tetratec ex 700

#1 - 1 juni 2007 10:44
Hej! jag skulle gärna vilja höra vilka för och nackdelar detta filter har eftersom jag tänkte beställa ett.... så jag är tacksam för synpunkter på detta filter!:)
#2 - 1 juni 2007 12:40
Jag kan inte se några nackdelar, personligen tycker jag att det är ett toppenfilter. Har Am-top, Eheim och Tetra-tec.
#3 - 1 juni 2007 15:29
Jag kommer aldrig mer köpa ett TetraTec ytterfilter! :mad:
Jag hade EX1200 varianten till ett 160l kar och den orkade inte köra en AM Reaktor 1000 (CO2 reaktor)! :( slött filter! skulle ju pumpa 1200l/h (iof utan filtermaterial), men i jämnhöjd med vattenyta, så pumpade det knappt 400l/h, vilket är helt uselt tycker jag! helt uselt på att lösa CO2 i allmänhet också.
Det låter en del också.
Det har varit samma problem med 2 av dessa filter!

Dock var den enkelt att starta och rengöra, bra med gråa/genomskinliga slangar, som man inte stör sig på. En annan fördel är väl det stora filter urtymmet (som inte är lika stort som de själva anger dock!) i jämförelse med den låga pumpkapaciteten.

Men mitt allmänna intryck av ytterfiltret är kass! Jag kan tyvärr inte rekomendera det.
#4 - 1 juni 2007 18:19
Någon annan med samma erfarenhet som Leonard?
#5 - 1 juni 2007 19:44
Det är bara han som klagar på det pga sin CO2 reaktor, nu är det så att majoriteten inte använder det. Tetra-tec är en kopia på eheim fast bättre, dvs nya eheim. Den gamla eheim clasic håller dock en hög kvalitet, men är krångliga att hålla på med. Vi är ett gäng akvarister som har många ytterfilter av diverse märken, och vi är alla överens om att om det är ett bra filter såvida du inte ska ha sådant som CO2 reaktorer.
#6 - 1 juni 2007 21:18
rsoderberg skrev:
Det är bara han som klagar på det pga sin CO2 reaktor, nu är det så att majoriteten inte använder det. Tetra-tec är en kopia på eheim fast bättre, dvs nya eheim. Den gamla eheim clasic håller dock en hög kvalitet, men är krångliga att hålla på med. Vi är ett gäng akvarister som har många ytterfilter av diverse märken, och vi är alla överens om att om det är ett bra filter såvida du inte ska ha sådant som CO2 reaktorer.
Tack rsoderberg det låter tryggt:) och jag tänker inte köra nån co2 reaktor...;)! Har nu lagt en beställning på filtret så får vi se sen om jag också diggar det...:D
#7 - 1 juni 2007 21:48
Ett bra beslut sunkan, du blir säkert nöjd.
#8 - 2 juni 2007 02:20
Jag har 2 st TetraTec EX1200. Helt klockrena filter. Ett jäkla drag i dom också.
#9 - 2 juni 2007 08:31
Jag tror att du kommer att bli nöjd, allt handlar om vart man lägger ribban. Ett förslag är att du sedan sätter en skumpatron på insugningsröret så får du både ett mekaniskt och biologiskt filter i ett, fördelen är att det inte kommer så mycket skit in i filtret och då behöver du inte göra rent så ofta utan bakterierna får vara ifred.
#10 - 2 juni 2007 21:47
Jag har ett EX700 och är jättenöjd. Har det till ett 240 liters och tycker det är precis lagom fart på det. Smidigt att plocka isär vid rengöring, verkar gediget byggt och själv så uppskattar jag att det har fyra fack för filtermaterial. Var också väldigt prisvärt eftersom allt filtermaterial medföljde.
En lustig sak är dock att ingen av de nätbutiker som säljer TetraTec filter säljer Tetras filtermaterial.

Jag funderade ett tag på skumpatron på insuget men struntade i det. All den grova skiten, växtdelar och sådant hamnar ju i botten bland makaronerna och där bryts det ner.

Har kört filtret i tre månader nu. Har öppnat och kikat några gånger men inte behövt göra rent ännu. Förutom den tunna vita filtmattan som ligger överst, den har jag vridigt ur i akvarievatten varje gång jag öppnat burken.
#11 - 17 juni 2007 13:31
Hej! jag skulle gärna vilja höra vilka för och nackdelar detta filter har eftersom jag tänkte beställa ett.... så jag är tacksam för synpunkter på detta filter!:)
Jag blir tokig på PWSS! jag la min beställning samma dag som inlägget och har fortfarande inte fått filtret[:(!][:(!][:(!] jag har ring och mejlat dem men inte fått tag på dem... Ska aldrig beställa fråm dem igen!!!

Annons