Tillräcklig syresättning med bottenfilter?

#1 - 22 mars 2006 10:29
När jag köpte mitt lilla sjuk- och karantänakvarium fick jag med ett bottenfilter och om jag förstått det hela rätt så får man inga ytrörelser med ett sådant. Kan man ändå köra ett akvarium med enbart bottenfilter utan att det blir syrebrist :confused: ? Köpte även en luftpump med syresten men den för ett sådant liv att jag störs och jag inbillar mig även att fiskarna kan bli stressade :( . Om jag kör det som karantän kommer jag ju att behöva ha filtret i eftersom fiskarna ska matas under tiden, så jag undrar om det räcker med detta? Om jag kör det som sjukakvarium- kan jag då ändå ha filtret i, förutsatt att medicinen inte dödar filterbakterier, och skippa luftpumpen?

Tacksam för lite instruktioner

/ Maria
#2 - 22 mars 2006 12:25
körs inte bottenfiltret med luftpumpen? dvs att syrestenen ska stoppas ner i plasthalsen som fäster i bottenfiltret.på så sätt blir det ju ett slags baksug från botten till plasthalsen. Eller jag ute och cyklar helt??
#3 - 22 mars 2006 12:28
[QUOTE=fredcoca]körs inte bottenfiltret med luftpumpen? dvs att syrestenen ska stoppas ner i plasthalsen som fäster i bottenfiltret.på så sätt blir det ju ett slags baksug från botten till plasthalsen. Eller jag ute och cyklar helt??[/QUOTE]

Nej du har rätt, men man kan även köra ett litet (eller stort) powerhead högst upp på plaströret det ger samma effekt
#4 - 22 mars 2006 13:59
Ja just det, så fungerar det nog. Men är det nödvändigt att ha syrestenen på, går det inte att köra det ändå, med bara luftpumpen? Jag tycker ju att den låter så mycket........
#5 - 22 mars 2006 14:00
Låter det inte mer utan sten?
#6 - 22 mars 2006 14:03
[quote=jolon]Låter det inte mer utan sten?[/quote]

GÖR det (trodde inte det kunde bli värre[:o] )????

Alltså, jag tycker det är väldigt störande...... är detta en så väl beprövad metod att man vet att fiskarna inte blir stressade av oljudet?
#7 - 22 mars 2006 14:59
Hej om du kör med powerhead(pump) på ditt botten filter kan du alltid rikta strålen från pumpen upp mot vatten med hjälp av lite plast slang eller en liten bit elektrikerrör på så sätt får du tillräcklig ytrörelse för syresättning av vattnet..
#8 - 22 mars 2006 17:10
I slutet av 70 talet hade jag ett kar ,enbart med bottenfilter och luftpump, så jag tror inte att man behöver så mycket yt rörelse
mvh janne
#9 - 23 mars 2006 00:33
kör med bottenfilter i mitt lilla 37liters och det funkar helt suveränt bra.
använder en modifierad eheim 2007 för att dra runt vattnet och har limmat fast en plastbit som böjer av strålen uppåt och det räcker.
#10 - 23 mars 2006 12:49
Tack :)

Någon som vet om luftpump och syresten kan stressa fiskarna, pga (o)ljudet?
#11 - 23 mars 2006 14:32
inte troligt är bra mycket ojud i vatten i naturen
#12 - 23 mars 2006 16:39
det verkar vara lite olika bud på om fiskar kan bli stressade av oljud. jag tror dock att det är precis som med rörelser utanför akvariumet, efter en tid vänjer sig fiskarna vid och blir inte stressade.
#13 - 23 mars 2006 20:10
[quote=mayday]inte troligt är bra mycket ojud i vatten i naturen[/quote]

naturligt oljud ja men att ha en cirkulationspump som brummar är nåt helt annat.

Annons