Timer på för kraftig UVC?

#1 - 1 januari 2008 14:58
Har ett 25W UVC-rör som går i min Pentari Aquatics-modul (kolla min projekttråd "450l akryl" för bilder och mer info).

Detta är tydligen alldeles för kraftigt för den vattenmängd och genomströmning jag har, dvs 450l och en Eheim 1260 som kör ut 2400l/h. Ytterfilter-modulerna står en meter under på golvet, så ta bort lite flöde pga tryckhöjd etc.

Jag tänkte jag skulle sätta en timer på UVC-transformatorn, så jag bara belyser då och då, för att få ut samma effekt per tid som med ett svagare rör som står på hela tiden. Från vad jag har sett så rekommenderas 5-10W till ett akvarie med mina attribut, så om man kör totalt 8h/dygn så borde det bli lagom.

Frågan är då om man ska köra 16h avstängt och 8h igång (t ex att det bara är igång på natten) eller om man ska köra något i stil med att den är igång 20 minuter varje timme?

Dessutom sparar man ju på röret och kan ha det tre gånger så länge genom att göra så här.

Vad tror ni är bäst?
#2 - 1 januari 2008 15:46
Pumpen bör absolut inte ha högre genomströmningshastighet än vad som är specad för din UVC.

Tänk också på att röret slits av att slås på och av, så att slå på och av varje timmer är nog ingen bra idé.
#3 - 1 januari 2008 15:54
Ett UV-filters funktion är väl att slå ut alla bakterier som passerar förbi det och därigenom göra vattnet klart? Om man redan har klart vatten, finns ingen anledning att köra det. Om man nu har grumligt vatten pga infusiorer eller annat, är det lika bra att köra det dygnet runt tills det klarnar.
Så jag förstår inte riktigt varför du skall ha en timer på det...det är ju lika bra att bara ha en av/påknapp och köra det när man tycker det behövs?
Det som sliter mest på ett lysrör är när man tänder det, att ha igång det 20 minuter per timme blir ett väldigt slitage. Så hur som helst är det bättre att ha det 8h igång och 16h av istället för släcka och tända hela tiden.
#4 - 2 januari 2008 18:29
petnym skrev:
Pumpen bör absolut inte ha högre genomströmningshastighet än vad som är specad för din UVC.

Tänk också på att röret slits av att slås på och av, så att slå på och av varje timmer är nog ingen bra idé.

Nej, det där med att röret slits när det slås på och av kom jag på efter att jag skrivit inlägget, så det blir nog 8 timmar på natten jag kommer köra.

UV-modulen klarar en flödeshastighet på 2888l/h, så där är det nog inga som helst problem.

Jens A: Varför jag inskaffade modulen från första början var för att det följde med ett paket med resten av mitt ytterfilter, så då kan jag lika väl använda det. Om vattnet är klart eller inte har jag ingen aning om, då tanken ska fyllas i veckan. Vi får se helt enkelt, men jag kommer nog köra det i vilket fall. :)

Annons