Svampuus skrev:Jag har två st Thorichthys ellioti i mitt 500 l akvarium och hanen är ungefär 10 cm och honan typ 8 cm. Och hanen jagar omkring honan nästan hela tiden, har detta någonting med lek att göra ?
Svampuus skrev:Jag har två st Thorichthys ellioti i mitt 500 l akvarium och hanen är ungefär 10 cm och honan typ 8 cm. Och hanen jagar omkring honan nästan hela tiden, har detta någonting med lek att göra ?
Mick13 skrev:De som håller Afrikanska ciklider brukar ha flera honor på en hanne för att hanne inte skall stressa honan så hårt med leklusten. Jag själv är på sugen Elliot till 350l karet , när jag nu får i gång det..... suck
Micke_A skrev:Att man håller Malawi flera honor till en hane beror på att de inte bildar par. Hanen leker av med flera honor, och då är det bra att ha flera, som avlastar varandra. Vad det gäller Thorichthys ellioti och andra centralamerikaner, så bildar de par, överblivna honor kommer att bli jagade och stressade av paret. Man köper flera, för att öka schansen att få ett bra par, se´n flyttar eller byter man in de som blir över. När de är i lektagen kan man se det på att de så att säga hälsar på varandra genom att spänna ut fenorna, och vibrera. Om ett par kommer överens, och båda är lekmogna, är de inte aggressiva mot varandra.
Dina kan vara en hane och en hona som inte kommer överens, eller av samma kön, svårt att veta.
Banderad skrev:Thoichthyssläktet är svårt att 100% könsbestämma såvida de inte leker, så butiken kanske gjorde en miss. Jag var i Nol för inte så längesedan när Kent försökte könsbestämma 2 meeki åt mig (och han är en grymt duktig akvarist). Han använde lupp och studerade könsöppningarna länge och väl utan att vara säker. Det går att titta på hur utdragna fenorna är, storleken på fiskarna (om de kommer från samma kull) m.m. Men säker går knappt att vara innan de leker.
/Jocke