Tilverka egna grottor!?

#1 - 14 augusti 2011 17:56
Funderar på om man kan tillverka egna grottor till akvariet i någon form av lera eller cement?

Tänkte att man kunde tillverka som en stor platt "sten" som det är grottor i för fiskarna att gömma sig i. planen var att den skulle täcka ca halva botten och grottorna blir på framsidan och sen lägger man grus ovanpå "Stenen" så botten blir som två etapper.

Nån som gjort något liknande?
#2 - 15 augusti 2011 18:30
Hej,

Jag har inte gjort cementgrottor för akvarier, men för terrarier. Det har funkat fint men kräver att man har en hygglig form och att man orkar fixa en del (det är inte alltid som det blir lika snyggt som man trott). Jag vet inte men tror inte heller att cement eller husfix (som jag använt för terrarier) innehåller något som är giftigt eller mindre bra för fiskar så länge man låter det brinna/torka ut ordentligt. Men ta inte mitt ord som säkerhet.

Jag är dock lite allmänt osäker på om det skulle bli bättre än att antingen leta upp hyggliga stenar som sedan kan byggas på ett sådant sätt du önskar (med akvariesilikonsom fästmedel). Sedan finns det ju även stenar att köpa som är cementlika om det är det du är ute efter.

Risken med att gjuta ett cementblock som är stort så att det täcker halva botten är att det blir himla svårt att rengöra och/eller att det blir en risk när du ska lägga i eller ta upp blocket. Det är lite för stor risk enligt mig.

Jag tror hellre på att hitta stenar som är kupade och lägga dem i snygga formationer. Det ser nog naturligare ut också.

Ytterligare en ide är ju förstås, om du nu även funderar på bakgrund att bygga upp med figolit/eller BTN bakgrunder/, att på samma sätt bygga grottor.

Men som sagt för egen del har jag bara gjort sådant för terrarium och inte akvarium.
Fisheye
#3 - 15 augusti 2011 19:43
Det går ju utmärkt att göra grottor i betong men problemet är att betongen under lång tid kommer att påverka vattenvärdena kraftigt. Skall man ha Tanganyika må det väl så vara men annars så kan det bli problem med hög hårdhet och högt pH värde. Effekten avtar med tid men det tar månader eller år innan det lugnar sig, skall man ha fiskar som vill ha vatten åt det mjukare hållet så är oskyddad betong ett dåligt val. Däremot så fungerar det utmärkt om man lackar, t ex med Epotex akvarielack.

Annars så har jag hört att trolldeg är bra till grottor. Eller lego. Och den som inte alls förstår vad det där var för nåt behöver inte bry sig, det är interna skämt.
#4 - 17 augusti 2011 19:10
Jag gjorde en upphöjning av botten i ett hörn av plexiglas som jag har sand på.. Du kanske kan gör nått liknande :)
#5 - 17 augusti 2011 20:07
Jag har gjort grottor i frigolit som jag sen fäste i botten å i sidorna på mitt akvarie där krävs det dock lite jobb men du kan få de jävligt snyggt
#6 - 20 augusti 2011 11:32
tack för alla svaren! känns som betong faller bort då... tanken är att skappa grottor men försöka behålla så mycket botten yta som möjligt till räkor.
#7 - 20 augusti 2011 16:13
Har du bilder på frigolitgrottorna, Madafakka?

Annons