Testar Zebraodling!

#1 - 16 november 2009 18:06
Japp, nu blir det ett väldigt snabbt försök att odla zebrafisk. Kom på att man borde prova och 15 min senare var det klart :)

Hade 10st zebror i mitt Räkkar och kan inte fånga mina kära räkor med dessa virvelvindar i karet.

Tänkte prova på om det går odla dem de dagarna det tar att flytta räkorna.

Har bara en 20Liters pet-box med rejält grov sten för att rädda ev rom och ett innerfilter som fått en fin fin svamp på sig. Tog vatten från huvudkaret.

Lite överbefolkat men ska bara ha dem 2-3 dygn var det tänkt. Sen får de 100 liter att simma på.

Vad tror ni? Kommer det gå?

Hittade tidigare en massa små yngel som bara kan vara zebror och de leker ju oavbrutet.

De verkar inte bry sig att de fått en liten Petbox. Nu är det oavbruten lek sedan flera timmar tillbaka.

:)

Edit: Bifogar en liten kass bild. Bättre än mobil-foto iaf :p

6st av dem såg ut att vara sprängfyllda med rom vid flytten. Som amerikanska fotbollar med fenor :P
#2 - 16 november 2009 19:23
Det kan nog gå vägen väl ;)
#3 - 17 november 2009 10:41
Kollade in botten (det lilla jag kunde se genom stenarna) och där låg det redan rom-korn överallt. Även på stenarna fanns det rom men svårt att se dem där.

Funderar på om man ska flytta fiskarna lite tidigare om rommen kläcks på 48 timmar. Nån som vet om de nykläckta ynglen simmar upp direkt eller om de ligger efter botten nån dag först?

Fortfarande är många romstinna så vore kul att kunna dra ut på leken så länge det går innan de första riskerar att bli mat :)
#4 - 18 november 2009 17:24
update:

Nu har jag håvat upp fiskarna till sitt nya ställe. Betydligt smalare, ligger mycket rom på botten nu.

Det dröjde ju inte många timmar förrän de första romkornen var släppta. Och nu ca 40 timmar senare så syns det inte på rommen att de ändra färg eller att nåt är på G.

Förhoppningsvis kommer man se lite smått om några dagar nu då..

Håller tummarna...
#5 - 18 november 2009 18:23
Hoppas att det blir gott om smått då ;)
Vad ska du mata ynglen med tänkte du ?
#6 - 18 november 2009 19:42
Hehe. Det var en bra fråga :)

Har inte funderat så mycket på det, det blev bara impuls-odling detta.

Tyvärr har jag bara Sera Micron + Micropan och krossade/pulveriserade artemiaägg så hoppas det är tillräckligt... Artemiaäggen är ju så extremt fint pulveriserat så det borde gå bra att börja med. Frågan är bara om det är rätt för dem?!
Fast micron är ju också bara ett damm nästan :)

Oroar mig lite över detta med matningen, att det blir risk för dålig vattenkvalité. Kanske får plocka ut stenarna en och en lite försiktigt och köra bottenlöst för att kunna slamsuga effektivt och ha koll på ynglen.

Nån som vet om de simmar upp eller trycker vid botten efter de blivit frisimmande?
#7 - 18 november 2009 20:45
De hänger fast på rutorna innan de blir frisimmande. Fodret du har borde fungera bra till ynglena.
#8 - 18 november 2009 21:13
suzanne.h skrev:
De hänger fast på rutorna innan de blir frisimmande. Fodret du har borde fungera bra till ynglena.

Hänger fast? Fräckt :)

Vi får hoppas att det går vägen då, att någon överlever iaf.

Skulle det gå åt skogen så kan man alltid trösta sig med att troligen hundratals, kanske mer yngel redan har dött i deras tidigare kar pga glupska föräldrar ;)
#9 - 18 november 2009 22:04
Krossade artemiaägg är kanske ingen hit ? Svårsmälta skal som kanske fastnar i magen på dom små.
Kanske bättre att försöka kläcka dom istället och frysa in artemian och sen mosa och mata och när dom blitt nån vecka mata med levande artemia.
#10 - 19 november 2009 08:36
drd skrev:
Krossade artemiaägg är kanske ingen hit ? Svårsmälta skal som kanske fastnar i magen på dom små.

Kanske bättre att försöka kläcka dom istället och frysa in artemian och sen mosa och mata och när dom blitt nån vecka mata med levande artemia.

Du kanske har rätt. Det är iofs skalade ägg men skal finns nog alltid

Men om man smular dem i ett vattenglas och låter det sjunka (skalen flyter väl?) sen suger upp från botten och matar i yngelkaret då?

