. Dock kardinaltetror vet jag pallar 28 grader, så det är nog lättare för dem.
Dock känns det som jag kanske vågar öka till 29 grader, men jag måste kontrollera termostaten först över natten. Så att det verkligen är korrekt temperatur. Köpte den idag så den har ju bara varit i några timmar, dock lyste den ju i början och sen dess varit släckt och det står 27 grader på glastermometern.
#37 - 21 september 2013 06:07
Temperatur Discus och andra arter

Kardinalerna klarar lätt 30 men det som är vanligast när det gäller Diskus är att man ligger 28-29 grader. Det som är lite svårt när man vill ha växter och Diskus är ju att många växter fixar inte temperaturer över 28. Så en kompromiss som borde funka är ju att du ligger åtminstone på 28. Hade din termometer visatalldeles för lågt hade du ju redan sett det på växterna. Eftersom de mår bra så gissar jag att du snarare ligger på 26-27 i praktiken idag. Då är det alldeles riskfritt med 28. Många fiskar blir ju lite aktivare i högre temp. I Diskusens naturliga miljö pendlar tempen mellan 24-30.
#38 - 21 september 2013 07:22
diskus vill ha varmt vatten. jag kör 30-32 grader i mina diskus kar. ju högre värme, ju högre ämnes omsättning. så varmt vatten vill dom ha mat hela tiden, vilket belastar vattnet en del.
växter fungerar dåligt, bortsett från vallisneria och lotus,
MEN diskusar vill inte ha växter, dom lever i o en hög med grenar i det vilda.
Christer5
#39 - 21 september 2013 09:46
kaj.p skrev:
Handlar tråden om diskus temp eller om termometrar??


Den handlar om diskus temp och frågan om termometer är väldigt relevant då den är grunden till vilken temp vi har i vårt akvarium.

Jag ville bara peka på det förhållandet och tycker inte att det är någon avvikelse från frågeställningen.

Håller inte Diskus själv men som tråden visar är det tydligen viktigt med någorlunda rätt temperatur,då det är en så hög temperatur som man har för diskus behöver det inte vara så stort fel för att få konsekvenser.

Slutar med detta då mina synpunkter bara har varit i all välmening och ämnet nu är belyst.
#40 - 21 september 2013 16:07
Det är framför allt när man har smådiskus eller mat trugare som man rekomenderar 30 grader.
Fördelar med ett varmare vatten.
-triggar matlust
-ökar ämnesomsättning
-ökar tillväxt.
- på kort sikt aktivare fisk.
Nackdelar
-Fisken levnadscykel forceras
-Mer lättstressad fisk.
-Sämre syresättning i vattnet
- Gynnar bakteritillväxt
#41 - 21 september 2013 16:44
Jag har 6 st smådiskusar ca 6-8 cm,och temperatuen ligger mellan 30- 30,7 och gör vb på ca 30-40%
en gång i veckan och det fungerar bra!
Har även lite corydisar,regnbågsciklid,ancistrus,växter och dom verkar inte ta skada!
#42 - 21 september 2013 16:53
Kirre1 skrev:
Jag har 6 st smådiskusar ca 6-8 cm,och temperatuen ligger mellan 30- 30,7 och gör vb på ca 30-40%

en gång i veckan och det fungerar bra!

Har även lite corydisar,regnbågsciklid,ancistrus,växter och dom verkar inte ta skada!



Råkar du ha typ svärdplantor och sånt?
#43 - 21 september 2013 17:31
Tror inte det men lotus,och sån som man kan sätta fast på rötter etc.och några plantor med mörkgröna breda blad med en rot som ser ut som en stock.
#44 - 21 september 2013 17:48
Vanlig svärdplanta funkade hos oss, likaså anubias och javaormbunke. Testade hornsärv med men den knalldog. Dock var detta i zooaffärs kar med halvtaskig belysning och ingen gödning, så inga optimala förhållanden ändå. Var bara småttingarna som gick i 30C dock, våra vuxna diskus gick oftast i 28gradigt.
#45 - 21 september 2013 18:05
Ja undrar på att utöka beståndet med 4 smådiskusar till,dom var nämligen 10 från börjanFast dom var betydligt mindre än dom andra,det kanske var därför som det gick som det gick.
#46 - 21 september 2013 18:16
Angående växter är det ju bara välja växter som är värmetåliga.

Tropica har en lista t.ex.
http://www.tropica.com/en/plants/use/heat-tolerant-plants.aspx
#47 - 21 september 2013 18:24
Rebah skrev:
Vanlig svärdplanta funkade hos oss, likaså anubias och javaormbunke. Testade hornsärv med men den knalldog. Dock var detta i zooaffärs kar med halvtaskig belysning och ingen gödning, så inga optimala förhållanden ändå. Var bara småttingarna som gick i 30C dock, våra vuxna diskus gick oftast i 28gradigt.


