The Meatrix...

#1 - 21 november 2003 12:06
Här är en bra film angående dagens produktion av råvaror från djuriket...

www.themeatrix.com

Det är sant!!!

Mvh Malawi´n
#2 - 21 november 2003 12:53
Tycker att det är skrämmande, har sett den då en vän till mig är vegan och ja själv bekämpar "the meatrix" aktivt. Det är ju sjukt! Men lyckligtvis så har vi ju här i sverige en mindre andel av dessa "farmer" än usa och britannia men de förekommer ju och om man inte är medveten, för det är ju det allt handlar om att man blir medveten och tar sitt ansvar så kommer dessa monster att dö ut i framtiden. Lite träligt att det ligger på humormania eftersom det inte finns ett uns roligt i det.
#3 - 21 november 2003 13:01
Jag tycker den är helläcker! En äkta 10 poängare!
#4 - 21 november 2003 14:38
Jag tycker inte att innehållet är särskilt roligt, enbart att de har gjort en sorts "skämtfilm" om den kända Matrix...
Innehållet tycker jag ska tas på största allvar, särskilt som det i andra länder oftast stämmer, precis som du säger...
#5 - 21 november 2003 15:08
MMmm...man får sej några funderingar...

Problemet är kanske inte så stort här i Sverige ännu!!!

MEN man bör stanna lite å ta sej en rejäl funderare.

Synd att sådant åxå ska behöva förekomma här i Sverige, fast i mindre skala än det görs utomlands där storköttproducenterna pepprar djuren med alla dessa tillväxthormoner å antibiotika å vem vet vad mer.

Jag älskar kött!!!

En god å saftig stek är en av mina favoriträtter.

Men jag vill åxå vara med å bilda opinion om den framtida djurhållningen, det måste vara en mer human behandling av våra kreatur än den som ges dessa ute i Europa.

Släpp hönsen fria å även Grisarna!!!
#6 - 21 november 2003 15:09
Jo men den grymma saken måste ju göras i någon roligare form för då är den lättare att smälta. Jag håller med dig om att den är "läcker" men den är också det av en orsak.
Tänk på vilket kött ni äter!
#7 - 21 november 2003 15:55
Visst är det tråkigt innehåll. Men att dra alla över en kamm är ju dumt
-stolt köttätare-
#8 - 21 november 2003 16:05
<font color="red">Jag tyckre den var lite små kul, fast skämten var lite råa =)</font id="red">
#9 - 21 november 2003 16:32
Utvecklingen styrs av oss konsumenter och inget annat, så länge vi mer högröstat kräver billigare matvaror kommer utvecklingen av matfabriker öka.
Vem är beredd att kräva dyrare varor??
#10 - 21 november 2003 17:54
Vadå skämt? Zeroz detta är ju högst verkligt till trots att de har spaceat till det.
Mrsonk man drar inte alla över en kam om det var bättre vård av djur så skulle man ju inte behöva säga detta, det finns farmare som är säkert måna om sina djur men tyvärr så är nog det pengastinna antalet något högre. Det är inte så svårt att avstå i från något om man tror på något, och görs inget så kommer dessa människor ta över mer och mer eftersom deras system drar in mycket pengar men den enskilde konsumenten har ett val! Man kan köpa kravmärkt eller privat ifrån en gård där man vet att bonden behandlar djuren bra, det finns tro mig letar man så finner man.
#11 - 21 november 2003 18:08
smart, fräckt men ack vad överdrivet.
#12 - 21 november 2003 18:20
Dagan, men "märkta" varor är väl i regel dyrare, vilket leder till att de blir liggande i hyllorna istället! För mig är priset det viktiga, och kvaliteten givetvis!
#13 - 21 november 2003 18:20
Jag håller me dej...Dagan!!!

Att det är vi som konsumenter som avgör om dessa krafter av multipengargiriga företag får finns eller inte genom att icke acceptera deras djurhållningsmetoder å avsäga oss deras produkter.

