Tillverka en foderautomat själv

#1 - 17 juni 2004 08:40
En beskrivning hur man enkelt kan tillverka en foderautomat: http://snurl.com/automat
Kommer den att fungera?Knåpa ihop en själv och prova.
mvh/harbard
#2 - 17 juni 2004 10:52
Jag skulle inte lita på en sån´.. =)
#3 - 17 juni 2004 10:55
Varför inte ?
Litar jag på att en klocka väcker mig på morgonen så litar jag på att den funkar till det också ;-)
#4 - 17 juni 2004 10:56
Inte jag heller, tror inte fodret räcker längre än ett dygn i den lösningen =)
#5 - 17 juni 2004 11:00
Det är en bra ide men går att vidar utveckla. Ska ner på loppis på söndag och köpa mig en gammal klocka.

Jag har en ide på hur det skulle funka bättre :-)
#6 - 17 juni 2004 12:12
Ja, idén måste verkligen utvecklas för att fungera i praktiken. Skulle hellre införskaffa mig en fabriksgjord foderautomat.
Om jag fattat konstruktionen rätt skulle det innebära att foderhålet är ner mot akvariet i en timme 2ggr per dygn. Snacka om överdosering av fodret. Eller?
#7 - 17 juni 2004 13:28
Man får väl ordna fasta doser som bara släpper ut en viss mängd...
Hmmmm... ( börjar lukta bränd kork... )
Påminner om öppningssekvensen i "tillbaka till framtiden" det finns mycket man kan göra med klockor...
#8 - 17 juni 2004 15:25
haha, bra försök, men det var tyvärr en rejält dålig idé. Måste använda något betydligt bättre än burklösningen. Klockan är dock en bra utgångspunkt som motor med rätt "varvtal".
#9 - 18 juni 2004 08:50
Detta är ett tips av det slag som man förr kunde hitta i medlemsblad (jmfr ett pumpat däck för att ge luft till akvarium).Tråden är lite på skämt-och lite på allvar.Skulle det fungera några veckor om man åker bort (kanske till ett yngelakvarium som man inte vill lämna utan foder)?
Om jag fattat konstruktionen rätt skulle det innebära att foderhålet är ner mot akvariet i en timme 2ggr per dygn. Snacka om överdosering av fodret. Eller?
Allt salt rinner inte ut när man vänder på saltkaret.Det gäller att hitta rätt storlek och placering av hålet samt rätt struktur på fodret.Jag tycks ha lockat några till att försöka bygga denna automat.Återkom gärna med tips och förslag till förbättringar när bygget är klart.
mvh/ harbard

Annons