till forumet från startsidan???

#1 - 18 januari 2008 16:10
Hur kommer det sej att det inte finns någon meny som man kan ta sej till forumet med från startsidan? Använder Firefox (senaste).
#2 - 18 januari 2008 16:39
Har också senaste firefox och jag har en list vid fisken där det står "Forum", klickar jag där kan jag klicka in mig på forumets huvudsida.
#3 - 18 januari 2008 16:53
Det hade jag också tidigare men inte längre...
firefox 2.0.0.11
Windows xp senaste uppdateringen
#4 - 18 januari 2008 17:17
Konstigt, har också 2.0.0.11 och senaste XP.
admin
Christian Alfredsson
#5 - 18 januari 2008 17:28
Klicka på menyn forum sedan forumets huvudsida?

... eller saknas den?
#6 - 18 januari 2008 17:44
Japp
#7 - 18 januari 2008 17:53
Det var ju uppe härom veckan.. Hur var det, uppdatera java..? Tror det var så som Firefox-användarna fick tillbaka menyn!
#9 - 18 januari 2008 18:06
Har varit på semester i filippinerna och inte följt forumet ssk mycket.
Rensat cachen och nu kom menyerna tillbaka.
Men sådana här buggar är ju inte precis användarvänliga
admin
Christian Alfredsson
#10 - 20 januari 2008 07:02
Ska inte röra menyn mer. Kan glädja dig med att den funkar i Opera nu.
#11 - 20 januari 2008 17:05
Eftersom ingen verkar vilja svara i den andra råden om samma sak så frågar jag här...
Hur tömmer jag cachen?

/Hans
#12 - 20 januari 2008 17:13
uppe tillhögar finns en flik som hetar verktyg, klicka på den ,internetalternativ, sedan ta bort
mvh janne
#13 - 20 januari 2008 19:29
Funkar fortfarande inte?!?!
Hur gör jag nu?

/Hans
#14 - 20 januari 2008 20:08
battalionP skrev:
Funkar fortfarande inte?!?!

Hur gör jag nu?

/Hans

har du rensat cookies
mvh janne
#15 - 21 januari 2008 11:23
jag har rensat cookies och tillfälliga internetfiler, funkar inte ändå...

/Hans
#16 - 21 januari 2008 11:25
Testat att uppdatera java?
#17 - 21 januari 2008 11:39
njae jag har den senaste verisionen så det behövs väl inte då?

/Hans
#18 - 21 januari 2008 12:03
Ingen aning, kör inte Firefox och har således inte provat.. ;)
Tänkte på att det varit uppe innan (länken jag klistrade in här uppe) och att det löste sig.
Men senaste versionen ska ju vara den senaste versionen. Och då vet jag inte riktigt vad du ska göra för att få tillbaka menyn.. Det är bara den som fattas, sidan funkar bortsett från detta?
#19 - 21 januari 2008 15:19
japp allt är som vanligt när jag surfar, utom att jag inte kan klicka mig vidare från rullgardinsmenyn på zoopet. Jag får ner den men kan inte klicka...
Vet inte om det kan ha nåt att göra med min nya trådlösa mus som verkar funka lite när den själv vill... men som sagt, allt annat funkar så det låter lite skumt det med!

/Hans
#20 - 21 januari 2008 15:31
Om du SER menyn men inte kan klicka på den, så låter det ju onekligen som om det är javan som strular för dig. Jag hade nog provat att göra en ny uppdatering.

Trådlösa möss gör alltid som de själv vill.. ;) Kastade mitt tangentbord och mus åt tjottahitti och satte in tråd igen.
#21 - 21 januari 2008 18:56
lili76 skrev:
Om du SER menyn men inte kan klicka på den, så låter det ju onekligen som om det är javan som strular för dig. Jag hade nog provat att göra en ny uppdatering.

Trådlösa möss gör alltid som de själv vill.. ;) Kastade mitt tangentbord och mus åt tjottahitti och satte in tråd igen.

mjo kan testa tt uppdatera det..

Jo jag hade nog också kastat det åt h*lvete snart om jag inte bestämt mig för att köpa bärbar!

