Texasciklider??

#1 - 3 december 2003 17:34
Så här är det att jag fått tagit över 19 st ciklider av en väninna. Av dessa så sa hon att 4 st skulle vara texas ciklider....men när jag kollar på bilden här på zoopet så stämmer den inte alls. Mina har ju blåa fläckar och en stor svart fläck på gällocken.. Har hon helt enkelt blivit lurad eller??
Frågade oxå i en djuraffär och han visade samma ciklider som dom jag har och sa att det var texasciklider..
*förvirrad*
//J.
#2 - 3 december 2003 17:40
fisken på zoopet-bilden är en "äkta texas" dvs H. cyanoguttatus.

fiskarna i handeln är "grön texas" H. carpinte. och ser ut såhär:
http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=26772&what=species
#3 - 3 december 2003 17:47
OKi tackar...
Du råkar inte veta om det går att få tag på riktiga texas i detta avlånga land..
Och så en fråga till...man är ju rätt ny på det här med ciklider...den på bilden är det en som färgat ut??
#4 - 3 december 2003 22:10
Hej

Bilden på zoopet visar en hona under lek eller har yngel, då har dom dessa otroliga färger:)) jag har denna texas ....

Marcus
#5 - 3 december 2003 22:14
Jag har en Carpinte hona, och jag kan säga som så att jag ser ingen anledning till att vilja byta mot en Cyanguttum.

Äkta Texas eller inte, det är varianter och i Usa kallas båda texas med tilläg för green etc beroende på vad det är, dom du har blir väldigt fina och är väldigt intressanta fiskar.

//Marcus

Annons