Okej, jag ska testa 29 grader.
#48 - 22 september 2013 15:12
Okej, nu har era tips om 29-30 grader tagit död på 2 av mina små Discus. De överlevde sen jag köpte dem innan utan 29 grader och nu när man har höjt tempen så dör två stycken dagen efter varannan.

Jäkligt schysst tips asså, tack...

Jag klarar mig själv nu alltså. Dårar.
Christer5
#49 - 22 september 2013 15:15
Det är ju det jag säger att det är viktigt med temperaturen och bra termometer.

Sen finns det inga dårar här på Zoppet bara väldigt kunniga akvarister[:(!]
#50 - 22 september 2013 15:59
Okej, nu har era tips om 29-30 grader tagit död på 2 av mina små Discus. De överlevde sen jag köpte dem innan utan 29 grader och nu när man har höjt tempen så dör två stycken dagen efter varannan.



Jäkligt schysst tips asså, tack...



Jag klarar mig själv nu alltså. Dårar.


Väldigt tråkigt, att två av dina discusar har dött. Har du en temp på 29/30 grader, så är det nog inte den som orsakat dödsfallen.

//Inger
#51 - 22 september 2013 16:51
Riktigt trist framförallt det som hänt med Diskusen, men också reaktionen och attityden. Råden som getts i forumet är samma som står i de flesta böcker mm. om Diskus.
#52 - 22 september 2013 16:58
Det är definitivt inte temperaturen som är problemet, isåfall skulle diskusen i princip vara utrotad.
#53 - 22 september 2013 17:38
Är det inte märkligt då att 2 dör en efter en efter att man höjt tempen 2 grader?

Andra alternativet är ju förgiftning, men vad skulle det vara då som förgiftar? För dålig filtrering? Växterna?

Filtreringen består av två http://www.pwss.se/product.php?productid=3334&cat=598&page=1 som jag har fyllt med blå filtermatta, klippta kuber. Den grovporiga typen. Sen har jag mitt aquael unifilter som står och filtrerar med. Den är fylld med medföljande filtersvamp.

Är det gift kanske man skulle filtrera nån vecka med aktivt kol?
#54 - 22 september 2013 17:42
Men utan en tillförlitlig termometer kan du lika gärna ligga långt över 30 grader. Sedan går det inte veta om det är tempraturen eller något annat dom dött av discusar är känsliga överlag.
#55 - 22 september 2013 17:43
lillfrasse skrev:
Men utan en tillförlitlig termometer kan du lika gärna ligga långt över 30 grader. Sedan går det inte veta om det är tempraturen eller något annat dom dött av discusar är känsliga överlag.


Jo, dock min glastermometer visade 29 grader.
#56 - 22 september 2013 17:49
Temperatur Discus och andra arter

När jag skaffade mina Diskusar så startade jag med tre dygns multicurabehandling för att säkerställa att Diskusarna vid den inledande stressen skulle ha så lite bakterier som möjligt i karet. Följt samma råd som du själv fått i forumet. De marginaler som du har med Diskus är extremt små jämfört med annan fisk. Om du backar bandet så vad jag förstår har du nyligen tillsatt en stor grupp med ny Diskus. Alla dina Diskus har sjukdomar som ligger på lur och kan bryta ut om stressnivån blir för hög. Varje förändring skapar stress.
#57 - 22 september 2013 18:02
Men du, efter en snabb koll i din projekt tråd så kan det ju konstateras att du inte haft burken igång jätte länge och har rejält hög fiskbelastning som du dessutom höjde för bara några dagar sen.

Det kan inte vara så att det är nitrit eller ammonium som spökar för dig?
#58 - 22 september 2013 18:13
KristianE skrev:
Men du, efter en snabb koll i din projekt tråd så kan det ju konstateras att du inte haft burken igång jätte länge och har rejält hög fiskbelastning som du dessutom höjde för bara några dagar sen.



Det kan inte vara så att det är nitrit eller ammonium som spökar för dig?


Det är troligare. Kolla det noga. Eller så hade du ammonium och så höjdes pHvärdet vid vattenbyte eller något, som förvandlade skiten till ammoniak istället?

En temperaturökning skulle potentiellt kunna kicka en bakterieinfektion hos diskusarna, men det är en väldigt liten ökning i temperatur och om det skulle orsaka problem så kan det omöjligen ske så snabbt. Så snabbt dör de inte av att bakterier börjar öka i antal lite långsamt.
#59 - 22 september 2013 23:53
KristianE skrev:
Men du, efter en snabb koll i din projekt tråd så kan det ju konstateras att du inte haft burken igång jätte länge och har rejält hög fiskbelastning som du dessutom höjde för bara några dagar sen.



Det kan inte vara så att det är nitrit eller ammonium som spökar för dig?