/Hans
#22 - 21 januari 2008 19:00
kikade på java.com och det står att jag har den rekommenderade versionen...

Inget annat som kan vara galet?

/Hans
#23 - 21 januari 2008 19:01
battalionP skrev:
mjo kan testa tt uppdatera det..

Jo jag hade nog också kastat det åt h*lvete snart om jag inte bestämt mig för att köpa bärbar!

/Hans

*Asg* Jag läste "körsbär"... Tror jag suttit här för mycket!!
Bärbar är fint.. :) Vi har två. Ingen funkar.

Hoppas en uppdatering kan hjälpa! *Håller tummarna*
admin
Christian Alfredsson
#24 - 22 januari 2008 07:39
Vilken version av webbläsare har du. Jag kollar siten med Internet Explorer 7, Firefox 2 och Opera 9.

Testa att köra någon av dem.
#25 - 22 januari 2008 12:45
OJ, ingen aning. Hur kollar jag det?
Vet att jag har explorer men inte vilket nummer...

/Hans
#26 - 22 januari 2008 14:22
Du har möjligen inte Norton som brandvägg/antivirus?
Jag vet att den kunde strula med java ibland.

I så fall kan du göra ett snabbt test:
1. Rensa cachen i webbläsaren
2. Avaktivera Norton tillfälligt.
3. Ladda in zoopets förstasida igen (genom att besöka sidan helt enkelt och kör uppdatera sida).
4. Aktivera Norton.
#27 - 22 januari 2008 17:35
nope jag har f-secure och det har aldrig strulat förut...

Men till cristians fråga om webbläsare. Jag har inte uppdaterat eller något sånt utan kör med samma gamla vanliga jag alltid kört med. Varför skulle det då bli fel nu? Har det hänt något på zoopet som jag missat???

/Hans
#28 - 22 januari 2008 17:38
Admin pillade med någon uppdatering på forumprogramvaran vill jag minnas? Läste det i någon av de här trådarna med frågorna om den försvunna menyn..
#29 - 22 januari 2008 17:40
Jupp. I tråden jag länkade till står följande:

2008-01-02, 16:21 #9
admin
Reg.datum: Nov 2004
Blog Entries: 15

--------------------------------------------------------------------------------

Det beror säkert på att jag skickade upp nya javascript filer till servern. Det visade sig att det var en bugg i de menyer vi hade.
#30 - 22 januari 2008 17:44
ok.

Så vad finns det mer jag kan göra för att få det att funka???
Och hur ser jag vilken webbläsare jag har?

/Hans
#31 - 22 januari 2008 17:45
Eftersom jag stör mig nåt så in i bombens på olästa datorproblem så tjatar jag... :D
Har du kollat på www.java.com om det verkligen _är_ den senaste versionen? Om det är det, har du provat att ändå installera om?

Nu ska jag starta om min eftersom nvidia har uppenbarliga svårigheter att kommunicera med explorer 7 och låser eländet med jämna mellanrum.. *Muttrar nåt ohörbart*
Visuella effekter in my ..*censur*..!
#32 - 22 januari 2008 17:48
battalionP skrev:
ok.

Så vad finns det mer jag kan göra för att få det att funka???

Och hur ser jag vilken webbläsare jag har?

/Hans

Någonstans i menyn har du "Hjälp" och under det ska det finnas något som heter "Om....". Heter i princip lika oavsett program! Klicka på det så år du upp program och version.
#33 - 22 januari 2008 17:53
jag har uppenbarligen IE 6.0.
Kanske behövs 7.0?

Ska testa att ominstallera java så får vi se.
I´ll be back:)

/Hans
#34 - 22 januari 2008 17:57
battalionP skrev:
jag har uppenbarligen IE 6.0.

Kanske behövs 7.0?

Ska testa att ominstallera java så får vi se.

I´ll be back:)

/Hans

Gå inte på niten med 7. Det är ett brååååte! ;)
Skämt åsido. 6 ska funka alldeles perfekt.
Håller tummarna för att en javauppdatering gör susen!
#35 - 23 januari 2008 11:10
försökte ladda hem java från java.com men det gick inte eftersom jag hade nyaste varianten... Det kom bara fram "grattis, du har den rekommenderade versionen av java"
Får väl försöka mig på att avinstallera skiten från min dator då antar jag...

