Terrarium Akvarium

#1 - 11 februari 2013 09:24
Ok nu har jag ett nytt projekt på G.
För snart ett år sen så fick jag ett terrarium av Ansjo när vi skulle på auktion och sen dess har detta terrariet ståt så jag bara har vattnat blommorna som är där i, det var meningen att jag skulle ha vampyrkrabbor tänkte jag men det har inte blivit av.
Har länge funderat på vad jag skulle ha där i istället men inte fått någon idee.
Så häromdagen kom jag på att jag ville göra om det till ett akvarium istället, min tanke är att jag ska ha land baktill där jag kan plantera blommor och sen ha fiskdel framför, jag ska sätta en plexiglasskiva som gräns där land o kar möts.

Tipps och ideer är väldigt välkomna, min idee är att jag ska göra en mossvägg på plexiglaset, funderar på om jag ska använda rostfritt stål nät eller om jag ska klippa isönder plastkorgar som har hål i sig för att kunna göra väggen.
Har ni något annat bra tips på att göra en moss vägg:confused:

Har tänkt att ha sand som bottenmatterial(måste bara ut och slå sönder isen så att jag kommer åt den:p)

Sen har jag tänkt lite lägre växter i men även såna som tål att vara ovan vattenytan så att dom får växa uppåt, tror jag har några såna, hur är det med anubis den tål väll att vara över ytan bara den har en del i eller:confused:

Det kommer gå mestadels pansarmalar (SÅKLART) och räkor häri tänkte jag.

Vill även försöka göra det som ett landskap om jag nu kan lyckas med det. Jag är jättespänd på detta och skulle helst viljat börja igår men jag får skynda sakta.

Hur länge behöver siliconet härda innan man sätter i vatten, det är ju inte att det ska hålla tätt utan att det ska hållas fast bara.

Har tänkt att detta ska ersätta mitt low-tech kar och mitt yngelkar.

Ja lite tips och råd till detta är ju inte fel så har ni några så släng ut dom till mig:p
[ATTACH=CONFIG]59938[/ATTACH]
#2 - 11 februari 2013 10:09
Du vill alltså göra ett akvaterrarium, vill du ha inspiration så sök på det.

Tänk på att terrarier har tunnare glas än akvarier, de tål en viss vattennivå men rätt måttlig. Du skall inte heller förutsätta att den som limmat terrariet lagt ner den omsorg som behövs för att det skall vara lämpligt att ha vatten i. Se alltså över fogarna kritiskt och limma om fogarna där det skall vara vatten vid minsta tveksamhet. Silikon skall få härda tills det inte luktar längre, brukar ta ett par dar eller så.

Många akvarieväxter växer gärna över ytan, är det bara fuktigt kan t ex Anubias vara helt över vatten.

Skall du ha mossa på skiljeväggen så är det bästa att göra en inredning med frigolit, betong, lack och hela medivitten. Det är dock aningen omständligt. Enklare lösning är att silikona fast korkskivor och rötter på skiljeväggen.
#3 - 11 februari 2013 10:24
Tack för tipset, jag ska kolla över fogarna, jag har däremot haft vatten i över ett dygn och det ser torrt ut överallt, men jag ska granska med förstoringsglas[:-65]

Ska kolla in akvaterrarium med och få lite inspiration där.

Musselblomman har jag sett över vatten någon gång men vet ej om det var jätteblöt jord eller om den klarar sig bara det är fuktigt.
#4 - 11 februari 2013 12:01
Sv: Terrarium Akvarium

Anubias växer (enligt mina erfarenheter) tom bättre när den är delvis över vattnet. Måste dock vara mycket fuktigt, annars korvar bladen ihop sig! Men det borde bli tillräckligt fuktigt, åtminstone för att ha den delvis ovanför vattnet :)

