Tillsammans med kampfisk?

#1 - 10 januari 2008 21:21
:)Skulle det gå att ha 1 kampfisk ihop med 5 st slöjstjärtar i ett 116 l kar?:confused:
#2 - 11 januari 2008 07:01
Nej.

* Kampen skulle kunna äta upp fenorna på slöjstjärtarna.
* Slöjstjärtar vill ha lägre temperatur på vattnen än kampfiskar.
* Akvariet rymmer inte fler fiskar.
#3 - 19 januari 2008 22:07
Då fyller jag på lite... Jag har en hel del guppys, och undrar hur kampfiskar är ihop med dem? Funderar på att skaffa mig en hane och ett par honor, men vill först veta att det kommer fungera. Det kommer inte vara några Guppyyngel eller honor i det akvariet då de går i ett annat, endast hanar i sådana fall.

Sen får ni gärna ge lite fler förslag på fina arter som går bra med kampfiskar!
#4 - 20 januari 2008 07:55
Det är inte helt ovanligt att kampfiskhanar attackerar guppyhanar så det är nog ingen bra kombo.
#5 - 20 januari 2008 08:11
unbreake skrev:
Då fyller jag på lite... Jag har en hel del guppys, och undrar hur kampfiskar är ihop med dem? Funderar på att skaffa mig en hane och ett par honor, men vill först veta att det kommer fungera. Det kommer inte vara några Guppyyngel eller honor i det akvariet då de går i ett annat, endast hanar i sådana fall.

Sen får ni gärna ge lite fler förslag på fina arter som går bra med kampfiskar!

Kampfiskar är ju väldigt individuella men min åt upp stjärten på en av mina guppyhannar och lät bli de andra, den som blev naggad på hade stor slöjfena. Så det kan funka och det kan likaväl inte göra det, en chansning helt enkelt.

Fina arter? Det är ju lite av en smaksak, har haft med platys, ancistrus, corydoras och neontetror utan problem. Så gillar du nån av dom arterna så...
#6 - 20 januari 2008 08:40
Hmm detta låter ju inte så bra, hade ju helst velat ha kampfiskarna i mitt nyinskaffade 180 liters akvarium med guppyhanarna... Spelar ingen roll att akvariet är av modell lite större så att guppyhanarna har plats att komma undan? Hjälper det med gömplatser eller mycket växter? Eller är de så ihärdiga mot "storfenor" att det inte spelar någon roll...?
#7 - 5 februari 2008 18:19
jag hade en kampfisk med mina 4 slöjstjärtar, gick kanoners
#8 - 5 februari 2008 18:23
Slöjstjärtar trivs bra i vanlig akvarietemperatur hellre än kyligare
#9 - 5 februari 2008 18:29
jag har en kampfisk med 23 guldbarber och 4 pansarmalar + 3 albino funkar kanoners. än så länge =)
#10 - 6 februari 2008 05:07
eriahl skrev:
Slöjstjärtar trivs bra i vanlig akvarietemperatur hellre än kyligare

Jo klart det kan gå om man lägger sig på den övre gränsen för slöjstjärt och lägre gränsen för kampfisk, så ca 25gradigt kan funka även om det kanske inte är optimalt för nån av fiskarna.

I ovanstående fall ser jag nog storleken på akvariet som det största problemet.

Sen är kampar väldigt individuella, en av mina hannar var en hopplös fenbitare och nafsade på allt som hade en fena stor nog att gnaga på.

Annons