/Hans
#36 - 23 januari 2008 11:13
Ja, saker kan ju hända. Jag har inga andra förslag på vad som kan hjälpa..
(Mer än att kasta ut datorn genom fönstret. Fast du kommer ju ändå inte att ha fungerande menyer. ;))
#37 - 23 januari 2008 11:48
ja men det gick ju bra... eller inte.. hittade inget avinstallera så jag försökte ta bort hela mappen. Gick det? Neeeee... nån fil var tydligen skrivskyddad så det gick inte alls...

Jaja nu ger jag upp.. Går ganska bra att spara forumet i favoriter också...
Tack för hjälpen:)

/Hans
#38 - 23 januari 2008 11:57
Och jag är så envis, så jag ger mig inte (fast jag tvingar inte dig, basåduvet! ;)).

Klicka:
Start, kontrollpanelen, lägg till eller ta bort program, vänta tills listan laddats, markera "java" i listan, välj "ta bort".
Installera sedan från www.java.com

Det är inte nätets mest användavänliga forum vi sitter på.. *Harkel*
#39 - 23 januari 2008 12:10
nope... tagit bort java och installerat java, funkar fortfarande inte...

Ger vi upp nu då;)

/Hans
#40 - 23 januari 2008 12:20
Men vad f.. Hur svårt ska det behöva vara att surfa på Zoopet? *S*

Är helt slut på idéer. Borde rimligen inte vara några problem med ie 6, då det är många som surfar med denna webläsare här, jag själv inklusive fram tills jag var dum nog att installera 7. (Inget fel på 7 men större fel på nvidia som inte gör annat än ställer till problem i burken.)
Så om inte admin har någon lösning på lut (eller ledtråd om vad som sker i fallet) så måste jag nog fundelerera litt.

/lili76 som avskyr att ge upp mot datorer!
#41 - 23 januari 2008 12:33
haha ja du ska iaf ha stort tack för hjälpen:)
Om det inte blir någon lösning så får vi väl prata om det i mars...

Ja det vore ju trevligt om admin kunde kika in och säga vad han tror!

/Hans
admin
Christian Alfredsson
#42 - 23 januari 2008 17:12
Om du rensat cache och har IE6.... borde det funka

Kan du gå till Om Internet Explorer och skriv vilken version du har så ska jag installera en dator med samma version.
#43 - 23 januari 2008 18:41
Om cache är: Internetalternativ- ta bort tillfälliga internetfiler och cookies så har jag rensat den..

Vilken vesion... ja du jag antar att du menar det lååånga nummret?!
6.0.2900.2180.xpsp_sp2_gdr.070227-2254
Är det rätt??

/Hans
admin
Christian Alfredsson
#44 - 23 januari 2008 20:32
Symptomen är att du inte alls ser den gråa menyn överst?
#45 - 23 januari 2008 21:18
Förslag:

1. Välj Start -> Sök
2. Sök efter filen dmenu.js
3. När du får upp filen i sökfönstret, högerklicka och välj Egenskaper.
4. Kontrollera att filstorleken är 43,8 kB.

Gör samma sak med filen dmenu_data.js
Kontrollera att den är 17,7 kB.

Om någon är mycket mindre i storlek får du titta närmare på brandväggen och dess inställningar.
admin
Christian Alfredsson
#46 - 23 januari 2008 21:22
Tackar för det tipset...

Kollar du och återkommer du?
#47 - 24 januari 2008 09:11
admin skrev:
Symptomen är att du inte alls ser den gråa menyn överst?

Nej fan jag ser hela menyn som vanligt och jag får ner rullgardinen med musen men jag kan inte klicka på någonting...

Ska testa det bluesboy skrev lite senare. Återkommer med det!

/Hans
#48 - 24 januari 2008 11:22
dmenu.js är 44 kb och dmenu_data.js är 18 kb så det verkar väl stämma?