Finns ju mycket annat som kan växa upp ovanför vattnet, gör inte många stängelväxter gärna det?
#5 - 11 februari 2013 13:03
Jo jag tror det, jag har haft stänglar som växt ut ur hålet på karet någon gång, jag får väll prova mig fram, har ju massvis med växter så skulle dom kola så är det ju ingen fara.
Var nere och hämtade lite sand nu iallafall, får se hur långt det räcker.
#6 - 11 februari 2013 13:46
Om jag inte minns fel var terrariet omsilikonat av den förra ägaren (inte jag), och kruxet är om h*n använt silikon som inte lämpar sig för akvariebruk...Slimlinen är iaf ditsatt med akvariesilikon:).
#7 - 11 februari 2013 13:48
Tack Ansjo då vet jag det. Ska kolla in läget på siliconet nu, mycket av det har lyft så jag ska skära bort allt som lyft iallafall.
#8 - 11 februari 2013 13:49
Vad det gäller mossvägg så hittade jag (efter lite olycklig trial-and-error med ett metallnät) gnagskydd för träd. Detta är ett finmaskigt plastnät som är ganska stelt och rullat men som går att räta ut om man stryker det med en handduk mellan plasten och strykjärnet. På detta "sydde" jag fast javamossa med tunn fisklina, och jag tycker att resultatet blev bra :)
#9 - 11 februari 2013 13:52
Tack för det tipset, jag har något nät som är lite stelt som man ska sätta i fönsterram, det kanske går, vad hade hänt med metall nätet:confused:
#10 - 11 februari 2013 14:02
Kör epiweb för att bygga mossvägg.
http://www.dusk.se/
Det ska jag göra till mitt paludarium.
Video om epiweb. 6 avsnitt
" target="_blank">
#11 - 11 februari 2013 18:55
Ska kolla detta.

Kollade iallafall siliconet och det var bara siliconat över det andra och kändes väldigt sladdrigt och lätt att ta sönder så jag undrar om det var rätt silicon där så jag kommer att ta bort så mycket som möjligt så att vi kan silicona om det, min man glömde ändå plexiglaset så jag hade inte kunnat fixa det idag ändå. Har även burit det till badrummet nu så att jag kan tvätta av det rejält.
#12 - 12 februari 2013 07:12
Om en stund ska jag börja att skära bort resten av siliconet, kollade in siliconet i tuben och det har torkat i änden pipen hade ramlat av men det finns bra silicon under, är det någon som har tips på hur man får på silicon lättast när man inte kan trycka ur det utan måste gräva förhand och lägga på?
Har beställt en ny tub men vet ju inte hur lång tid det tar innan det kommer.
#13 - 12 februari 2013 07:41
Vänta på den nya tuben är mitt råd:)!
#14 - 12 februari 2013 07:47
Kanske borde göra det. Det är så trist att vänta bara [:(]
Jag vill ju ha igång det nu[:-58]

Jaja man får väll försöka ha tålamod, jag ska bara hitta det först[:-63]:p
#15 - 12 februari 2013 07:54
Risken med sådan silikon du har, är att det ser ok ut, men har börjat torka till så det inte får samma hållfasthet, plus att det kan bli klumpar i det. Så tålamod är nog inte fel att ha även i detta fallet:p!
#16 - 12 februari 2013 08:28
Mm jag vet, jag har hittat tålamodet nu det låg under mattan så jag väntar på den nya tuben;)
#18 - 12 februari 2013 09:05
Lite extra hjälp med att ta bort silikonet är ju aldrig fel:p

Tack för länkarna håller på att kolla igenom.
[ATTACH=CONFIG]59949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59950[/ATTACH]
#19 - 12 februari 2013 09:48
Såg nu när jag tagit bort silikonet att där inte var mellanrum överallt, hur kan detta påverka om man silikonar ihop det så?
#20 - 12 februari 2013 11:05
solis skrev:
Såg nu när jag tagit bort silikonet att där inte var mellanrum överallt, hur kan detta påverka om man silikonar ihop det så?

om du tar bort all silikon på nedre delan, där de ska vara vatten så att säga. och så lägger du på en ny fog med akvariesilikon så bör det inte vara några problem. se bara till så du skrapar rent glaset ordentligt så att silikonet får riktigt fäste.
#21 - 12 februari 2013 11:11
Tack, jo jag skrapar och skrapar där så att allt ska försvinna, ska tvätta av sen med. är det t-röd eller tinner man ska använda?
#22 - 12 februari 2013 11:18
kemiskt ren aceton eller t-röd tycker jag funkar bäst.
#23 - 12 februari 2013 11:21
Och rengjort glaset med aceton eller T-sprit...:)
#24 - 12 februari 2013 14:23
Ska bli skoj detta, vad för växter blir det i övre delen?
#25 - 12 februari 2013 17:09
Vet ej ännu, har några krukväxter som ska i där uppe, funderar på att prova mig fram villka växter som tål att vara över ytan, hur är det med javamossa eller ska man ut och hämta vanlig mossa och ha uppe på jorden?

Sitter och funderar på en filterlösning och jag ska ha en låda i ena änden i lådan där jag ska ha landdel och en filtermatta för och pump bakom eller om jag ska använda ytterfilter på något sätt.

