Jag tror de är vuxna, hanen är väl ca 10 cm, och det är vad zoopets artbeskrivning säger att de blir, t.o.m bara 6 cm i naturen.
De är säkert könsmogna i alla fall, fast kanske inte helt fullvuxna. Vilduppgifter är alltid lite tveksamma, de baseras på typserien, dvs de fiskar den som beskrev fisken hade tillgång till, ofta ganska få.
Den hane jag hade var betydligt större än en palett, jag skulle nog säga den var 10 plus stjärt och ungefär dubbelt så grov som en palett.
Mina fiskar var måttligt aggressiva, mera surmulna än direkt elaka, ungefär samma som... jag vet inte, rödciklid kanske. Hanen ägnade mycket tid åt att halvhjärtat trakassera övriga fiskar (diverse malar och karpfiskar) i akvariet. Typiska tilapior.
vara osams, oftast simmar de mest omkring, då och då när de möts, så börjar honan vibrera framför hanen. Hon är även rätt rund, och har ett synligt äggläggningsrör.
Jag tror honan alltid har synligt äggläggningsrör. Flera gånger färgade de upp ordentligt och blev rätt rejält aggressiva mot övriga fiskar och jag trodde att "nu blir det lek", men det blev aldrig något. Att leken misslyckades kan ha varit anledningen att hanen anföll honan.
Thomasihanen är ungefär lika stor som Tilapiahanen, thomasihonan något mindre.
Det låter i och för sig som en stadig thomasi. De jag sett har nog inte varit över 5-6 cm.