/Hans
#49 - 24 januari 2008 11:46
Ja, det stämmer.
Funkar det att klicka på testmenyerna hos deluxe?
http://www.deluxe-menu.com/css-mode-sample.html
#50 - 24 januari 2008 12:27
nej det blir samma som på zoopet. Jag får ner rullgardinen när jag sätter musen där men jag kan inte klicka på något...
Däremot kom det upp fönster när jag klickade på huvudmenyknapparna, dom som det kommer ner rullgardiner i från så nånting funkade ju iaf...

/Hans
#51 - 24 januari 2008 12:54
Om du inte ens kan se alla menyval när rullgardinen ramlar ner kan det vara en inställning i Internet Explorer som står fel.
Kontrollera:
Internetalternativ -> Säkerhet -> Anpassad nivå.
Leta rätt på något i stil med "Uppförande i binärkod och script".
Den ska vara aktiverad.
#52 - 24 januari 2008 12:58
jo jag kan se dom men jag kan inte klicka på dom.. det verkar som om musen inte ser dom...
ska kika på det där du skrev!

/hans
#53 - 24 januari 2008 13:01
den är aktiverad... kanske helt enkelt är nå vajsing med min mus???

/Hans
#54 - 24 januari 2008 14:10
battalionP skrev:
kanske helt enkelt är nå vajsing med min mus???

Knappast, du kan ju klicka på alla andra länkar.
Du har inte provat att tillfälligt stänga av f-secure och ladda om sidan (www.zoopet.com) ?
#55 - 24 januari 2008 14:14
njae det har jag inte.. ska testa!

/Hans
#56 - 24 januari 2008 14:15
nope funkar fortfarande inte...

/Hans
#57 - 24 januari 2008 14:21
Då sätter jag en 50-öring på att det är en inställning i Internet Explorer som strular.
#58 - 24 januari 2008 14:33
Vad du skulle kunna göra för att helt utesluta felaktiga scriptfiler är att göra om sökningen på de två filerna jag angav tidigare. I stället för att högerklicka och välja Egenskaper väljer du Ta bort (radera dem alltså). Sedan startar du Internet Explorer på nytt och laddar in zoopetsidan. Nya filer laddas då in i cachemappen från servern.
#59 - 24 januari 2008 19:04
Tog bort dom men det funkar itne ändå... jävla skit va knepigt det skulle vara då!

Admin, hur går det för dig med IE6?

/Hans
admin
Christian Alfredsson
#60 - 24 januari 2008 19:35
Jag installerade en helt ny Windows XP utan virusskydd eller brandvägg med IE 6.0.2600.0000 och det funkade utan problem.

Vågar du ladda hem Firefox eller Opera för att utesluta webbläsaren?
#61 - 25 januari 2008 09:10
Hej ! Jag har också problem när jag pekar på forum artiklar m.m rullar det ner en vit gardin jag har inte kunnat gå in till nåt den vägen sen jag blev gold medlem ?? Mvh jörgenn
#62 - 25 januari 2008 11:01
Cristian, njae vette fan om jag vill gå så långt.. det funkar ganska bra att gå direkt till forumet via favoriter istället för huvudsidan. Det enda är väl att man missar lite info kanske, men å andra sidan är det inte så svårt att gå in på huvudsidan lite då och då;)

Det dröjer nog inte så länge innan vi köper en ny dator ändå så då ska det väl funka...

Men ni ska ha stort tack för all hjälp! Även om det inte har resulterat i någon förbättring;)

/Hans
#63 - 25 januari 2008 11:17
Byta webläsare hade inte jag heller gjort.
Det jag hade kunnat tänka mig är att ominstallera ie. Men ska du nu ändå snart köpa ny dator så är det kanske inte mödan värt.

Intressant är ju att fler verkar ha problem. Javamenyer i all ära, men det är ett skit när det inte vill fungera som det ska.
#64 - 25 januari 2008 11:24
jo eftersom jag har helt okunnig på allt vad datorer heter så vågar jag mig inte på några större grejjor. Skulle jag börja på och pilla med ie så skulle jag snart stå där helt utan internet.. Eftersom detta är det enda som inte riktigt är so mdet ska så känns det som att det var skit samma, det är en sån liten sak.