Några bra ideer på filterlöstning.
#26 - 12 februari 2013 20:09
Älskar paludarium! Henriks länkar är rätt häftiga, speciellt den sista ;)

Javamossa kan du ha övanför ytan med, den blir bara tätare. Men du måste ha det bra fuktigt. Bromelior är grymmt snygga och fungerar utmärkt i terrarier/akvaterrarier :)
#27 - 12 februari 2013 20:33
Ja det hade nog varit snyggt med bromelior det ger lite färg. Får kolla in i en växtaffär. Funderar på att ha gulranka som får klättra upp i taket från sidorna också. Tack för tipset.
#28 - 13 februari 2013 13:42
Okej, nu har jag börjat skära till plexiglasen och funderar på filterlösning och tänkte se vad ni tycker. kan tyvärr inte ta kort uppifrån just nu för rutan är så skitig där.
Min nuvarande tanke är att ha den långa snegående så att det blir mindre och mindre land och där det är som minst land tänkte jag att jag kunde ha pumpen mellan 2 glas och ett filter inklämt mellan, vad tror ni om detta för och nacktdelar.
Kan man ha pumpen liggandes såhär.
Funderar på hur det går när man har det såhär blir det helt fel när vattnet måste ta vägen runt plexiglaset för att komma in till pumpen igen:confused:
Denna pumpen kan man ställa så att det blåser antingen ut genom det vanliga hålet eller köra den bakochfram om man skulle vilja köra åt andra hållet.

Tips och råd mottages gärna, även sånt som kan gå fel så att jag får tänka om innan det är siliconat.

Tänkte bygga mossväg så att inte pumpen syns.

Och min lilla hjälpreda är med som vanligt och hjälper till[:-2]
[ATTACH=CONFIG]60003[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60002[/ATTACH]
#29 - 13 februari 2013 16:35
Går inte vattnet genom filtermattan till pumpen? Gömt filter på liknande sätt men luftdrivet tetra brilliant där bytte ut svampen mot mattbit istället som passade.
#30 - 13 februari 2013 16:38
Jo det är öppet där filtermattan är, tänkte bara att det fick gå en omväg,
Tror du detta är en bra idee :confused:
Kan pumpen ligga ner såhär eller kan det bli problem:confused:
#31 - 13 februari 2013 16:48
Inte haft just den pumpen men flesta går väl att ha ligga så. Noga med att kunna ordna så inga djur kan krypa ner till pumpen. Kanske risk för lågt med vatten bakom mattan om pumpen pumpar mycket?
Vattnet är ju inte ända upp till kanten så kanske funkar med en skåra i mattan och peta dit ett nät på toppen så vatten kan rinna in över om det råkar bli så?
#32 - 13 februari 2013 16:56
Tack för råd, jag har tänkt och testa innan där kommer in djur iallafall, när jag testar med vatten i när det är siliconat.
#33 - 13 februari 2013 17:07
varför inte använda utrymmet under landdelen som filter?
bara å borra massa hål i plexit, fylla utrymmet med filtermatta å lägga dit pumpen.
sen lägger du ju något lock ovanpå som du bygger landdelen på :)
då syns ju inte filterdelen heller.
#34 - 13 februari 2013 18:01
Men MrH; det blir ju väldigt omständigt att göra rent filtert då :)

Ett växttips till, Ficus pumilia, älskar fukt och blir riktigt fin när den får växa till sig :)
#35 - 13 februari 2013 18:20
Visst hade det varit smart förutom det som freddi36 säger, får jag problem med filtret så är det för svårt att fixa med det, det måste vara enkelt.
Ska kolla upp den växten med, jag är sugen på att sätta en ficus med så det blir som ett litet träd i det hela.

Håller på att klura hur jag ska ha väggen och det får nog bli rakt över ändå.

Sen vill jag ha lite palmliknande växter också.
#36 - 13 februari 2013 20:04
fast de filtret lär du ju inte behöva göra rent på länge.
å så går det faktiskt att göra lösningar på det.
kapa plexiskivan typ 10 cm å så sätter du filtermatta där istället som du enkelt sen kan plocka bort ifall du behöver greja me pumpen eller nått :) finns lösningar till allt, de gäller bara å komma på dom ;)
#37 - 14 februari 2013 18:16
Kul projekt! Kommer säkert bli riktigt snyggt :)

Hur stort är terrariet och hur stor kommer själva vattendelen att bli?
#38 - 16 februari 2013 09:39
Terrariet är B 50 h 50 l 80. Jag ska nog ha mest vattendel så att där är lite plats att simma på.

Detta kommer nog inte bli så avancerat och jag kommer att prova mig fram vad som känns bäst :)

Jag har köpt och har lite tilltänkta blommor inget som säger att jag kommer att anväda alla det är lite lättare att se när man väl kan sätta dit dom.
Köpte faktiskt en köttätande växt, tänkte att den kunde hålla koll på eventuella småflugor med.

