Tillföra syre till ett biologiskt filter ?

#1 - 22 maj 2012 18:14
Har här läst om bla. sandfilter där tillförsel av syre gör att bakterierna arbetar effektivare. Även en länk där ozonfilter togs upp.

Borde man inte försöka tillföra så mycket syre som möjligt till filter då.

Tänker då att om man har filtermatta alt kuber bakom bakgrunden., och sätter en enkel syrepump med en sten under filtermattan. Kommer då den biologiska filtereffekten att öka?

Är tanken rätt? värt att prova?

Finns det några risker ?
#2 - 22 maj 2012 19:33
Googla droppfilter

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 22 maj 2012 19:43
Eller JBF-filter, filtreringens ABC på redbee.se
#4 - 22 maj 2012 19:55
Rubberman skrev:
Har här läst om bla. sandfilter där tillförsel av syre gör att bakterierna arbetar effektivare. Även en länk där ozonfilter togs upp.



Borde man inte försöka tillföra så mycket syre som möjligt till filter då.



Tänker då att om man har filtermatta alt kuber bakom bakgrunden., och sätter en enkel syrepump med en sten under filtermattan. Kommer då den biologiska filtereffekten att öka?



Är tanken rätt? värt att prova?



Finns det några risker ?
Det borde rimligen boosta den biologiska filtreringen men jag har aldrig orkat med ljudet från luftpumpar!
#5 - 22 maj 2012 21:39
Värt att testa, lägger syrestenen i botten. blir ljudet för högt kan man ju sätta den på timer alt stänga av den.
Ska skissa lite på filterbiten.......

tack för hjälpen.
#6 - 23 maj 2012 02:15
Eller JBF-filter, filtreringens ABC på redbee.se

Borde funka även bakom en bakgrund.
Droppfilter är klockrent. Vatten i luft funkar bättre än luft i vatten.
Dock tycks bubblorna i JBF ha samma effekt om de stannar en stund i mattan.

Filter på timer är ingen höjdare. Bakterierna jobbar och andas även när vi sover.
#7 - 23 maj 2012 07:16
timer i detta fall = Major NO NO.

effekten blir att bakterierna jobbar olika effektivt under på eller av

= svajjiga vattenvärden

= risk för krasch av vattenvärden + mer alger




.
#8 - 23 maj 2012 19:32
Ok, Antingen på eller av alltså.

Så här har jag tänkt mig i alla fall. vad tror ni ? skissen är bara till 80% måttriktig...

http://img834.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=skiss.jpg
#9 - 24 maj 2012 00:29
Rubberman skrev:
Ok, Antingen på eller av alltså.



Så här har jag tänkt mig i alla fall. vad tror ni ? skissen är bara till 80% måttriktig...



http://img834.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=skiss.jpg

Antingen luft på eller inte alls.
#10 - 24 maj 2012 18:28
Kommer att köra med luft !!
Skulle uppskatta synpunkter på skisserna. storleken (enl. nuvarande plan) kommer att bli 500x200 med tre kammare. tänkte köra luft på en av de två första. Överkonstruerat ????
#11 - 24 maj 2012 21:16
Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker.
Men du vill nog ha någon form av crossflöde genom filtret. Om luften kommer in i botten bör nog vattnet komma in på toppen och pumpas ut i akvariet från botten. Teoretiskt sätt borde du kunna köra med en solid 10 ppm matta ställd på högkant efter bakrutan täckt med exempelvis slim lineoch ha en lång luftsten under den. Skall se om jag kan rita upp det hela.
Men med en sån lösning måste du ha ett effektivt mekaniskt filter som du sköter. En rejäl bit 30 ppm matta borde funka för detta. Du måste också ta med i beräkningen att det blir rejäl lyftkraft i mattan om du fyller med luftbubblor. Hur stort är akvariet? Hur stor är bakrutan? Hur stor pump/märke/modell har du tänkt använda?
#12 - 25 maj 2012 02:39
Akvariet är 540L 150x65x55; var inne på att köra med klotsar och har delat upp det i kammare föra att få längre filtersträcka.
Första avdelaren har hål på övre 1/4 delen medas andra har på nedre. hade tänkt mig 20st ca 10mm hål.


