tetratec vs fluval

#1 - 8 maj 2009 13:32
vilket ytterfilter är det bätter av fluval 405 och tetratec ex 1200
#2 - 8 maj 2009 14:36
Jag vill inte trigga igång ännu en tråd om vilket av dessa filter man ska köpa! Jag säger bara att vill du ha ett populärt filter och som finns på så gott som varenda lagerhylla så köp ett fluval!
#3 - 8 maj 2009 15:08
Gör en sökning tex här på forumet för att se vad som sägs om dessa båda filter, gör en egen plus och minuslista samt vad de kostar och tillgängligheten i din affär, och köp sedan det fiter du tycker verkar vara mest på plussidan:).
#4 - 8 maj 2009 15:58
Tar man sedan i beaktande att man får ett stort eheim för kostnaden som motsvaras av inköpet av både fluvalen och tetratecen så vet man i alla fall att man sitter inne med ett filter som fungerar och inte vattnar parketten..
#5 - 8 maj 2009 16:26
Jag tycker att du skall lägga dom kronorna extra på ett Eheim. Det är högre kvalitet. Risken nu är att det blir ett Fluval/Eheim krig nu :D . Titta på filterna i butiken och känn på dom med passform, hur man gör filterbyten, avstängningsmöjligheter mm. Jag tycker du skall gå in i en butik och verkligen kolla. Sedan skall du veta att Eheim visar sitt flöde med filtermaterial i medan konkurrenterna visar sina siffror utan filtermaterial.
#6 - 8 maj 2009 17:02
Har precis kopplat in ett tetratec 1200.
Får väl komma med en synpunkt om ett tag.. ;)
#7 - 8 maj 2009 18:23
NIC skrev:

Lycka till! Ställ den i något för säkerhets skull....och håll koll.
Guest
#8 - 8 maj 2009 18:32
Zoopet borde göra sök-knappen extra stor o tydlig. Kanske i strlk 20 o blinkande i rosa o vitt så man får ont i ögonen.
#9 - 8 maj 2009 19:13
Jag har Tetratec 1200, Fluval och 3 stk Eheim. Tetratecen är tyst och renar på bra. Men tyvärr hände samma sak mig som med många andra efter ca 1-2 år/ca 3-4 filterlocksöppningar/rensningar av kopplingarna/slangarna. Det började läcka. Du kan läsa allt du behöver veta om läckande tetratec här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123466&page=2

Det som är positivt är garantiåtagandena från Tetra och från (min) återförsäljare. Du får nya reservdelar på garantin med minimal insats.

Skulle jag köpa ett till ytterfilter idag skulle jag sikta på ett begagnat Eheim.
Bilagor:
#10 - 8 maj 2009 20:06
Fan, säg inte så..........
#11 - 8 maj 2009 21:03
Dax att skura golven som Pippi Långstrump Nic! :D
#12 - 8 maj 2009 21:06
Damn you people, e d verkligen så illa...?????!!!! ;)
#13 - 8 maj 2009 21:08
Bara om man köper sig ett Tetratec, plockat fram hinkar och skurborstar ännu? :d
#14 - 8 maj 2009 21:11
Gaffel skrev:
Bara om man köper sig ett Tetratec, plockat fram hinkar och skurborstar ännu? :d

Fuck off......... [:o]:p;)
Har ett trägolv på andra våningen som gärna suger åt sig vatten tills det blir mättat... sen fortsätter det väl längs väggen i nedåtgående riktning........
Till råga på allt så förlorade vi i semin..... Gaffel my man, hjälp till lite nu... ;)
Guest
#15 - 8 maj 2009 21:15
OM de börjar läcka så händer de antagligen om 1 år..
#16 - 8 maj 2009 21:20
Narii skrev:
OM de börjar läcka så händer de antagligen om 1 år..

Ja, du e ju trovärdig som vanligt... ;)
Detta filtret är använt i ca 2 år redan.
Antingen får man sig en pungspark eller så är man safe...
Guest
#17 - 8 maj 2009 21:22
NIC skrev:
Ja, du e ju trovärdig som vanligt... ;)

Detta filtret är använt i ca 2 år redan.

Antingen får man sig en pungspark eller så är man safe...

NIC skrev:

Är allt du skriver skrivet i ironi? Hm?
Själv har ja inte varit me om läckage me tetra.. O inte heller mina polare..
#18 - 8 maj 2009 21:29
Narii skrev:

Frågan rajt back to you!
#19 - 8 maj 2009 21:30
Narii skrev:

Det är ett begagnat filter som jag kopplat in idag!
Guest
#20 - 8 maj 2009 21:31
NIC skrev:
Frågan rajt back to you!

