TetraMedica GeneralTonic Slut!!!

#1 - 24 september 2004 21:11
Hej!
Jag har beställt TM GeneralTonic i min akvarieaffär efter att ha snappat upp på forumet att det är bra mot cyanobakterier,eller blågröna alger.
Problemet är att jag nu fått reda på att det är slut hos grossisterna, så det kommer att dröja innan de får hem det. Och jag har redan väntat en månad! Jag måste bli av med algerna...[:-13]

Tror ni att någon "vanlig" butik som har det i lager kan skicka det med vanlig post om jag ringer? Verkar inte som att någon e-butik i sverige har det.

Tips på alternativa produkter? (har provat allt annat, så kemikalier är sista utvägen, jag behöver ingen diskussion om detta [:)])
#2 - 24 september 2004 21:35
Ta det lugnt , cyano dödar inte fisk. Den kommer högst sannolikt av att du skött ditt vatten lite FÖR bra=inget kväve...

Sitter det i gruset så vänd bara ner det, har du sedan möjlighet så beställ GeneralTonic eller Fungistop när det går.

Oavsett vilken metod du använder så dödar du tillräckligt med cyano för att kvävehelterna skall stiga tillräckligt !

Om du inte redan har så skaffa ett NO3-test (helst JBL) och håll NO3-nivån på 10-30ppm under 2-3 veckor så kommer cyanon ge sig av.

Sök annars lite till i forumet så kan du snabbt hitta "recept" på hur du kan dosera NaNO3 istället för KNO3 för att få upp kvävehalterna.

NaNO3 brukar kallas Salpeter och säljs i vanliga matvarubutiker i småpåsar (SantaMaria). Det du är intresserad av är ju kvävet (NO3) och inte Kaliumet (K).

Na är en jordartsmetall som är väldigt lik Kalium och har obetydlig funktion vad gäller cyano i detta läget. (Båda brukar ingå i vanliga fyrverkeripjäser och Natrium=Gult och Kalium=Rött vill jag minnas).

#3 - 24 september 2004 21:49
Jo, jag har också kommit på tanken att jag har för lite kväve eller något... för jag har massor av växter och nästan inga fiskar! Men med all cyano vill jag ju inte gå och köpa en massa ny fisk, tänker mig att de får en chock av det dåliga vattnet & dör på stubben!? Har hamnat i en ond cirkel alltså...

Sånt där "kemigrejs" har jag aldrig hållit på med...
Har ingen aning om något, alla diskussioner i ämnet här på forumet är lite ovanför mitt huvud, fattar inte så mycket... [:I]

Ska jag alltså handla salpeter på typ ICA? Och hälla i hur mycket? Hur ofta? Har inga tester, är dessa dyra? (har 100 liter)

Na är en jordartsmetall som är väldigt lik Kalium och har obetydlig funktion vad gäller cyano i detta läget. (Båda brukar ingå i vanliga fyrverkeripjäser och Natrium=Gult och Kalium=Rött vill jag minnas).

(Eller kanske köpa ett gäng raketer & stoppa i karet!! [:-38])
#4 - 25 september 2004 08:22
Ursprungligen skickat av SaraP

Ska jag alltså handla salpeter på typ ICA? Och hälla i hur mycket? Hur ofta? Har inga tester, är dessa dyra? (har 100 liter)

Jupp , Santa Maria Salpeter på påse :) Sök här på forumet på Santa Maria så hittar du säkert ett recept !

Ett NO3-test kommer du att behöva , kostar ca 100:- JBL är det enda fabrikat som duger !
#5 - 25 september 2004 08:28
Du kan ladda ner min kalkylator här:
http://www.cenara.com/users/ce00478/akvarium/akvarium.htm

Med deb kan du räkna på Salpeter.
#6 - 25 september 2004 08:45
Ursprungligen skickat av SaraP

Hej!

Jag har beställt TM GeneralTonic i min akvarieaffär efter att ha snappat upp på forumet att det är bra mot cyanobakterier,eller blågröna alger.

Tips på alternativa produkter?