Får kolla dessa värden.
#60 - 23 september 2013 08:45
De 2 som dog, såg de friska ut innan du höjde temperaturen annars? Andades normalt etc?
#61 - 23 september 2013 17:07
som andra skrivit har dina fiskar inte dött av 29-30 grader.
mina går konstant i dom temperaturerna. när jag kör värmekur ligger jag på 34-35 grader. varit uppe på 37,6 grader som mest, det var av misstag. men dom fiskarna som var i karantän karet vid det tillfället lever allihopa än idag.
däremot ska du inte lita på glastermometrarna. dom kan slå på flera grader i värsta fall.

när du bytar vatten. hur gör du då? tar du det bara rakt från kranen?
#62 - 24 september 2013 03:17
Rebah skrev:
De 2 som dog, såg de friska ut innan du höjde temperaturen annars? Andades normalt etc?


Kan ju säga som så att den ena som dog var den som hade matvägrat i början i säkert 3 veckor, men tillslut började äta mygglarver, men som sagt så dog den. Den andra som dog var väldigt mager och verkade inte alls kunna ta upp någon näring trots den åt.

Det jag är rädd för att jag ska mista 1 blue diamond discus och min okända fisk som jag kallar halvmåne då han antagligen fått för lite A-vitaminbrist som liten.

Den blåa är väldigt mystisk i färgen, man kan kanske säga att den är mörk i färgen, inte lika blekblå som mina andra två blue diamond. Den med A-vitaminbrist verkar ha blivit väldigt tillbakadragen och vill vara för sig själv.

För den som undrar om jag har någon hackkyckling så är det inte så i detta fallet. Har inte sett någon som puffat på någon annan. Dock är det precis som om de som mår dåligt drar sig undan med flit.
#63 - 24 september 2013 03:19
Perlan skrev:
som andra skrivit har dina fiskar inte dött av 29-30 grader.

mina går konstant i dom temperaturerna. när jag kör värmekur ligger jag på 34-35 grader. varit uppe på 37,6 grader som mest, det var av misstag. men dom fiskarna som var i karantän karet vid det tillfället lever allihopa än idag.

däremot ska du inte lita på glastermometrarna. dom kan slå på flera grader i värsta fall.



när du bytar vatten. hur gör du då? tar du det bara rakt från kranen?


När jag bytar vatten så bytar jag som vanligt. Jag låter vattnet rinna med högt tryck några minuter sen så känner jag mig fram med handen när det känns rätt temperatur. Sen fyller jag på med fullt tryck, har satt en skumgummipatron som ska vara till Aquaels Fan 3 pump runt slangen så att det inte ska bli en kraftig stråle som river upp gruset i karet.
I samband med vattenbytet så göder jag vattnet med Happy life plant, Ferro och Carbon enligt rekommenderade mått för mitt akvarium med mycket växter. Gödning av Carbon sker varje dag.

Har dock inte haft möjlighet att kolla värdena då jag inte har dessa tester och det har varit långa nattpass på jobb.

Mvh Ted.
#64 - 24 september 2013 15:25
När jag bytar vatten så bytar jag som vanligt. Jag låter vattnet rinna med högt tryck några minuter sen så känner jag mig fram med handen när det känns rätt temperatur. Sen fyller jag på med fullt tryck, har satt en skumgummipatron som ska vara till Aquaels Fan 3 pump runt slangen så att det inte ska bli en kraftig stråle som river upp gruset i karet.

I samband med vattenbytet så göder jag vattnet med Happy life plant, Ferro och Carbon enligt rekommenderade mått för mitt akvarium med mycket växter. Gödning av Carbon sker varje dag.



Har dock inte haft möjlighet att kolla värdena då jag inte har dessa tester och det har varit långa nattpass på jobb.



Mvh Ted.


Om det är kopplat till dödsfallen är svårt att säga av flera olika anledningar.
men om vi gör ett antagande att du bor i en bostad med kommunalt vatten, så tillsätter vattenverket med största sannolikhet antingen klor eller kloramin i dricksvattnet för att hålla nere parasiter och bakterier.
när du då bytar vatten som du gör så får du det rakt i karet. och eftersom vattenverket tillsätter det för att döda bakterier och parasiter, kan du ju fundera på vad det kan ta död på i ditt akvarie. säkerligen inte diskusen direkt, men däremot dom goda nyttobakterierna, som i sin tur leder till att nitrit/nitrat nivåerna ökar. och där kommer du med ett vattenbyte. där du med största sanorlikhet har högre pH i det nya vattnet än i akvariet. vilket leder till att ammoniumet omvandlas till ammoniak, och det är inte alls bra. det sker i en fruktansvärd fart. o sen har du problem.


Men som tur är, är det lätt avhjälpt. köp ett kolfilter+hus+nödvändiga kopplingar på tex jula. går på runt en 500ing komplett.
det ska kopplas på kranen så vattnet går igenom där innan det hamnar i akvariet. att köra aktivt kol i ett filter, i akvariet är ingen bra ide.

