:(

#1 - 15 juni 2007 19:04
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tar man väl allt igen då.. Smått irriterande när man skriver ett långt inlägg och när man sedan ska skicka får man veta att man har loggats ut.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har ett sällskapsakvarium på 200 liter med ett tjugotal fiskar, varav mina platys och sebrafiskar verkar vara obotligt sjuka. (Inga andra fiskar verkar uppvisa några symptom.) Det hela började med sebrafiskarna, som plötsligt fick vita prickar på ryggarna. Jag medicinerade mot vita prick, men detta gjorde ingen skillnad så då medicinerade jag mot svamp i stället. Inte heller detta hjälpte, och två av fiskarna dog. Då ingenting förändrades på länge tänkte jag att de kanske skulle se ut så, och införskaffade mina platys, som genast utvecklade blekare partier på huvudet och på ryggen. En av platysarna dog redan efter någon vecka. Samtidigt växte några av sebrornas prickar till streck. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då jag frågade om råd här fick jag veta att sjukdomarna kanske berodde på för mycket medicinering, och under en period körde jag med tätare vattenbyten (2ggr/vecka) och salt (1,5 dl). Ingenting förändrades, och jag fick veta att det kanske var vattenvärdena det var fel på. Gick till djuraffären och bad dem testa mitt vatten. Hon som gjorde testet sa att hon inte visste om det var nitrit eller nitrat som hade gett utslag, men något av dem var det. Då började jag med större vattenbyten ett tag, men detta förändrade inte heller någonting. Gick till en annan djuraffär och beskrev mitt problem, och fick några tabletter som skulle ta död på bakterier. Använde dessa, men efter att behandlingstiden gått ut syntes fortfarande ingen förändring. Gjorde ett nytt vattentest idag, och någon nitrit fanns inte. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad ska jag göra? Jag blir galen av att ständigt försöka bekämpa sjukdomar som inte försvinner. Allt känns så hopplöst. Jag har lagt ner enormt mycket tid, pengar och faktiskt tårar på det här förbannade akvariumet, så jag kan inte bara ge upp nu. Men hur ska man få reda på vad som är fel och vad som måste göras när man själv är nybörjare och inga av de råd man får verkar fungera?[/SIZE][/FONT]
#2 - 15 juni 2007 19:56
Vill bara säga att jag förstår hur frustrerande detta måste vara...[:o]:(

En sak som förvånar mig när jag som gammal akvarist besöker detta forumet är de otaliga bekymmer som drabbar främst de som liksom är i början av karriären. Visst är det svårigheter när man startar upp ett nytt kar... visst måste man tänka på nitrit... visst måste man tänka på hur många fiskar på hur många liter... visst måste man tänka på vilka som passar ihop o.s.v....

Men... jag tror att man får applicera en viss hårdhudhet, om du är med mig?, i början, eller förvisso, efter ett tag när man håller på med denna hobby. Jag tror att man måste inse att det händer grejer, typ sjukdomar och fiskar som inte passar ihop o.s.v., och agera därefter.

Jag minns när jag stardade (jag vågar knappt säga det igen... har gjort det så många gånger...) för 35 år sedan, så kom det lite vita prick, det kom lite konstiga svampsjukdomar, det kom ett par knasiga, vad skall man kalla det...?, massdödar...?
Jag gjorde som du, medicinerade - för jag ville rädda de som var sjuka....

Jesus, Mary and JoJo the Carpenter, hur skall jag säga detta - och resten, utan att bli utfrusen från Zoopet...?

Men... efter ett tag när mediciner och andra häxbrygder inte fungerade (för det är faktiskt så att de inte alltid gör det) så beslutade jag mig för att ha absolut koll på fiskarna.
Jag skaffade ett par småkar till och så fort jag såg något som såg ut som att något var på gång, någon sjukdom eller tecken på detsamma, krypande fenor, liggande vid botten, ståendes i hörnen, tryckandes o.s.v. så tog jag ur dessa ur akvariet och lade i ett annat. Jag medicinerade INTE karet de hade varit i, utan medicinerade i det de hamnade i när jag resolut transporterade de "sjuka" dit.