<b>Bojkott av köttfabriker som håller djur i misär å elende!!!</b>
#14 - 21 november 2003 18:42
gave en givande debatt...
#15 - 21 november 2003 21:03
Men det är oftast inte så mycket dyrare, oftast en femma och de pengarna tycker jag djuren vi lever på är värda, och de som försöker att ge de djur vi bara utnytjar ett drägligare liv.
#16 - 21 november 2003 21:10
Peter: det är inte överdrivet. Börja söka efter fakta (köttproducenterna anger dem inte precis in sin marknadsföring), så kommer du ha svårt att sova på nätterna. Och ni andra: det är inte särskilt mycket bättre i Sverige, enda skillnaden är att vi har ett förbud mot antibiotika i fodret.
#17 - 21 november 2003 21:12
Djurens rätt försöker förresten få SVT att sända filmen, hoppas det går vägen! Den är ju faktiskt väldigt bra, vilket inte minst bevisas genom att den även fångar köttätares intresse, en grupp som ju brukar sätta på sig skygglapparna så fort de hör ordet "djurrätt".
#18 - 21 november 2003 21:29
Att äta kött och djurrätt är två skilda saker och ska inte göras till ett motsatsförhållande!

Djurrätt löser man politiskt , kött äter man ; )

Mvh Jari
#19 - 21 november 2003 22:01
Hmmm.."överdivet, rått skämt o dra alla över en kam"???? This is reality! Öppna ögonen! Själv förstår jag inte hur man kan äta kött när man vet att djuren blir plågade på detta sätt..det är grymt! Skulle ni tycka att det var okey om era hundar eller katter fick leva så...vad är det för skillnad om det är en gris,ko eller höna? är inte de lika mycket värda som era fiskar??
Även om det inte är samma grad på köttproduktionen i Sverige så förekommer detta här också...o det är inte säkert att allt kött ni äter är heller..danmark tex är väldigt hemska mot djuren!
Dum inter colamus humanitatem
#20 - 21 november 2003 22:23
B-ianca du skrev till mig "det är inte överdrivet. Börja söka efter fakta"
ja det har jag gjort hela mitt liv då jag är uppvuxen på landet och sett utvecklingen och hur alla mindre gårdar får sluta med djur för att mellanhänderna ska ha så stor vinnst som möjligt. om bonden tjänade pengar på sitt yrke så skulle han ändå väll inte behöva leva av bidrag, bidrag som alla betalar.
det är sjukt men visst var det överdrivet, så illa har inte djuren det!
#21 - 21 november 2003 22:32
Kanske inte på de små söta gårdar som du har erfarenhet av, men nu snackar vi storskalig djurproduktion. Som, som du säger, tar över produktionen från småbönderna i allt större utsträckning. Och det är ju det kampanjen vill stoppa.
#22 - 21 november 2003 22:59
det håller jag med om till fullo, det är synd och skamm att de måste vara så att det måste vara storskaligt för att kunna leva på det, jag har nog allt sett hur det är på de stora gårdarn men det är som jag säger, det är vågad överdrivning och den är fräck i positiv bemärkelse för djurens välfärd, inte för att de djur jag sett på stora gårdar far illa. jag tror inte heller att någon vill äta av de äckliga grisarna de visade, bra mat vill väll alla ha!

men det finns inget jag har mindre förståelse med som folk som inte kan ta hänsyn och tar lagen i egna händer.
nu kom jag lite utanför ämnet men jag förstör ändå inte deras grönsaksland.
#23 - 22 november 2003 00:10
Hej!
Efter att ha läst igenom vad alla har sagt om detta ämne så vill jag bara fråga alla som påstår att det är så här det ser ut på vissa ställen i Sverige. Har ni sett detta med egna ögon? Eller har ni bara sett på tv eller läst om att djuren far illa i Sverige?

När jag köper kött så kollar jag noga att det först och främst är svenskt, annars köper jag det inte. Men sen kollar jag också så att det står var djuret är uppfött, var det är slaktat mm. Om inte detta står på ettiketten så får paketet ligga kvar i butiken och förhoppningsvis så är det ingen annan som köper det heller.

