timer & värmare?

#1 - 12 februari 2003 13:44
Hej! Har köpt en värmare (jäger) utan termostat till mitt 30l plastkar (ska försöka få lite sebrafiskyngel..) Jag undrar om nån har någon koll på hur ofta timern ska gå igång för att hålla en jämn temp.?? Värmaren är avsedd för 20-30l, kommer ej ihåg effekt..ska man typ ha den på i 15 min intervaller eller nåt?? (vill ha t runt 24 grader)
#2 - 12 februari 2003 13:56
Det är jättesvårt att räkna ut teoretiskt. Visst kan du köra intervaller mha en timer, men att säga att det blir så eller så många grader är omöjligt. Beror på din omgivningstemp och hur den varierar över dygnet, om du har andra värmekällor som kan värma akvariet, t.ex. belysning, pump etc.

Du får helt enkelt prova. Eller gå tillbaka till affären och byta till en värmare med termostat.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#3 - 12 februari 2003 14:24
hej igen, lite pantad fråga egentligen, jag vet..såklart omöjligt att räka ut om man inte har alla faktorer som spelar in..tänkte mer på själva grejen att köra i korta intervaller, eller om man typ ska ha den på ett par timmar...de sa att det inte fanns så små värmare med termostat (eller de hade inga iaf..)..det är självfallet såååå mycket enklare..men nu får jag väl prova mig fram..liten utmaning iaf..får gå upp mitt i natten o kolla..tack för svaret iaf..
#4 - 12 februari 2003 14:42
15 minuters intervaller låter lagom om du ska prova. Men det är klart, har du en värmare med mycket låg effekt kanske du inte behöver reglera alls. Hur låg vet jag inte. Några få watt kanske i ditt fall. Då kan du kanske höja tempen ett par grader. Men temperaturen blir inte jämn, den kommer variera.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#5 - 12 februari 2003 14:55
Det har jag inte tänkt på faktiskt, kanske inte behöver köra med timer...den kanske har så låg effekt..nä det e klart, temp. kommer ju inte att bli jämn hur man än gör, får väl försöka göra den så bra som möjligt iaf..
#6 - 12 februari 2003 15:14
En variant är att köpa en termostat till den. Om det är jämn temperatur man vill uppnå så finns det inget annat sätt. Skulle själv inte våga ha yngel i ett litet kar som svänger i temperatur. Ju mindre kar desto snabbare svängningar.
MVH
Magnus

Annons