Men som jag förstår det har du inte haft diskusarna så länge, och inte heller haft igång karet så länge.
det kan bero på fler grejor eller helt andra grejor också som ligger bakom döden.
är diskusen köpt i en vanlig zoo affär så kan kvaliteten på dom oftast vara under all kritik. då butikspersonalen inte sköter om dom som dom borde.


har du möjlighet att ta någon bild på dina fiskar och lägga upp?

jag vet inte om jag redan gjort det, men kan rekomendera dig att bli medlem på www.diskusforum.se det är gratis. och där finns mycke expertis på allt som kan hända en diskus.
#65 - 24 september 2013 17:05
Perlan skrev:
Om det är kopplat till dödsfallen är svårt att säga av flera olika anledningar.

men om vi gör ett antagande att du bor i en bostad med kommunalt vatten, så tillsätter vattenverket med största sannolikhet antingen klor eller kloramin i dricksvattnet för att hålla nere parasiter och bakterier.

när du då bytar vatten som du gör så får du det rakt i karet. och eftersom vattenverket tillsätter det för att döda bakterier och parasiter, kan du ju fundera på vad det kan ta död på i ditt akvarie. säkerligen inte diskusen direkt, men däremot dom goda nyttobakterierna, som i sin tur leder till att nitrit/nitrat nivåerna ökar. och där kommer du med ett vattenbyte. där du med största sanorlikhet har högre pH i det nya vattnet än i akvariet. vilket leder till att ammoniumet omvandlas till ammoniak, och det är inte alls bra. det sker i en fruktansvärd fart. o sen har du problem.





Men som tur är, är det lätt avhjälpt. köp ett kolfilter+hus+nödvändiga kopplingar på tex jula. går på runt en 500ing komplett.

det ska kopplas på kranen så vattnet går igenom där innan det hamnar i akvariet. att köra aktivt kol i ett filter, i akvariet är ingen bra ide.



Men som jag förstår det har du inte haft diskusarna så länge, och inte heller haft igång karet så länge.

det kan bero på fler grejor eller helt andra grejor också som ligger bakom döden.

är diskusen köpt i en vanlig zoo affär så kan kvaliteten på dom oftast vara under all kritik. då butikspersonalen inte sköter om dom som dom borde.





har du möjlighet att ta någon bild på dina fiskar och lägga upp?



jag vet inte om jag redan gjort det, men kan rekomendera dig att bli medlem på www.diskusforum.se det är gratis. och där finns mycke expertis på allt som kan hända en diskus.



Hej!
Tack för att du vill hjälpa till!
Skulle du vilja länka mig till en sån där koppling du pratar om? Hur fungerar en sån anläggning? Tänker på underhåll av kolfiltret du snackade om? Vad är det som händer med vattnet när det rinner igenom den anläggningen? Blir det destillerat?

Angående mina Discus så är de ej köpta av amatördjuraffärer, ta inte illa upp djuraffärer. :p

Mina Diskus är från Bl Discus och han heter Bengt Liljeqvist och han är en mycket erfaren och duktig Discusodlare, sen är några från en annan som också har egen odling av Discus i Landskrona. Mina största Discus köpte jag av en privatperson i Laholm, men de såg friska och fina ut. Fick reda på att de också kom från Bl Discus från början också.

Jag har väldigt svårt för att ta bild på dem, men jag ska göra vad jag kan för att få bild.

Jag funderar även på att starta upp ett "sjukhus akvarium" där jag bara ska ha några rötter eller nåt och så då höja värmen och låta de 3 Discus fiskarna gå där som jag misstänker är sjuka.
#66 - 24 september 2013 18:47
hej

här är prylarna:
http://www.jula.se/kolfilterpatron-438004
http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
filtert som sitter i är bara att kasta. det är inget kolfilter i.

sen såna här kopplingar. men kommer inte ihåg om det är R25/R20 eller R25/R15 du behöver.
http://www.jula.se/nippelforminskning-450791 dom behöver du två av. en i varje ände på filterhuset

och två såna: http://www.jula.se/skruvkoppling-1-2-052610 sen kopplar du bara slang från kranen. sätter på en typ gardena koppling in i filtert. sen gardenakoppling i andra änden o ner i akvariet.
och en rulle gängtejp.

kolfiltert bytar du var 3e månad. absolut inte längre mellan bytena. aktivt kol kan vara lurigt. när det är mättat kan det bara släppa ifrån sig allt det har samlat på sig.
när du använder det ska du inte köra på full patte på kranen. då hinner inte filtret med. det krävs 2-3 filter seriekopplat om man ska kunna köra på full patte och ändå får bort kemikalierna.

denna typen av filter är endast för att ta bort kemikalier som vattenverket tillsätter.
när du menar destillerat vatten tänker du nog på ett RO system. eller revers osmos system som det heter. men då snackar vi andra pengar. och man bör ha bra vattenkunskap om man ska börja med RO system.
vill du veta mer om RO är det bara att fråga. jag använder uteslutande RO vatten i mina kar.