Jag tror att de allra flesta svenska är mycket noga med vad det är för kött de köper. Men alla har kanske inte råd att välja utan måste köpa det billigaste annars har de inte råd att köpa något alls.

Jag tycker att Hemköp har gjort väldigt mycket för att man ska veta att köttet man köper kommer från djur som haft det bra. Där kan man till och med se från vilken gård köttet kommer och jag har flera gånger sett info i butiken om just den gården med bilder mm. Men jag hör många som säger att de inte har råd att handla på Hemköp eftersom det är så dyrt. Var har de fått det ifrån? I den staden där folk sa så gjordes en jämförelse mellan alla matbutiker. Där kom Hemköp på andra plats och de affärer där många handlade för att de skule vara så billigt hamnade mycket längre ner på listan. Så det behöver ju inte vara byrare bara för att det är bättre.

Mvh Maria [:-77]
#24 - 22 november 2003 09:11
Ursprungligen skickat av miimon

Hmmm.."överdivet, rått skämt o dra alla över en kam"???? This is reality! Öppna ögonen! Själv förstår jag inte hur man kan äta kött när man vet att djuren blir plågade på detta sätt..det är grymt! Skulle ni tycka att det var okey om era hundar eller katter fick leva så...vad är det för skillnad om det är en gris,ko eller höna? är inte de lika mycket värda som era fiskar??

Även om det inte är samma grad på köttproduktionen i Sverige så förekommer detta här också...o det är inte säkert att allt kött ni äter är heller..danmark tex är väldigt hemska mot djuren!

Dum inter colamus humanitatem

På tal om att dra alla över en kam! Du skriver att "Själv förstår jag inte hur man kan äta kött när man vet att djuren blir plågade på detta sätt". Vilka djur menar du?? Alla djur som går under namnet slaktdjur?? Varför ens jämföra slaktdjur och husdjur?? Jag har bekanta som är bönder och jobbar med djur, slaktdjur alltså, och de vanvårdas då verkligen inte! De som vanvårdar sina slaktdjur i Sverige åker som regel fast för vanvård förr eller senare och stängs av från sin djurhållning! Hur vet du vilket djur som blivit plågat eller ej i affärernas frysdiskar?

På frågan om värdighet så är de väl lika mycke värda. Men saken är ju den att människor världen runt äter i princip allt kött, såsom orm, råtta, hund, katt, får, "s.k akvariefisk" å massa annat som vår kultur "förbjuder".

#25 - 22 november 2003 09:14
Det känns skönt att det förs en diskussion om ämnet, och ännu bättre känns det att de som argumenterar har något att backa upp sig med. Det är inte omöjligt att förändra om majoriteten är för den! Jag håller med mariaa även om jag själv inte äter farmar kött och det är för att jag inte gillar det. Det kommer att bli en andra upplysning frågan är vilken som kommer hamna under giljotinen.(inte bokstavligen)
#26 - 22 november 2003 12:00
Efter att ha läst igenom vad alla har sagt om detta ämne så vill jag bara fråga alla som påstår att det är så här det ser ut på vissa ställen i Sverige. Har ni sett detta med egna ögon? Eller har ni bara sett på tv eller läst om att djuren far illa i Sverige?

Djurens rätt är en pålitlig källa för den här typen av information. Tyvärr är köttbranschen ganska bra på att undanhålla "obekväm" information och till och med komma med rena lögner för att deras produkter ska sälja. Swedish Meats har det skrivits om många gånger även i riksmedia, i samband med upprepad vanvård på slakterier exempelvis.