Lilla hjälpredan är också och hjälper till, han och hans kompis var ivägen hela tiden så det tog ett bra tag innan jag fick ta ett kort, växterna såg så goda ut så dom ville ha dom att tugga på även fast dom har kattgräs [:o]

Jag köpte även ett block som håller fukten för att se om man kan skapa något längre upp med denna.

Tyvärr så kom inte siliconet denna veckan så jag får vänta ett tag till innan jag får börja skapa:mad: jag hatar att vänta:p

[ATTACH=CONFIG]60073[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60074[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60075[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60076[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60077[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60078[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60079[/ATTACH]
#39 - 16 februari 2013 13:26
Fågelbobräken är snygga. Har oxå haft såna det enda tråkiga var att ta bort fina men för höga blad då och då.
#40 - 16 februari 2013 13:28
Ja, det ska bli spännande, och ja det blir nog lite pill kan jag tänka mig. :)

Man får nog vänta sig att ansa då och då.
#41 - 22 februari 2013 15:00
YEEEEEEEEESSSSS idag kom ÄNTLIGEN siliconet så nu kan vi äntligen fixa terrariet :D

Sen får jag ju vänta några dagar till innan jag kan provfylla och börja pilla med det men ändå:p

Tänkte att det får stå kvar i badrummet så att det kommer värme från golvet så kanske det torkar lite snabbare men det är ju också lättare att provfylla det där.
#42 - 25 februari 2013 10:25
Okej, funderar på om man kan provfylla idag eller om jag måste vänta tills imorgon.
Vi siliconade det i fredags kväll och det luktar knappt något nu. vad ska man tänka på för att veta att det är torrt?
#43 - 25 februari 2013 10:37
solis skrev:
Okej, funderar på om man kan provfylla idag eller om jag måste vänta tills imorgon.

Vi siliconade det i fredags kväll och det luktar knappt något nu. vad ska man tänka på för att veta att det är torrt?

Hej Solis

Jag fick nyligen svar på samma fråga, d.v.s torktid/härdning för silikon. Anders nämnde 2 enkla regler, 1 ca: 3mm/dygn samt till det inte luktar. Så har ni inga monstruöst grova fogar bör ni kunna provfylla idag :D
#44 - 25 februari 2013 10:59
Tack, nej dom är inte direkt tjocka dessa fogarna, kan ju vänta tills kvällen så får det stå vatten i tills imorgon så har det stått o härdat en stund till :)
#45 - 25 februari 2013 11:02
solis skrev:
Tack, nej dom är inte direkt tjocka dessa fogarna, kan ju vänta tills kvällen så får det stå vatten i tills imorgon så har det stått o härdat en stund till :)

Gör så, då är du ju verkligen på den säkra sidan :D ;)
#46 - 25 februari 2013 11:16
Ja vi får hoppas på det, o hoppas att min man har gjort ett bra jobb, han brukar vara duktig på det mesta ;)
Det hade ju varit kul att få börja skapa däri snart, och det hade varit välldigt skönt att bli av med det från badrumsgolvet där det står mest ivägen :D
#47 - 25 februari 2013 11:23
solis skrev:
Ja vi får hoppas på det, o hoppas att min man har gjort ett bra jobb, han brukar vara duktig på det mesta ;)

Det hade ju varit kul att få börja skapa däri snart, och det hade varit välldigt skönt att bli av med det från badrumsgolvet där det står mest ivägen :D

haha, det förstår jag. Har precis fått ordning i badrummet här. Det har varit ockuperat av diverse akvarieprylar under tiden jag har limmat i bakgrunder åt höger och vänster :p
#48 - 25 februari 2013 11:26
Förstår inte var alla akvarieprylar kommer ifrån dom ligger ju till höger o vänster, väldigt störigt ibland ;) det är skönt när det kommer på plats igen. Här står det grejor lite överallt som väntar på att komma i terrariet så det ska bli skönt när jag väl börjar få in grejorna där dom ska vara.
#49 - 25 februari 2013 11:27
solis skrev:
Förstår inte var alla akvarieprylar kommer ifrån dom ligger ju till höger o vänster, väldigt störigt ibland ;) det är skönt när det kommer på plats igen. Här står det grejor lite överallt som väntar på att komma i terrariet så det ska bli skönt när jag väl börjar få in grejorna där dom ska vara.

