Terrass till dvärgklogroda

#1 - 14 april 2008 06:45
Hej hej!

Efter att jag gjort den glada upptäckten på http://www.groda.tk/ , att mitt nystartade akvarium (160L) har potential att inhysa dvärgklogrodor så undrar jag:

Hur stor vill dessa goingar ha sin terass? Blir det bra om man placerar den 1 cm under vattenytan?

Tänkte borra ut en rot i teak (den vägrar sjunka!) och designa den så att den har lite tak också. Vill dom ha tak för lysrörets skull eller är det inte nödvändigt?

Hur strömt klarar dom av? Är två 500 liters pumpar för mycket?

Tacksam för svar!
#2 - 14 april 2008 12:56
Bara så att du vet så behöver grodorna ingen terrass. Dom brukar dock älska det, och då bör den ligga max 3 cm under vattenytan, så att de bekvämt kan stå och andas. 1cm blir nog perfekt, då kan de ligga bekvämt och andas. Tänk dock på att ha täckglas, annars hoppar grodorna ut via terrassen!

Förstog inte riktigt hur du menar med roten, men grodorna uppskattar grottor att krypa in i.

De vill ha vattenströmmarna så att de lugnt kan simma upp till ytan utan att vispas bort av vattenströmmen. Hur mycket det är beror på så många detaljer, men tänk på att grodorna är lätta och har relativt stor yta.
#3 - 15 april 2008 08:33
Därför att grodorna skulle älska en terass så fixar jag en sådan. Täckglas har jag. Roten jag skrev om tänkte jag ha som terass. (Limma på sugkoppar med silikonlim). Grottor i både sten och rötter har jag på botten + en hel del växter.

Så storleken på terassen behöver bara vara lite större än att dom får plats?

Tack så mycket för ditt svar Lottiz! :)

Annons