Tetratec 1200 med jättedåligt flöde.

#1 - 25 november 2015 17:28
Har fått jättedåligt flöde i det ena av mina Tetratec 1200 ytterfilter och kan inte hitta problemet. Har rengjort det ingående både i filterdelen samt i "pumphuset", kontrollerat impellern vilken ser intakt ut,spolat ur slangar etc och allmänt försökt titta över alla delar men får inte upp flödet.
Någon som råkat ut för något liknande eller som har någon ide vad jag bör kontrollera?
#2 - 26 november 2015 10:10
Det jag vet om detta är att det långt tillbaka i tiden har varit mycket diskussioner på zoopet om just att tetratec tappar mycket flöde efter en tid. Jag har själv haft ett tetratec 700 och det tappade ganska mycket flöde efter några månader och kunde inte komma tillrätta med det och sen började filtret läcka och kastades...
#3 - 27 november 2015 15:21
Tack för svaret! Tror att jag just hittat och löst problemet, satt en jätteliten trumpetsnäcka fast på ett ytterst olämpligt ställe vilket gjorde att det "rör" som bildas när man ställer alla filterkorgarna i varandra inte hamnade 100% rätt. Detta orsakade ett tryckfall och ett mindre läckage, läckaget var så pass litet att det tog ett par dagar innan jag upptäckte det men med snäckan avlägsnad blev det både tätt och filtret tycks ha fått upp flödet till normal-läge igen.

Annons