Terasser. Hur?

#1 - 4 januari 2004 20:30
Har sett några snygga växtakvarium där botten är uppbyggd i terasser. Hur har dom gjort detta? Med frigolit eller? Tycker att när man försöker göra nån upphöjning eller liknande, så tar det ju inte lång tid innan den blivit plan igen. Är det pga nån mystisk naturlag, typ gravitation?
#2 - 4 januari 2004 20:37
Jag byggde med stora skiffer plattor och fyllde med grus...
funkar inte i malawi karet :)
/Nichlas
#3 - 4 januari 2004 20:40
Hej !
Jag använde mig dels av frigolit och dels av rötter för att stabilisera det hela. Lätt, enkelt och mycket snyggt. Man får kanske söka lite för att hitta de rötter man tycker passar, men det är klart värt besväret. Tänka bara på att det går åt mycket grus =))

[:-5] Mvh Jesper
#4 - 6 januari 2004 02:10
Man kan "fuska" o limma i glaslister längst botten, o sen gömma dom med rötter o stenar.
#5 - 6 januari 2004 11:34
Antagligen en väldigt dum fråga men...
Lägger man bara i frigoliten som den är?
#6 - 6 januari 2004 11:42
borde man inte kunna andvända en glas/plexi ram som man siliconar fast sand på? då syns det inte så lätt när sanden börjar flytta sig?
#7 - 6 januari 2004 12:42
Jodå, det går bra att bara lägga i frigoliten som den är. Köp pressad frigolit i någon bygghandel så slipper du att den kanske senare släpper ifrån sig "vit snö" nä men små flingor eller vad man nu kallar det. Limma fast glaslister och sådant befattar jag inte med då det är svårt att senare ändra sig igen, det blir för stora igrepp på akvariet.

[:-5] Mvh Jesper
#8 - 6 januari 2004 12:53
man kan ju limma glaslisterna med varandra och inte i botten på akvariet, då blir det enkelt att ta bort!

Annons