Testa dina fiskar

#1 - 9 december 2005 12:55
Häromdagen gick jag och väntade på ett jobb som skulle dyka upp med bud. Det tog sin tid, och medan jag väntade passade jag på att undersöka hur mina fiskar känner igen mig (att de gör det är uppenbart, de samlas förväntansfullt i ett tätt stim vid glaset när jag är nära akvariet, men struntar i resten av familjen) (Ja, det är jag som matar dem för det mesta.)
Först provade jag att gå på lite olika sätt. Tänkte att de kanske kan särskilja vibrationerna från olika människor. Men de kom lika glatt när jag hasade/skuttade/haltade in i rummet som när jag gick vanligt, vilket fick mig att anta att de tittar efter vem som kommer. Jag provade lite olika avstånd. På fyra meters håll struntade de i mig, vid tre meter var de ganska intresserade, vid två var de fint samlade i sitt stim med huvudena vända mot mig. När jag låg på golvet med lyft huvud hade de heller inga problem med att känna igen mig (trots att jag nog aldrig har legat framför akvariet förut, de verkar inte gå på längd m.a.o.).
Tiden gick, inget bud ... Så jag provade att sätta på mig en mössa, nerdragen till ögonbrynen, och då! De struntade i mig! Kikade lite och simmade sen iväg för att ägna sig åt sina fiskaktiviteter. Med solglasögon var jag också helt ointressant. Jag testade också att ha mörkt läppstift och att ha en mössa ovanpå huvudet (alltså ovanför hårfästet). De kände igen mig utan problem. Sen kom äntligen mitt bud, och jag avslutade testet. En liten (i och för sig inte särskilt viktig) lärdom rikare: Min fiskar verkar identifiera mig på ansiktsform. Visst är det ganska avancerat?
#2 - 9 december 2005 13:10
Coolt! =)
Minst sagt!

I början tänkte jag bara "tillfälligheter! Hade någon annan kommit hade de säkerligen gjort likaså mot dem." hela tiden när jag läste, tills dess att fiskarna helt plötsligt inte kände igen dig. Och sen speciellt när de kände igen dig igen =). Helt klart imponerande!

Klurade för övrigt också på varför en kille tar på sig läppstift för att testa sina fiskar, tyckte det lär mycket mysko och tankarna började gå vidare där. Tills jag insåg att möjligheten fanns att du inte är en kille.. haha..

Ska nog tvinga flickan till att göra lite studier hemma tror jag bestämt. Hon har aldrig matat dem, och jag matar flera gånger om dagen =). Hoppas att de tyr sig till mig ;).
Har aldrig reflektrerat över omd e kommer fram när hon närmar sig akvariumet eller ej.
#3 - 9 december 2005 14:38
[QUOTE=y0da]Klurade för övrigt också på varför en kille tar på sig läppstift för att testa sina fiskar, tyckte det lär mycket mysko och tankarna började gå vidare där. Tills jag insåg att möjligheten fanns att du inte är en kille.. haha..[/QUOTE]
Annars kan man ju få en liten vink från namnet. "Ida" är ju vanligast att just tjejer heter... ;D

Väldigt fränt experiment för övrigt. Måste prova på mina tanganyikor. Måste bara få dom att känna igen mej först så att dom inte flyr så fort jag närmar mej. (Att rovfiskar ska vara så mesiga! (Och nej, det är inte jag som ser läskig ut.))
#4 - 9 december 2005 15:13
Häftigt test!! Vad gör man inte när man har tid över?:rolleyes:
Har själv inte gjort något liknande, däremot kan jag tala om att mina fiskar är fruktansvärt hundrädda! När jag var hundvakt en helg såg jag inte till en enda fisk i 600literskaret. Tycker det är väldigt märkligt, det är ju knappast någon naturlig fiende, om de inte misstar den för en sydamerikansk björn.