Surfa in på www.djurensratt.org för mer info.
#27 - 22 november 2003 15:20
varför jag jämför slaktdjur med husdjur? de är väl levande varelser vilket som, bara för att vissa djur föds upp för att bli uppätna är de väl inte mindre värda? Jag är inte vegan själv men det jag blir irriterad på är de människor som har den åsikten att så länge djuret hamnar på deras tallrik så spelar det ingen roll hur det har blivit behandlat.
Instämmer med B-iancas sista inlägg.
#28 - 22 november 2003 19:15
Miimon, jag tycker att alla djur är lika värda, inget snack om det! Jag tycker inte heller, precis som du, om sådana oseriösa bönder/gårdar/massproducenter som gör allt för att få så mycke pengar som möjligt för sina slaktdjur...

#29 - 22 november 2003 19:59
Men tycka och göra är två helt skilda saker, ibland går de hand i hand och i andra fall inte. Det hjälper inte djuren att tycka att det är fel man måste också göra något åt saken.
#30 - 22 november 2003 21:54
Hej!

Vilka sammanträffande det alltid ska vara i mitt liv! Så fort jag har haft en föreläsning om något dyker samma sak alltid upp på ett eller annat sätt framför näsan på mig... :)
Jag hade som sagt nyss en föreläsning om hur mkt antibiotika som används i världen... det var mkt kan jag säga... som tur är är det olagligt att använda antibiotika i djurfoder i Sverige sedan 1986... och från och med 2006 är det olagligt i hela EU.
Denna lag kan man ju tro att de har kommit på sedan man upptäckt att det läcker ut en massa antibiotika som heter oxykinolon (ett antibiotka som är stabilare än kärnavfall, dvs efter 5000 år har inte en enda molekyl brutits ned)i grundvattnet i Europa, men så är inte fallet. Istället har Frankrike har kommit på att det är för dyrt med antibiotikaresistens (för höga sjukvårdskostnader)och då fick de eld i baken och gick med på denna lag.. miljön skiter dom fullständigt i...

Vill bara säga en sak till.. Norge har ju som vi alla vet en stor fiskeindustri. De använde förr en massa antibiotika till sin fiskodling.. men Norrmän är proffs på statistik så de märkte att fiskarna inte växte bättre med antibiotika så dom struntade i att använda det.. så nu använder inte Norge någon AB i fiskfoder!!! Därmed sagt att ska man äta fisk ska den vara norsk! Men det tråkiga är att Norges marinbiologer nu kan spåra antibiotikan, de använde till fiskarna förr, i haven utanför Australien... :(

MVH Rebecca
#31 - 22 november 2003 22:03
vem var trinity...do kan ju inte bara HOPPA ÖVER henne :P
#32 - 22 november 2003 22:17
Ursprungligen skickat av pyri

Hej!

Vilka sammanträffande det alltid ska vara i mitt liv! Så fort jag har haft en föreläsning om något dyker samma sak alltid upp på ett eller annat sätt framför näsan på mig... :)

Jag hade som sagt nyss en föreläsning om hur mkt antibiotika som används i världen... det var mkt kan jag säga... som tur är är det olagligt att använda antibiotika i djurfoder i Sverige sedan 1986... och från och med 2006 är det olagligt i hela EU.

Denna lag kan man ju tro att de har kommit på sedan man upptäckt att det läcker ut en massa antibiotika som heter oxykinolon (ett antibiotka som är stabilare än kärnavfall, dvs efter 5000 år har inte en enda molekyl brutits ned)i grundvattnet i Europa, men så är inte fallet. Istället har Frankrike har kommit på att det är för dyrt med antibiotikaresistens (för höga sjukvårdskostnader)och då fick de eld i baken och gick med på denna lag.. miljön skiter dom fullständigt i...

Vill bara säga en sak till.. Norge har ju som vi alla vet en stor fiskeindustri. De använde förr en massa antibiotika till sin fiskodling.. men Norrmän är proffs på statistik så de märkte att fiskarna inte växte bättre med antibiotika så dom struntade i att använda det.. så nu använder inte Norge någon AB i fiskfoder!!! Därmed sagt att ska man äta fisk ska den vara norsk! Men det tråkiga är att Norges marinbiologer nu kan spåra antibiotikan, de använde till fiskarna förr, i haven utanför Australien... :(

MVH Rebecca

Nu ska vi inte skönmåla norges fiskeodlingsindustri på något sätt.