Skaffa ett kar till, kalla det karantän eller vad du vill, lägg de sjuka där och, medicinera om det är nödvändigt, samt ha en mycket noggrann kontroll på de fiskar som är kvar i det första karet - det är inte alltid man nödvändigtvis måste ha i en jävla massa kemikalier för att få bukt med problemen - det kan räcka med vattenbyten och en nypa tålamod.

Jag har inte haft sjukdomar i mina kar de senaste 33 åren, inte en enda gång, fan vet varför, men jag tror att man måste utveckla en viss feeling för när det är cool i karet och när det inte är det. Jag är mycket, mycket, mycket osäker på att det är så jädra käckt med alla kemikalier och mediciner så fort en fisk simmar lite snett - ta hellre ur denna och studera den i enskildhet - och om den är sjuk, medicinera i ett karantänkar.

Sååå, ta ur de fiskar som är sjuka, eller ser sjuka ut. Stoppa dessa i ett annat kar och gör åtgärder för att dessa skall bli friska.
Hoppas det blir bra!!!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 juni 2007 20:13
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tar man väl allt igen då.. Smått irriterande när man skriver ett långt inlägg och när man sedan ska skicka får man veta att man har loggats ut[/SIZE][/FONT]

Markerar du - "kom ihåg mig" - när du loggar in. Gör du det så skall man inte loggas ut.

Sedan är det ju svårt att ange vad som har varit fel i din uppstart - har du följt de tips som ges i denna Zoopetartikel?
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84

Kanske borde du byta affär om de inte tala om huruvida det är nitrat eller nitrit som du har för mycket av.
Vilka bakterier var det för övrigt som du medicinerade mot?

Överhuvudtaget är jag rätt skeptisk mot medicinering - visst man skall medicinera när man vet vad man medicinerar emot men i övrigt bör man vara återhållsam. Skillnaden mellan medicin och gift är ju förövrigt doseringen och om man lägger i flera olika mediciner efter varandra i akvariet så är risken stor att det bara blir ännu värre.

Det är säkert uppåt 10 år sedan som jag senast överhuvudtaget använde någon medicin i mina akvarier. Visst har någon fisk blivit krasslig någon gång men då brukar jag håva upp den (avlivning) och förbättra förhållandena i akvariet (oftast är orsaken slarv från min sida) och då försvinner problemen.
Som MaxB skriver så är ett litet karantänsakvarium där man placerar nyinköpta fiskar det absolut bästa tipset.
#4 - 15 juni 2007 20:24
MaxB skrev:
Sååå, ta ur de fiskar som är sjuka, eller ser sjuka ut. Stoppa dessa i ett annat kar och gör åtgärder för att dessa skall bli friska.

Hoppas det blir bra!!!:)

Vad för åtgärder? :( Det är just det problemet, att jag inte vet vad jag ska ta mig till med dem.

För övrigt köpte jag ett karantän-/yngelkar, men sedan råkade jag göra om det till räkkar... Sedan hade jag en sjuk och utmobbad fjärilsciklid, och när jag skulle behandla den köpte jag en typ transportbur, som jag hade som karantänkar, men det känns lite taskigt eftersom den bara är på ca fem liter och man därmed inte kan få in något annat än lite inredning och en syrepump. (Det blir bla lite kallt och ont om plats för fiskarna.) Men just nu är den det enda jag har. Så om det står mellan att stoppa åtta sebrafiskar och fyra platys i fem liter kallt vatten eller låta dem vara sjuka i all evighet vet jag inte vad som är bäst..
#5 - 15 juni 2007 20:31
Överhuvudtaget är jag rätt skeptisk mot medicinering - visst man skall medicinera när man vet vad man medicinerar emot men i övrigt bör man vara återhållsam. Skillnaden mellan medicin och gift är ju förövrigt doseringen och om man lägger i flera olika mediciner efter varandra i akvariet så är risken stor att det bara blir ännu värre.