OT: Att ge sig på att gissa kön efter nicks är ju egentligen helt omöjligt. Idanajad har jag personligen aldrig kopplat ihop med Ida.. Däremot ditt nick dinajel förknippar jag av någon anledning med något feminint.. är jag ute och cyklar?
Jag satt själv och tänkte "måla sig med läppstift för att testa sina fiskar, går inte snubben lite över gränsen nu?". Å andra sidan har inte Idanajad bekräftat att hon/han faktiskt är en tjej, eller en kille som är väldigt intresserad av sina fiskars reaktion. ;)
#5 - 9 december 2005 15:37
[QUOTE=heljis]Idanajad har jag personligen aldrig kopplat ihop med Ida.. Däremot ditt nick dinajel förknippar jag av någon anledning med något feminint.. är jag ute och cyklar?[/QUOTE]
Haha. Du har nästan rätt. Hade du gissat en gång till så hade du fått rätt. Visserligen är jag inte sådär jättemacho, men jag tror dom flesta är överens om att jag är en kille.

Dinajel är ett konstigt smeknamn som hänger kvar från universitetet. Jag heter egentligen Daniel. Såhär:

daniel -> byt plats på a och e -> denial -> uttala på engelska men stava på svenska -> dinajel.

Är du med? :)
#6 - 9 december 2005 16:35
[QUOTE=Idanajad] Jag testade också att ha mörkt läppstift och att ha en mössa ovanpå huvudet (alltså ovanför hårfästet).?[/QUOTE]

Hur kommer man på att testa med läppstift???:p
#7 - 9 december 2005 16:57
spännande..mina fiskar simmar alla i ett hörn så fort någon kommer in i rummet....på ca 5m avstånd..:P antar de känner vibrationerna i golvet.
#8 - 9 december 2005 17:01
Hawkmoon: Man får väl ta vad man har. Jag saknar lösmustascher, men har läppstift. Och mössor. Man kan ju inte riktigt veta vad som skulle kunna förvirra en fisk, så det verkade i stunden helt rimligt att testa läppstift ...
Och ja, jag heter Ida, så att jag har några läppstift att välja bland är nog inte så uppseendeväckande. (Måste säga att jag en kort stund var lockad att hävda att jag var en 54-årig bilmekaniker vid namn Svenne, och lite ilsket muttra att alla får väl göra som de vill ... men tyvärr, så är det inte.)
#9 - 9 december 2005 17:09
Kände ni vinddraget nu när flera tusen "zoopetare" samtidigt drog på sig mössor och solglasögon!? :D
#10 - 10 december 2005 02:10
[QUOTE=dinajel]Är du med? :)[/QUOTE]I´m with you :D
Mitt eget nick kommer från högstadiet, då vi var tre eller fyra Martin i klassen.. Eftersom de var tvugna att skilja oss åt blev det med efternamnen.. Mitt efternamn - Heljedal - blev så småningom heljis. Det hade jag inget emot, så jag annamade (stavning :D?) det.
#11 - 10 december 2005 07:00
Tillbaka till exprimentet.
Har upptäckt att mina fiskar hör nar jag kommer i ytterdörren vid lunchtid. (De brukar få mat då) Ser en kortsida på det ena akvariet och där finns helt plötsligt alla fiskarna. När jag sedan kommer in i rummer där akvarierna står är redan alla fiskar (även i de andra akvarierna) redan vid det hål i glaset där maten brukar dimpa ner. Jag trodde det var tillfälligheter.:D
#12 - 11 december 2005 13:11
[QUOTE=dinajel][QUOTE=heljis]Idanajad har jag personligen aldrig kopplat ihop med Ida.. Däremot ditt nick dinajel förknippar jag av någon anledning med något feminint.. är jag ute och cyklar?[/QUOTE]
Haha. Du har nästan rätt. Hade du gissat en gång till så hade du fått rätt. Visserligen är jag inte sådär jättemacho, men jag tror dom flesta är överens om att jag är en kille.

Dinajel är ett konstigt smeknamn som hänger kvar från universitetet. Jag heter egentligen Daniel. Såhär:

daniel -> byt plats på a och e -> denial -> uttala på engelska men stava på svenska -> dinajel.

Är du med? :)[/QUOTE]

ok som "förnekelse" på engelska typ :p
#13 - 11 december 2005 18:39
[QUOTE=Idanajad]Min fiskar verkar identifiera mig på ansiktsform. Visst är det ganska avancerat?[/QUOTE]

Coolt! Kardinaltetrorna i mitt akvarium brukar inte stimma i vanliga fall. Men varje gång jag får hundbesök gör de det.