CJo så fort vi får pengarna att räcka till och hittar en dator vi vill ha så köper vi ju den så...

Men en till datafråga som egentligen inte alls har i den här tråden att göra:
Vad är bäst, xp eller vista? Har hört några stycken säga att vista bara är skit.. Men alla datorer man kollar på nu säljs ju med vista...

/Hans
#65 - 25 januari 2008 11:29
Äh, vi bor så nära så vi kan komma och rädda dig om du skulle strula till det! ;)

Vista eller XP är en smakfråga. Idag är det Vista på i princip alla nya datorer som du köper och funktionaliteten börjar likna nåt. Fortfarande är det lite halvstruligt med en del drivrutiner..
Vi kör uteslutande XP. Sambon installerade Vista vid hans senaste formatering, men gav upp och installerade XP igen. Och jag fick anledning att säga "vad var det jag sa!".. :D
För varje dag som går så bör det ju bli bättre. Känns ju surt att köpa XP att komplettera med när man köper en ny dator som har Vista i priset..
#66 - 25 januari 2008 11:33
battalionP skrev:

Men en till datafråga som egentligen inte alls har i den här tråden att göra:

Vad är bäst, xp eller vista? Har hört några stycken säga att vista bara är skit.. Men alla datorer man kollar på nu säljs ju med vista...

/Hans

Inget av dom kan egentligen sägas vara skit :)
Jag har använt båda två och jag gillar Vista starkt! Det stora problemet med Vista har varit och är till vissdel drivrutiner och åter drivrutiner.. Ett annat problem har varit att program inte är kompatibla med Vista.

Utseendemässigt så är Vista ljusår före XP.. Känns som när Microsoft gick över från win 3.11 till win95. :)
Viktigt för att köra Vista är att du har rejält med internminne och gärna ett hyfsat grafikkort. Detta för att du ska få ut maximalt av det.
Sen så är det många saker som man måste lära om som mångårig XP användare. Det är en hel del som är uppfräschat och förbättrat.

Så till slutsatsen:
1. Ska du köra Vista, köp minne, MYCKET minne :)
2. Vänta tills Service pack 1 kommer under våren :D
#67 - 25 januari 2008 15:03
När vi pratar mycket minne, hur mycket är det? 2gb?

Så om jag köper vista så kommer jag troligtvis inte kunna stoppa i tex mobil och digitalkamera i datorn?

Vad innebär servicepack?

Känns bra att ha en egen datasupport om det skulle krångla lilly:) Vart i blg bor du?

/Hans
#68 - 25 januari 2008 15:12
battalionP skrev:
Känns bra att ha en egen datasupport om det skulle krångla lilly:) Vart i blg bor du?

/Hans

Koksalt och jag bor i Ornäs. Vi är ohängda sambos.. :D
Vad gäller de andra frågorna så överlåter jag till Koksalt att svara på dem. Vista är inte min grej! *S*
#69 - 25 januari 2008 15:17
ja jävlar det var ju fan koksalt som svarade också... såg inte det:)

Ornäs, där kan man väl inte bo.. finns ju bara en pizzeria och en fotbollsplan:D

/Hans
#70 - 25 januari 2008 15:27
Det är minsann inte så illa! :D Förvisso halkade fotbollslaget ner i div 2, men pizzorna är ruggans goda! ;) Dessutom har vi en sjö (där man kan sno växter till akvariet). Och en nybyggd skola. Och så slipper vi Borlängementaliteten... *S* OCh så ser vi till "utedassen där Gustav Wasa gömde sig för danskarna". :D
Vi flyttade hit för ett halvår sedan (från Borlänge) och det går inte en dag utan att vi är konstetarar hur rätt vi gjorde.

