Tetror och lek?

#1 - 15 oktober 2003 18:28
Jag har ett 130 liters akvarie med Riotetror och glödbandstetra. Jag undrar om det finns möjlighet att få dessa att yngla av sig lite. Jag har hört att det skall vara svårt med vissa arter någon som vet hur det är med dessa?

Ska jag flytta över en hona och en hanne i ett minder akvarium? Är det någon som har lite tips hur man kan göra? det vore kul att prova!

MVH

Micke
#2 - 16 oktober 2003 15:10
av en odlare har jag fått tipset att isolera 1 hona i några dagar sen sätta in 2 hannar . du ska ha ett bra bottensubtrat
(glaskulor) alternativ ett raster. tag ur avelsfisken direkt då dom gärna glufsar i sig rommen. verkar gälla dom flesta småtetror
#3 - 16 oktober 2003 19:30
Någon som har kunskap om just Riotetra odlingar+ Några tips om växter, mat etc ???
#4 - 17 oktober 2003 07:33
Hej!
Riotetran hör faktiskt till de mest lättodlade tetrorna. Flyttar du över ett par till ett eget akvarium kommer de säkert att leka. De leker även i små akvarier, men är det lite större (40-50 liter) kan du förstås föda upp fler yngel. De vill ha ganska mycket växter i akvariet, men även lite plats att simma fritt. På botten kan du ha ett lekraster eller en tuss javamossa som äggen faller ner mellan, eftersom de gärna äter sina ägg annars. Vattenkemin är de inte så noga med, men det bör inte vara alltför hårt. Ca 23-26 grader är lämpligt. Hanen driver honan bland växterna där de leker av och sprider äggen i hela akvariet. Efter leken bör du flytta tillbaka paret till sällskapsakvariet. När ynglen kläcks hänger de på växterna, akvarieglaset m m de första dagarna. När de sedan simmar fritt kan du börja mata dem med nykläckt artemia, micromask och annat smått. Lycka till!

Olle

Annons