Tigeroskar slemmar

#1 - 30 mars 2006 07:10
Hejsan, har haft problem med mina nyinköpta Oskar i över en vecka nu, de "slemmar" över i stort sett hella kroppen, plus att ögonen är grumliga.
För det mesta "vilar" de på botten men äter om än lite mindre än vad som är normalt för oskar.
Har testat vattnet och har normala värden på Nitrat och har fått ner Nitrithalten till 0 från första mätbara på skalan (1) Har hårt vatten där jag bor och ett ph på 8 temperaturen ligger på 25-26 grader. Har provat med vattenbyte och använder Aquatan och Nitrivec. (Sebracikliderna som också går i samma kar har emellanåt lite grumligt i ögonen i övrigt inget annat.)
Har sällskapsfisk och Frontosor i andra kar som har samma vattenvärden men där är inga problem.
Har Bakopur och Mycopur hemma och ett prick och Oodinium medel som heter Exit. Vill inte gärna medicinera i onödan och om jag måste så vill jag ju använda rätt medicin. Någon som kan ge mig råd och tips, eller som upplevt liknande? Har inte upplevt något sånt här under de ca 20 år jag varit akvarist.
Har enbart varit drabbad av pricksjuka enstaka gånger och då i samband med nyinköpta djur.
#2 - 30 mars 2006 07:26
Om du köpt fiskarna så nyligen så gå till butiken och kolla fiskarna där om det finns några kvar.
En grå hinna på ögonen brukar vara en bakterie.
http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Cloudyeye

Slemmiga över hela kroppen, har slemet någon färg, kliar sig fiskarna,
#3 - 30 mars 2006 08:21
Fiskarna i butiken ser friska ut, slemmet är vitt och inte jämt fördelat på kroppen slämmet lossnar också från kroppen. Samma sak gäller ögonen, vitt grumligt på ögonen öjämnt fördelat. Har sett dem klia sig men det är mycket lite. Skulle man våga sig på att använda Bakopur?
#4 - 30 mars 2006 09:48
En gissning angerpp av Costia, Chilodonella, Trichodina ger liknande symptom.
Om du vill behandla utan att vara säker så överväg att använda ett medel mot parasiter tex Sera costapur och 0,1-0,2 % salt.

Annons