Koksalt hälsar (han sitter och kollar bussar):
Du bör ha minst 4 gb internminne om Vista ska fungera optimalt.
Vad gäller mobil och kamera så är det beroende på hur drivrutinerna till dessa är kompatibla med Vista. Sannolikt finns det nya drivrutiner att ladda ner (om de inte är från 1800-frös-ihjäl).
Servicepack är en uppdatering av Vista där buggar (dvs fel i programmet) är åtgärdade.
#71 - 25 januari 2008 18:35
4 gb?? jävlar i nåda vilken superdator... Vad händer om man ha mindre då? Går segt antar jag?

Jo pizzorna där ute är riktigt goda harjag för mig, åt en för ca 5 år sen;)

Jo vi flyttade upp till skräddarbacken från stan för ett år sen och oj va vi inte ångrar det!!

/Hans
#72 - 25 januari 2008 18:38
Åhtusan. Vi kollade i Skräddarbacken innan vi flyttade ut hit! Vi kunde alltså blivit grannar? ;)

Det går segt alternativt hänger sig. Strular helt enkelt. (Hälsar sambon som har annat för sig just nu.)
admin
Christian Alfredsson
#73 - 25 januari 2008 18:46
Jag har 2 Gb och det funkar. Tyvärr måste jag köra defrag ganska ofta. Dator surrade tex oavbrutet på disk i några dygn efter service pack 1
#74 - 25 januari 2008 20:11
battalionP skrev:
4 gb?? jävlar i nåda vilken superdator... Vad händer om man ha mindre då? Går segt antar jag?

Jo pizzorna där ute är riktigt goda harjag för mig, åt en för ca 5 år sen;)

Jo vi flyttade upp till skräddarbacken från stan för ett år sen och oj va vi inte ångrar det!!

/Hans

PS. Minne kostar inte så mycket idag... ;)
#75 - 26 januari 2008 15:34
admin skrev:
Jag har 2 Gb och det funkar. Tyvärr måste jag köra defrag ganska ofta. Dator surrade tex oavbrutet på disk i några dygn efter service pack 1

Och på svenska betyder det??;)

kosalt, njae det kanske dom inte gör. Men då känns det enklare att köpa en med xp, om det finns nån vill säga. Annars kanske butiken kan byta om man ber riktigt snällt:)

/Hans
admin
Christian Alfredsson
#76 - 26 januari 2008 16:03
På svenska betyder det att jag högerklickar på hårddisken väljer egenskaper. Klickar på verktyg och väljer defragmentera hårddisken.

Den jobbar en stund och datorn blir snabbare efter.

Jag hade inte köpt Windows XP iställer för Vista. Det är ju så att till halvårsskiftet får man ingen support från Microsoft på XP och kan inte få någon hjälp vid problem.

Nästa bärbara dator jag har kommer ha Suse (www.opensuse.org) istället.
#77 - 26 januari 2008 16:22
battalionP skrev:
kosalt, njae det kanske dom inte gör. Men då känns det enklare att köpa en med xp, om det finns nån vill säga. Annars kanske butiken kan byta om man ber riktigt snällt:)

/Hans

Tror nog att det blir riktigt svårt att hitta en ny dator med xp förinstallerat, risken är att det är en dator med "gammal" teknik du får isf.

Nja... då får du nog be riktigt, riktigt snällt :)
Dels får du nog betala för XP, dels har dom nog inte tid eller vill ha betalt extra för det.. Kan bli dyrt :(
Däremot så är det så att enligt Dells support så går det inte att installera xp på deras nya maskiner med Vista förinstallerat.. Men som sagt, det är enligt Dells support det, har inte prövat.
#78 - 26 januari 2008 17:40
ok ok men en kort fråga. Ni behöver bara svara ja eller nej.

OM jag skaffar vista, kommer jag kunna lägga in bilder osv från mobil, kamera mp3 och liknande? Jag behöver drivrutiner antar jag, hur skaffar jag det? gratis?

Cristian, kan jag göra så med min dator jag har nu? För den är riktigt seg! Eller betyder det "starta om" så allt sparat försvinner?

/Hans
#79 - 26 januari 2008 18:02
battalionP skrev:
ok ok men en kort fråga. Ni behöver bara svara ja eller nej.