Ni som är intresserade att läsa om fiskars intelligens kan kolla följande artikel som publicerades i New Scientist 2004: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
#14 - 11 december 2005 21:50
batski: Intressant! Fast inte helt uttömmande. Hur gör till exempel kampfiskar för att slåss sexigare? Det vore roligt att läsa lite mer om fiskintelligens, känner du till något?
Alla: Roligt att mitt bidrag till forskningsfronten var uppskattat! Kan ni inte rapportera hur det går om ni också gör ett test när ni väntar på ett bud någon dag, eller bara är sysslolösa i största allmänhet. Konstigt det där att fler har märkt att fiskarna tycker att hundar är opålitliga typer.
#15 - 11 december 2005 22:27
Rolig tråd!
Mina firrar står med huvudet uppåt matningsluckan och tittar så fort jag är i närheten av akvariet.
"Ge oss mat nu"! är budskapet. Och när jag passerar och kommer i höjd med gaveln så följer alla med och står där o trängs. "Fick vi inget"?
Lustiga typer.
Gör nog ett liknande test nån dag, rapporterar sen.
#16 - 11 december 2005 23:02
[QUOTE=Idanajad]batski: Intressant! Fast inte helt uttömmande. Hur gör till exempel kampfiskar för att slåss sexigare? Det vore roligt att läsa lite mer om fiskintelligens, känner du till något?[/QUOTE]

Jag har hört om flera studier, men har inte läst om dem. Det finns även en del studier om smärta hos fiskar. De är särskilt känsliga runt munnen. Aj!
#17 - 11 december 2005 23:16
I Popular Fishkeeping för nått år sedan eller två fans det en artikelom fiskar och intelligens. Bl.a. varnade dom speciellt för att vara elaka mot svärdbärare då dom tydligen var extremt långsinta.
#18 - 11 december 2005 23:47
Mina fiskar simmar och gömmer sig när jag kommer.. fast jag aldrig varit dumma mot dem.

Dom kanske förknippar mig med håven?? Men åas har jag nästan bara bottenätare så det kan ju hända att dom inte fattar att det är jag som kommer med maten... Dom kanske tror att den bara ramlar ner.
#19 - 12 december 2005 02:47
jag var ju tvungen att testa detta med hjälp av en vän. i vanliga fall knackar jag lite på rutan innan jag slänger i maten...på så sätt får alla firrar lite tid på sej att göra sej redo för matintaget och komma på plats :P men för mina platy räcker det att jag kommer nära rutan så samlas de under matluckan. dvärgbilbukarna däremot väntar på knackningen. men vilket fall.....det blev platyanstormning vid luckan även när min vän satte sig vid akvariet.....så för dom är det nog.....människa=mat......jag hade ju gärna vart lite speciell och poppis ;) men det var jag inte haha

appropå intelligens så läste jag i djurens rätts tidning att forskare kommit fram till att fiskar har mycket mer komplext CNS än man tidigare trott och att intelligensen är större......även funktioner som smärta och lidande är väl utvecklade som många tidigare ansett att det inte var.....att fiskar inte kunde känna smärta tex.
#20 - 12 december 2005 03:30
mina fiskar SER när ja sträcker mej efter matburken
#21 - 12 december 2005 07:20
[QUOTE=Trox]I Popular Fishkeeping för nått år sedan eller två fans det en artikelom fiskar och intelligens. Bl.a. varnade dom speciellt för att vara elaka mot svärdbärare då dom tydligen var extremt långsinta.[/QUOTE]

Vet du var man kan få tag på den?
#22 - 12 december 2005 07:33
[QUOTE=gladys]Mina fiskar simmar och gömmer sig när jag kommer.. fast jag aldrig varit dumma mot dem.

Dom kanske förknippar mig med håven?? Men åas har jag nästan bara bottenätare så det kan ju hända att dom inte fattar att det är jag som kommer med maten... Dom kanske tror att den bara ramlar ner.[/QUOTE]

Mina trilineatus simmar också och gömmer sig när jag närmar mig akvariet. Jag antar att de aldrig lärt sig känna igen mig för att de är så oroliga av sig. Samma sak med ancistrusen. Han är ju nästan alltid under nån rot under dagen så det är inte så lätt för honom att få ögonkontakt med mig. Det finns definitivt artskillnader precis som bland däggdjuren. Alla fiskar kanske inte har lika god syn så de kan se detaljer hos så stora djur som vi. Alla är säkert inte heller lika nyfikna och kontaktsökande.
#23 - 12 december 2005 07:45
ni som har fiskar som gömmer sej.