Jag känner till både BL och Harrys. bor själv i ystad :)
Harry har en riktigt fin anläggning.
så det är bra nog fisk du fått tag på.
anledningen till att jag fråga är för att ibland köper folk sina diskus på hornbach och akvarie kedjor, och väldigt ofta är det sjuk och dålig fisk.
du får ta dig tid någon dag att åka upp till Aquazoo utanför Ullared. det är en riktigt fin diskus affär:)

Har du tillsatt några nyttobakterier och sånt när du startade karet?

ett karantän akvarie startar man inte bara upp. det låter man stå tomt när det inte används. och är noga med att desinfektera det innan man stoppar i ny fisk.
att höja tempen ska man vara försiktig med om man iinte har koll på vad som är fel på fisken. är det en bakterie sjukdom så blir det inte bra med värmehöjning.
vad kör du för värme i dina kar nu?
hur ser bajset ut efter fiskarna?

det första du ska göra om du misstänker att fisken är sjuk. byta vatten. 50% om dagen i 1 vecka och se vad som händer.
men det förutsätter att vattnet är rent. alltså filtrerat innan.
95% av alla som medicinerar sina fiskar, medicinerar egentligen mot dålig vattenkvalitet.
men det gäller inte om fisken har dimmiga ögon.
eller är en vitskitare. då kan du byta hur mycket vatten som helst utan framgång.
#67 - 24 september 2013 18:59
föresten varför misstänker du att dina fiskar är sjuka?
vad visar dom för symtom?
hur ser som sagt ögon och bajset ut?
är det odlat eller vildfångad fisk?
hur är färgerna på dom? alltså inte röda o blå. utan är dom mörka
hur är andningen? andas dom med båda gälarna?
kliar dom sig mot inredningen eller gruset?
#68 - 25 september 2013 04:04
Perlan skrev:
föresten varför misstänker du att dina fiskar är sjuka?

vad visar dom för symtom?

hur ser som sagt ögon och bajset ut?

är det odlat eller vildfångad fisk?

hur är färgerna på dom? alltså inte röda o blå. utan är dom mörka

hur är andningen? andas dom med båda gälarna?

kliar dom sig mot inredningen eller gruset?


God morgon eller vad man ska säga! Nu har man slutat jobb! Nu ska jag svara på din roman så gott jag kan. :D

Till att börja med så tackar jag för länkarna till sakerna och för informationen om underhåll av det.

Osmos anläggning vet jag inte riktigt om jag kan koppla själv. Var inne på att skaffa det innan när jag körde saltvatten i ett 450 liters kar, men jag klarade mig bra utan då. Ska se om jag kan titta närmare på dem sakerna.

Dock blir jag fundersam på din mening där: "F[COLOR=#333333]iltret som sitter i är bara att kasta, det är inget kolfilter i.[/COLOR]". Sen andra frågan, känns det inte lite väl riskabelt att täta med tejp när det gäller vatten?

Kul att du vet vilka de båda är som jag har köpt mina ungdiscus hos. :) Då kanske du känner till att han på Bl Discus bytar med endast kranvatten? Och förmodligen har vi samma vatten för jag bor knappt 3km ifrån hans butik så att säga.

Tack för tipset om Aquazoo, ska försöka ha det i tanken nästa gång man åker mot Ullared, dock kan jag inte ha fler Discus, jag är så nöjd med det antalet jag har.

Vid uppstarten av akvariet så startades akvariet upp med både vatten från mitt 112 liters akvarium som jag hade tidigare och Nitrivec enligt bruksanvisningen. Det var typ 30 småfiskar som åkte ner direkt i akvariet då och det akvariet startades upp slutet av Juli eller början av augusti, kan inte minnas exakt datum. Första fotot jag har på karet igång är taget 1:a augusti i alla fall, så utgår från det.
Under karets uppstart så har jag köpt på mig en del växter, men många av mina växter är växter som jag har trimmat och planterat som nya plantor själv. I mitten av augusti så började jag med göda mina växter med Happy life plant, ferro och carbo. Sen dess har jag fortsatt så. Gödningen av plant och ferro har jag gjort i samband med 30% vattenbyte en gång i veckan och carbo göder jag dagligen.

Anledningen till sjukhusakvarium var för att kunna höja temperaturen då jag har fått flera tips om att höja till 34-35 grader om man misstänker sjukdom. Jag tror dock att jag kan ha haft det lite kallt för mina små discus, för jag hade ingen doppvärmare i början utan levde på belysningsvärmen, men det kan mycket väl ha sjunkit under 27 grader under natten som jag inte har märkt eller sett. Just nu så är det inställt så det inte kan sjunka under 27 grader utan håller sig på 27-28 grader.
Jag kan ju inte höja tempen i mitt sällskapsakvarium då jag är rädd om mina växter och framförallt mina andra fiskar. T.ex. 29+ tror jag inte är acceptabelt för varken mina siameser, pansarmalar eller platy.

