Timer för akvarielyset?

#1 - 7 januari 2007 21:14
Har testat timer som legat på lager hemma för att få automatisk tänd- och släckning på akvariet. Tycker dessa timers kan vara bökiga att få att "lyda". Har nu änligen fått igång ETT av fyra men behöver fler till vänners belysningar.
Vet någon en "lättinstallerad" timer i marknaden. Har ledsnat på dessa evinnerliga tester som inte lett till funktion och med knepiga beskrivningar.:D :mad:
#2 - 7 januari 2007 21:17
en helt vanlig timer för 29kr som du kan köpa överallt funkar kanon.. inga problem eller krångligheter med dom och där behövs inga instruktionsböcker för att få dom att funka..

har du köpt nya som du inte har fått att funka har du nog ställt in den fel..
#3 - 7 januari 2007 21:24
Ja, de är krångliga att ställa in rätt för att beskrivningarna är olika på liknande timers. En del har ingen beskrivning alls. Därför frågar jag om det finns en enklare variant på marknaden?
#4 - 7 januari 2007 21:27
det är inte lätt o svara på om det finns enklare eftersom vi inte vet vilken timer du har.

men en vanlig timer är inte svår att ställa in.
#5 - 7 januari 2007 21:33
Det är den där "vanliga 29:- kr" som du nämnde. Har 5 st och alla utom 2 är olika. Vid mitt besök hos Claes Olsson sist såg jag dem i en korg (samma typ). Frågade på infot om hur de skulle användas. INGEN bakom den disken hade en aning. Det var då jag började längta efter någon enklare variant.
#6 - 7 januari 2007 21:35
Vad konstigt... typ "alla" timers jag sött på har antingen varit med piggar (som man petar ner för de klockslag man vill att det ska vara tänt) eller digitala, men någon sån har jag tyvärr aldrig använt. Hur ser din ut?
#7 - 7 januari 2007 21:35
Den allra enklaste varianten (tycker jag) är en helt analog (utan tryckknappar eller digital display) där man vrider en skiva för att ställa in vad klockan är just nu. Runtom hela kanten finns små plast"pluppar" som ska vara nedtryckta för alla de timmar då lampan ska lysa och upp-ploppade för de timmar då lampan ska vara släckt. Busenkelt. Varje plupp står för en halvtimme, så det går ju inte att ha någon extremt noggrann inställning.

På sidan av hela apparaten finns en liten knapp man kan dra fram eller tillbaka beroende på om man vill att lampan ska vara påslagen hela tiden (och timern alltså inte påverka nånting alls) eller om det är timern som ska styra när lampan ska slås på och av - kom ihåg att se till att den är på timerstyrning, annars slocknar inte lampan nångång.

Såna här timers går att köpa överallt, Clas Ohlsson, Coop Forum, Ica Maxi osv.
#8 - 7 januari 2007 21:44
Någon digital har jag heller aldrig testat. Alla mina timers har dessa piggar. Även om jag gör EXAKT som står på (en del) svårförklarade anvisningar funkar det INTE. Nu kan ju några vara ur funktion, ingen är ny men de är heller inte användna. Utom den jag fick igång. Men tydligen finns inte så mycket annat att ha som timers. De digitala har jag inte ens sett.
Teknikens under....
#9 - 7 januari 2007 21:45
Det måste jag säga var en enkel och bra förklaring, dock tror jag att dom flesta timers har 10 minuter per "plupp".
Hu kan man misslyckas med detta, vad är det som inte fungerar på dina timers Malinitzi ??
#10 - 7 januari 2007 21:52
Ja, säg det du?

Vestman skrev:
Det måste jag säga var en enkel och bra förklaring, dock tror jag att dom flesta timers har 10 minuter per "plupp".

Hu kan man misslyckas med detta, vad är det som inte fungerar på dina timers Malinitzi ??