Haha, jaa precis :p
Men ska även bli skoj att följa planteringen och växternas trevnad ;) Vad blir det för substrat?
#50 - 25 februari 2013 11:58
Vet faktiskt inte vad det är för substrat det vet Ansjo däremot för det är det som var i terrariet när jag fick det av honom som jag tänkte använda i jord delen.
Men jag ska ha finsand i vattendelen iallafall. får börja tvätta den imorgon, den håller på att töa för tillfället det hade frusit i spannarna när dom stod i stallet, egentligen skulle man passa på idag för solen skiner så hade man kunnat fixa det ute men tiden räcker inte till riktigt idag.
#51 - 25 februari 2013 12:00
solis skrev:
Vet faktiskt inte vad det är för substrat det vet Ansjo däremot för det är det som var i terrariet när jag fick det av honom som jag tänkte använda i jord delen.

Men jag ska ha finsand i vattendelen iallafall. får börja tvätta den imorgon, den håller på att töa för tillfället det hade frusit i spannarna när dom stod i stallet, egentligen skulle man passa på idag för solen skiner så hade man kunnat fixa det ute men tiden räcker inte till riktigt idag.

Aha! Ja där ser man.
Jag funderade även på substrat till "land"växterna.
#52 - 25 februari 2013 12:09
Jo det var substratet till landväxterna som var i terrariet när jag fick det han hade ingen vattendel i, det är någon jordblandning, men om Ansjo ser detta så kanske han kan svara på det :)
#53 - 25 februari 2013 12:14
solis skrev:
Jo det var substratet till landväxterna som var i terrariet när jag fick det han hade ingen vattendel i, det är någon jordblandning, men om Ansjo ser detta så kanske han kan svara på det :)

Haha, aha! Då va de ja som va lite seg i kolan bara :p
#54 - 25 februari 2013 12:21
Ja men man kan ju inte alltid fatta rätt, kanske jag skrev lite kluddigt med, huvudsaken är att du kopplade till slut, det är bara att fråga på tills man fattar annars får man ju inget veta ;):p
#55 - 25 februari 2013 12:38
solis skrev:
Ja men man kan ju inte alltid fatta rätt, kanske jag skrev lite kluddigt med, huvudsaken är att du kopplade till slut, det är bara att fråga på tills man fattar annars får man ju inget veta ;):p

Haha :p precis ;) :D
#56 - 25 februari 2013 12:46
det är för lite bilder i den här tråden!!
#57 - 25 februari 2013 12:49
hannesc skrev:
det är för lite bilder i den här tråden!!

;)
#58 - 25 februari 2013 12:55
Vad ska jag ta kort på då, fast jag kan ta ett kort på hur vi siliconat dit mellanplattorna ;) annars har det ju inte hänt något, fast jag kan ju sätta in kort på vad jag gjort på dagarna när jag har väntat och väntat och väntat och väntat på att siliconet skulle komma och när det skulle torka, hade det varit intressant:confused: :D skojar bara
#59 - 25 februari 2013 13:00
Ok två bilder på hur plexiglaset är limmat och ett kort på vad man gör medans man väntar;) är du nöjd nu hannesc[:-30]
[ATTACH=CONFIG]60254[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60255[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60256[/ATTACH]
#60 - 25 februari 2013 13:00
jaaaa jag vill se siliikon torka :P haha

ne men okej. men så fort det finns nått att ta kort på så go go go :) kommer bli kanon det hör.

lite inspiration kanske?

http://www.dendroboard.com/forum/members-frogs-vivariums/22002-60-gallon-construction.html
#61 - 25 februari 2013 13:04
Göm nu inte titta på korten jag satte in hannesc;)
Jag gillar det karet, mitt lär nog inte bli så avancerat men jag kommer att göra mitt bästa med det jag har:)
#62 - 25 februari 2013 13:20
mycket mycxket nöjd :D
#63 - 25 februari 2013 13:31
Gott att jag kunde tillfredställa dig med lite bilder:D
#64 - 25 februari 2013 14:03

Ja visst var det det :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#65 - 25 februari 2013 16:19
Vattnet har varit i en halvtimme - 1 h nu, ska vänta 1 h till och ser det bra ut då så tömmer jag och flyttar det till sin plats, jag kommer nog inte att börja med det förrens imorgon.
#66 - 25 februari 2013 16:20
solis skrev:
Vattnet har varit i en halvtimme - 1 h nu, ska vänta 1 h till och ser det bra ut då så tömmer jag och flyttar det till sin plats, jag kommer nog inte att börja med det förrens imorgon.

Härligt härligt :D
#67 - 25 februari 2013 19:47
Så nu är terrariet på plats och jorden är i och så har jag bara satt in växterna sålänge för att se var dom kan passa, har hängt upp lite med.
Lite dåliga bilder men hoppas ni kan ana hur det ser ut ändå.
En av växterna ska upp på bakgrunden och sen ska jag se om jag inte kan få dit lite mossa med och en guldranka, har nog någon mer blomma som bara står.