Eftersom Discus är en relativt ny art för mig så kan jag ju inte till 100% säga att de bär sjukdom, men jag kallar dem sjuka eftersom de är tillbakadragna, mörkare i färgen, äter inte, börjar bli magra. En blue diamond är oroväckande mager just nu. :( Det rör sig om totalt 3 discus som inte verkar lika intresserad av maten som de andra. Det är 2 blue diamonds och 1 blandfärgad sort, dock misstänker jag förstadie för en trukos discus med för den blir mörk i färgen ibland också, dock äter den. Den blandfärgade har fått smeknamnet Halvmåne då han lider av A-vitaminbrist sen liten och har bara ett halvt öga på. Dock har han ju 2 ögon som vanligt. :p

Nä, asså de skiter som normalt, inte sett vit skit eller slemmig skit. Det är vanliga chokladbruna korvar som kommer.
Vildfångade är dem inte, de är odlade allihop.
Andningen är lite märklig på endast några av de små. Vissa flämtar och vissa andas långsamt precis som mina vuxna Discus.
Någon gång har jag väl sett nån fisk klia sig mot ett blad, men det har bara varit en gång sen simmar den och letar mat som vanligt.

Ja, de andas med båda gälarna.

Nu blev det många svar, hehe. :)

Om du inte har kollat min tråd om karet så har du en film här när alla levde. Filmen är ifrån förra veckan.

" target="_blank">
#69 - 25 september 2013 08:51
Av en händelse diskuterade jag bl.a. diskus igår med Tommy på "Trop".
Han verkar tycka att har man diskus för tusentals kronor är det flera veckors karantän för ny fisk som gäller!
Enl. honom är diskusar riktiga bakteriehärdar och kan bära på stammar som de är resistenta mot, men som andra individer inte klarar...
#70 - 25 september 2013 10:07
Så är det. Just därför man använder sig av karantän. Diskusarna kan vara friska men när de paras ihop med ett annat "stim" så kan de snabbt bli sjuka.
#71 - 25 september 2013 10:14
Egentligen så handlar ju tråden om temperaturen i akvariet. Så det blir mer och mer OT och handlar kanske nu mest om Diskusars hälsa.
Vet inte om man kan kalla Diskus just bakteriehärdar. Men de bär på mycket latenta problem som kan vara bakteriella, parasiter, flagellater etc. Så länge Diskusen är i toppform och är harmonisk så kan ofta deras kroppar hantera detta. Men så fort något dippar i vattenkvalité, foder, stress, belysning eller nästan vad som helst egentligen så sänks immunförsvaret och en eller ofta flera problem bryter ut. Det är ju därför Diskusen klassas som svår att ha. Efter att ha lärt sig den hårda vägen, som du Ted gör nu, kommer en del så småningom att aldrig vilja ha Diskus igen eller att alternativt kavla upp ärmarna och steg för steg lära sig hantera dem optimalt så att det är på topp i stort sett hela tiden. Att se små tecken på sämre mående som leder till snabba insatser så det inte blir värre.
De som har haft Diskus gör mycket av detta på rutin och har ofta mindre problem än vi som startar upp från ruta ett. Så går det bra från början så beror det ofta på tillfälligheter och lite tur, men tippar det över så kan man tappa hela beståndet. Och det kan gå snabbt.
När jag var ung hade jag en grupp Diskus på 8 och alla dog. Jag var inte slarvig då, men kanske okunnig. Det är mycket jag gör annorlunda nu.
Men efter det bestämde jag mig "aldrig mera Diskus" men det tog 30 år att smälta det nederlaget och ladda om. Nu ser jag Diskusen som en av de mest intressanta och utmanande arter man kan ha i sitt kar. Men svår.
#72 - 25 september 2013 10:42
Einarsson skrev:
Så är det. Just därför man använder sig av karantän. Diskusarna kan vara friska men när de paras ihop med ett annat "stim" så kan de snabbt bli sjuka.

Det var en av de första frågorna Tony tog upp med mig: Har du karantänkar? Har du annan fisk i akvariet?
Eftersom svaret var att jag inget sådant kar hade och att andra fiskar redan fanns i karet så sa han att jag måste inleda med en tredagars multicurabehandling med släckt belysning som en första åtgärd och att detta behövde upprepas varje gång jag släppt i något ny fisk. Så kör jag också. Alla har ju inte karantänkar och som nämnts tidigare så måste dessa skötas. Tony steriliserar ju egentligen varje kar innan nästa sändning släpps ner och då är ju det i helt nakna kar. Han skiftar också sida i lokalen så inget vatten från ett obehandlat kar ens ska kunna droppa ner i karet. Sjukstigan är också för sig av samma skäl.
#73 - 25 september 2013 10:45
Jag har ju ett extra kar i förrådet som jag bara hämtar vid behov, så det är inte så jobbigt att ha ett karantänskar heller. :-)
#74 - 25 september 2013 14:30
Okej, tack för alla intressanta svar. Lite tråkigt att få reda på det först nu om att man måste ha karantänkär, då har nog mina små Discus bara turen att få överleva. Jag har väldigt svårt för att få en bild på dem också då de gillar att ligga och trycka under min rot med javaormbunke på eller långt in i buskaget.