Har två svärsöner som inte heller klarat dem. Är det fel på DEM eller piggarna på timern? Den timern som funkar klarade jag.
#11 - 7 januari 2007 22:19
Vestman skrev:

Jaha, vår kanske är lite gammal eftersom den bara har en plupp för varje halvtimme. Fast för var 10:e minut?!! Det blir hemskt många pluppar! 24*6=144 stycken mot 48 stycken på våra! Måste vara svårt i så fall att lyckas trycka rätt om om inte hela timern är betydligt större, men jag tycker vår är rätt stor.
#12 - 7 januari 2007 22:21
tror dom nya vanliga har en knapp för varje kvart... det har i alla fall alla mina timers.

det är nog fel på dina timrar för det går inte att misslyckas annrs tror jag :)
#13 - 7 januari 2007 22:23
Kom förresten just ihåg att jag sett hos mina föräldrar att de har en liknande timer-variant med lösa plastpluppar som man kan sätta fast på något sätt på ovansidan av själva klock-skivan, men jag minns inte hur de funkar. Kanske är någon sådan sort du har, och de kanske är krångligare?
#14 - 7 januari 2007 22:30
Förresten, vad gäller de digitala timerarna så är de riktigt avancerade numera. Man kan välja att ha olika på- och avtider varje dag i veckan och man kan ha ca 14 olika inprogrammeringar på en vi har. Tog ett tag innan jag plöjt igenom bruksanvisningen (prövade först att lyckas utan att läsa den, men det var hopplöst), men när man väl fattat hur det funkar känns det som om man tagit en doktorsgrad i teknologi (minst) :) Dock använder vi den bara om vi reser bort, annars är det mycket enklare att tända och släcka yngelakvariet, som är utan analog timer, vanligt än att sitta och programmera om timern varje gång nån av småbarnen varit där och tryckt på någon knapp...
#15 - 7 januari 2007 23:30
Som många här så har även jag lite svårt att tro att de går att misslyckas med...så det kanske är nått knas med de du har?
För de som lene pratar om, de med små pluppar man sätter i och tar ut så är de minst lika enkla att få att fungera, dock lite mer opraktiska.
Vi har en digital timer och den är en bitch. Visst får man den att funka men det tar tid att ställa in allt och kan ju säga att det inte precis är apple som gjort menyerna ;)
#16 - 8 januari 2007 06:42
En sån marig en har jag!

Lene skrev:
Kom förresten just ihåg att jag sett hos mina föräldrar att de har en liknande timer-variant med lösa plastpluppar som man kan sätta fast på något sätt på ovansidan av själva klock-skivan, men jag minns inte hur de funkar. Kanske är någon sådan sort du har, och de kanske är krångligare?

Och där har den "lösa" pluppen försvunnit....
#17 - 8 januari 2007 08:31
Dom med lösa "pluppar" har två ringar med hål. den ena ringen för att sätta på och den andra för att stänga av. Har man då tappat bort en plupp (behövs minst två) så kommer den inte att få önskad funktion.
#18 - 8 januari 2007 09:19
Har upptäckt det!

heeke skrev:
Dom med lösa "pluppar" har två ringar med hål. den ena ringen för att sätta på och den andra för att stänga av. Har man då tappat bort en plupp (behövs minst två) så kommer den inte att få önskad funktion.

Av mina 5 timers är (som jag sagt ovan) 2 av samma typ resten är OLIKA i utseende och konstruktion. På en med piggar måste man använda ett verktyg för att flytta piggarna, då man gjort det har det exakta klockslagsinställningen förflyttat sig. NU kastar jag alla som inte går att ställa in - vill inte se dem mer!!!!
#19 - 8 januari 2007 10:23
Du får ursäkta mig men om det är mekaniska timers så fungerar dom alla på samma sätt, dvs det är en skiva som snurrar ett varv på ett dygn. Sen kan man på olika sätt flytta piggar/pluggar som gör att strömen slås på resp. av i uttaget på timern. Visst ser olika fabrikat olika ut men dom fungerar på samma sätt. Att alla 5 är trasiga låter högst osanolikt.