är det mycket rörelse eller inte framför era kar ?

själv har jag akvariet till höger om soffan mina fiskar är vana att det rör sej och bryr sej inte nämnvärt om de
#24 - 12 december 2005 08:24
Mina fiskar är uppe i "mathörnan" så fort jag eller sambon går förbi akvariet, men ancistrusen simmar och gömmer sig under mopaniroten. Han ligger där hela dagarna när akvariet är tänt, när det släcks är han ofta framme vid rutan och kikar, fast han brukar simma in under roten igen om vi går förbi eller stannar och tittar, även när det är släckt.
#25 - 12 december 2005 08:27
Mina fiskar ser att jag är vid baljan, och flockas vid frontglaset. Jag försöker vänja dem av med det, så jag sitter o tittar på akvariet i en stund, sitter även numera framför akvariet med en laptop, eller när jag meckar med RCbilen (jäkligt avslappnande, och så har man nånting annat vacker att titta på när det man skruvar med inte vill sammarbeta) På det hela taget börjar de vänja sig vid att minnärvaro inte automatiskt betyder mat. Nånting som dock är lite kul, är att jag har ett par olika foderburkar, olika färg/storlek, med olika innehåll (självklart) de olika fodertyperna uppför sig olika, en del sjunker, en del flyter, osv. Olika fiskar har olika favoritfoder, och de har olika "redo ställningar" beroende på vilket foder jag har i handen. Tex sjunkande, så är det bara två fiskar i ytan (domminanta hannar) medans alla de andra befinner sig i olika led på väg ner mot botten., lättflytande, snabbspridande smått foder, så ligger de allihopa i ytan. Granulat matar jag med på 2 ställen eftersom det inte sprider sig lika fort, och jorå, det är bara när jag har en av de burkarna handen som det står fisk under båda foderöppningarna.

Kul. Ingen nyhet, men kul.
B!
#26 - 12 december 2005 08:32
Wow! Om du köper ett nytt foder kan du kolla hur lång tid det tar innan de lär sig.
#27 - 12 december 2005 10:02
Det borde räcka med att byta burk, för att testa det, men jag tycker det är läckert, så jag kör vidare som det är :- )
B!
#28 - 12 december 2005 10:46
mina fiskar bryr sej inte om att man är nära akvariumet *eftersom någon alltid är i närheten, när vi har datorn alldelens brevid*, men så fort man visar matburken blir samlas dom under matluckan...

i guppykaret försöker de små liven äta allt som kommer ner i vattnet...
spelar ingen roll om det är mat, mitt finger eller en katttass....
så dom kan man juh fråga sej hur smarta dom är egentligen :P
#29 - 12 december 2005 18:23
[QUOTE=Raven]ni som har fiskar som gömmer sej.

är det mycket rörelse eller inte framför era kar ?[/QUOTE]

Nej inte särskilt. Men det är bara c. trilineatus och ancistrusen som gömmer sig. C. adolfoi är inte alls lika oroliga av sig, utan stannar lugnt kvar. Fast de verkar inte heller bry sig om mig. De fiskarna som tydligast uppskattar min närhet är mina underbara fjärilsciklider. Men även svart fantomtetrorna och siamensis ställer sig vid framrutan när jag närmar mig akvariet. Apistorna håller på att tuffa till sig lite nu, så vi får se om de blir lika framåt som fjärilarna.

Jazzo: Vad gäller ancistrusar så är deras ögon med all sannolikhet anpassade till att se med väldigt lite ljus, vilket även måste innebära att de ser dåligt när det är ljust.

Mr B: Coolt med dina fiskar :) Vad är det för arter?
#30 - 12 december 2005 18:44
Pseudotropheus sp. "acei" luwala reef Här är ett par snygga bilder, och en förklaring till varför jag har träbitar i min malawi balja :- ) Finns en vanligare variant, med vita fenor, men jag valde mina just för att jag gillade den gula färgen. Färgvarianterna kommer som vanligt från olika ställen i sjön.

