tetratest 5/1

#1 - 21 april 2005 10:50
Efter att ha kollat lite andra trådar så verkar det som att jag har blivit lurad! På affären alltså, som tyckte tetra test var bra...
Hur somhelst så har jag hela tiden haft samma värden (några mån nu) men idag hade jag pH 8,0-8,5 och KH var uppe på 15-20, mer 20 än 15 skulle jag tro. Mot 6,8pH och KH mellan 3-6 innan.
Jag har massor med växter, en rot, 7 nättetror (som jag vill ge bort om nån är intresserad) 4 kilfläcks rasboror, två kamp honor och en hane. Ja och så två amona räkor. 75 l akvarium.

Om det nu är så att testet funkar ska jag bli orolig då, för fiskarna???
Vad kan jag göra åt det???
Vad kostar ett "riktigt" test ca????

Mvh//Sara
#2 - 21 april 2005 12:32
Personligen tycker inte jag att allt-i-ett-test är så bra. Jag använder hellre tester som är avsedda för en sak, ph eller nitrit. (men det är min egen åsikt). Vad de kostar är svårt att säga det beror helt på hur många du anser att du behöver, men ph och nitrit tycker jag i alla fall är en bra början. Jag tror att du får räkna på en hundring styck (minst).

Köp nya tester och se om du märker några förändringar. Om förändringen har kommit snabbt så kan det vara farligt. Använder co2?
#3 - 21 april 2005 12:35
är det dropptester eller stickor ?

5 i 1 stickor är överlag väldigt dåliga.
#4 - 21 april 2005 16:13
Hej igen!
Jag har inte Co2 och testen är stickor man doppar i vattnet.
Kan 8 i pH och 15-20 i KH vara farligt för fisken???
#5 - 21 april 2005 16:20
föreslår att du använder sök funktionen och söker på "stickor" så ser du vad folk här inne tycker om dom.

sen föreslår jag att du kastar dom och köper så kallade dropp tester istället.
dom funkar.
#6 - 21 april 2005 20:51
Visst ska jag släng astickorna och köpa ett riktigt test det har jag redan fattat av andra trådar här på forumet : ) men jag har inte lyckats läsa mig till om det är dåligt för fiskarna med pH8 och KH 15???Nu stämmer det kanske inte me dmina cp tester, men jag är intresserad endå!
Ska jag oroa mig om det visar sig att jag har ovanstående värden?
#7 - 21 april 2005 20:54
Hörru Raven: ) såg att du har javamossa i ditt akvarium, växer den bra eller? Har hört att den ska va svår men jag köpte en endå och provar : ) Tycker den är finemang.
#8 - 21 april 2005 23:24
jo ja har javamossa och den växer la rätt okej.
sisådär 4ggr större än när jag köpte den i början på mars tror jag de va.

ph8 är nog lite för högt men olika fiskar har ju olika krav.
såvida du inte har nåt kalk aktigt i akvariet tror jag inte att ditt kh har stigit så mycket.är dock ingen expert på hårdhet.
#9 - 23 april 2005 04:28
Tack för svar raven! Återkommer framöver när jag har införskaffat tillförlitliga vattentester : )
#10 - 23 april 2005 05:50
Nej, pH 8 och KH 15 är inte farligt - men pga att stickorna är så usla så vet du ju inte alls om du har det i ditt akvarium.
Javamossa växer bra bara vattnet är surt & mjukt.
#11 - 23 april 2005 07:27
Kitty - var är vattnet hämtat från?
Med andra ort var bor akvariet ifråga.
Det finns områden i Sverige där de angivna värdena är förväntade.
Det skulle underlätta om vi fick reda på detta innan man dömmer ut testerna.
#12 - 23 april 2005 08:20
[QUOTE=Azur]Javamossa växer bra bara vattnet är surt & mjukt.[/QUOTE]
Nu vet jag ju inte vad du menar med "växer bra" :)
Men faktum är att jag tycker att det går betydligt trögare att få javamossan att växa här i Jönköping (mjukt och surt) jämfört vad jag minns från Uppsala på 1980-talet (hårt och alkaliskt).
#13 - 23 april 2005 14:28
Tja, bäst växer javamossa hos mig i destillerat & torvfiltrerat vatten (pH 4.5), där växer den såpass snabbt att jag måste ansa varannan vecka. Något sämre växer det i 70% kranvatten (pH 6.5). Den överlever men växer inte i mitt tanganyika (pH 8.3, flytande kalksten), och dör i mitt bräckvatten (pH 8.3, flytande kalksten, 17 promille salthalt).

Annons