tempp blå ciklid???

#1 - 24 juli 2007 18:29
På zoopets arbetsbeskrivning så står det att blå cikliden ska ha 22-25 grader men på ciklid.se så står det 26-28..vad har ni och vilket är det rätta?
#2 - 24 juli 2007 18:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]25 är helt OK. Min erfarenhet är att de kan vara lite känsligare om de får det för kallt. De yngel jag fött upp har fått vita pricken direkt när de hamnat hos fiskhandlaren eftersom hans burkar är 24-25 grader. De vänjer sig dock vid det mesta. De tillhör inte direkt de känsligare fiskarterna. [/COLOR][/FONT]
#3 - 30 juli 2007 18:07
Nja.
Allt beror ju på.
Lenmar- var det dina blå han köpte? Kan bero på vilken temp du har själv.

Jag kör med 27-29grader och en vecka innan ynglen ska levereras så byter jag vatten ofta och brukar ligga på cirka 24-27grader.

Joachim.S kan du ställa in precis hur varmt du vill ha det så sätt doppvärmaren på cirka 24grader...du kommer garanterat få högre temp på grund av rumstemperaturen.

Lenmar har ju rätt på visst sätt.
Blå ciklider tål inte 10grader kallt vatten.
#4 - 30 juli 2007 18:48
firefox75 skrev:

Lenmar- var det dina blå han köpte? Kan bero på vilken temp du har själv.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nej.[/COLOR][/FONT]
firefox75 skrev:

Jag kör med 27-29grader och en vecka innan ynglen ska levereras så byter jag vatten ofta och brukar ligga på cirka 24-27grader.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag har ca 26-27 grader i mitt blåciklidsakvarium.[/COLOR][/FONT]
firefox75 skrev:

Lenmar har ju rätt på visst sätt.

Blå ciklider tål inte 10grader kallt vatten.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ursäkta, men var du ironisk nu? Till vilken nytta??[/COLOR][/FONT]
#5 - 31 juli 2007 00:51
firefox75...ta det lugnt nu med vad du säger. Hatar folk som håller på så!
#6 - 31 juli 2007 09:59
????
Vaddå?
Jag berättade bara hur det var för mig Joachim.S.
Lenmar- jag gjorde tyvärr misstaget att släppa några yngel och vuxna i min trädgårdsdamm för tidigt.
Tyvärr så föll tempen i dammen rejält vid häftigt regn.
Alla dog och när jag mätte tempen så var den runt 10grader.

Annons