Det har blivit lukrativt att "odla" fisk och då oftast lax så kallad norsk fjordlax, det är bara det att om den här odlingen i norge fortsätter att röna framgång så är det en garanti för att annan naturlig fisk blir lidande, torsk och sei och liknande fiskar som lever på den fisk man producerar foder av till de här odlingarna.

Per kilo odlad fisk går det åt 5kg så kallad skitfisk som faktiskt torsk och sei bland annat lever på till att göda den här odlade fisken, och det är ju bara räkna på den ekvationen så blir det uppenbart vad det kommer att leda till, förutom då att där dom här odlingarna sker i stor skala, så skitar det ner vattnet nåt oerhört och rymlingar från anläggningarna förstör det eventuella naturliga bestånd av lax som finns i norge då dom bär på saker som inte den naturliga laxen är resistent mot.
Dom här odlingarna är riktiga miljöbovar och bör därför bojkottas, det handlar bara om vilken fisk man vill främja, då förespråkar jag det naturliga bestånd de har i norge med bland annat torsk och sei liknande fiskar framför en odlad fisk som inte hör hemma i dessa vatten.

Mvh Jari
Så jag tycker tvärtom ska man inte äta norsk odlad fisk !
#33 - 22 november 2003 22:33
Sen kan man ju inte äta potatis eftersom dom odlas på skövlad urskogsmark och göds med konstgödsel som leder till algblommningar, dessutom så kanske potatisar har känslor.....Har du tänkt på det? Om alla åt vild fisk från norska fjordar, då hade de förmodligen tagit slut. Hur man än vänder sig....
Nä hela problemet är antibiotika, hade antibiotika aldrig uppfunnits så hade vi inte varit så förbannat många på den här planeten. Då hade vi kunnat välja produkter med omsorg.
MVH
magnus
#34 - 22 november 2003 22:57
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Sen kan man ju inte äta potatis eftersom dom odlas på skövlad urskogsmark och göds med konstgödsel som leder till algblommningar, dessutom så kanske potatisar har känslor.....Har du tänkt på det? Om alla åt vild fisk från norska fjordar, då hade de förmodligen tagit slut. Hur man än vänder sig....

Nä hela problemet är antibiotika, hade antibiotika aldrig uppfunnits så hade vi inte varit så förbannat många på den här planeten. Då hade vi kunnat välja produkter med omsorg.

MVH

magnus

Håller faktiskt med !

Vill bara inte att folk ska ha en felaktig uppfattning vad gäller norskodlad fisk med tanke på Pyri's uppmaning.

Mvh Jari

#35 - 23 november 2003 07:30
Ursprungligen skickat av pyri

Hej!

MVH Rebecca

Jo visst. Föreläsningar hit å föreläsningar dit! men är det inte så att föreläsningar är till för att övertyga åhörarna om att det är så sm föreläsaren tycker?? Kunde lika gärna varit en föreläsning om sveriges goda moral inom området etc etc... Du måste se båda sidor så att säga.

Förresten - är det inte norrmännen som slaktar i princip hela valbeståndet i nordsjön? Dessa proffs som vet hur man ska göra??

