Temperaturer för sydamerikanska ciklider.

#1 - 13 januari 2005 13:45
Hej på er,

Jag sitter och tittar på mina sydamerikanska ciklider på www.zoopet.com (i artbeskrivningarna)
Jag har antecknat vilka temperaturer som passar mina fiskar.
Efter att sedan ha tittat på www.ciklid.se så stämmer det inte så bra överens.
Ett par exempel,
Blå Ciklid, ska ha 22-25 enligt zoopet, medans ciklid.se skriver 26-28
Fjärilciklid, 25-28, ciklid.se skriver 28-30

Nu undrar jag lite vad folk har för temperaturer i sina kar med sydamerikanare.
Jag har just nu 28 och var på väg att sänka till runt 25, men efter ciklid.se vet jag inte längre vad jag ska göra.

Mvh
Olof Helge
#2 - 15 januari 2005 20:11
Hej

[QUOTE=Helge_]Hej på er,

Jag sitter och tittar på mina sydamerikanska ciklider på www.zoopet.com (i artbeskrivningarna)
Jag har antecknat vilka temperaturer som passar mina fiskar.
Efter att sedan ha tittat på www.ciklid.se så stämmer det inte så bra överens.
Ett par exempel,
Blå Ciklid, ska ha 22-25 enligt zoopet, medans ciklid.se skriver 26-28
Fjärilciklid, 25-28, ciklid.se skriver 28-30

Nu undrar jag lite vad folk har för temperaturer i sina kar med sydamerikanare.
Jag har just nu 28 och var på väg att sänka till runt 25, men efter ciklid.se vet jag inte längre vad jag ska göra.

Mvh
Olof Helge[/QUOTE]

Jag har blå ciklider, Sajica, Hantel m.m.
Själv kör jag med 24 grader. Uppenbarligen fungerar det bra då mina fiskar är aktiva, lägger rom och äter som sjutton. Växer gör dom också.
Har du hög temp i ditt akvarie så ökar risken för svampsjukdommar på fiskarna, tänk på det. Du behöver inte alls oroa dig för att dina fiskar dör/tar skada om du sänker tempen till runt 24-25. Från början hade jag 23, men drog upp det en grad. Gjorde förmodligen ingen större skillnad. Men nu är det åtminstone 24grader =)
#3 - 15 januari 2005 20:41
Jag tippar det är som med all annan tropisk fisk - ge dem en temperatur nånstans mellan 20 och 30 grader så trivs de.
#4 - 15 januari 2005 20:49
Jag har 27-28 grader i mitt sydamerikakar med jordätare, scalarer och hantlar m.m. Det verkar vara det optimala för mig, har provat att sänka till 25 grader under en längre period, men fiskarna blev slöare då. Vid vattenbytena sänker jag dock tempen tillfälligt till 24 grader, det brukar ge firrarna en energikick som inte sällan triggar lekbeteende.
#5 - 15 januari 2005 21:01
I mitt SA-akvarie där jag har kurvciklider,boliviansk fjärilsc. m.m fungerar det bra för mig med en temp. på 26-27 grader till dom. men jag hade kunnat sänka eller höja temperaturen ett par grader utan att jag hade märkt någon större skillnad.

MVH.
Tommy.
#6 - 15 januari 2005 21:39
Hej igen,

Jag hade 28 grader och som någon kanske sett har jag postat en del om att jag har problem med att zebraciklidernas rom möglar. Detta har börjat hända och kanske är det i samband med att jag höjde tempen, jag vet inte riktigt.

Steveo: "Har du hög temp i ditt akvarie så ökar risken för svampsjukdommar på fiskarna, tänk på det."
Där låter det ju som att det kan ha med det att göra kanske.

Nu är det 2 dagar sen jag sänkte till 25 grader och tycker mig se att som Hasse_H säger, dem verkar lite segare, och framför allt skyggare, men det kanske är för tidigt att läsa av det nu. Jag ger dem ett par veckor på 25 grader får jag se hur det går.

Tack för era svar.
/Olof

Annons