Nu är ju situationen som den är. Vad hade ni gjort i min situation med 3 ungdiscus som inte mår bra? Hade ni skaffat separat kar, höjt tempen i det vattnet först till 28 grader, sen försökt höja till 34 grader? Inget matning, utan vänta på tecken om att de "ser en" när man kommer till rutan med en bit mat?

Jag tror faktiskt inte att det är någon fara med mina andra 4 ungdiscus, de verkar må bra och äter alla olika sorters föda jag slänger ner, vilket är ett gott tecken och har normala färger.

Dock är det just dem tre som jag vill rädda. Jag kan ju inte höja tempen i maintanken och absolut inte slänga ner mediciner eller salt osv. Har fiskar som är känsliga för salt i vattnet, t. ex. fläckiga pansarmalar.

Mvh Ted.

Edit: Ja, Bluewing, jag får gå den hårda vägen. Så är det med högskoleprov med. Första gången är hemskt, andra gången bekant, 3:e gången förståeligt, osv.
#75 - 25 september 2013 15:10
Varför inte köra en multicura-kur på tre dagar parallellt med att du ger anti-spot droppat på torrfodret i en vecka. Lite för att påverka hud,gälar och mag-tarm. Ditt akvariums bakterieflora och växterna slås normalt inte ut av den kuren.
#76 - 25 september 2013 15:42
Pansarmalar har inget emot salt, det är en myt, jag har saltat mitt kar mängder med gånger med 1 DL per hundra liter och har aldrig varit emd om att pansarmalar dött.
#77 - 25 september 2013 15:56
Hej.

Har pratat med Bengt på BL Discus nu och han föreslog att jag skulle se över karbonaten tyckte jag han sa och höja den. Han pratade om att medicinera karet med någon vätska som skulle vara ofarlig för vattnet, växterna och de andra invånarna, kan kanske vara den "multicura-kur" som Bluewing snackar om? Han pratade något om att den skulle hjälpa mot hjälparasiter eller tarmparasiter. Dock som jag uppfattat det kan parasiter blir immuna mot medicin om man har otur.
#78 - 25 september 2013 15:57
Einarsson skrev:
Pansarmalar har inget emot salt, det är en myt, jag har saltat mitt kar mängder med gånger med 1 DL per hundra liter och har aldrig varit emd om att pansarmalar dött.


Okej.
#79 - 25 september 2013 15:58
Bluewing skrev:
Varför inte köra en multicura-kur på tre dagar parallellt med att du ger anti-spot droppat på torrfodret i en vecka. Lite för att påverka hud,gälar och mag-tarm. Ditt akvariums bakterieflora och växterna slås normalt inte ut av den kuren.


Dock är frågan hur väl bra bestånd jag har av min bakterieflora. :p
#80 - 25 september 2013 16:00
Multicura och antispot kan du pröva i kombination i 3 dagar. : ) se till att ha bra syresättning i karet, detä r oftast det som dödar pansarmalar.
#81 - 25 september 2013 16:06
Einarsson skrev:
Multicura och antispot kan du pröva i kombination i 3 dagar. : ) se till att ha bra syresättning i karet, detä r oftast det som dödar pansarmalar.


Hm, vad gör dessa två medlen?
#82 - 25 september 2013 16:43
[h=1]Multicura[/h][COLOR=#000000][FONT=Arial][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial][h=3]Broad Spectrum Action[/h]
Easy Life Multicura is a combined preparation with a broad spectrum action against the most common tropical fish diseases in freshwater aquariums. It is particularly effective against fungal diseases, parasitic skin and gill worms, parasitic infections and bacterial skin mucus infections. It also helps to heal wounds, protects the skin mucus and stimulates the cultivation and growth of tropical fish.
Effectively combats no less than 20 symptoms
Easy Life Multicura effectively combats no less than 20 symptoms including fungal outgrowths, mouth fungus, blue fungus, skin crusting, skin worms, skin clouding, Malawi bloat, white noses, stomach dropsy, neon disease, tail and fin rot, fin pinching, infections of the skin and gills and wounds.



[h=1]Anti-Spot[/h]

Easy Life Anti-Spot is particularly effective against white spot (Ichthyophthirius multifillis), hole in the head (Hexamita), velvet disease (Oodinium) and skin infections (Costia, Chilodonella) in fresh wateraquariums.



[/FONT][/COLOR]


Dessa två i kombination tar det mesta.
#83 - 25 september 2013 16:54
Einarsson skrev:
Multicura







[COLOR=#000000][FONT=Arial]Broad Spectrum Action





Easy Life Multicura is a combined preparation with a broad spectrum action against the most common tropical fish diseases in freshwater aquariums. It is particularly effective against fungal diseases, parasitic skin and gill worms, parasitic infections and bacterial skin mucus infections. It also helps to heal wounds, protects the skin mucus and stimulates the cultivation and growth of tropical fish.