Behöver de mat direkt ifrån dag 1? Låter lite skumt när de suger fast på glaset i början :)

har iaf inte hänt något än med rommen. Det är minst 48 timmar sedan de första kornen kom på plats. Har dock lite kallt. ca 21-22grader

Hoppas att det inte påverkar, enligt beskrivningen ska de ha 20-25c så det tar väl ett dygn till kanske...
#11 - 19 november 2009 08:55
Roligt att följa odlingstrådar:) Gött att det blev lite ägg:D
#12 - 19 november 2009 09:15
Jag använde ägg gula som jag tog en liten bit och lade i lite vatten och mosade så mycket som möjligt sen räckte det med någon droppe då och då när jag odlade mina leopard danior:)
#13 - 19 november 2009 09:26
Matade mina Galaxyyngel med Små sjunkande granulatkorn som jag krossade mellan två teskedar, fungerade perfekt!
#14 - 19 november 2009 09:52
De ska inte ha någon mat förrän de är frisimmande. Alltså ingen mat när de hänger på rutorna. Skalade artemiaägg har inget skal kvar och är ett utmärkt yngelfoder. Övermata inte med det för det skitar lätt ner vattnet och det är väldigt drygt. Alla andra förslag du fått fungerar också bra. Sebrafiskyngel är tåliga och lätta att dra upp. Lycka till det blir säker massor som överlever.
#15 - 19 november 2009 11:00
Tack för alla bra råd och tips.

Avvaktar något med smulad äggula, känns som att det kan fördärva min vattenkvalité :)

Tog en stekpincett och lyfte försiktigt upp några stenar nyss. Virvlade omkring lite rom och såg att några miniatyrer fått svans så det börjar hända grejor :)

Undrar om det kommer överleva några i det första karet. De gick ju i ett 60-liters räk-kar innan, sen till pet-odlings-boxen och sen till mitt 100 liters corydoras-kar.

Var i räk-karet jag först såg dessa små yngel så det vore intressant om det var räkorna eller föräldrarna som tog rommen där :)

Risk att räkorna mumsat i sig all rom men annars lär det finnas goda chanser att yngel kommer överleva där också. Har inte sett något än iaf.
#16 - 20 november 2009 10:51
Update:

Nu börjar det komma upp yngel efter sidorna. På botten ser man massor av svarta prickar, fortfarande merparten som inte kläckts.

Har spotlight som ljuskälla och såg att tempen växlar mellan 21.5 och 25.5 så jag flyttade bort den något och ökade cirkulationen. Håller nu 24c, hoppas de inte tagit skada innan men det bör vara lugnt.

Kanske lägger in några bilder under resan. Måste hitta fästet till stativet å :)
#17 - 21 november 2009 14:41
Hej å Hå.

Har plockat ur all sten. Fick ta det försiktigt och de har mellanlandat i en skål med vatten ifall några yngel sugit tag ordentligt.

Uppskattningsvis hälften av ynglen är kläckta och efter en snabbräkning så borde antalet bli 4-siffrigt totalt. *chock* Skulle vara kul att veta hur många procent som överlever.

-

En liten bild. De samlades efter kanterna när det var turbulens i karet :)

Detta täcker kanske 1/3 av ena långsidan. Som sagts så är hälften på botten ännu och många simmade omkring som tokar när bilden togs.
#18 - 21 november 2009 15:18
Ampullariasniglar kan/bör funka bra som städare i yngelkaret......
Bilagor:
#19 - 21 november 2009 16:12
tummen skrev:
Ampullariasniglar kan/bör funka bra som städare i yngelkaret......

Ah. Smart. Det hade jag glömt bort.

Humm, Äppelsnäckor har jag tyvärr inte. Men däremot en massa posthornssnäckor som borde klara jobbet.

Då behöver man inte sänka vattennivån med posthorn iaf :)

Kanske ska vänta någon dag till med hänsyn till de okläckta som ligger på botten?!

Annars är det väl lugnt med posthorn? De lär väl vara ännu säkrare än Äpplen med ynglen?

mvh
#20 - 21 november 2009 16:15
Vet att malaysiska sandsnäckor ska vara säkra för rom. Sett att många som odlar l-malar använder dem i yngelkaret. :)
Bilagor:
#21 - 21 november 2009 20:51
Alla "skräpsnäckor" bör vara ultimata! De förökar sig tills det är lagom många för att ta hand om all skit, de är väl nästan garanterat äggsäkra och gratis :D
#22 - 21 november 2009 21:06
Sagt och gjort.

Nu är det ca 20 posthorn och 5 malaysiska som tuffar igenom botten.

De har redan rensat upp bra nog...
#23 - 23 november 2009 20:35
Någon som vet vad man kan räkna med för överlevnadsprocent, om man det är normalt med större förluster eller om merparten bör klara sig?