Misstänker att det inte är typiskt för just dessa fiskarna att lära sig sånt dock, är man bara tillräkligt konsekvent, lär de sig nog. Trist när man byter fodertyp bara :- )
B!
#31 - 12 december 2005 18:54
[QUOTE=Mr B]Pseudotropheus sp. "acei" luwala reef Här är ett par snygga bilder, och en förklaring till varför jag har träbitar i min malawi balja :- ) Finns en vanligare variant, med vita fenor, men jag valde mina just för att jag gillade den gula färgen. Färgvarianterna kommer som vanligt från olika ställen i sjön.

Misstänker att det inte är typiskt för just dessa fiskarna att lära sig sånt dock, är man bara tillräkligt konsekvent, lär de sig nog. Trist när man byter fodertyp bara :- )
B![/QUOTE]

Tack för länken! Mycket vackra fiskar! Jag gillar också de gula fenorna i kombination med den blåa kroppen.
#32 - 12 december 2005 19:29
[QUOTE=Raven]ni som har fiskar som gömmer sej
är det mycket rörelse eller inte framför era kar ?[/QUOTE]

Nej det är det inte. Bara när sonen (2år) bankar på rutan... Undrans om det kan ha med saken att göra..:rolleyes:
#33 - 13 december 2005 03:58
kan du inte spela in nästa liknande test du gör...
så kan vi få skratta sen när vi ser de spridas på piratbay :P
#34 - 13 december 2005 08:34
Haha. Hmm, jag är lite tveksam till om jag verkligen vill att mina 15 minuter i rampljuset ska bestå i att jag jamsar omkring med lösnäsor och andra attribut framför ett gäng fiskar. Fast det vore ju lite lockande att simultankommentera med viskande röst (som golfkommentatorer). Men tänk om allt jag gör efter det hamnar i skuggan av fiskexperimentet. Om jag skulle skriva en riktigt bra bok till exempel, men ändå bara bli ihågkommen som "hon med fiskarna".
#35 - 13 december 2005 08:36
[QUOTE=Idanajad]Hmm, jag är lite tveksam till om jag verkligen vill att mina 15 minuter i rampljuset ska bestå i att jag jamsar omkring med lösnäsor och andra attribut framför ett gäng fiskar.[/QUOTE]
asgarv

Om jag skulle skriva en riktigt bra bok till exempel, men ändå bara bli ihågkommen som "hon med fiskarna".

kan ju göra det ida och skylla på att det är luciadagen.
eller på julafton och att du skulle va tomte ;)
#36 - 13 december 2005 09:24
[QUOTE=batski]
Jazzo: Vad gäller ancistrusar så är deras ögon med all sannolikhet anpassade till att se med väldigt lite ljus, vilket även måste innebära att de ser dåligt när det är ljust.[/QUOTE]

Jahaa, det visste jag inte.
Har faktiskt sett henne mera de senaste dagarna. Fast hon simmar gärna undan om man kommer för nära akvariet, dock inte in under en rot eller sten lika ofta.
Hon kanske blir rädd för att hon inte ser vad det är som kommer? Eller är jag helt fel ute nu?
Hon verkar inte se sin mat heller, fast iof så brukar hon göra utfall mot vissa fiskar som gärna gnager på den. Fast hon gör aldrig utfall mot tetrorna.
#37 - 13 december 2005 10:53
[QUOTE=Jazzo]Hon kanske blir rädd för att hon inte ser vad det är som kommer? Eller är jag helt fel ute nu?
Hon verkar inte se sin mat heller, fast iof så brukar hon göra utfall mot vissa fiskar som gärna gnager på den. Fast hon gör aldrig utfall mot tetrorna.[/QUOTE]

Hon ser säkert när det är tänt också, men nattaktiva djur brukar väl se sämre när det är ljust. Och sen har jag fått känslan av att ancistrusar har ett väl utvecklat luktsinne.
Bilagor:
#38 - 13 december 2005 11:16
[QUOTE=batski][QUOTE=Jazzo]Hon kanske blir rädd för att hon inte ser vad det är som kommer? Eller är jag helt fel ute nu?
Hon verkar inte se sin mat heller, fast iof så brukar hon göra utfall mot vissa fiskar som gärna gnager på den. Fast hon gör aldrig utfall mot tetrorna.[/QUOTE]