#36 - 23 november 2003 09:24
Då kan vi ju alla hoppa under giljotinen eftersom ni som har skrivit senast har försökt att "legalisera" våra facist metoder.. Tycker det är sorgligt att man jämför en potatis med en ko och att metoderna att få fram potatisen som "dålig" vilket det kan vara många gånger men ska man inte försöka att förbättra detta med? Man måste ju kunna kritisera sina egna också för att kunna förbättra, detta med djurhållning är väl i det närmaste prioriterat därför att det är mest påtagligt.
Valfångst är ju sorgligt men det finns många som arbetar för att få det att försvinna men eftersom det är så populärt där det äger rum så tar det tid... Tid som inte valen har men det är ju därför det krävs många för att få det att sluta.
#37 - 23 november 2003 09:29
"legalisera facistmetoder". Om vi inte vill svälta i världen så måste vi massproducera. Trots att vi har de allra effektivaste jordbruken (mätt i output) så svälter folk i världen. Vi har inte plats med miljoner småbönder, vi är tvingade till stordrift av vårt antal. Men det är ju inget problem som inte ett nytt världskrig skulle kunna lösa. Vi är ju inte bara duktiga på att massproducera, vi är ganska så duktiga på att massförstöra också.
MVH
magnus
#38 - 23 november 2003 11:48
Det är inte alls som du säger, för att det är vi som har fått andra världen på svältgränsen pga våra utpumningsmetoder när vi först landsteg´, då syftar jag mest på afrika, och denna överpopulation som du syftar på! Om den skadar omgivningen så kommer det en dag då vi blir decimerade. Alla på denna sajten vet ju hur det går för ett överbefolkat akvarium.
Man ska hjälpa men inte själpa och att massproducera gör man bara oss en björntjänst. Man distanserar sig till verkligheten och det har vi gjort ett ganska bra ett tag nu. Om majoriteten såg vad som hände på slakterierna skulle den ena hälften säga ojojoj och den andra ingenting för att i nästa blink glömt bort att det ens ägt rum. Det är ju till trots en opinion som har väckts och den tystnar nog inte så lätt.
#39 - 23 november 2003 21:17
Det ligger till på så vis att bönderna i tredje världen producerar grödor som används som foder i köttindustrin, och därför inte har plats att odla åt sig själva. Nu minns jag inte några exakta siffror, men det har räknats ut att om alla människor var vegetarianer skulle världssvälten vara ett minne blott, eftersom det går åt mycket mer vegetabilier för att föda upp en ko än vad den "färdiga" kon ger i mat.

Mer info om jordbruken hittas här: http://www.wwf.se/go.wiz?doc=1019653
#40 - 23 november 2003 21:45
Svälten i Afrika beror till största delen på att ingen lyckats fördela maten..
Det finns massor av mat i magasin som ruttnar bort för det finns inga transportmedel. Rent vatten är oxå ett problem.

Jag förstår inte hur samma person kan sitta här på ett forum å tycka synd om djuren vi ska äta upp, och samtidigt ha fiskar i ett akvarium..

MEAT-POWER!!
#41 - 23 november 2003 22:00
Svälten i tredje världen beror på att vi här i väst vill ha det så, det är ju just därför vi producerar stora köttberg och helt enkelt producerar för mycket av allting.

Hur ska ett land i tredje världen kunna konkurrera med oss då? Dags att vi börjar inse att svält och taskig djurhållning som diskuterats i den här tråden faktiskt beror på vårat samhällssystem här i den rikare delen av världen, som går ut på att producera så mycket som möjligt, framgång mäts i pengar och kvartalsrapporter och vi är alla lika, bara på olika nivåer.

Det här med konsumentpåverkan och veganism är lite som fisar i rymden, förändring på dom områdena måste ske politiskt och det enda sättet att påverka politiskt är att folk börjar engagera sig i just politik, inte frigöra minkar och dylikt.

Här är iallafall en länk angående norrmännens odlande av fisk för den som orkar läsa :http://www.norwegian-salmon.com/norwegian-salmon/hjelpefiler/Atlantlaxen.pdf

Mvh Jari
#42 - 23 november 2003 22:00
Hej alla!

Intressant diskussion det här...

Jag tror inte att det finns någon här på forumet som har förmågan att lösa världssvälten, och jag tror inte heller att svaret är så enkelt som att alla ska bli vegetarianer så är svälten ett minne blott...

Världsvälten handlar om sååååå oändligt mycket mer än _vad_ vi äter, det handlar om politik och pengar också. Och vi vet ju alla att detta plockar fram det värsta hon människan, -eller hur??!!

Vad jag däremot är tvärsäkert övertygad om är att vi alla har ansvar för våra egna handlingar, och att dessa är de enda vi kan förändra.