Har två st eheim 1252 (900l/h) (pumphuvuden till innerfilter)
#13 - 25 maj 2012 03:07
Tanken med filterklotsar i det två första kammarna är att jag inbillar mig att de inte ska sätta igen lika lätt Även om de kommer in lite växt delar etc. 3:e kammaren har jag inte löst än där skulle man kunna anväda hela filtermedia.
#14 - 25 maj 2012 17:00
Rubberman skrev:
Tanken med filterklotsar i det två första kammarna är att jag inbillar mig att de inte ska sätta igen lika lätt Även om de kommer in lite växt delar etc. 3:e kammaren har jag inte löst än där skulle man kunna anväda hela filtermedia.
Jag skulle föredra biobollar i första kammaren och även köra luften där.
#15 - 25 maj 2012 18:30
Rubberman skrev:
Tanken med filterklotsar i det två första kammarna är att jag inbillar mig att de inte ska sätta igen lika lätt Även om de kommer in lite växt delar etc. 3:e kammaren har jag inte löst än där skulle man kunna anväda hela filtermedia.

Detta var min tanke med ett mekaniskt filter med mindre porer än det biologiska. Mulm har ingenting att göra i det biologiska filtret.
#16 - 25 maj 2012 18:31
åheim skrev:
Jag skulle föredra biobollar i första kammaren och även köra luften där.

Grejen med luften och JBF är att bubblorna skall fastna i mediet kan du få till det med biobollar?
#17 - 25 maj 2012 19:52
bossep skrev:
Grejen med luften och JBF är att bubblorna skall fastna i mediet kan du få till det med biobollar?
Ja varför inte? Luften krockar med biobollarna och kommer bakterierna tillgodo, antar jag:) Jag skulle personligen helt strunta i luften och köra biobollar i första facket och resten ppi 10 och sen låta det leva sitt eget liv, utan min inblandning, kanske riva upp och göra rent det värsta efter ca 5 år:) Det här JBF (jäkligt bra filter) är jag skeptisk till. Anledningen är att luften behöver ett stigarrör för att dra med sig vatten, att sätta en luftslang i botten på en petflaska resulterar mest i att bubblorna åker rakt igenom flaskan bara, det måste till cirkulation också om det ska va nån nytta med det.;)
#18 - 25 maj 2012 22:14
åheim skrev:
Ja varför inte? Luften krockar med biobollarna och kommer bakterierna tillgodo, antar jag:) Jag skulle personligen helt strunta i luften och köra biobollar i första facket och resten ppi 10 och sen låta det leva sitt eget liv, utan min inblandning, kanske riva upp och göra rent det värsta efter ca 5 år:) Det här JBF (jäkligt bra filter) är jag skeptisk till. Anledningen är att luften behöver ett stigarrör för att dra med sig vatten, att sätta en luftslang i botten på en petflaska resulterar mest i att bubblorna åker rakt igenom flaskan bara, det måste till cirkulation också om det ska va nån nytta med det.;)

Jag var lite skeptisk till JBF när Patrik först presenterade det men efter att ha testat lite tror jag att jag förstår hur det fungerar. Det blir helt enkelt ett droppfilter nere i vattnet. Luftbubblor tar sig sakta upp genom filtermattan och fastnar mot biofilmen. Bakterierna kan då tillgodogöra sig det atmosfäriska syret, precis som i ett dropfilter.
Originalet var ju helt luftdrivet och som du säger en petflaska som drevs med luft ungefär som ett gammalt hederligt hörnfilter från antiken. Men jag har testat att köra luft + en pump som ger motflöde. Jag gjorde samma test med enbart filtermatta och det blev ett betydlig bättre resultat med JBF. Luften var inte drivande för cirkulationen, tvärs om.
Jag har också testat med sand båda vägarna i ett fluidized och det funkade bra. Frågan är dock om inte luften bara rensade bort böss från sanden. Man använder ju det i stora filter för att backspola. Jag tror det kan bli samma sak med biobollar. Loften kommer att rumla om med dom men det går nog för fort igenom för att bakterierna skall klara att tillgodogöra sig syret. Samma borde det bli med filterkuber. Luften slinker liksom igenom och man eldar för kråkorna.
Det är ingen större skillnad på den här typen av filter som vanliga traditionella förutom att man inte förbrukar vattnets syre i samma mängd. Men alla nitrifierings filter skall jobba med så lite skräp eller partiklar som möjligt. Det är det lösta kvävet man vill komma åt inte det som finns bundet i slam och andra partiklar. Dessa tar man bort med mekaniska filter.
#19 - 25 maj 2012 22:40
Glömde en viktig sak,
Det jag pratar om är inte att tillföra SYRE utan LUFT.
#20 - 25 maj 2012 22:48
Min tanke med "kammarna" är egentligen bara att ge vattnet en längre väg genom filtermediat. Då allting som har ett flöde är av naturen lat och alltid tar den närmaste vägen. Annars ett det ett koventionellt fillter dolt i bakgrunden, där två st Eheim pumpar står för cirkulationen. Råkar ha en luftpump med syrasten liggande så tanken var då att lägga den på botten i en av kammarna och låta luften gå genom filtermattan för att ge en ev Boost. Har idag testat syre pumpen i befintligt kar och ljudet blir inga problem. Har dock farhågor med denna lösning: kommer pumparna att dra runt detta på ett bra sätt? kommer vatten bli stillastående på vissa ställen då filterkuber ger en viss tröghet och allt är fyrkantigt ("döda punkter"). Känner att underhålls biten kan bli ett problem också. Sargen för täckglasen är ca 100mm jag har därför gjort allt 200m så möjligheten finns att komma åt filtret ( därför kuber) och plocka upp och rengöra ev byta ut. Pumparna däremot är inlimmade i denna lösning, haveri eller igensätting blir jobbig. Vill ha det så underhållsfritt som möjligt och bidrar biobollar till detta så varför inte.. Känns som syrestenen i så fall skall ligga i "kammare 2" och grovt filter. kammare tre som volymmässigt är den största kan kanske ha ett tätare filter ? pumparna är som sagt begagnade frågan är om jag vågar använda dem, då konsekvensen av haveri är ganska stor.
#21 - 26 maj 2012 19:26
För att få till det hela bra behöver du i flödes ordning:

[LIST=1]
[*]En sil med fina porer som fungerar som mekaniskt filter och görs rent ofta.
[*]Någon form av biologiskt filter vilket kan vara filterbitar. Solid filtermatta, biobollar, etc, etc.
[*]Eventuellt ett mekaniskt filter som plockar förbrukad biofilm från det biologiska.
[/LIST]

Det är i det biologiska filtret du skall fundera på luft. Har du skumbitar finns det risk för att dessa flyter upp och blir liggande högst upp i filtret. Grejen med filterkuber och biobollar är att det mesta vattnet spolar förbi dessa och bakterierna sitter på dem och knaprar kväve. En viss mängd vatten kommer in i kuberna och då kan det kanske bli lite denitrifiering där. Detta är alltså ett delflödes filter. Har man däremot en hel filtermattsbit typ filterhörn/Hamburger filter så går allt flöde rakt igenom filtermaterialet. Detta blir då ett fullflödes filter.

Det är för och nackdelar med båda. Ett delflödesfilter kräver ett större pumpflöde eftersom mer vatten per timme måste fara förbi kuberna. Ett fullflödesfilter kan jobba med ett mindre flöde eftersom allt vatten måste gå igenom porerna och passera biofilmen i dessa.

Nackdelen med fulflödesfilter är att de riskerar att sätta igen om man inte har förfilter som görs rent. Medan ett filter med kuber/biobollar släpper igenom relativt stora partiklar. Vissa av dessa kommer att fastna och då funkar de som mekaniska filter också. Skillnaden med de båda är att fullflödesfiltret kan vara betydligt mindre i volym eller i alla fall arbeta med en mindre pump.

När jag jämfört de båda typerna blir det snabbt syrefattigt i fulflödesfiltret. Med exempelvis biobollar blir det mindre syreförluster med samma pump och volym filtermedia. Detta betyder att fullflödesfiltret är effektivare till en viss gräns. Om filtermaterialet är för tjockt så kommer syret att ta slut och biten som inte har något syre kvar kan på sin höjd fungera som denitrifiering. Man utnyttjar inte hela filtret och det blir ungefär samma effekt som ett delflödesfilter. Det är här jag tror luft i filtret metoden kommer att fungera bäst. Man låter helt enkelt luften syresätta hela den biologiska filtervolymen. Med det kommer inte filtret att konsumera så mycket syre från akvarievattnet vilket då kan användas av fiskarna i stället för nitrifieringsbakterierna.

Du måste se till att kunna plocka ut pumparna! Enligt lagen om saker och tings jävlighet så kommer de annars att stanna.
#22 - 26 maj 2012 20:27
Grymt tacksam för din input Bossep.

Mekaniskt filter borde vara lösbart vid rasterdelen, limmar på en rörbit på rasteret och sätter grov filtermatta där. Limmar inte så den blir löstagbar för rengöring. (mekanisk infästning).

Satt på jobbet och gjorde skissen i 3D cad och var helt ute och seglade map på mått av pumphuvuden. behöver dock fundera på hur jag ska montera dem så att jag kan plocka bort dem uppåt återkommer med nya skisser så fort som möjligt, vore väldigt tacksam för kritik och synpunkter.

Storleken är just nu 500x200x550 (bxlxh), vill ha ett filter som är praktiskt taget underhållsfritt, och vill ha mycket växter i burken. ev även co2 i förlängningen. Har ingen känsla själv för hur stor pumpeffekt etc. som behövs, var inne på ett ytterfilter från början......