Hon ser säkert när det är tänt också, men nattaktiva djur brukar väl se sämre när det är ljust. Och sen har jag fått känslan av att ancistrusar har ett väl utvecklat luktsinne.[/QUOTE]

Hmm.. kan så vara. Jag har faktiskt ingen aning. :-)
#39 - 13 december 2005 12:30
mitt ena malawi kar har jag maten under i en låda i bänken som akvariumet står på och så fort jag öppnar lådan så simmar dom upp till ytan lite synd bara när det är håven jag hämtar då blir det väldig fart till närmaste gömställe lite kul att se deras hungriga ansikten blir helt förstörda när det är håven som kommer.

Mina ancistrus bryr sig inte om mig dom sitter kvar på rutan när jag kommer fram til akvariumet. Det står i ett rum där det är ytterst ovanligt at nån annan än jag är i. Kan ju vara därför har inte heller håvat upp dom nån gång så dom tror någ att jag är snäll
#40 - 13 december 2005 13:25
När jag hade mbunas kunde man dra matburken fram och tillbaka framför glaset, så föjde de efter i flock. jag provade med andra sorters burkar och flaskor, men det var bara just matburken som var uppskattad.
#41 - 13 december 2005 13:45
mina fiskar blir oxå "glada" o kommer fram till rutan. testade de igår, o de funkade. en kompis testade samma sak o gick fram till rutan o böjde ner huvvet, nog kom några fiskar fram efter enstund men dom va inte alls lika intresserade. väldigt roligt tycker ja att dom uppskattar en :) men de kanske bara e inbildning eller nåt...
#42 - 13 december 2005 14:58
Testade (ofrivilligt) mina guppy-yngel idag. De bor i ett 6-kantigt litet akvarie och jag råkade stå framför den smalaste rutan och läste posten.
När jag kastade en blick in i akvariet stod 2/3 av ynglen 1 cm från rutan. En hel skock!
Jag provade att förflytta mig till framrutan. Och vips var alla där, nyfiket tittandes ut genom rutan!:) Gissa om dom såg söta ut![:-64]
Och dom var knappast hungriga, de hade just slukat massor med artemia!
#43 - 13 december 2005 15:01
har du prövat med nån annan än dig själv bigitta?? de låter ju konstigt att kom känner igen en men de verkar ju som dom gör de ändå på nåt vis.. väldigt kul tycker ja de e i alla fall :)
#44 - 13 december 2005 15:06
polarn har ett 540kar med diverse småfisk och dom blir som tokiga så fort nån är nära akvariet, 6 meter eller mindre.
spelar ingensomhelst roll vem det är.

går att flytta fiskarna från ena änden till andra genom att sätta handom mot glaset och dra.

grundat med guldbarber.
#45 - 13 december 2005 15:10
[QUOTE=andreassofus]har du prövat med nån annan än dig själv bigitta?? de låter ju konstigt att kom känner igen en men de verkar ju som dom gör de ändå på nåt vis.. väldigt kul tycker ja de e i alla fall :)[/QUOTE]

Nej, jag har inte testat med någon annan, har ju egentligen knappt testat med mig själv heller :) . Jag bara råkade se det idag. Nu blir det mer avancerade experiment med de stackars guppy-ynglen
Vilken barndom dom får...:p
#46 - 13 december 2005 15:17
ja ska oxå testa lite mer o se om de verkligen stämmer, e fortfarande lite skeptisk till att dom känner igen mig på mitt utseende ,
RAVEN.. ja de e väl säkert från fisk till fisk o från akvarium till akvarium,, men ja vet inte, nu ska här exrementeras
#47 - 15 december 2005 13:26
Min bror har en sötvattensstingrocka och den äter bara när min bror matar den , kanske bara för att den känner igen honnom . Och den kommer upp till handen när han stoppar ner den i karet men det gör den inte på andra . Vi har provat många gånger .
#48 - 15 december 2005 14:04
Idanajad dom trodde kanske att du var en kyssgurami med läppstiftet på . En ny medlem som skulle ner i karet .
#49 - 15 december 2005 20:57
själv har jag inte problem med att dom försvinner håller jag i fodret så äter dom ur handen på mig ganska coolt om jag får säga det själv

ps palettciklider och clown barberna alltså ds

Annons