Som konsument har vi den yttersta makten, att välja det kött som framställts mest "djurvänligt" är vårt yttersta vapen. Om man nu väljer att äta kött.

Själv äter jag inte rött kött (gris och ko) eftersom jag mår fysiskt dåligt utav det(reumatiker).
Men däremot äter jag fisk och fågel.
Och då väljer jag det som passar mitt samvete bäst utifrån djurhållningssynpunkt. Det är mitt medvetna val.

Jag tror att om människor i allmänhet började göra fler medvetna val, och inte bara handlade utifrån slentrian, då skulle vi få fler bönder som kunde leva på sin lantbruk. -Samtidigt som jag absolut _inte_ på ngt sätt ser ned på dem som väljer att köpa korven på extrapris.
För en ensamstående förälder kan en hundralapp i månaden vara skillnaden mellan vardag och katastrof. Någonting som vi också måste vara medvetna om.

/Acc, försöker se
#43 - 24 november 2003 08:46
Hej alla!

Intressant diskussion det här...

Jag tror inte att det finns någon här på forumet som har förmågan att lösa världssvälten, och jag tror inte heller att svaret är så enkelt som att alla ska bli vegetarianer så är svälten ett minne blott...

Världsvälten handlar om sååååå oändligt mycket mer än _vad_ vi äter, det handlar om politik och pengar också. Och vi vet ju alla att detta plockar fram det värsta hon människan, -eller hur??!!

Vad jag däremot är tvärsäkert övertygad om är att vi alla har ansvar för våra egna handlingar, och att dessa är de enda vi kan förändra.

Som konsument har vi den yttersta makten, att välja det kött som framställts mest "djurvänligt" är vårt yttersta vapen. Om man nu väljer att äta kött.

Själv äter jag inte rött kött (gris och ko) eftersom jag mår fysiskt dåligt utav det(reumatiker).

Men däremot äter jag fisk och fågel.

Och då väljer jag det som passar mitt samvete bäst utifrån djurhållningssynpunkt. Det är mitt medvetna val.

Jag tror att om människor i allmänhet började göra fler medvetna val, och inte bara handlade utifrån slentrian, då skulle vi få fler bönder som kunde leva på sin lantbruk. -Samtidigt som jag absolut _inte_ på ngt sätt ser ned på dem som väljer att köpa korven på extrapris.

För en ensamstående förälder kan en hundralapp i månaden vara skillnaden mellan vardag och katastrof. Någonting som vi också måste vara medvetna om.

/Acc, försöker se

Bra skrivet Acc!
Jag förstår inte hur samma person kan sitta här på ett forum å tycka synd om djuren vi ska äta upp, och samtidigt ha fiskar i ett akvarium..

Precis! Egentligen borde ingen då heller ha några husdjur överhuvudtaget eftersom vi berövar dom sitt naturliga fria liv. Mina hundar skulle i så fall inte behöva gå omkring kopplade i stadsmiljö, mina fiskar inte simma omkring i världens minsta biotop, min katt inte behöva skita i en löjlig plastbalja......men detta kanske betraktas på ett annat sätt?

Jag har vid ett flertal tillfällen tidigare lagt mig i den här typen av diskussioner, vilket har varit intressant. Det slår mig varje gång hur vi (hemska) köttätare ALLTID får på pälsen och behandlas med NOLL respekt. De flesta av oss köttätare däremot brukar till fullo respektera de som valt bort köttet på sin tallrik......
#44 - 24 november 2003 09:16
De flesta av oss köttätare däremot brukar till fullo respektera de som valt bort köttet på sin tallrik......
med undantag av de som använder terroristmetoder, inte helt olika Al-Quaidas metoder.
Instämmer också med Torsten och GooGoo, om man har fiskar, katter, hundar eller reptiler spelar ingen roll, man har ändå tagit ställning att djuren står under människan, och att det är OK att hålla dem i fångenskap.

Annons