Hej,
Jag har inte gjort cementgrottor för akvarier, men för terrarier. Det har funkat fint men kräver att man har en hygglig form och att man orkar fixa en del (det är inte alltid som det blir lika snyggt som man trott). Jag vet inte men tror inte heller att cement eller husfix (som jag använt för terrarier) innehåller något som är giftigt eller mindre bra för fiskar så länge man låter det brinna/torka ut ordentligt. Men ta inte mitt ord som säkerhet.
Jag är dock lite allmänt osäker på om det skulle bli bättre än att antingen leta upp hyggliga stenar som sedan kan byggas på ett sådant sätt du önskar (med akvariesilikonsom fästmedel). Sedan finns det ju även stenar att köpa som är cementlika om det är det du är ute efter.
Risken med att gjuta ett cementblock som är stort så att det täcker halva botten är att det blir himla svårt att rengöra och/eller att det blir en risk när du ska lägga i eller ta upp blocket. Det är lite för stor risk enligt mig.
Jag tror hellre på att hitta stenar som är kupade och lägga dem i snygga formationer. Det ser nog naturligare ut också.
Ytterligare en ide är ju förstås, om du nu även funderar på bakgrund att bygga upp med figolit/eller BTN bakgrunder/, att på samma sätt bygga grottor.
Men som sagt för egen del har jag bara gjort sådant för terrarium och inte akvarium.
Fisheye