Tetra Medica Fungi Stop. Busbra mot cyano.
#7 - 25 september 2004 08:50

Jo, jag har också kommit på tanken att jag har för lite kväve eller något... för jag har massor av växter och nästan inga fiskar! Men med all cyano vill jag ju inte gå och köpa en massa ny fisk, tänker mig att de får en chock av det dåliga vattnet & dör på stubben!?

För lite kväveföreningar = BRA vatten.

Många tror att vattnet är jättedåligt när man får Cyanobakterier och börjar byta ännu mer vatten som inte Cyano reagerar alls på.

Din burk har för lite kväve, och om du inte vill använda kemikalier för att öka kvävehalten kan du utnyttja Cyanon som biologiskt kvävegödsel genom att vända ner slemmet i gruset. Ta aldrig bort det. På det sättet kommer Cyanon på ett naturligt sätt börja öka kvävehalten i akvariet så att andra epifyter tillslut får chansen.

Men det kan ta ett tag och dina växter kommer må riktigt dåligt av för lite kväveföreningar i burken.
#8 - 25 september 2004 22:17
Men om jag aldrig tar bort slemmet så skulle det se förfärligt ut... Har tok-mycket slem... täcker alla växter & hela botten om jag inte gör något... Fast jag byter inte vatten oftare än vanligt sen jag hört att jag har för LITE "smuts" i akvariet...

kan jag hälla i krukväxtnäring? (kan inte ta mig till en butik de närmaste dagarna) Har hört att det ger "oönskad effekt" (= förhöjda nitrathalter??) i ett fungerande akvarium (=ett i balans) och mitt behöver väl mer "negativ" balans...

Innehåll:
kväve 7,1 g
fosfor 1,5 g
kalium 5,9 g
magnesium 0.2 g
järn 35 mg
mangan 10 mg
bor 10 mg
koppar 5 mg
zink 2 mg
molybden 1 mg

#9 - 25 september 2004 22:33
Använd INTE krukväxtnäring, det innehåller fel sorts kväve !

Framförallt så ta det lugnt, det kommer att ta lite tid att bli av med eländet men följ de råd du redan fått så kommer det att vara borta på några veckor.

Under tiden så roa dig med att läsa på om cyano. General Tonic el Fungistop löser inte heller problemet. De tar död på cyanon det är rätt men om det fortfarande finns förutsättningar i ditt kar för cyanon att trivas så poppar den upp direkt igen.
#10 - 26 september 2004 01:07
Jag har läst på om cyano & är medveten om att medlen inte botar mitt akvarie för gott!

Orsaken till att det blivit så här är ju att jag knappt har några fiskar just nu... Har haft akvariet länge & aldrig haft problem med detta förut. Jag vill bara bryta den onda cirkeln, komma i balans!!

problemet är också att inte får tag i medlen... Nackdelen med att bo i norr är att man inte har så stort utbud av grejer. [:-48] Kan ju inte precis ta mig en sväng till akvarielagret tyvärr....

Jag Ska ta det lugnt! [:-152] Är bara så himla less på slemmet! [:-63]

#11 - 26 september 2004 10:51
Som oveb säger: Krukväxtgödning innehåller Ammonium som ger nitritspikar som fiskar mår dåligt av. Dessutom brukar ofta alger få för sig att blomma av Ammonium. Den kväveföreningen är lite för lättillgänglig.

Det är bättre att enbart använda det lite mer svårtillgängliga nitratet som kvävekälla eftersom växterna med sin större pondus är "bättre" än alger på att använda det.

Jag har läst på om cyano & är medveten om att medlen inte botar mitt akvarie för gott!

Normalt sett har alla akvarier alla former av alger som bara väntar på rätt tillfälle, så det går inte direkt att "bota" ett akvarium. Om du kör akvariet i en autoklav så är det visserligen ganka algfritt till en början, men med fiskar och växter kommer det förr eller senare alltid ner algsporer av alla de slag.

Orsaken till att det blivit så här är ju att jag knappt har några fiskar just nu...

Precis, du har lyssnat. Det är för lite kväve i burken, speciellt i förhållande till fosfor. Så blir det med mycket växter och lite fisk, så Cyanos brukar vara ett litet h-te för växtakvarister som inte använder KNO3 för att öka kvävehalten. Jag hade slem oavbrutet i 2-3 år innan jag fattade hur det hela hängde ihop.