Har tappat uppskattningen av antalet nu. Stoppat ner lite växter och de har övergett att trycka efter rutorna så det är svårt att se alla...

Matar 2-3 gånger om dagen och byter ca 30-40% varje kväll. Snäckorna håller efter med högsta betyg.
#24 - 23 november 2009 20:39
Merparten bör ändå klara sig så länge du håller uppe vattenkvaliteten. Alltid några som stryker med men har de klarat sig hittills så bör de nog hänga med hela vägen största delen av dem :)
#25 - 26 november 2009 09:14
Skit också. Det verkar som hela odlingen gick åt skogen.

Största felet var nog att filtreringen och karet var helt nystartat så vattenkvalitén klarade inte när jag åkte bort och missade vattenbytet. Nu syns bara ett fåtal yngel vid liv... NO2 låg väldigt högt direkt.

Snäckorna städar massor men de skitar även ner mycket.

Måste planera bättre så odlingskaret är mer inkört och klarar sig själv. Detta var ju väääldigt mycket panikodling bara för att jag ändå skulle flytta dem.

Få se om man försöker igen. Lite få akvarium nu, Odlar räkor i 3 burkar som inte kan användas och sen är det fulla sällskapskar :)
#26 - 26 november 2009 09:45
Plastback ala ikea/ica/coop fungerar ypperligt.
#27 - 26 november 2009 20:25
Sultanen skrev:
Plastback ala ikea/ica/coop fungerar ypperligt.

Japp :) Har en 32liters på köksbordet med "överbliven fisk" dvs 30st guppys som ska bort.

Tänker nog sätta upp den med ny botten och bra filtrering. Kollar lite på bottenfilter med vanligt grus och sen lägga grövre sten som jag hade nu för att skydda rommen... Sen får mina guppys gå in karet och sen provar vi igen.

...kanske...

:)
#28 - 27 november 2009 20:10
Martin85 skrev:
Skit också. Det verkar som hela odlingen gick åt skogen.

Största felet var nog att filtreringen och karet var helt nystartat så vattenkvalitén klarade inte när jag åkte bort och missade vattenbytet. Nu syns bara ett fåtal yngel vid liv... NO2 låg väldigt högt direkt.

Snäckorna städar massor men de skitar även ner mycket.

Måste planera bättre så odlingskaret är mer inkört och klarar sig själv. Detta var ju väääldigt mycket panikodling bara för att jag ändå skulle flytta dem.

Få se om man försöker igen. Lite få akvarium nu, Odlar räkor i 3 burkar som inte kan användas och sen är det fulla sällskapskar :)

...det stora problemet kanske var att du åkte bort? så unga yngel måste ha mat flera gånger om dagen, när de börjar dör av svält kan vattenvärdena kapsejsat på grund av detta istället för dålig filtrering. Kanske att akvariet var lite för litet också för den mängden yngel? Nästa gång kanske du bara skall låta en trippel (2 hanar, en hona) leka av i odlingsakvariet, de kan mycket väl lägga upp till hundratalet ägg om jag minns rätt....:d
#29 - 29 mars 2010 10:53
spännande tråd det här..:d

känns lite som att du sprungit igenom det hela tycker jag.

Tror att nästa gång ska du ha så låg vattenstånd som möjligt, så att du istället för att få byta vatten precis när de är som känsligast, så fyller du upp långsamt med vatten.

med långsamt menas med droppmetod.

Bästa fordret tordes vara nykläckt artemia, håll noga koll på yngelns magar, de lyser rött om de äter.

Mata BARA när de frisimmar, innan dess lever dem på äggulan.

Tror också att ditt flyttande av stenarna har skapat problem hos dig, krossade romm, döda yngel, som ligger och förpestar karet.

Nästa gång, kör med clean botten och yngelnät, rommen går igenom nätet och föräldrarna kommer inte åt dem.

När de lekt, skaka försiktigt av nätet och ta bort det.

Och, istället för pumpen, kör med syresten och en 10ppi matta lindad runt så att vattenflödet går igenom mattan. På detta vis får du ingen storm i karet, yngeln behöver inte kämpa för att nå maten och de kan mer koncentrera sig på att äta och växa!.
I början ställer du luftflödet LÅGT!

10ppi mattan kan du ympa bakterier på genom att låta den gå vid vattenflödet runt ngn pump i ett av dina andra kar. Förbered några veckor innan!

Genom att jag gjort ungefär så här så har jag lyckats driva upp 12 friska snart 8 veckor gamla neontetror. Fast, okej, här vart det uppmatning med infusiorier, extrem renhet, totalt mörker och försiktighet.;)
#30 - 29 mars 2010 10:57
Det är bara att ta nya tag och ge sig på det igen! Man lär sig något nytt varje gång det inte går som man planerar=)

Annons