Japp det var den lilla titten för nu ;)

Gärna lite ideer som jag kanske inte tänkt på eller så har jag det men behöver en påminnelse :)

[ATTACH=CONFIG]60268[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60269[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60270[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60271[/ATTACH]
#68 - 26 februari 2013 08:46
Så nu har jag planterat lite, det ser nog inte ut mycket för världen men jag såg att det ser ännu tråkigare ut på kort:(

Åsikter än så länge:confused: tips på förändringar?

Har tänkt att prova med riccia och javamossa i jorden o se om det funkar men vågar inte göra det innan jag har vatten i karet för det blir kanske för torr luft annars, vad vet jag:confused:

Ja nä nu ska jag ut och göra det tristaste arbetet och det är att sila och tvätta sanden i 0 gradigt väder JIPPI:p.

[ATTACH=CONFIG]60301[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60300[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60302[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60303[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60304[/ATTACH]
#69 - 26 februari 2013 09:25
ställ dit massa långa grenar/ rötter som växterna kan klättra på o som du kan plantera på. binda fast i klykor osv.

blir lite balkonglåda av allt just nu. ingen höjd.
#70 - 26 februari 2013 09:41

Jag tänker samma som hannes. Skulle behövas lite höjd, växter mot väggen en bit upp.
#71 - 26 februari 2013 09:44
Ah tack, gren hade jag tänkt på men glömt bort:D tror ni det går att hänga mossa och akvarieväxter där eller blir det för torrt tro:confused:
#72 - 26 februari 2013 10:00

Beror väl på hur fuktigt du tänkte ha i terrakvariet ^^. Men om du har det lite varmt, och stängt så borde ju vattendelen göra så luftfuktigheten blir hög :)
#73 - 26 februari 2013 10:21
Har 2 grenar, skulle någon av dom passa eller ska man ha lite mindre grenar, vad tycker ni:confused:

JAG ÄLSKAR när jag får feedback:d

[ATTACH=CONFIG]60324[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60323[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60322[/ATTACH]
#74 - 26 februari 2013 10:32
Så här kanske[:o]
[ATTACH=CONFIG]60325[/ATTACH]
#75 - 26 februari 2013 10:41
ja nu börja det likna nått :)
#76 - 26 februari 2013 10:47
[:-106] Ska bara ta lite kaffepaus i solen sen får jag fortsätta:)
#77 - 26 februari 2013 11:53
Okej nu har jag trixat lite med en gren får se vad ni tycker[:o]
Det är synd att glasen är så svåra att ta ut annars hade jag haft lite lättare att ta kort men det funkar nog bättre ikväll när inte solen står på.

[ATTACH=CONFIG]60326[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60327[/ATTACH]
#78 - 26 februari 2013 12:29
ser ju jättenajs ut.

men du. i klyckan där kan du ju ta torv o binda fast en Bromelia av nått slag. en såndär växt som har vatten i bladrosetten. o sen kan du ta o kapa kokosnötter o hänga på bakrunden o plantera i. som balkonlådor. typ hängande moss o nått mer eller nån annan klätterväxt :)

vafan!?!?1 jag vill ladda upp en bild! men mitt gem finns inte kvar? wtf? jag kan inte bifoga fil!
#79 - 26 februari 2013 12:36
aaaaahaaa.

mitt medlemskap gick ut. därför. fan. jag får räkningen till en mail jag inte använder längre. fan va bra.
#80 - 26 februari 2013 12:41
Åh så typiskt:( Jag var i en blomaffär häromdagen men dom hade inga, får ta det om jag kör till halmstad någon dag o spana in där istället, tycker det är läckert med dom färgerna.
Bra idee med kokos nötterna, får skapa vidare där bak sen vill bli färdig med sanden nu, fast jag måste kolla så inte brunnen är tömd först för det började spotta i kranen, hm måste hitta yxan först så jag kommer genom isen till röret:( jaja det blir ju spännande :D
#81 - 26 februari 2013 13:17
Jahapp det var som jag befarade vattnet i brunnen var slut, det var stopp i slangen så sandtvätten får vänta tills ikväll istället, det tar några timmar innan det fylls med vatten sen har man ju en massa luftbubblor att bli av med:(
Får väll göra någon annan nytta här istället;)
Och Så får jag gå och ducha mossan emellanåt.
#82 - 27 februari 2013 10:19
Snyggt :D

Bara så du vet tänkte jag påpeka att Flaskliljan, Fågelbobräken, Dracaenan, blir Gigantiska väldigt snabbt. Flaskliljan kan dessutom ruttna om den står för fuktigt.
#83 - 27 februari 2013 10:27
Tack och tack för varningen, ska kanske ha mer av löken på flaskliljan ovanför jorden isåfall.
#84 - 27 februari 2013 13:34
Japp då har jag fått proffshjälp idag igen, Sonic och tärne inspekterar grejorna, spannen var godkänd med.