Nej ja skriver inget me ironi.
#21 - 8 maj 2009 21:32
Har slängt båda mina tetratec filter..bara skit enligt mig.
Bilagor:
#22 - 8 maj 2009 22:49
NIC skrev:
Damn you people, e d verkligen så illa...?????!!!! ;)

Lugn Nic, mitt har gått i snart 12 mån utan ett enda av dessa probs som diskuteras här, en del utav dessa missöden kan vara "ägarrelaterat" en del kan givetvis vara som så mycket annat fel på konstruktionen, nämn en ett enda märke av alla sålda ytterfilter som är 100 % felfritt, mitt ex 1200 fungerar alltså kanon....
#23 - 8 maj 2009 22:55
NIC skrev:
Fuck off......... [:o]:p;)

Har ett trägolv på andra våningen som gärna suger åt sig vatten tills det blir mättat... sen fortsätter det väl längs väggen i nedåtgående riktning........

Till råga på allt så förlorade vi i semin..... Gaffel my man, hjälp till lite nu... ;)

Ops, fick du istrubok med till denna beg ex1200? vid en ev rengöring kolla (läs) den innan du plockar isär den
#24 - 8 maj 2009 22:59
Mella skrev:
Ops, fick du istrubok med till denna beg ex1200? vid en ev rengöring kolla (läs) den innan du plockar isär den

Instruktionsbok finns + att filtret köptes av en kompis som har tagit väl hand om det.
Bilagor:
#25 - 9 maj 2009 09:48
NIC skrev:
Instruktionsbok finns + att filtret köptes av en kompis som har tagit väl hand om det.

Skulle du få läckage:
Om du inte har kvittot kvar så fungerar det ändå att reklamera det inom 3 år från köpet om du gör det via tetratecs egen sajt: https://www.tetra-service.net/tetra/go/D342E820219BFB922FE4DE78F5655775/?lang_id=2&bestellnr=145559
Klicka på Warranty i vänstra ramen så kommer du till ett formulär.
Du behöver dock veta i vilken butik filtret köptes.

Som kuriosa kan jag nämna att Tetra redan vet ett antal kända fel. dessa kommer upp i formuläret när du skall reklamera:
What are the symptoms of the malfunction?

Open exploded drawing

The device is humming.
Air is remaining in the filter
Water is getting out at hose adapter unit
Start button is jammed
The device doesn´t work.
Water is getting out of the motor head
It is not possible to fix the motor head on the filter case
#26 - 9 maj 2009 14:42
miaz skrev:
Lycka till! Ställ den i något för säkerhets skull....och håll koll.

Håller 100% med. Jag har sländ mitt Tetratec 1200 efter flera byta av olika packninger, och efter ett tag blev det otät igen. Så Nic ställ det inte direkt på parketgolven.
Lilleulv
#27 - 9 maj 2009 15:34
NIC skrev:

Dåså, bara att köra ¨på, som en liten upplysning, så tar ja aldrig isär dessa slangkopplingar utan bara lyfter upp aquastop spaken och drar hela pkt rakt upp, om ja ngn gång vill titta i filtret, kör på det ä lungt..

// Stefan
#28 - 10 maj 2009 17:57
nej bara undrar.köppte ett nytt tetratec 1200, för halva priset av en kompis som hade fått tillbaka ett nytt från reklamation för det andra läckte, jag har ett fluval 405 sen 1,5 år tillbaka och det snurrar fint fortfarande,har aldrig haft problem med det. har ingen som hälst erfarenhet av tetra.gillar fluval skarpt!
#29 - 11 maj 2009 20:34
Tetra tec 1200 är det bästa & tystaste filter jag nånsin haft. Visst den är lite liten men för pengarn å till den storleken på kar är det ett grymt filter enligt mig. Mitt filter är nog 5 år eller så.
#30 - 12 maj 2009 11:28
ja alla tycker olika, men jag tror nog jag säljer det iaf.
#31 - 11 juni 2010 19:42
NU 21,15 så åkte mitt EX1200 ut genom altan dörren, efter att tagit isär detta tre ggr utan att få detta tätt,tur att ja har ett eheim som ja har kört vs om detta.
Jag vet att ja va positiv till detta i början, iom att det inte böka för mig.
I morgon bär det av till Herkules efter ett Classic att köra pararellt..
#32 - 11 juni 2010 19:44
ska nog också dit en sväng imorgon :) hoppas du hittar det du söker :) lätt att få med sig en och annan fisk när man är där ;)
#33 - 14 juni 2010 09:38
har inga som helst problem med mitt tetra tec 1200

Annons