Tetra Tec vs Am Top

#1 - 17 september 2007 16:32
Jag har tröttnat på mitt gamla eheim ytterfilter som låter som om det ska gå i kras hela tiden! Har därför börjat titta mig ikring efter nytt. Ni som har erfarenhet av de 2 ovanstående filter, vilka för & nackdelar finns? Låter dom mkt eller e dom tystgående? Hur ligger dom i pris? Kan man beställa från nån nätbutik? Karet det ska vara i e på 250 l. Mkt tacksam för alla svar! :D

Mvh Eva
#2 - 17 september 2007 17:25
Min erfarenhet av Am Top är att kvaliteten var kass. Dock har jag hört andra som har tyckt dom funkat bra. Tetra tec tycker jag gör tysta och prisvärda ytterfilter.
Maffia666
#3 - 17 september 2007 17:49
EvaPeva skrev:
Jag har tröttnat på mitt gamla eheim ytterfilter som låter som om det ska gå i kras hela tiden! Har därför börjat titta mig ikring efter nytt. Ni som har erfarenhet av de 2 ovanstående filter, vilka för & nackdelar finns? Låter dom mkt eller e dom tystgående? Hur ligger dom i pris? Kan man beställa från nån nätbutik? Karet det ska vara i e på 250 l. Mkt tacksam för alla svar! :D

Mvh Eva
Har du provat att byta Axel och lager i filtret? Axeln är den pinnen som går igenom impellern och i varje ände på pinnen sitter gummipluttar (lager). Prova det först, det är en billig investering. (Om det skulle vara den som är slut). Ibland kan det låta om filtren om det kommit luft i det, prova att luta åt alla håll och testa om det hjälper.
#4 - 17 september 2007 18:30
Am-top har jag som sagt bara positivt att säga om.
Sover i samma rum som fyra akvarier.
Har fyra am-top filter stående i två av karen.
Inget oväsen där inte.
Inga krångligheter.
De har varit igång i snart 6månader...

Tetratec är också bra men du får mera filter för pengarna om du köper am-top.
#5 - 17 september 2007 19:50
Jag har både am-top och tetra-tec och båda fungerar bra för mig. Jag tycker dock att tetra-tec är lättare att hålla på med, för delarna passar lite bättre och det är helt enkelt en bättre konstruktion. Priserna är ungefär detsamma, jag tror att tetra är lite dyrare men å andra sidan så följer det med filtermaterial så jag skulle köpa tetra.
#6 - 17 september 2007 20:11
Har Tetratec EX1200 i mitt 250 liters, har fungerat utan anmärkning. Lättarbetat och tyst. Köpte det från PWSS. Ca 1100 kr.
#7 - 18 september 2007 13:50
Det var axeln som var felet, maffia 666. Tack för hjälpen. Nu får den va kvar ett tag till!

Mvh Eva
Maffia666
#8 - 18 september 2007 16:13
EvaPeva skrev:
Det var axeln som var felet, maffia 666. Tack för hjälpen. Nu får den va kvar ett tag till!

Mvh Eva
Varsågod bara roligt att kunna hjälpa till;).

Annons