Tid utan pump?

#1 - 17 maj 2007 16:26
Hejsan! Tänkte kolla hur länge man kan vara utan en pump....dom ska nämligen bryta strömen där jag bor under några timmar på måndag och jag jobbar hela dagen så det känns som att pumpen inte kommer att köra igång av sig själv, det e ett ytterfilter.
#2 - 17 maj 2007 16:30
Överstiger inte stoppet 8 timmar så behöver du inte vara orolig, däremot så skulle jag nog försöka koppla bort filtreringen helt innan stoppet startar och sen göra ren filtermassan efter stoppet eftersom det kan hinna dö en del nyttobakterier som kan pesta ner vattnet.
#3 - 17 maj 2007 17:08
ja jag stänger av filtret innan jag drar till jobbet då och rengör filtermaterialet innan jag startar igen.....det räcker väl med att spola rent det va eller ska man göra nått mer med det?
#4 - 17 maj 2007 17:20
Skulle tro att det räcker med att bara spola rent det, finns andra som kan svara på det bättre än mig egentligen.

Men har du tillgång till en vanlig luftpump så skadar det ju inte å koppla i en sån, den går ju på per automatik då de kopplar på strömmen igen isåfall.

Vet ju inte hur känsliga fiskar du har heller och hur stor växtmassa.

Mina referenser är väl då silverhaj, corydoras, ancistrus, platy, saxrasbora och kopparbarb och en växtvolym som motsvarar 30-35% av akvariets volym.
#5 - 17 maj 2007 17:34
Hej

Tycker denna fråga är intressant då jag bor på landet. Och går strömmen här så är det lååååånga avbrott.Vid stormen Gudrun så var vi strömmlösa i nästan fyra dygn.
Så hur många här kör med batteribackup och vilken variant????
/B
#6 - 17 maj 2007 17:52
Blossom7 skrev:
Hej

Tycker denna fråga är intressant då jag bor på landet. Och går strömmen här så är det lååååånga avbrott.Vid stormen Gudrun så var vi strömmlösa i nästan fyra dygn.

Så hur många här kör med batteribackup och vilken variant????

/B

Även om detta frångår huvudfrågan så måste jag spinna vidare...

Jag kör inte backup eftersom jag har tåliga firrar och mycket växter i mina akvarier, å de står i ett rum med fönster som ger en del ljus dagtid.

Under detta 4-dygns-stopp som "Gudrun" orsakade fick du fiskdöd då?
#7 - 17 maj 2007 17:57
Hej
Hade inte akvariet igång då...
Fick total fisk död några år tidigare, även då vid ett längre strömmavbrott.
Mina pirayor som jag hade då tålde inte att vara utan luft och cirkulation i ca ett dygn. Levde några dagar efter men dog sen snabbt.
Funderar på batteribackup. Har kollat grejer på Biltema, men det känns inte som dom klarar några längre avbrott.
/B (förlåt att jag avvek från ämnet)
#8 - 17 maj 2007 18:03
Har man ett ytterfilter och bor på ett ställe med långa strömavbrott ska man nog ha en batteribackup. Innerfilter är inte lika känsliga för strömavbrott, eftersom de står i visst utbyte med akvarievattnet även om inte pumpen är igång. Ett ytterfilter blir syrefritt rätt snabbt, eftersom inget nytt vatten kommer in i det om inte pumpen är igång.
En grej man möjligen kan göra, är att ha en vanlig luftpump, med syresten som man stoppar ner i ytterfiltret under tiden som strömavbrottet är. Den lär inte ta lika mycket ström som hela ytterfiltret.
#9 - 17 maj 2007 20:21
men firrarna borde klara ca 11 timmar utan pump då kanske...har rätt tåliga firrar förutom multipunctatus malarna då kanske :/

Annons