Tigerbarbs sjukdom?

#1 - 8 mars 2009 07:01
Igår kväll låg en tigerbarb och bara flöt med strömmen för pumpen, men den var inte död. Jag fick avliva den, och var rädd att fler fiskar skulle bli sjuka.

Idag låg en tigerbarb död på bottnen, lika mager som den andra. Ändå matade jag igår, och då var alla ganska tjocka.

Vad kan det vara för sjukdom som gör dom svaga och så dom magrar av?

Är rädd att hela stimmet åker med, har hört historier om att det kan sprida sig fort mellan tigerbarberna.
#2 - 9 mars 2009 09:59
Har du märkt av något innan, som t ex sytrådstunn vitaktig bajs? Har du kollat vad för vattenvärden du har? Skött vattenbytena?
#3 - 9 mars 2009 14:06
JojjeN skrev:
Igår kväll låg en tigerbarb och bara flöt med strömmen för pumpen, men den var inte död. Jag fick avliva den, och var rädd att fler fiskar skulle bli sjuka.

Idag låg en tigerbarb död på bottnen, lika mager som den andra. Ändå matade jag igår, och då var alla ganska tjocka.

Vad kan det vara för sjukdom som gör dom svaga och så dom magrar av?

Är rädd att hela stimmet åker med, har hört historier om att det kan sprida sig fort mellan tigerbarberna.

Hoppas allt ordnar sig. :)
Bilagor:
#4 - 9 mars 2009 15:35
Jens A., De har sytråds liknande vitt bajs.

Har ingen nitrit, och byter ca 25% av vattnet varje måndag.

Ännu en har dött sen jag startade tråden
#5 - 9 mars 2009 17:20
JojjeN skrev:
Jens A., De har sytråds liknande vitt bajs.

Har ingen nitrit, och byter ca 25% av vattnet varje måndag.

Ännu en har dött sen jag startade tråden

Uff. Du har symptom på bukvattusot. Det finns massor med trådar i forumet om det...sök efter dem.
Octozin, Aquafuran är två mediciner som sägs fungera, men det är rätt svårbotat.
#6 - 10 mars 2009 05:29
Okey, tack för svaren!

Annons