Men jag känner bara att jag måste få bort sjukdomarna på något sätt, det verkar ju inte bli bättre av att man bara sitter och väntar. Jag blir så frustrerad, för det känns som att om man bara kan tillräckligt mycket så vet man vad som ska göras, men hur lär man sig egentligen om allt det där? Jag köpte en massa böcker innan jag startade upp mina akvarier, men det känns knappt som att där stod något viktigt. Bara sådant trams som hur man inreder så att det blir fint och lite artbeskrivningar på fiskar och sånt. Jag skulle behöva en läkarbok för fiskar. :(
#6 - 15 juni 2007 21:12
Maria, jag är med dig! :)
Men ibland får man, som sagt, vara lite hårdhudad. Det är ganska enkla kriterier när det gäller akvarium; läs mig nu...
(Man måste nog inse att fiskar blir sjuka då och då.)
Alltså; Grundregel nr.1; Planera: fiskar, miljö, storlek på kar samt vattenvärden för dessa och vidare betingelser för de fiskar du planerar att ha i ditt kar. När man fixat detta, se till att ha en "resort", ett eller flera "kaos"-kar för alla eventualiteter.
(det där var många regler i en enda post, men de hör ihop).
Kjell belyser en grej som jag faktiskt inte tog upp förut, men som är ack så viktig - brevid de andra kar du har - ha ett karantänkar för nyinköpta fiskar - då kan du på ett par dagar direkt se om en eller flera fiskar visar tecken på sjukdom eller svaghet. I detta kar (då du har dom i karantän) kan du isåfall, medicinera dom eller helt sonika lämna tillbaka dom till affären!

Akvariehobbyn är som att lära sig cykla. Jag skulle vilja påstå att ju mer man läser om vattenvärden, kemikalier, sjukdomar o.s.v. ju mer bekymmer får man med detta (i initialskedet).

Alltså, vad jag menar är; Om man börjar i liten skala, ett hyfsat stort kar runt 70-100 liter - sätter fisk däri, you name it; Platy, Guppy eller vad du vill, väntar, iaktar - ser tiden an så brukar det klara sig. Bry dig inte om allt prat om Nitrit och nitrat, ph-värde Kh, gh, iq och allt vad där är - folk har för jösse namn haft akvarium i 200 000 år utan att bekymra sig för detta i början, dessa värden är till till för att hålla en balans i mer avancerade kar (ja, nu har jag fått sagt det också,- snart avstängd från forumet)
Råkar man ut för någon sjukdom, så isolera fisken, ta ur den ur akvariet och sätt den i ett annat. Om den inte klarar sig - så gud förbjude - då klarar den sig inte och dör... Men, man kan försöka medicinera den isolerat - man behöver inte medicinera hela sitt vanliga kar, i de flesta fall då bara en eller ett exklusivt antal fiskar får sjukdomen. Här måste man dock ha stenhård koll på resternade fiskar! (inkubationstid o.s.v.) och faktiskt vara förberedd och påläst på vissa sjukdomar som slår snabbt och på hela fiskbeståndet (men dina ögon gör oftast jobbet bäst).

Du behöver inte en läkarbok för fiskar - du behöver bara lära dig/veta hur friska fiskar ser ut och beter sig - och avlägsna de som inte uppfyller kriterierna. Ta ur dessa, sätt dom i ett annat kar - medicinera, om nödvändigt, annars om dom dör... köp nya - som Metallica sjunger; Sad but true...

:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 juni 2007 07:18
maria_ skrev:
Men jag känner bara att jag måste få bort sjukdomarna på något sätt, det verkar ju inte bli bättre av att man bara sitter och väntar. Jag blir så frustrerad, för det känns som att om man bara kan tillräckligt mycket så vet man vad som ska göras, men hur lär man sig egentligen om allt det där? Jag köpte en massa böcker innan jag startade upp mina akvarier, men det känns knappt som att där stod något viktigt. Bara sådant trams som hur man inreder så att det blir fint och lite artbeskrivningar på fiskar och sånt. Jag skulle behöva en läkarbok för fiskar. :(

Om det inte är vita prick som du har (och det är det knappast för då hade alla varit döda nu) så hade jag bara avvaktat. Skött akvariet mycket bra med vattenbyten och använt vattenberedningspreparat vid vattenbytena, köpt in någon bakteriekultur och använt en tid och plockat bort sjuka fiskar (det är i regel de sjuka fiskarna som smittar driska fiskar).
De svagaste fiskarna hade säkert dött men efter en period så hade akvariet stabiliserat sig och kommit i balans igen (alla mediciner gör ett akvarium instabilt eftersom de också dödar nödvändiga nyttobakterier).
Efter att problemen helt försvunnit hade jag väntat i ytterligare minst en månad innan jag köpt in fler fiskar och dessa hade jag först placerat i ett karantänsakvarium några veckor.

Det finns en mycket bra sjukdomsbok som heter "Colorguide of tropical fish diseases" och är skriven av Gerard Bassleer men även om man har den så är det svårt att definiera alla sjukdomar, t.o.m. om man undersöker fiskarna under mikroskop.
#8 - 16 juni 2007 09:57
MaxB skrev:
Jesus, Mary and JoJo the Carpenter, hur skall jag säga detta - och resten, utan att bli utfrusen från Zoopet...?

Men... efter ett tag när mediciner och andra häxbrygder inte fungerade (för det är faktiskt så att de inte alltid gör det) så beslutade jag mig för att ha absolut koll på fiskarna.

Jag skaffade ett par småkar till och så fort jag såg något som såg ut som att något var på gång, någon sjukdom eller tecken på detsamma, krypande fenor, liggande vid botten, ståendes i hörnen, tryckandes o.s.v. så tog jag ur dessa ur akvariet och lade i ett annat. Jag medicinerade INTE karet de hade varit i, utan medicinerade i det de hamnade i när jag resolut transporterade de "sjuka" dit.

- Varför sku' du bli utfrusen?? Jag gör prixis likadant numera :p
Problemet är nog innan man "lärt sig" NÄR det är dax och man kan känna igen tecknena. Numer reagerar jag på en gång bara någon blir lite STILLASTÅENDE..

Tar man dem i tid kan man förhindra smitta, men innan man lärt sig när det är dags så går det ofta för långt och de andra smittas..

- Och stackara maria :( Jag lider med dig och vet hur det känns.
Min platyburk borde eg. skrivas in i historieböckerna eftersom jag haft nästan ALLT som går att ha (utom vitaprick) i den. Å andra sidan har jag lärt mig en j_kla massa den hårda vägen genom det akvariet... Och nu är det lugnt sedan länge däri.

Och jo..nog har jag haft det du har också - tror jag.
Är det vita mjölkaktiga "fläckar" som ej står ut ..i olika storlekar???
Jag har inget namn på skiten, men såhär kom jag tillrätta med eländet:

- Salt i akvariet (1 dl/100L)
- Höjde tempen till 29 grader
- Täta vattenbyten (c.a 20%/dag i en vecka)
- Saltbadade de fläckiga

Saltbad: Lös upp c.a 1/2 msk salt/L vatten i t.ex hink och håva upp de prickiga.
Låt dem simma däri i c.a 1/2 timme - 45 minuter. Börjar de bete' sig konstigt måste de tillbaka tidigare! Men de kommer tappa färg under saltbadet & DET är inget ovanligt. Färgen återkommer efter en stund när de är tillbaks i vanliga akvariet.

