Ja varför inte? Luften krockar med biobollarna och kommer bakterierna tillgodo, antar jag:) Jag skulle personligen helt strunta i luften och köra biobollar i första facket och resten ppi 10 och sen låta det leva sitt eget liv, utan min inblandning, kanske riva upp och göra rent det värsta efter ca 5 år:) Det här JBF (jäkligt bra filter) är jag skeptisk till. Anledningen är att luften behöver ett stigarrör för att dra med sig vatten, att sätta en luftslang i botten på en petflaska resulterar mest i att bubblorna åker rakt igenom flaskan bara, det måste till cirkulation också om det ska va nån nytta med det.;)
Jag var lite skeptisk till JBF när Patrik först presenterade det men efter att ha testat lite tror jag att jag förstår hur det fungerar. Det blir helt enkelt ett droppfilter nere i vattnet. Luftbubblor tar sig sakta upp genom filtermattan och fastnar mot biofilmen. Bakterierna kan då tillgodogöra sig det atmosfäriska syret, precis som i ett dropfilter.
Originalet var ju helt luftdrivet och som du säger en petflaska som drevs med luft ungefär som ett gammalt hederligt hörnfilter från antiken. Men jag har testat att köra luft + en pump som ger motflöde. Jag gjorde samma test med enbart filtermatta och det blev ett betydlig bättre resultat med JBF. Luften var inte drivande för cirkulationen, tvärs om.
Jag har också testat med sand båda vägarna i ett fluidized och det funkade bra. Frågan är dock om inte luften bara rensade bort böss från sanden. Man använder ju det i stora filter för att backspola. Jag tror det kan bli samma sak med biobollar. Loften kommer att rumla om med dom men det går nog för fort igenom för att bakterierna skall klara att tillgodogöra sig syret. Samma borde det bli med filterkuber. Luften slinker liksom igenom och man eldar för kråkorna.
Det är ingen större skillnad på den här typen av filter som vanliga traditionella förutom att man inte förbrukar vattnets syre i samma mängd. Men alla nitrifierings filter skall jobba med så lite skräp eller partiklar som möjligt. Det är det lösta kvävet man vill komma åt inte det som finns bundet i slam och andra partiklar. Dessa tar man bort med mekaniska filter.