Teströsta med det nya systemet

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 23 december 2008 09:21
Jag vore tacksam om så många som möjligt teströstade i fototävlingen med det nya systemet.
Det ni kan rösta på är novemberomgången. Själva omröstningen räknas inte, men vi vore ändå tacksamma om ni försöker rösta "på riktigt" - dvs väljer ut de foton som ni tycker är bäst.
Kom gärna också med synpunkter på vad ni tycker om det nya systemet.
"Fullformatssidan" kommer också att förändras så att ni kan kommentera där och avdelningen med "Rösta här" försvinner självklart.

Ni röstar på denna sida http://www.zoopet.com/tavlingar/rosta.php
#2 - 23 december 2008 09:29
Några första kommentarer:

1, Det vore bra om man kunde ändra sig innan man röstat färdigt.
2, Om man råkar göra reload eller lämnar sidan så får man tydligen inte chansen att rösta klart.
3, Om man återvänder till sidan borde den visa vilka bilder man röstade på.
4, Hur kommenterar man bilder?
#3 - 23 december 2008 09:35
Hände mig när jag skulle lämna kommentar, så jag fick bara rösta på ett foto.
#4 - 23 december 2008 09:37
Guy Palm skrev:

Då leder jag... Jag han rösta på två bilder... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 december 2008 09:37
Guy Palm skrev:

Som jag skrev ovan så är inte någon kommentarsfunktion ännu inlagd. Rösta här - fungerar inte utan hör ihop med det gamla systemet.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 december 2008 09:41
petnym skrev:
Några första kommentarer:

1, Det vore bra om man kunde ändra sig innan man röstat färdigt.

2, Om man råkar göra reload eller lämnar sidan så får man tydligen inte chansen att rösta klart.

3, Om man återvänder till sidan borde den visa vilka bilder man röstade på.

4, Hur kommenterar man bilder?

1, 2, 3 - får se om det går att lösa
4 - Detta är en test av hur röstningen fungerar - som jag skrev ovan så är ännu inte någon kommentarsfunktion inlagd
#7 - 23 december 2008 09:47
Ett önskemål; går det inte att använda Highslide, Lightbox eller något liknande script för visning av bilderna i fullformat? Då skulle man slippa byta sida varje gång man ska titta på en bild i fullformat.
Annars ser det riktigt bra ut :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 december 2008 09:49
Micke skrev:
Ett önskemål; går det inte att använda Highslide, Lightbox eller något liknande script för visning av bilderna i fullformat?

Vi får kolla upp detta - det måste också fungera ihop med den kommande kommentarsfunktionen som skall ligga ihop med fullformatsfotot
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 december 2008 11:50
Vill gärna att fler röstar
#10 - 23 december 2008 12:03
Jag prövade men jag tycker nog att det finns lite fel som kan bättras, till exempel att man borde kunna fortsätta rösta om man röstat på 2 bilder och sen laggar internet ut. Så man kan rösta på övriga 2 igen sen.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 december 2008 12:08
3 guppy skrev:
Jag prövade men jag tycker nog att det finns lite fel som kan bättras, till exempel att man borde kunna fortsätta rösta om man röstat på 2 bilder och sen laggar internet ut. Så man kan rösta på övriga 2 igen sen.

Som sagt - vi får kolla om det är genomförbart. Jag är förvånad över att alla verkar rösta i flera omgångar - själv röstar och kommenterar jag alltid i ett svep eftersom det krävs mycket mer "jobb" att rösta i omgångar (tar tid att kolla igenom fotona) än att ta det i ett svep.
#12 - 23 december 2008 12:45
Nu har jag röstat på några. Efter vad jag har läst så skrev jag inget på kommentaren och kunde således rösta hur mycket jag ville. Dock inte på samma bild.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 26 december 2008 12:15
Ni behöver ni inte teströsta mer.
Förutsatt att ni nu röstade så som jag bad er - dvs röstade på de foton som ni tyckte var de 4 bästa så verkar spridningen vara helt OK och vi kommer att få åtminstone 12 foton i varje omgång som får röster så att vi kan få ihop en resultatlista.

Nu håller Christian på att bygga om lite så att förhoppningsvis de flesta av de förslag som inkommit ovan kan uppfyllas.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 december 2008 09:41
Nu har vi gjort om röstningsproceduren lite och man kan avbryta den mitt i och man kan även se på vad man har röstat.
Testa gärna och återkom med synpunkter
#15 - 27 december 2008 10:24
Jag tror det nya röstningsförfarandet ger en betydligt mer rättvis bedömning utslaget på alla som röstar.
De som tycker att ett foto är "det bästa" kommer ju på det nya sättet att ge samma "poäng", till skillnad från förut.

Röstningsförfarandet verkar bra, med ett väldigt viktigt undantag. Om man ändrar sig?
Jag skulle gärna se att man kan klicka i sina 4 foton och sedan ändra sig hur mycket som helst till man klickar typ "skicka in röst".
Vore ännu bättre om man anger ett foto som det bästa och sen ändrar sig att ett annant är bättre så blir det första man valde nummer 2 istället.
Den senare funktionen är inte lika viktig, men att kunna rangordna fotona en stund innan man bestämt sig och sen bekräfta sin röstning med ett klick är nästan ett måste tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 december 2008 11:33
heeke skrev:
att kunna rangordna fotona en stund innan man bestämt sig och sen bekräfta sin röstning med ett klick är nästan ett måste tycker jag.

Det förstår jag inte alls - man måste ju ändå kolla på alla fotona innan man röstar för att kunna bestämma.
Varför skall man hålla på och ändra sig - om man är osäker så är det ju bara att vänta med att rösta och istället ta sig en extra funderare.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 27 december 2008 13:10
ser gärna att lite fler testar och kommer med synpunkter
#18 - 27 december 2008 14:24
heeke skrev:
att kunna rangordna fotona en stund innan man bestämt sig och sen bekräfta sin röstning med ett klick är nästan ett måste tycker jag.

Det tycker jag också
#19 - 27 december 2008 14:31
Om man av misstag klickar på ett foto så kan man inte ändra sig. Tycker också att man skall kunna rangordna fotona för att sedan bekräfta sin röstning.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 27 december 2008 14:55
Guy Palm skrev:
Om man av misstag klickar på ett foto så kan man inte ändra sig. Tycker också att man skall kunna rangordna fotona för att sedan bekräfta sin röstning.

Rangordning verkar inte kunna funka med detta system - så sa i alla fall Christian
#21 - 28 december 2008 20:10
Om man nu inte kommer att kunna ändra sin röst innan man bestämt sig helt, så får nog valet av vilkea bilder man röstar på ske på något annat sätt än nu. Nu är det lätt att slinta på musen när man ska titta på bilden och då blir det en röst istället.
admin
Christian Alfredsson
#22 - 29 december 2008 07:42
Jag kan flytta ner rösta texten och förtydliga. Jag ville inte ha rangordning då detta känns lättare. Kanske kan göra en tydlig knapp.

Vill man ångra sig så kan man inte det just nu utan man måste maila mig som raderar rösterna. Vi får se om det blir många som gör fel eller ångra sig. Om det är många så bygger jag in den funktionen.

Annons