Du har aldrig funderat på att ställa in vilka tider timern skall vara på och efter det vrida klockan till rätt tid? ;)
#20 - 8 januari 2007 10:28
Läste inte genom svaren

Men svar på frågan; Köp en analog inte en digital.
#21 - 8 januari 2007 11:49
Tyvärr, olika anvisningar...

heeke skrev:
Du får ursäkta mig men om det är mekaniska timers så fungerar dom alla på samma sätt, dvs det är en skiva som snurrar ett varv på ett dygn. Sen kan man på olika sätt flytta piggar/pluggar som gör att strömen slås på resp. av i uttaget på timern. Visst ser olika fabrikat olika ut men dom fungerar på samma sätt. Att alla 5 är trasiga låter högst osanolikt.

Du har aldrig funderat på att ställa in vilka tider timern skall vara på och efter det vrida klockan till rätt tid? ;)

Fattar att de fungerar på liknande sätt /har ju klarat av en/. Har följt anvisningarna /som ibland står bak men inte alltid/ och den med hårda piggar fungerar inte ens om jag gör omvänt.
Hade tröttnat på dessa timers redan innan jag skrev mitt inlägg. Ville egentligen bara veta om något mer lätthanterligt fanns på marknaden.:confused:

Johannesnk: Enligt Lene ska de digitala vara värre, kanske därför du avråder??
#22 - 8 januari 2007 15:18
Får man inte en mekanisk timer att fungera (förutsatt att den är hel dvs) så är nog det lättaste att trycka på strömbrytaren en gång på morgonen och en gång på kvällen.
#23 - 8 januari 2007 19:36
Hade en mekanisk, men den "bullrade" mer än pumpen så nu är det digitalt som gäller. Smidig tycker jag. Fast det är klart, jag har ju en doktorsgrad i teknologi... ;)
#24 - 8 januari 2007 20:26
Ja, tickandet är rätt irriterande, vissa låter vissa inte, ibland bara om den ligger plant eller sitter vertikalt i väggen. Detta trots samma märke. Digitalt låter inte och håller tiden även vid strömavbrott, men gäller att hålla tajt i bruksanvisningen när det (som i mitt fall) bara finns två knappar som man ska lyckas ställa in vecko program, tid, timer på/av osv. ;)
#25 - 9 januari 2007 17:46
Mekanisk!

Olivin skrev:
Hade en mekanisk, men den "bullrade" mer än pumpen så nu är det digitalt som gäller. Smidig tycker jag. Fast det är klart, jag har ju en doktorsgrad i teknologi... ;)

:D :D :D :D :D :D I made it! I made it! I made it! I made it! I made it! I made it! Yeeeeeeeeeeees! :D :D :D :D :D :D :D :D
#26 - 10 januari 2007 21:59
Svarar också utan att läsa helt noga genom hela tråden, men jag köpte en digital för några dagar sen på CO och den är skitbra, 14 program, hur enkelt som helst att ställa in och går precis på sekunden! Har lagt den bakom karen, så man inte av misstag trycker på någon knapp och ändrar på tiderna. MYCKET lättare att använda än de här otäckingarna med "pluppar" som ska tryckas hit och dit.....
#27 - 10 januari 2007 22:43
Har köpt in en massa digitala från ekohallen och CO.
Dom fungerar hur bra som helst och dom är lätta att ställa in.
#28 - 11 januari 2007 07:18
CO, vad är det förkortning för?

Nevinx skrev:
Svarar också utan att läsa helt noga genom hela tråden, men jag köpte en digital för några dagar sen på CO och den är skitbra, 14 program, hur enkelt som helst att ställa in och går precis på sekunden! Har lagt den bakom karen, så man inte av misstag trycker på någon knapp och ändrar på tiderna. MYCKET lättare att använda än de här otäckingarna med "pluppar" som ska tryckas hit och dit.....

