Tetra ihop med Scalar

#1 - 13 juli 2003 12:50
Jag skulle igentligen vilja ha Kardinaltetror i mitt kar men jag har Scalarer och dom går ju inge´bra ihop. Önskar förslag på annan stimfisk så går bra ihop med Scalarer. MVH Daniel
#2 - 13 juli 2003 12:58
Jag vet att många här på zoopet kommer att säga citrontetra. Såja sticker in och säger det även om jag inte har någon egen erfarenhet av dom. Folk som haft dom säger att de blir väldigt fina när dom trivs.
MVH
magnus
#3 - 13 juli 2003 13:14
Tetror som är lite högre fungerar. Även kardinaltetor o.d. kan fungera i vissa fall om skalerna får gå med dom från det att dom är små.
#4 - 13 juli 2003 13:27
Kan man kanske ha sorgmantetra? Dom är ju höga så Skalarerna kanske inte får in dom i munnen.
#5 - 13 juli 2003 13:46
Hejsan mina sorgmanteltetror går jättebra tillsammans med mina scalarer. Mina sorgmanteltetrorna dock ganska stora när jag köpte scalarerna.

\Janne
#6 - 13 juli 2003 14:03
Jag har väldigt svårt att tänka mig en scalare svälja en sorgmanteltetra. I allafall inte en som är i den storlek som finns i butikerna.
MVH
magnus
#7 - 13 juli 2003 14:03
Jag har haft glödbandstetror (de är aningen mindre än kardinaltetror) tillsammans med skalarer. Fungerade bra med undantag att skalarerna försökte ta dem det första dygnet. Tetrorna var relativt fullvuxna och skalarerna i inte fullstora (de var inte jättesmå heller). I våras släppte jag ned dem igen hos skalarerna igen, de har inte bott tillsammans på länge. Resultatet blev jakt i början, Skalarerna lyckades inte fånga några fastän de är relativt stora idag. Glödbandstetrorna är också fullt vuxna.

Detta är ingen garanti för att andra skalarer är lika dåliga jägare som mina.

Jag har också kardinal tetror tillsammans med ett tiotal diskusar (10-12cm), fungerar fint (de har växt upp tillsammans).

Jag skulle inte vilja släppa ihop dem mina fullvuxna diskusar (15-16cm), det kan nog sluta med slakt kan man tänka.

//MVH palton
#8 - 13 juli 2003 14:20
Om diskusar skall ta kardinaltetror så krävs det nog väldigt stora diskusar och väldigt små kardinaler. Jag har själv haft 15 cm diskus med 5 mm kardinaler. Dom är ganska så lata fiskar (diskusarna) så dom tigger hellre mat i hörnet än jagar kardinaler som är ganska så snabba.
MVH
Magnus
#9 - 13 juli 2003 14:46
Tja du kanske har rätt Tropfrog. Jag har aldrig provat detta.

Huruvida de är lata repsektive på "hugget" tycker jag att det är lite olika beroende på hur varmt kar de går i. Om de går varmt så blir de extremt hungriga och allerta, brukar söka föda på alla krångliga ställen, bara det finns ngt ätbart. Så är det med mina iallafall. Men inte är de så glupska som skalarer.

Jag skulle gärna ha de stora diskusarna ihop med kardinalerna, då det skulle vara rätt snyggt. Om du har fått det att fungera, får väl jag ta och prova. Jag har tänkt tanken inte vågat riktigt.

MVH/palton
#10 - 13 juli 2003 14:48
Att glödbandstetror är mindre en kardinaler kan jag inte hålla med om, mina är riktiga monster och att dom fullvuxna honroan skulle bli skalar mat känns inte troligt då inga av mina nästan fullvuxna skalarer skulle kunna få in dom i munnen.
#11 - 13 juli 2003 17:18
Hej!
Jag har Rosentetror tillsammans med mina vuxna Scalarer och det går jättebra. Mycket trevliga tetror faktiskt som har lite humör. Riktigt kaxiga är de. Dessutom så är hanarna mycket snygga när de visar upp sig för honorna.
http://hem.passagen.se/maria_augustsson
Mvh Maria
#12 - 24 juli 2003 12:54
En vän till mig köpte stora svarta scalarer som hon hade tillsammans med sina 32 kardinaler. Resulatat blev 32 ihjäljagade kardinaler...
#13 - 24 juli 2003 14:16
Hej!
Jag skaffade drygt 20 kardinaltetror till min 300l akvarium när det startades upp tillsammans med fjärilsciklider. Senare så skaffade jag ytterligare 4 små skalare (turligt nog två par).
Dessa skalare har efter ett halvår aldrig varit ett problem mot övriga fiskar i akvariet (bara bråk mellan de två lika stora hannarna).
Dessvärre är kardinaltetrorna riktigt giriga när skalareparen leker och attackerar romen som små hyenor. De låter inte de nyblivna föräldrarna vara lugna en sekund och tillslut börjar paret bråka inbördes istället, medan kardinaltetrorna kalasar på all rom.
Men som sagt... Mina skalare var små när de introducerades i detta akvarium och kardinalerna var alla fullvuxna. Så jag tror nog inte att det är en bra idé att addera kardinaltetror till ditt akvarium med skalare.

Annons