Tetror med fjäril

#1 - 7 november 2003 12:43
Har två par fjärilsciklider i ett 170-liters och har efter att gett bort de guppys som tidigare också gick däri börjar fundera över vad jag nu ska stoppa i akvariet. Jag är väldigt sugen på tetror, hade kilfläcksrasboror tillsammans med fjärilarna förut och det var jättefint. Någon som har något tips på fina tetror till mina fjärilar (inte kilfläcksrasbora)?
#2 - 7 november 2003 12:49
Neontetror passar ju färgmässigt, dessutom är de såpass små att de inte stjäl för mycket uppmärksamhet från fjärilarna.
#3 - 7 november 2003 13:09
Sorgmanteltetror är också jättefina.
När de är unga har dom svarta färger som tyvärr bleks bort när de blir äldre..
Men de är roliga att ha full fart hela tiden =)
#4 - 7 november 2003 13:20
Har en flock kardinaltetror, snyggt!
#5 - 7 november 2003 13:31
Ett stim[8D]
#6 - 7 november 2003 13:45
Stim??
Dom é många vet la!!
#7 - 7 november 2003 13:49
Det heter Stim inte flock
fiskar stimar, fåglar flockar
#8 - 7 november 2003 13:51
Ok, FJÄRILciklider går iallafall i flock då!
#9 - 7 november 2003 13:53
(Kilfläcksrasborer är väl inte tetror)
#10 - 7 november 2003 13:54
fiskar går inte i flock =) .. Fjärilciklider är väl parbildande??

men om dom itne går i stim så brukar man väl säga grupp? "en grupp tropheus" tex.
#11 - 7 november 2003 14:50
Jag undrade bara om det gick bra att ha fjäril och gupy tillsammans? Jag är nämligen väldigt sugen på ett fjäril par (alt. boliviansk fjäril) tillsammans med mina Endler, är de fredliga? äter de yngel?
#12 - 7 november 2003 21:29
Ursprungligen skickat av hgus

Jag undrade bara om det gick bra att ha fjäril och gupy tillsammans? Jag är nämligen väldigt sugen på ett fjäril par (alt. boliviansk fjäril) tillsammans med mina Endler, är de fredliga? äter de yngel?

Ja, visst går guppy med fjäril. Det är inte fjärilen du behöver vara orolig för, det är att du skaffar en alltför aggressiv stimfisk. Fjärilar kan kombineras med vadsomhelst som är 130% genomfredligt; endlers är ett utmärkt val med vanliga fjärilar.
Bolivianerna är avsevärt större och avsevärt mer hårdföra, där kanske endlers inte är lika lyckat. Jag har inte testat, men jag föreställer mig att en vuxen bolivian nog kan äta endlers-hanar - de är ju så jäkla små.

Annons