Jag har fått i sand idag och pump och håller nu på med mossväggen.

Tyvärr så blir bilderna kassa eftersom att solen lyser in som bäst just nu, jag älskar solen men vid vissa tillfällen hade det varit skönt med mulet;)

[ATTACH=CONFIG]60348[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60349[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60350[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60351[/ATTACH]
#85 - 27 februari 2013 14:01
Fräsigt! :d
#86 - 27 februari 2013 15:20
Snyggt bygge :D

Hade liknande en gång i tiden men hur jag än gjorde så lyckades alltid vattnet ta sig in till jorden. Kom till slut på att det var mossan jag hade som växte ner i vattnet som sög upp vatten ner i jorden bakom. Så det är mitt tips, var försiktig med saker som växer ner i vattnet :)
#87 - 27 februari 2013 15:25
Tackar tackar, jag det ska jag tänka på, får se hur mycket som är helt fel när den tiden kommer, hade tänkt att ha mossa hela vägen upp och i jorden men ska kanske göra på annat sätt istället :)
#88 - 27 februari 2013 16:47
Det går säkert att göra på nåt sätt som funkar, men jag vet inte hur :p
Hoppas nån kan ge dig nåt bra tips :)
#89 - 27 februari 2013 17:31
Ja så här ser det ut nu, jag har fått upp mina mossväggar stenarna ligger bara provisoriskt i karet.

Vet ej om det var samma som du att mossan dragit in vatten till jord delen eller om det läcker dit annars får jag väll höja upp växterna som inte klarar av vatten och ha akvarieväxter där istället.

Nu slutar jag för ikväll, börjar bli lite trött och har alla andra fisk måstena att göra.:)

[ATTACH=CONFIG]60352[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60353[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60354[/ATTACH]
#90 - 3 mars 2013 21:17
Japp så här är det, idag så har dom första invånarna kommit i Fundulopanchax scheeli heter dom som jag köpte på auktionen idag av alf o anita.:)
Tog kort för att visa hur jag har ljuset, det är nog det säkert lite missvisande mot hur det ser ut i verkligheten men jag har 2 ljusramper varav det ena är dovt ljus och det andra är dagsljus så på dagen kan jag har ljust och på kvällen kan jag ha lite mörkare så det är lite skymningsljus typ.

Vattnet är tyvärr lite grumligt för dum som jag var så hällde jag i filter medium innan jag tog kortet[:-5] men ni ser ju lite hur det ser ut iallafall:p

Hade en snäll dansk framför mig som budade på STORA musselblommor och jag frågade snällt om jag kunde få köpa en av dom och han var så gullig att han gav mig en istället [:o]

Inredningen är på g men det mesta är bara ditlagt för att jag ska fixa iordning senare jag har haft fullt upp denna veckan med att förbereda för auktionen men jag hoppas att jag får lite fart att bli färdig här snart:)
[ATTACH=CONFIG]60454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60458[/ATTACH]
#91 - 4 mars 2013 12:15
Terrarium Akvarium

Väldigt fint har det blivit! Jag (Johan) har själv lite funderingar på något sånt här i framtiden.

/Johan och Viveca
#92 - 4 mars 2013 12:18
Tack Johan, det är faktiskt riktigt kul när man får skapa både land och vattenlandskap, nästan så man vill byta ut alla karen mot sånt här istället ;)
#93 - 4 mars 2013 14:17
Ja det börjar bli riktigt snyggt, och jag blir sugen på att skaffa nåt liknande själv igen :)
#94 - 4 mars 2013 14:22
Tackar för det, skapandet fortsätter och nu har jag flyttat dit mina fläckiga pansarmalar med dom var 5 stycken och en äppelsnäcka, ska leta upp några malayser med som får börja arbeta under sanden.
#95 - 4 mars 2013 21:26
Lite kvällskort.:)
[ATTACH=CONFIG]60467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60470[/ATTACH]
#96 - 5 mars 2013 12:49
Ska slangen ligga så sen oxå blir kanske dålig rörelse på ytan?
#97 - 5 mars 2013 12:52
Jag har gjort hål i slangen så det kommer vatten ur flera hål som ett strilrör varav minst en av dom ger ytrörelse.
#98 - 5 mars 2013 13:22
Smart
#99 - 5 mars 2013 13:52
:)
#100 - 8 mars 2013 09:21
Här händer inte så mycket just nu, har tänkt att använda kokosnöt som kruka lite längre upp i karet när jag hittar någon fin hängväxt.
Jag väntar bara på att vattnet ska köra in sig så att jag kan släppa i amanoräkorna och V blacken från lowtechen.