OM jag skaffar vista, kommer jag kunna lägga in bilder osv från mobil, kamera mp3 och liknande? Jag behöver drivrutiner antar jag, hur skaffar jag det? gratis?

Cristian, kan jag göra så med min dator jag har nu? För den är riktigt seg! Eller betyder det "starta om" så allt sparat försvinner?

/Hans

Om du inte har alltför gamla saker så finns det drivrutiner, dem får du enklast från tillverkarnas hemsidor
Iofs så har Vista en hel del "inbyggda" drivrutiner så det är inte säker du måste ta hem nya.
#80 - 26 januari 2008 19:18
ok.
en fråga till sen är jag nog nöjd. tror jag:)

om jag köper en dator med vista med 1gb minne, hur seg blir den då? det endavi gör är att surfa, med 1-3 fönster samtidigt oftast 1.. ibland musik och ibland lite tankning. normalt användande alltså. funkar det eller segar den ihop totalt?? ska väl tilläggas att vi har f-secure som väl är ett av dom tyngre anti-virus.
hur stor skillnad blir det om jag köper en med 2 gb?

/Hans
#81 - 26 januari 2008 19:37
battalionP skrev:
ok.

en fråga till sen är jag nog nöjd. tror jag:)

om jag köper en dator med vista med 1gb minne, hur seg blir den då? det endavi gör är att surfa, med 1-3 fönster samtidigt oftast 1.. ibland musik och ibland lite tankning. normalt användande alltså. funkar det eller segar den ihop totalt?? ska väl tilläggas att vi har f-secure som väl är ett av dom tyngre anti-virus.

hur stor skillnad blir det om jag köper en med 2 gb?

/Hans

Den blir ju inte så seg att du inte kan använda den. :)
Men det finns funktioner i Vista som stjäl en del minne, bla Aero som innehåller en massa visuella effekter. Men den går att stänga av.
Ja, det går utmärkt att använda Vista med 1 Gb, men den kan sega lite vid uppstart av program. och vid bildvisning etc..
Så om du har möjlighet så köp 1 Gb till. Du lär inte få något fartmonster, men en stabilare dator iaf :)
Jag kör också F-secure.. Det funkar utmärkt. Visst det kräver lite minne då den kollar av mot f-secures virusserver lite då och då, men inte allls som tex Norton.
#82 - 27 januari 2008 17:47
ok så om jag kör 2 gb så blir den inte så seg så jag kommer störa mig på det?? hur stor skillnad blir det på 2 och 3 då?
Sen tänkte jag höra en sista(?) fråga till. Har kikat lite på en dator på elgiganten med en processor på 1,6. Vad betyder det? Har för mig att det ska vara så högt som möjligt? Är 1,6 bra??

/Hans
#83 - 27 januari 2008 18:00
battalionP skrev:
ok så om jag kör 2 gb så blir den inte så seg så jag kommer störa mig på det?? hur stor skillnad blir det på 2 och 3 då?

Sen tänkte jag höra en sista(?) fråga till. Har kikat lite på en dator på elgiganten med en processor på 1,6. Vad betyder det? Har för mig att det ska vara så högt som möjligt? Är 1,6 bra??

/Hans

Du vet att datorkunsulter tar över 1000:-/tim va? ;):p

Kör du på 2 Gb så kommer du inte ha några problem så länge du inte försöker omkoda film och liknande tunga saker. Datorminnen idag, eller rättare sagt moderkortet är konstruerade för att minnen ska jobba i par, så den skillnaden blir försumbar.

Det beror lite på.. På den gamla goda tiden, när jag var ung ;) Så kunde man jämföra datorer ganska så rakt av med hjälp av processorhatigheten (dvs. 1,2 1,8 3,2 etc) och ju högre desto bättre. Men idag så har tillverkarna (AMD och Intel) bytt beteckningar hur som helst i samband med att nya, snabbare, svalare, energisnålare processor har utvecklats så det går tyvärr inte att göra en sådan jämförelse längre och därmed så är det svårt att avgöra bara på processorhastigheten (dvs 1,6). :-s

Har du kanske en länk till den dator du titta på?

Om du vill kan du skicka länken i pm till mig? :)

Annons