Terrorister = bågfenciklider

#1 - 13 december 2004 21:05
Jag har nu 3 st(1+2) Nannacara anomala, bågfensciklider i mitt 222l akvarium. En hona har i stort sett haft lekdräkt sedan de inköptes för ca 3 veckor sedan. Den andra honan blir terroriserad av hanen och honan i lekdräkt, som också ger sig också på hannen ibland[:-67]. Som ni förstår råder det nästan krig i akvariet. Där finns stora rötter och en hel del växter, de får ingen överblick. Men hannen skannar av för att leta efter den stackars terroriserade honan. Ska jag skaffa fler honor eller blir det bara ännu värre?
#2 - 13 december 2004 21:09
Ta bort den mobbade honan så blir det bra det där. Det är en parfisk.
#3 - 13 december 2004 21:11
Jag har läst lite här på Zoopet och på ciklid.se, kan nog inte vara så säker på att det är en parfisk?? Jag har ett 54l, det skulle då mer och mer bli ett kar för utstötta :-)
#4 - 13 december 2004 21:15
Hej

Nej, bågfenscikliden är inte en parbildande fisk, utan är haremslekande, liksom Apistogrammaarterna. Hanen har ett stort revir, där flera honor har sina mindre revir. Honan blir mycket riktigt aggressiv mot hanen efter leken, och kan till och med döda honom, så parbildande är de inte. Jag hade en hane och tre honor i ett tätplanterat 100-liters, och det funkade bra, och han lekte med alla honorna, och de höll rätt bra sams inbördes, och hade mycket växter att gömma sig bland.

Jag skulle köpa en eller två honor till, då fördelas den dominanta honans, och hanens aggressivitet på fler individer, så inte en och samma får stryk hela tiden.

MVH Micke

#5 - 13 december 2004 21:20
Tack, jag funderade allt på en till men ville inte förhasta mig. Mest verkar det vara hannen som är elak, honan i lekdräkt håller till på "sitt hörn" och attackerar bara om de övriga kommer i närheten. Men hannen simmar runt och letar och ligger på lur.
Sticker imorgon och köper fler, hoppas att de finns kvar.
#6 - 13 december 2004 21:23
Jag vidhåller att den i mina ögon är parbildande.
#7 - 14 december 2004 00:01
Hej

Parbildande fiskar hjälps åt med yngelvården, och tolererar varandras närvaro efter leken, det gör inte bågfenorna. Honan vill inte se honom i närheten av ynglen.

MVH Micke
#8 - 14 december 2004 10:15
Så det är definitionen på parbildande? Paletter slåss hårt som tusan också ibland, men vad vet jag.. de är väl inte parbildande de heller då. :)
#9 - 14 december 2004 12:18
Hej

Ett harmoniskt palettpar slåss inte, utan hjälps åt med ynglen. Jag har visserligen haft en paletthona som dödat en hane, men de var vildfångade, och det var enda gången, de andra palettparen jag har haft har inte betett sig så, inklusive det jag har nu, som har en kull yngel som är drygt en månad gamla. De har aldrig bråkat. Det gäller för övrigt många arter, liksom människan, alla par kommer inte överens, och det slutar ofta i tårar.

Vad gäller bågfenorna vill honan under inga omständigheter ha med hanen att göra efter leken. Hanen befruktar äggen, och gör se´n klokt i att hålla sig på avstånd. En paletthane däremot hjälper honan att försvara äggen och ynglen. Jag hade ett par gula paletter, där hanen en gång ville vakta ynglen själv, och körde bort honan. Men som sagt, på det hela taget ska de samsas efter leken, det gör inte bågfenorna, de funkar som sagt som Apistogramma.

MVH Micke
#10 - 22 maj 2005 16:01
Jag läser här ovan om era diskussioner om nannacara anomala. Jag har själv 1 hane och 1 hona. De jagar varandra lite grand, men mest verkar de ha kul. De har lekt 2 ggr, men det blev inget av det hela.

Nu undrar jag, blir det bättre för dem om det finns en hona till? Är detta förklaringen till att de inte lyckas med rommen?

Akvariet är på 150 l med rätt mycket växter och flera grottor.

Svea

Annons