JojjeN skrev:tja, varför inte köpa en riktig termometer avsedd för akvarium istället och vara säker?
På tradera är det en kille som varje dag lägger ut snygga digitala termometrar avsedda för akvarium som brukar säljas för 1-10 kronor och skickas direkt från hong kong. Dock 59 kronors frakt, men det blir ju ändå väldigt billigt. Ca. två veckors frakt, men det är det värt.
Ska se om jag hittar nån länk till nån termometer som går ut i morgon: (om du inte redan är medlem på tradera, så är det värt att bli det)
http://www.tradera.com/Termometer-till-akvarium-auktion_81614458
Och en lite dyrare, men snyggare, som går ut idag:
http://www.tradera.com/Termometer-till-akvarium-auktion_81541766
undrar du varför man ska ha en termometer i akvariet...........?Patrik Steen skrev:Vad ska man ha en Termometer till ett Akvarium förklara det för mig gärna Detaljerat och varför rent faktiskt..=)
Nja det var väl mer ett ironiskt inlägg kanske;)åheim skrev:undrar du varför man ska ha en termometer i akvariet...........?
[:-106]jojjen skrev:man kan då tex. Se om det är något fel på doppvärmaren, hur mycket man ska höja för att få det perfekt, osv.
Spelar du rolig eller är du för snabb;)åheim skrev:Hur F-n ska du veta vad du har för temp i karet om du inte har en termometer.... bara för dumt 00
åheim skrev:Hur F-n ska du veta vad du har för temp i karet om du inte har en termometer.... bara för dumt 00
NIC skrev:Om man har 22 grader i huset så borde vattnet hålla ungefär samma temp.
Har själv termometer i mina kar för vi har ganska ojämn värme i huset, (jäkla skitpelletsbrännare) men har man jämn värme i huset/lägenheten så är det nog egentligen ganska overkill.
Patrik Steen skrev:Skrev ett långt inlägg precis men sket i att posta det,annars blir det väl debatt om det skulle jag tro...=) själv har jag tagit bort dem(ramlar av efter ett taga)efter som jag håller en jämn temp så anser jag dem helt onödiga,och om det ändras några grader och nu menar jag verkligen ett par grader så är det helt ofarligt för fisken i sig det är nog mer vi som är hispiga om detta händer.Sen har jag då aldrig brytt mig om tempen vid sjukdom det brukar då alltid lösas ändå bättre att ha ett väl fungerande Kar innan man skaffar fisk så slippar man detta bekymmer som det är tydlingen...=)
fast an´funny:)Patrik Steen skrev:Spelar du rolig eller är du för snabb;)
Nja nu förstår jag inte varför man har en doppvärmare iheller som sagt om du har en jämn temp och inte fiskar som trivs i 30 grader så är en doppvärmare helt onödigt enligt mig har själv inte nån som är kopplad då dem som du nämner kan skena iväg verkar ännu farligare än en som inte gör det man kan precis inte ha Schema-Lagt i huset som säger vad personer ska gå upp för att kolla termometern fall i fall om den nu sticker ivägJojjeN skrev:Om man inte har en doppvärmare som kan skena iväg då.
fast majoriteten av tropiska fiskar mår bäst strax över 25gr! på sommaren kopplar jag dock ur doppvärmaren då jag har ca 25 gr inne...NIC skrev:Om man har 22 grader i huset så borde vattnet hålla ungefär samma temp.
Har själv termometer i mina kar för vi har ganska ojämn värme i huset, (jäkla skitpelletsbrännare) men har man jämn värme i huset/lägenheten så är det nog egentligen ganska overkill.
Så du menar att du inte har 25 grader på vintern i dina kar om du inte har en doppvärmare påslagen??åheim skrev:fast majoriteten av tropiska fiskar mår bäst strax över 25gr! på sommaren kopplar jag dock ur doppvärmaren då jag har ca 25 gr inne...
Vilken rysning jag fick när du nämde det:Driktigt overkill;)Salta Katten skrev:
Otroligt mycket smidigare med en liten billig termometer i varje akvarium, i stället för att hämta matlagningstermometern och sticka ner...
åheim skrev:fast majoriteten av tropiska fiskar mår bäst strax över 25gr! på sommaren kopplar jag dock ur doppvärmaren då jag har ca 25 gr inne...
buffe78 skrev:nåja, vare sig man vill ha eller inte så är det iallafall vettigt att köpa riktiga saker.....
Salta Katten skrev:Men det är ju så olika vilken temp det blir "av sig själv"! Jag har tre akvarier på mellan 50-63 liter. Ett har heltäckande ljusramp med två lysrör, och täckglas under det, håller 27 grader utan värmare. I somras fick jag byta till en liten enrörsramp och ta bort täckglaset, annars gick tempen över 30.
Ett 6-kantigt med två energisparlampor, heltäckande ramp, håller 25 utan värmare, var ett par grader varmare i somras.
Men det i köket, ett lysrör i heltäckande ramp, låg precis över 20 utan värmare, med håller det nu 24. Det står innanför ett fönster på en bänk som ofta blir väldigt kall på vintern. Där vill jag inte vara utan doppvärmare och kollar ofta tempen. Alla karen varierar någon grad upp och ner, det gör ju inget.
Patrik Steen skrev:Nu ska jag gå och lägga mig för jag har jouren att kolla tempen i natt,för hur många kollar den på natten??? nu om det har hänt en drastisk förändring vad vet vi en doppis kan ha fått fnatt 8 timmar senare kan det ju vara för sent..detta var tänk som ett ironiskt inlägg inget annat..=) natti natti
Patrik Steen skrev:Vilken rysning jag fick när du nämde det:Driktigt overkill;)
av den anledningen ska man inte överdimensionera doppvärmaren! natt natti glöm nu inte att ställa väckarklockan:pPatrik Steen skrev:Nu ska jag gå och lägga mig för jag har jouren att kolla tempen i natt,för hur många kollar den på natten??? nu om det har hänt en drastisk förändring vad vet vi en doppis kan ha fått fnatt 8 timmar senare kan det ju vara för sent..detta var tänk som ett ironiskt inlägg inget annat..=) natti natti
nix 20 inne och ca 21 i karet. utan dopp..Patrik Steen skrev:Så du menar att du inte har 25 grader på vintern i dina kar om du inte har en doppvärmare påslagen??
buffe78 skrev:Nån som vet om det funkar typ med clas ohlssons inne/ytter digitalatermometer till akvarie? om den visar korrekt i vatten eller om den rent av är farlig? tänkte då på plasten... nån som vet?
Finns en grendosa för endast 4 500:- avpassad för usb uppkoppling där värden från co2 probe och termometrar, larm och gud och hans moster kan samsas, verkligen nånting som behövs..Sultanen skrev:En diditaltemormeter kopplad till datorn som vid en temperaturdipp larmar och ringer/smsar dig! Där snackar vi termometer:) Är rätt så säker på att någon redan har kommit på detta och tagit fram en produkt för det men ändå.