Som oveb säger: Krukväxtgödning innehåller Ammonium som ger nitritspikar som fiskar mår dåligt av. Dessutom brukar ofta alger få för sig att blomma av Ammonium. Den kväveföreningen är lite för lättillgänglig.
Det är bättre att enbart använda det lite mer svårtillgängliga nitratet som kvävekälla eftersom växterna med sin större pondus är "bättre" än alger på att använda det.
Jag har läst på om cyano & är medveten om att medlen inte botar mitt akvarie för gott!
Normalt sett har alla akvarier alla former av alger som bara väntar på rätt tillfälle, så det går inte direkt att "bota" ett akvarium. Om du kör akvariet i en autoklav så är det visserligen ganka algfritt till en början, men med fiskar och växter kommer det förr eller senare alltid ner algsporer av alla de slag.
Orsaken till att det blivit så här är ju att jag knappt har några fiskar just nu...
Precis, du har lyssnat. Det är för lite kväve i burken, speciellt i förhållande till fosfor. Så blir det med mycket växter och lite fisk, så Cyanos brukar vara ett litet h-te för växtakvarister som inte använder KNO3 för att öka kvävehalten. Jag hade slem oavbrutet i 2-3 år innan jag fattade hur det hela hängde ihop.
Har haft akvariet länge & aldrig haft problem med detta förut. Jag vill bara bryta den onda cirkeln, komma i balans!!
1) Gräv ner Cyanon => Ökar kvävehalten naturligt eftersom Cyanon dör och "släpper ut" kvävet.
2) Skaffa KNO3 eller vanligt saltpeter från en matbutik. Helst KNO3 eftersom du då inte ökar Natriumhalten och växterna gillar Kalium.
3) "Nuka" dom med medicin eller *total* mörkläggning i 3 dagar. Dom dör och kommer öka kvävet i hela systemet. Tyvärr lär dom komma tillbaks om du inte på något sätt får ner kväve i samma mängd som växterna strippar det.