Kan du eller "Tenkare" rekommendera någon speciell digital timer? Skulle vara kul att jämföra.
#29 - 11 januari 2007 09:12
Den jag har är köpt nyligen på Clas Ohlson, och beteckningen är 18GD3A/EMT757A

Artikelnumret på den är 36-2360.

Jag är jättenöjd med den måste jag säga, billig och väl fungerande för det jag vill ha den till.
#30 - 11 januari 2007 09:21
Tack för tips!

Nevinx skrev:
Den jag har är köpt nyligen på Clas Ohlson, och beteckningen är 18GD3A/EMT757A

Artikelnumret på den är 36-2360.

Jag är jättenöjd med den måste jag säga, billig och väl fungerande för det jag vill ha den till.

CO, javisst Clas Ohlson. Min närmaste finns i Kista, får väl ta mej dit.;)
#31 - 11 januari 2007 10:48
Jag en från Biltema digital, och en från Hornbach (dock med tyska knappar) båda funkar ypperligt biltemas variant är lite mindre får lättare plats flera stycken brevid varandra i t.ex. grendosor.
#32 - 12 januari 2007 20:48
Helt OT, men de digitala på CO kostar 99kr för 2st (blå front).. Medans 1 kostar 48. Brukar det inte vara billigare att köpa fler samtidigt? :)
#33 - 30 januari 2007 08:40
Timer

Malinitzi skrev:
Har testat timer som legat på lager hemma för att få automatisk tänd- och släckning på akvariet. Tycker dessa timers kan vara bökiga att få att "lyda". Har nu änligen fått igång ETT av fyra men behöver fler till vänners belysningar.

Vet någon en "lättinstallerad" timer i marknaden. Har ledsnat på dessa evinnerliga tester som inte lett till funktion och med knepiga beskrivningar.:D :mad:

Hej vet ett företag som heter Camento kolla på www.camentosecurity.se
dom har alla slags timer,lätta och mer kompl.
#34 - 30 januari 2007 20:28
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av timers. Köpte trepack med analoga timers för typ 100 lappen på CO, två av dessa var det glapp i och släckte inte alltid, låter betydligt mer än mitt ytterfilter.:mad: Men deras digitala funkar utmärkt, lätta att programera och är helt ljudlösa..:)
#35 - 30 januari 2007 20:32
3 av 5 st.

Hej vet ett företag som heter Camento kolla på www.camentosecurity.se

dom har alla slags timer,lätta och mer kompl.

:) Tack för tipsen Zoopare! Av mina 5 timers har jag fått igång 3. Så något fel kan ju en del ha. Till mitt nya akvarium ska jag testa nya, kanske en digital då?[:o]
#36 - 30 januari 2007 20:34
Att tillägga var att jag oxå köpte två digitala som inte funkade som de skulle, smidigt programerbara med bara en knapp. De som i slutänden funkade var av en lite större modell, men de skulle ju ändå gömmas undan (UPM Ax300 heter dem, rekomenderas) Claes Ohlsson..
#37 - 1 februari 2007 01:04
Finns en tråd om timers här :http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=54839&highlight=timer

Många förespråkar Theben-timers. Själv har jag en digital från Clas Ohlson och är helnöjd.
#38 - 1 februari 2007 05:29
har bränt 4 timers nu med mina 4 40W rör

funkar en gång sen är dom alltid på slår aldrig av ... riktigt drygt ska också köpa 2 digitala nu så man kan ha till månbelysningen ....
ikeas klasohlssons o icas gav upp efter 1 tändning o släckning ....
#39 - 1 februari 2007 06:13
Olssons "vanliga 29:- kr" modell fungerar perfekt, men inte Biltemas
#40 - 1 februari 2007 19:36
Olssons "vanliga 29:- kr" klarade en tändning hos mig
köpte deras digitala idag ... smidiga med flera olika program man kan ha ..

dom funkar än kan ge en raport imorn om dom klara o tända 160W lysrör

Annons