Tyvärr så blev det inte så tätt till jordavdelningen så det är lika mycket vatten i båda avdelningarna. jag får hoppas att det inte är något i jorden som påverkar fiskarna.

Så därför kommer jag att anpassa växterna där som kan stå i vatten, det är inte vatten över jorden men det är blött där.

Får ta något kvällskort sen.

Funderar på villket ljusrör som kan ge bäst dagsljus, just nu så är det sunglo i dagsljus avdelningen.
#101 - 8 mars 2013 09:35
Det där med att jorden är blöt är inte säkert att det inte är tätt. Som jag sagt innan, det är ett mysterium och näst intill omöjligt att få det torrt :p

Hoppas du hittar nån bra lösning :)
#102 - 8 mars 2013 09:42
Haha ja visst är det ett mysterium, tänkte att jag får anpassa karet efter hur det är.

Tänkte mest för att vatten nivån i jorden är densamma som i vattendelen men man kan ju aldrig vara så säker ;)

Det är roligt o spännande att testa iallafall.

Hur det än är så verkar alla invånare att må ok.

Där är 5 fläckiga pansarmalar, 3 killis och 1 äppelsnäcka och även ett gäng malayser.
#103 - 8 mars 2013 13:49
Terrariet i sol ljus :)
[ATTACH=CONFIG]60562[/ATTACH]
#104 - 23 mars 2013 07:48
Terrarium Akvarium

Fint.
Har du funderat på ha invånare ovanför vattenytan också?

/Johan och Viveca
#105 - 23 mars 2013 10:35
Tack, jo funderingarna är där om man skulle ha salamaner eller något sånt men samtidigt funderar jag på om mina killifiskar lägger ägg så är ju risken stor att ynglen blir mat. Men där är några småflugor som min köttätande växt kan äta ;)
#106 - 24 mars 2013 10:31
Terrarium Akvarium

Spännande att se hur det utvecklar sig och vad det blir för invånare!
#107 - 24 mars 2013 10:42
Änsålänge så håller karet på att köra in sig så det får bara stå och pluttra på innan jag gör något mer, så ser man lite hur växterna reagerar med.
#108 - 9 april 2013 16:17
Det har inte hänt jättemycket med själva inredningen, det som kommit till är att jag flyttat hit mina venezuelas black och dagen efter dom kom i så blev det ägg så jag har några yngel, vet ej om dom kommer att klara sig för dom är inte duktiga på att äta har jag märkt :( det får tiden utvisa.
Sen köpte jag 4 honungsgurami tror jag dom hette som fick flytta hit och 2 amanoräkor till har kommit i, har en kvar som ska fiskas upp och flyttas.

Det verkar som om min musselblomma fortsätter att ge stora blommor villket jag hoppades på men vi får se för någon annan gång jag haft från stora så blev dom bara mindre och mindre[:o]

[ATTACH=CONFIG]61028[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61029[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61030[/ATTACH]
#109 - 9 april 2013 18:21
Ser riktigt bra ut :). Hoppas gurmina bygger bo nu med :). Musselblomman skulle bli perffekt!.
#110 - 9 april 2013 18:30
Tack, skulle behöva putsa rutan bara ser lite kladdigt ut där :p
Ja det är alldeles lungt bakom musselblomman så vem vet om dom får ryck, tror dom behöver bli lite större bara, där är 2 honor och 2 hanar.
#111 - 9 april 2013 18:43
Sketasnyggt :)
#112 - 9 april 2013 18:59
Tackar :) ska försöka tänka på att torka rutan till nästa gång ;) kom just på att jag kan ju sätta sugproppar på glaset så blir det inte så kladdigt varje gång jag öppnar där när jag hållt på med vatten:p
#113 - 9 april 2013 19:02
Japp nu är den där, :) funkar utmärkt, villken lyxdetalj det blev med en sugpropp, halkar ju bara på rutan när man har våta fingrar ju :p
#114 - 10 april 2013 07:16
Såg igårkväll att dom fortfarande inte ätigt(pansarmalsyngeln) och kom på att när jag odlade leopard danio så använde jag ägg gula villket är ännu mindre än artemia nauplier så igårkväll så kokade jag till ett ägg som en sista utväg och imorse såg jag att några hade ätit iallafall, dom flesta andra har nog svultit ihjäl men hoppet finns för dom överlevande med gula magar :)

Annons