återkommer snart med nya mer måttriktiga skisser, blir jätteglad om du kunde "fälla lite domar över dem" kommer sannolikt att köra med luft i en av kammrana då det enligt all expertis kommer att ge en viss effekt
#23 - 27 maj 2012 12:17
#24 - 27 maj 2012 20:05
Rubberman skrev:
Det ser lite komplicerat ut tycker jag.
Sedan blir det nog ett förlitet mekaniskt fillter. Kan du inte bara göra en smal kammare endast för det och sedan ett fack för skummbitar alternativt biobollar? och därefter något som täcker pumparna. Jag skulle nog fundera på det där med luft och CO2. Risken finns att du strippar bort CO2 i filtret.
#25 - 27 maj 2012 20:20
Jag ser ett problem med placeringen av pumparna, du har en del flås i dem och risken är överhängande att de kommer suga torrt om filtret blir lite igensatt eftersom de ligger högt upp.
#26 - 27 maj 2012 21:30
Hmm, det mekaniska filtret måste vara åtkommligt för rengöring inifrån akvariet. man skulle kunna göra en kassett på 150x70x150. istället för det runda "rasterhålet". Är lite orolig för att det hela blir för trögt. Det är en lång väg för vattnet att vandra och igenom ganska mycket filtermaterial. Åheims synpunkt har funnits i bakhuvudet. har en sarg på 100mm för täckglasskivor runt hela akvariet, vilket ställer till det lite men monteringen av pumparna. har varit inne på att "stapla" dem.
Vad tror ni annars om storleken ?
#27 - 28 maj 2012 04:27
Jag håller med åheim. Sätt pumparna så lågt som mökligt. Jag skulle byta ut "gaveln" där rastret sitter mot en bit 30 ppm matta. Den får gärna vara tunn. Jag tror det finns svart sådan som är 25 mm. Då slipper du den bå som lyser i ögonen. sedan skulle jag hel enkelt sätta pumpen/ pumparna på botten och fylla hela lådan med biobollar eller skumbitar. I ditt fall skulle jag nog strunta i luften. Trä upp bollarna eller skumbitarna på fisklina så kan du nog få bort dem för rengöring i framtiden.
#28 - 29 maj 2012 21:42
Brukar vara relativt kort i mail på jobbet men ..............


Grubblat lite och börjat på att bygga ny Akvariebänk, blir helt i trä då Leca block och lättbetong känns som det smular i lägenheten, natursten blir för tungt. En låda på hjul under för spannar och slangar etc.

Köpte ett begnagnat akvarium, kommer provfylla det i garaget då det finns golvbrunn där. Misstänker att man kommer få ögonen på sig om man spiller ut 540 liter vatten på tredje våningen i en bostadsrättsförening .....

Har hittat en länk som Bossep har lagt ut tidigare om beräkningar av filter och filtervolym. kommer att grubbla lite på den med en miniräknare ..... där fanns även en skiss på ett inveterat bottenfilter med CO2, Då jag har två pumpar med gängor i utblåsen ....... man skulle kanske dra ett uppe vi ytan och ett under gruset kanske ....... ( får nog i så fall bli steg två).... Kommer där med köpa koppling till bägge pumparna i fall att......

Vill ha utblåsen ganska högt, har inbillat mig att det är bra, har ritat en "kammare" för att skummbitarna inte skall "sugas" fast eller fastna i pumpen och tänkt göra den av plexiglas, den kan man ju placera var som helst i höjdled.. man kan ju antingen koppla en slang på insugen, alt. koppla en slang på utblåsen så placeringen borde inte bli ett problem...... Är det i så fall verkligen bra att ha insuget precis intill botten ? ......

Kommer nog att köra med "kammarprincipen" och dela upp med plexi som är borrade på över resp. underdel för att ge ett längre filter och längre flytväg genom filtret. Tror annars att vattnet alltid tar kortastevägen och då raster ("mekaniskt filer och insug från pump (långt ner) så kommer bara nedre tredjedelen ha genomströmning.

Biobollar och filterkuddar blir det, biobollar hade jag knappt hört talas om innan. var inne på pwss och där kan man köpa 4,5 liters paket.
Filtermattan är jag fortfarande lite osäker på hur grov den skall vara, funkar det att bland ? Gissar att den finnare i mixen mer kommer att fungera som omvägar för vattnet med ändå en bra grogrund för bakterier..... men f-n vet, har 200 liters idag och börjar starkt misstänka att det är "överskött" med sitt innnerfilter.











Annons