Saltbad kan du göra en gång om dagen. Det är "tough love" för firrarna, men det har hjälpt mig många gånger med en himla massa skumma symptom!
#9 - 16 juni 2007 11:58
lider också med Maria:(........jag hade också en massa problem i början med mina akvarier.....jag alla möjliga sjukdomar, hade nitrit och fiskar dog och kah blandade alla möjliga sorter.........och det fick mig också att bli arg på mig själv eftersom jag inte hade ens en aning om vad jag höll på med.....men sen så började jag kolla i olika akvarieböcker om hur man skulle göra med vattenbyten osv......och när jag väl började följa dessa råd så började allt bli bättre.....och sen hittade jag denna sidan och här har jag läst till mig mycket information:).........och en sak kan jag med säga: har hållt med på med akvarium i 10 år och jag har aldrig hållt kolalt vad jag har för ph,kh,gh och allt va det heter, aldrig använt någon bakteriekultur eller vattenberedningsmedel........det har jag aldrig behövt ta......
#10 - 16 juni 2007 12:05
Apropå läkarbok....

Jag fick faktiskt ett par tjocka broschyrer från SERA gratis i en av våra akvarieaffärer i stan. Den ena var om uppstart av akvarier och diverse felsökning, och den andra var just om de vanligaste sjukdomarna, med väldigt mycket information och bilder på olika sjukdomstillstånd. Att de sedan vill att man ska bota med just DERAS produkter kan man ju bortse ifrån ;)

Dessa två broschyrer har hjälpt mig JÄTTEMYCKET!!!

De heter "SERA RÅDGIVARE" eller nå't i den stilen, och är på svenska.
Fråga hos någon akvariehandel som säljer SERA's produkter om de inte har dem hemma eller kan ta hem....
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 juni 2007 12:32
macke_fisk skrev:
......jag hade också en massa problem i början med mina akvarier.....jag alla möjliga sjukdomar, hade nitrit och fiskar dog och kah blandade alla möjliga sorter

...och en sak kan jag med säga: har hållt med på med akvarium i 10 år och jag har aldrig hållt kolalt vad jag har för ph,kh,gh och allt va det heter, aldrig använt någon bakteriekultur eller vattenberedningsmedel........det har jag aldrig behövt ta......

Ja du och först säger du att du haft en "massa problem" och sedan skriver du att du aldrig har behövt använda några medel.

Det är ju just för att undvika att få problem som man använder vissa pereparat;)
#12 - 16 juni 2007 13:43
hur stort akvarie? hur många fiskar?
om akvariet är överbelastat kan du få nitrit, vilket testet i affären visade (vilket pucko som inte kunde säga om det var nitrit eller nitrat..!!!) och om du dessutom behandlat med bakteriedödande medel så har du NOLL bra bakterier kvar..
skriv mer om akvariet.
#13 - 16 juni 2007 13:50
Ja du och först säger du att du haft en "massa problem" och sedan skriver du att du aldrig har behövt använda några medel.

Det är ju just för att undvika att få problem som man använder vissa pereparat;)

hehe....det var lite dumt av mig att skriva så......men det som jag ville skriva hur som helst var att jag har aldrig varit i behov av att använda preparat som till exempel vattenberedningsmedel.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juni 2007 14:36
macke_fisk skrev:
hehe....det var lite dumt av mig att skriva så......men det som jag ville skriva hur som helst var att jag har aldrig varit i behov av att använda preparat som till exempel vattenberedningsmedel.

????????
Jo men som jag skrev - det är ju just för att undvika problem som man använder vattenberedningspreparat så det verkar ju minst sagt som om du har haft behov.
Själv använder jag vattenberedningspreparat ibland (speciellt vid uppstart av akvarium) och tycker inte att det är något fel med detta - de fungerar ju de facto. Däremot så är inte vattenberedningspreparat universalmedel och om man tror att om man alltid använder sådana så slipper man problem - så är man definitivt fel ute.
#15 - 16 juni 2007 15:06
Är själv "grön" inom akvarievärlden men har hunnit plöja mig igenom massor av böcker o annan läsning.
En sak jag har märkt är att vissa böcker, speciellt de som har några år på nacken kommer med div. rekomendationer som låter "suspekta".
Har själv haft en del "strul" med fiskarna o medicinerat så fort en "bajskorv":) sett lite längre ut osv med resultatet att firrarna dött.
Nu efter omstart så flyter allt(än så länge) o jag kommer va mycket mer återhållsam med medicinerna i framtiden.