Effectively combats no less than 20 symptoms

Easy Life Multicura effectively combats no less than 20 symptoms including fungal outgrowths, mouth fungus, blue fungus, skin crusting, skin worms, skin clouding, Malawi bloat, white noses, stomach dropsy, neon disease, tail and fin rot, fin pinching, infections of the skin and gills and wounds.







Anti-Spot







Easy Life Anti-Spot is particularly effective against white spot (Ichthyophthirius multifillis), hole in the head (Hexamita), velvet disease (Oodinium) and skin infections (Costia, Chilodonella) in fresh wateraquariums.







[/FONT][/COLOR]





Dessa två i kombination tar det mesta.


Då hjälper dessa mot andra fiskar med? Då måste det bort från akvariet efter 3 dagar?
#84 - 25 september 2013 19:12
Einarsson skrev:
Multicura och antispot kan du pröva i kombination i 3 dagar. : ) se till att ha bra syresättning i karet, detä r oftast det som dödar pansarmalar.


Har ju själv 18 malar som deltagit i denna behandling. Men körde med luftpump som backupp.
#85 - 25 september 2013 19:20
...men varför medicinera, TSP säger ju, att dom bajsar "snyggt"?

//Inger
#86 - 25 september 2013 19:43
Inger H skrev:
...men varför medicinera, TSP säger ju, att dom bajsar "snyggt"?



//Inger


Ja då är det nog ingen mening.
#87 - 25 september 2013 19:58
Men å andra sidan magrar de ju. Är vitskit det enda tecknet på flagellater alltså?
#88 - 25 september 2013 20:18
Bluewing skrev:
Men å andra sidan magrar de ju. Är vitskit det enda tecknet på flagellater alltså?


Vad jag har förstått av dom som vet, är att så länge bajset är "normalt" med bruna korta korvar, är allt ok. Det kan ju också vara så, att är det för stor skillnad storleksmässigt på diskusarna - kan det ju hända, att dessa små, som fodrar matning kanske fyra ggr/dag inte får i sig tillräckligt - därför att andra större/snabbare fiskar tar åt sig all mat.

//Inger
#89 - 25 september 2013 20:29
Tror inte du kan ha allvarliga flagelatangrepp utan vitskit.
#90 - 26 september 2013 04:10
Inger H skrev:
Vad jag har förstått av dom som vet, är att så länge bajset är "normalt" med bruna korta korvar, är allt ok. Det kan ju också vara så, att är det för stor skillnad storleksmässigt på diskusarna - kan det ju hända, att dessa små, som fodrar matning kanske fyra ggr/dag inte får i sig tillräckligt - därför att andra större/snabbare fiskar tar åt sig all mat.



//Inger


Jag låter mitt frysfoder tina i ett glas med vatten och sprider sen maten för att alla ska få mat.
Sen så håller jag med Bluewing där lite. Att det låter konstigt att fiskarna bara skulle vara allvarligt sjuka om de skiter vit skit. Om de inte äter så är det ju inget gott tecken i mina ögon, speciellt inte om det är så små Discus. Som gammalt ordspråk säger "äta bör man annars dör man". Detta gäller nog särskilt om man inte är en färdigutvecklad varelse.
Det skiljer ju sig ganska mycket från ungdjur och vuxna djur bland nästan alla djurarter, även oss människor.

Har tänkt på en grej också. Är det möjligt att Discus kan drabbas av neonsjukan?

Mvh Ted.
#91 - 26 september 2013 06:07
De kan varra stressade och mobbade så de inte äter, hur länge har de bott i ditt kar? ibland tar det tid innan de börjar äta ett speciellt foder också.
#92 - 26 september 2013 07:24
Einarsson skrev:
De kan varra stressade och mobbade så de inte äter, hur länge har de bott i ditt kar? ibland tar det tid innan de börjar äta ett speciellt foder också.


De små bodde där före de större. Som jag sa tidigare så förekommer ingen mobbing i karet. De 4 friska ungdiscusarna som äter som de ska simmar i stim med de stora.

Svar till din fråga blir att de har gått i karet sedan 8:e augusti i år.
#93 - 26 september 2013 12:36
Tjenare, en fråga, hur går det om man blandar gödning till växter och de medicinerna? Tänker på att där står blandas ej med andra produkter?
#94 - 26 september 2013 14:44
Det dom menar med andra produkter är de inte ska blandas med andra mediciner
#95 - 26 september 2013 14:50
woodlund skrev:
Det dom menar med andra produkter är de inte ska blandas med andra mediciner


Okej, tack ska du ha!
#96 - 28 september 2013 15:33
Ursäkta mitt sena och lata beteende med vattentesterna... Dock har jag nu äntligen skaffat ett test kit för vattnet. Jag återkommer strax med testresultat så får vi se hur mitt akvarium ser ut i vetenskapen!

Det är ett sånt här test kit jag köpte från hornbach i Helsingborg: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/custom/images/large/4ea7b6c3127f0.jpg

Så araksbulle.
Här är testresultaten:

KH: 5
Ph: 7
Nitrit: 0,1-0,25











Annons