[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tar man väl allt igen då.. Smått irriterande när man skriver ett långt inlägg och när man sedan ska skicka får man veta att man har loggats ut.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har ett sällskapsakvarium på 200 liter med ett tjugotal fiskar, varav mina platys och sebrafiskar verkar vara obotligt sjuka. (Inga andra fiskar verkar uppvisa några symptom.) Det hela började med sebrafiskarna, som plötsligt fick vita prickar på ryggarna. Jag medicinerade mot vita prick, men detta gjorde ingen skillnad så då medicinerade jag mot svamp i stället. Inte heller detta hjälpte, och två av fiskarna dog. Då ingenting förändrades på länge tänkte jag att de kanske skulle se ut så, och införskaffade mina platys, som genast utvecklade blekare partier på huvudet och på ryggen. En av platysarna dog redan efter någon vecka. Samtidigt växte några av sebrornas prickar till streck. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då jag frågade om råd här fick jag veta att sjukdomarna kanske berodde på för mycket medicinering, och under en period körde jag med tätare vattenbyten (2ggr/vecka) och salt (1,5 dl). Ingenting förändrades, och jag fick veta att det kanske var vattenvärdena det var fel på. Gick till djuraffären och bad dem testa mitt vatten. Hon som gjorde testet sa att hon inte visste om det var nitrit eller nitrat som hade gett utslag, men något av dem var det. Då började jag med större vattenbyten ett tag, men detta förändrade inte heller någonting. Gick till en annan djuraffär och beskrev mitt problem, och fick några tabletter som skulle ta död på bakterier. Använde dessa, men efter att behandlingstiden gått ut syntes fortfarande ingen förändring. Gjorde ett nytt vattentest idag, och någon nitrit fanns inte. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad ska jag göra? Jag blir galen av att ständigt försöka bekämpa sjukdomar som inte försvinner. Allt känns så hopplöst. Jag har lagt ner enormt mycket tid, pengar och faktiskt tårar på det här förbannade akvariumet, så jag kan inte bara ge upp nu. Men hur ska man få reda på vad som är fel och vad som måste göras när man själv är nybörjare och inga av de råd man får verkar fungera?[/SIZE][/FONT]