de suspekta rekomendationerna jag snackar om gäller allt som har med akvariet o göra o inte medicinerna enbart.
Det jag vill ha sagt med allt det här är att jag ivarjefall kommer vara försiktig med div. rekomendationer o försöker få de bekräftade flera gånger om innan jag gör något...
Hoppas det löser sig för dig
mvh Danne
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 juni 2007 16:31
*db* skrev:
Är själv "grön" inom akvarievärlden men har hunnit plöja mig igenom massor av böcker o annan läsning.

En sak jag har märkt är att vissa böcker, speciellt de som har några år på nacken kommer med div. rekomendationer som låter "suspekta".

Har själv haft en del "strul" med fiskarna o medicinerat så fort en "bajskorv":) sett lite längre ut osv med resultatet att firrarna dött.

Nu efter omstart så flyter allt(än så länge) o jag kommer va mycket mer återhållsam med medicinerna i framtiden.

de suspekta rekomendationerna jag snackar om gäller allt som har med akvariet o göra o inte medicinerna enbart.

Det jag vill ha sagt med allt det här är att jag ivarjefall kommer vara försiktig med div. rekomendationer o försöker få de bekräftade flera gånger om innan jag gör något...

Hoppas det löser sig för dig

mvh Danne

Jag vill nog i alla fall påstå att råden man får i böckerna oftast i alla fall är bra mycket bättre än de man får på nätet;)
Internet har en fördel - det går snabbare att uppdatera när nya innovationer kommer, eller när namn byts etc. etc.
#17 - 16 juni 2007 17:22
????????

Jo men som jag skrev - det är ju just för att undvika problem som man använder vattenberedningspreparat så det verkar ju minst sagt som om du har haft behov.

Själv använder jag vattenberedningspreparat ibland (speciellt vid uppstart av akvarium) och tycker inte att det är något fel med detta - de fungerar ju de facto. Däremot så är inte vattenberedningspreparat universalmedel och om man tror att om man alltid använder sådana så slipper man problem - så är man definitivt fel ute.

ok.....förlåt mig....det är jag som är fel ute då.....sry
#18 - 19 juni 2007 06:13
Jag vill nog i alla fall påstå att råden man får i böckerna oftast i alla fall är bra mycket bättre än de man får på nätet;)

Internet har en fördel - det går snabbare att uppdatera när nya innovationer kommer, eller när namn byts etc. etc.

Håller med dig, men mitt problem har kanske varit att jag inte är lika ifrågasättande när det kommer till en tryckt bok!
Lånar man en bok på biblioteket är vissa av dem ca 20 år gamla o en del har väl "hänt" sedan dess antar jag.
en särskild bok jag har i åtanke är skriven av en Harold Pinter som bland annat förkastar den biologiska filtreringen o säger mer eller mindre att det är en myt!
mvh Danne
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 19 juni 2007 06:56
*db* skrev:
Håller med dig, men mitt problem har kanske varit att jag inte är lika ifrågasättande när det kommer till en tryckt bok!

Lånar man en bok på biblioteket är vissa av dem ca 20 år gamla o en del har väl "hänt" sedan dess antar jag.

en särskild bok jag har i åtanke är skriven av en Harold Pinter som bland annat förkastar den biologiska filtreringen o säger mer eller mindre att det är en myt!

mvh Danne

Nog tror jag inte att nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter har skrivit någon akvariebok ;)
Satsar en liten slant på att det har däremot Helmut Pinter gjort:D

Fast visst har du rätt i att det hänt en del på 20 år och att den erkänt duktige akvaristen Helmut Pinters åsikter idag inte alltid är helt up to date
#20 - 19 juni 2007 07:00
HaHaHa:DJa det va nog helmut jag tänkte på!

Annons