Har haft akvariet länge & aldrig haft problem med detta förut. Jag vill bara bryta den onda cirkeln, komma i balans!!

1) Gräv ner Cyanon => Ökar kvävehalten naturligt eftersom Cyanon dör och "släpper ut" kvävet.

2) Skaffa KNO3 eller vanligt saltpeter från en matbutik. Helst KNO3 eftersom du då inte ökar Natriumhalten och växterna gillar Kalium.

3) "Nuka" dom med medicin eller *total* mörkläggning i 3 dagar. Dom dör och kommer öka kvävet i hela systemet. Tyvärr lär dom komma tillbaks om du inte på något sätt får ner kväve i samma mängd som växterna strippar det.
#12 - 26 september 2004 12:02
precis, jag hade tänkt "nuka" cyanon, haha [:-30]

Kan jag hälla i salpeter på "måfå"? Har inga tester & får inte tag på några de närmaste dagarna...

Kan jag köpa nya fiskar fastän det är så slemmigt? Eller är det bättre att vänta?
#13 - 8 november 2004 13:42
hur går det?
#14 - 9 november 2004 09:44
Tänk på att TM, generaltonic tar död på ditt filter sammtidigt som
cyanon. Jag fick en h...etes trådalgs tillväxt direkt efter jag använt medlet. Nu börjar det lägga sig efter några timmar med pinnar och rulla upp skiten.

/viggen_l
#15 - 12 november 2004 18:06
Hej !

Jag satte in General Tonic i lördags och det har slagit ut det mesta av Cyanon...:))...Så nog det har varit verksamt.Jag har kanske oxå varit för NOGA med att byta vatten..kanske här har oxå varit brist på kväve.Var någonstans kan man få tag på KNO3?
#16 - 12 november 2004 18:29
du kunde fått tag i det från hjortgatans, där jag beställer mitt, men nu finns det en privatperson som säljer. tror att han hade en annons inne på www.akvarienet.com. (tror adressen var ngt liknande, ngn annan vet säkert...)

Mvh Malawi´n
#17 - 12 november 2004 19:16
innan du börjar greja med annat så skulle jag vilja ge ett tips som jag fick från min akvariehandel.
dom sa helt enkelt åt mej att städa akvariet rent från alger och sen mörklägga hela akvariet (under handukkar och lakan = helt mörkt) i fyra dygn och efter det har jag inte sett skymten av blågröna alger i mitt akvarie. billigt och enkelt..
#18 - 12 november 2004 20:27
Total mörkläggning i några dagar är verkligen kanoneffektivt för att döda Cyanobakterier. Att dom dessutom när dom dör ökar den organiska kvävemängden i hela burken brukar göra att växterna eller andra algtyper får en liten extra bra start efter mörkläggningen som klarar att hålla Cyanobakterierna i schack.
#19 - 12 november 2004 20:33
General Tonic fungerade också... Fast mörkläggning är ju naturligare förståss. Dör inte växterna också vid mörkläggning?
#20 - 12 november 2004 20:36
Har täkt för med handukar, (och har ju ändå släckt så)....ska ha så i 5 dagar nu..får se hur det blir.
#21 - 12 november 2004 20:36

General Tonic fungerade också...

Absolut. Jag föredrar dock Fungi Stop som inte innehåler koppar och vars aktiva ingridiens är silver kolloid.

Fast mörkläggning är ju naturligare förståss. Dör inte växterna också vid mörkläggning?

Nej, men dom blir lite bleka om nosen. Man utnyttjar växters stora näringsdepå som alger inte har.
#22 - 12 november 2004 20:48
Ja mörkläggning kanske man skulle prova om jag får tillbaka eländet. [:-8]

Men just nu ser det bra ut, har inte haft några problem alls sen jag behandlade karet med General tonic. Det är ca 2 månader sedan. [:)]

Men jag fick betala hutlöst mycket för det, 99 kr flaskan! såg att andra tar ca 49 kr... Lurad! Men funkade gjorde det & det var ju huvudsaken!
#23 - 12 november 2004 22:39
Det var dyrt....Jag betalade 60:-....Ett rimligt pris."Pesten" har har iaf fått vika...:))

Annons