Godmorgon,
Stghornen var inget kul. Började lite lungt i kanten på svärdplantorna, sen kom det bara mer och mer, till slut satte det sig på rötter och i gruset och de flesta plantorna trots att jag försökte rensa vid vattenbytena.
Den faktiska bekämpningen började med EC (5 ml i 375 L dagligen), första veckan hände inte så mycket, men jag anade at ökningstakten minskade. Efter 2 veckor ökade jag dosen till 7,5 ml / dag och då kändes det definitivt som att något hänt mellan vattenbytena, intrycket var att tillväxten slutade.
Ökade på med 2 siameser (fast jag har aldrig sett dem äta staghornen) och rensade hårt bland växterna, svärdplantorna slängde jag helt enkelt ut, detsamma med en javaormbunke och tog många blad på de andra. Javamossan behöll jag trots att den var full då den inte är lika enkel att ersätta.
Någon vecka efter detta var det definitivt på tillbakagång och nu är allt borta, tom javan är rensad (ser ofta att siameserna är där och tuggar).
Om det var EC+utrensning eller tålamod vet jag inte. Finns en del trådar här som säger att det kommer efter uppstart, men går över.
/Erik